Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزد - ایرنا - تحول و توسعه هر جامعه ای نیازمند اقدام های زیرساختی است که تحقق آن به داشتن سرمایه انسانی مناسب بستگی دارد،بر این اساس پرورش کودکانی منظم، فعال و اخلاق مدار به عنوان آینده سازان جامعه از اهمیت فراوانی برخوردار هست.

تحقق این مهم نیازمند شناسایی، اولویت بندی و برنامه ریزی مستمر برای پیشگیری از آسیب های دوران کودکی است که آنان را به انحراف می کشاند و از مسیر اصلی خارج می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این آسیب ها علاوه بر اثرگذاری روی جسم و روح کودک، از او به انسانی پر مخاطره تبدیل می کند و زندگی شهروند نامطلوبی را برای او رقم می زند؛ این آسیبها همچنین کودک را از زندگی شاداب و با نشاط محروم و او را در ادامه وارد مسیری پرتلاطم و پرپیچ و خم می کند.
بر این پایه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز یزد میزگرد بررسی راهکارهای پیشگیری از آسیب های دوران کودکی را به مناسبت هفته ملی کودک (15 تا 21 مهر ماه) برگزار کرد.
در این میزگرد مجید جوادیان زاده، مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری یزد، عباسعلی دانافر، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و عباس متولی پور، رئیس مرکز اورژانس خدمات اجتماعی بهزیستی یزد با بیان دیدگاه های خود، راهکارهایی برای پیشگیری از آسیب های دوران کودکی ارایه کردند.

** هفته کودک، فرصتی برای یادآوری حقوق کودکان است
به گزارش ایرنا، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد می گوید: این هفته فرصت مناسبی برای یادآوری وظایف و ویژگی کودکان به خانواده ها، نهادها و سازمانهای مرتبط با حقوق کودک است؛ باید حقوق کودکان مورد توجه قرار گیرد.
عباسعلی دانافر، با بیان اینکه یکی از مهمترین آسیب های دوران کودکی، وجود کودکان کار است، افزود: کار کردن این قشر فرصت زندگی کودکانه را از آنها سلب می کند.
وی تصریح کرد: کودکان نیاز به شادی، بازی، سلامت و آموزش مناسب دارند و باید روی تک تک حقوق آنان برنامه ریزی مطلوبی صورت گیرد.
وی ادامه داد: بچه ها مهمترین سرمایه های هر جامعه، نشانه الهی و بزرگترین امانت نزد بزرگترها هستند و در وهله نخست باید در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها به ویژگی های شخصیتی آنان توجه کرد.

** لزوم هماهنگی کانال های جامعه پذیری کودکان
این مسئول با تاکید بر اهمیت موضوع جامعه پذیری در کودکان می افزاید: باید کانال های جامعه پذیری از جمله خانواده، مدرسه، رسانه ها، دوستان و جامعه همسالان با یکدیگر هماهنگ باشند.
دانافر، آسیب های نوظهور را یکی از مهمترین چالش های دوران کودکی عنوان کرد و افزود: توسعه زندگی صنعتی و شهرنشینی آنچنان در خانواده ها راه یافته است که دیگر فرزندان خانواده ها برای جامعه پذیری کمتر تحت نفوذ و تسلط خانواده هستند.
وی ادامه داد: بر این اساس بچه ها نیاز به جامعه پذیری مجدد دارند، طوری که آموزش های لازم از نو آغاز شود و آنها برای زندگی اجتماعی آموزش داده شوند.
این مسئول با بیان اینکه هم اکنون در مساله شهروندی دچار مشکل هستیم، گفت: شهروند فردی است که وظایف و مسئولیت های خویش را بداند و حقوق خود را در جامعه مطالبه کند.
به گزارش ایرنا، دانافر با طرح این پرسش که بچه ها تاچه اندازه نسبت به حق و حقوق خود آشنا هستند، یادآور شد: کودکی که در خصوص مسئولیت ها و حقوق خود آموزش های لازم را فرا نگرفته باشد در بزرگسالی شهروند خوبی نخواهد بود.
به گفته مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، هر چند طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی 6 رفتار خطرناک شامل مصرف دخانیات، اعتیاد، خشونت و رفتارهای پرخاشگری ، رفتارهای سوء جنسی، کم تحرکی بدنی و سوء تغذیه کودکان را تهدید می کند اما آیا در جامعه ما هم این رفتارها اولویت دارد؟
دانافر با تاکید بر ضرورت اولویت بندی رفتارهای پرخطری که کودکان را تهدید می کند اظهار کرد: شناسایی و اولویت بندی این رفتارها نیازمند پژوهش است.
این کارشناس ارشد حوزه کودک در استان یزد ادامه داد: آسیب های اجتماعی مانند زنجیر به یکدیگر تنیده هستند، طوری که یک آسیب علت یا معلول آسیب دیگری است، از این رو باید با دقت زیادی به این مساله ورود کرد.
وی با تاکید بر لزوم توجه به موضوع شکاف نسل ها به عنوان عاملی مهم در بروز آسیب های اجتماعی در کودکان تصریح کرد: این شکاف اکنون بیش از گذشته مشهود است، بعضا جایگاه والدین در بین فرزندان کمتر شده است که باید عوامل آن را بررسی کرد و در این ارتباط بحث و تبادل نظر شود.

** تبدیل آسیب های اجتماعی به مساله در برهه کنونی
به گزارش ایرنا، همچنین مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد با بیان اینکه امروزه بحث آسیب های اجتماعی تبدیل به یک چالش شده است، افزود: برگزاری میزگردها، تدوین برنامه های مختلف و ارایه مقاله در این راستاست.
مجید جوادیان زاده با بیان اینکه امروز حل مساله، جایگزین نگاه توجیه گری شده است، افزود: برای برون رفت از این آسیب ها باید راه حل مساله ارایه و علت ها را بررسی کرد.
وی غربالگری و اولویت بندی آسیب ها را مهم خواند و بر این عقیده است: آسیب های دوران کودکی از اولویت بالایی برخوردار است و باید برای رفع آنها در کوتاه مدت اقدام کنیم.
وی با مهم خواندن وجدان جمعی در اهمیت بخشیدن به این مساله اجتماعی ادامه داد: نقش سازمان های مردم نهاد(سمن ها) که برخاسته از بطن جامعه است در کاهش آسیب ها و معضلات اجتماعی بسیار مهم و اثر گذار است.
وی اظهار کرد: فعالیت سمن ها در امور اجتماعی و پیشگیری از برخی ناهنجاری ها می تواند در جامعه و در روند کاهش آسیب ها نقش موثری داشته باشد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد با بیان اینکه مهمترین بخش فرایند جامعه‌ پذیری در سن کودکی رخ می دهد، افزود: یکی از مهمترین موضوعاتی که در بحث آسیب های اجتماعی مطرح و ریشه در دوران کودکی دارد، نبود جامعه پذیری کودکان است.
جوادیان زاده با بیان اینکه جامعه پذیری فرایندی است که افراد در آن مهارت زیستن یک جامعه و باید و نبایدهای آن را می آموزند، تصریح کرد: بسیاری از مسائلی که اکنون به عنوان آسیب یا فراتر از جرم مشاهده می شود، دلیل اش این است که برخی مهارت ها در دوره کودکی به فرزندانمان آموزش داده نشده است.
به باور این مسئول، مرحله ای که کودک از خانواده وارد جامعه می شود، مرحله جامعه پذیری است که کودک حرکت آرام و مطمئنی ندارد و وارد جامعه می شود به علت اینکه مهارت ندارد.

** خانواده، مهمترین نهاد جامعه پذیری کودکان
به گزارش ایرنا، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد مهمترین و قوی ترین مرحله جامعه پذیری در کودکان را نهاد خانواده بیان کرد و افزود: خانواده بزرگترین نقش در ساختار اجتماعی فرد دارد؛ بر این اساس تعامل والدین و فرزندان در نهاد خانواده می‌ تواند تاثیر بسزایی در فرایند اجتماعی ‌شدن آنها بگذارد.
جوادیان زاده با تبیین نقش مدرسه، گروه های همسن و سال و همبازی در جامعه پذیری افراد، افزود: گروه های همسن و سال و هم بازی یکی از مقولات مهم در جامعه شناسی است.
به گفته وی هم اکنون والدین بازی را یک فعالیت بی فایده و بیهوده برای فرزندان خود می دانند در صورتی که کودکان در بازی های خود نقش های اجتماعی چون پزشک ، معلم و پرستار بین خود ایفا می کنند که تمرین است که به جامعه پذیری آنان کمک می کند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در ادامه تصریح کرد: کودکان در بازی های گروهی تعامل اجتماعی بالایی کسب می کنند و در آینده نیز در حل مسایل دچار بحران نخواهند شد.
وی با تاکید بر اهمیت بازی در دوران کودکی آن را یکی از مهمترین نیازهای این قشر عنوان کرد و یادآورشد: والدین در این زمینه باید آگاهی کامل داشته باشند و نسبت به این نیاز کودک اهمیت دهند
جوادیان زاده عنوان کرد: روانشناسان معتقدند، برای تعیین شغل کودکان در آینده به بازیهای آنها خیره شوید.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد افزود:باید از همان کودکی، جامعه پذیری و همکاری با دیگران را به آنان بیاموزیم معلمان در مدرسه، کلاس درس را به چند گروه تقسیم کنند و مسابقه و رقابت را بین گروه ها برگزار کنند.
این مسئول ادامه داد: هنوز دوران کودکی در جامعه ما به رسمیت شناخته نشده است و همیشه منتظر بزرگ شدن آنها هستیم، در صورتی که عصر کودکی دنیای خاص خودش را دارد و دوران سرشار از شادی و نشاط و شوق و ذوق است.
وی آموزش مهارت های پایه در دوران کودکی را مهم خواند و گفت: بهترین زمان برای فراگیری و یاد گرفتن برخی مهارت ها مربوط به عصر کودکی است، اگر امروز به کودکان چیزی را آموزش دادیم برای همیشه در ذهنشان خواهد ماند و به عبارتی ذهن آنها همانند آیینه صاف است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در ادامه میزدگرد مرکز ایرنا یزد، آموزش های مهارت ارتباطات اجتماعی سالم، مهارت جرات ورزی، مهارت مدیریت عواطف و گفت و گو را در دانش آموزان در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی ضروری دانست.
وی یادآور شد: خیلی از مسائل و مشکلاتی که امروز کودکان در برخورد با فرهنگ های دیگر پیدا می کنند به خاطر آموزش ندیدن مهارت های انتقادی در دوران کودکی است.

** کودکان، معلول 99 درصد انواع کودک آزاری
رئیس مرکز اورژانس خدمات اجتماعی بهزیستی یزد با تاکید به اهمیت دوران کودکی می گوید: تماس های زیادی در زمینه انواع کودک آزاری با این مرکز گرفته می شود که در 99 درصد موارد، کودکان معلول هستند که علت نیستند.
عباس متولی پور افزود: با توجه به اینکه استان یزد مهاجر پذیر است بسیاری از کودکی آزاری توسط غیر بومی ها صورت می گیرد.
وی در پاسخ به این سئوال چرا کودکان بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند ادامه داد: رشد شناخت کودک زیر 12 سال هنوز به رشد انتزاعی نرسیده است و به همین دلیل توان تجزیه و تحلیل مسائل را ندارد.
وی ادامه داد: بنابراین تفکرش بیشتر سطحی و مملوس است به همین دلیل انواع کودک آزاری ها اعم جسمی، جنسی و عاطفی را تجربه می کند.
رئیس مرکز اورژانس خدمات اجتماعی بهزیستی یزد تصریح کرد: کودکان سلسله نیازهایی دارند، اگر در سطح کلان مورد بررسی قرار نگیرد موجب ایجاد مشکل و معضل در جامعه خواهد شد.
وی با تاکید بر اهمیت آگاه سازی والدین نسبت به برخی نیازهای کودکان اظهار کرد: بسیاری از آسیب هایی که کودکان از نظر اجتماعی دچار آن می شوند معلول، آگاهی نداشتن والدین از نیازهای آنان است.

** ضرورت آموزش مهارتهای اجتماعی در مدارس
این روانشناس با یادآوری برنامه درسی مدارس می افزاید: مساله ای که در این سال ها در مدارس نسبت به آن کم توجه و از آن غفلت شده است، ضرورت آموزش مهارت های زندگی و اجتماعی است.
متولی پور یادآور شد: زمانی که صرفا در مورد یادگیری دروس حفظی و نظری تاکید می شود که فقط کاربرد تحصیلی دارد، از دانش آموز نمی توان انتطار داشت در همه امور موفق باشد زیرا او در دوران تحصیل مهارت های اجتماعی را فرا نگرفته است.
وی با طرح این پرسش آیا دانش آموزی در بهترین مدرسه تحصیل کرده باشد پس از پایان یک دوره تحصیلی علاوه بر دانش آموز خوب، شهروند خوب هم است؟ گفت: در این روش آموزشی فقط دانش آموز تک بعدی تربیت می شود که از پس ساده ترین مسائل زندگی شخصی خود بر نمی آیند و نمی تواند زندگی خود را مدیریت کنند و زندگی آنان بیشترین مسائل و مشکلات دارد.
متولی پور بیان کرد: یادگیری مهارت های اجتماعی دانش آموزان در مدارس یک ضرورت انکارناپذیر است و باید در دروس آنان گنجانده شود.
رئیس مرکز اورژانس خدمات اجتماعی بهزیستی یزد در ادامه با یادآوری مغفول ماندن بازی های بچه های گانه گفت: اکنون فضا برای بازی کردن بچه ها با توجه به محیط آپارتمانی محدود است و در شهر یزد مکانی امن برای بازی بچه ها با والدین وجود ندارد.
وی می افزاید: بازی هایی که بین کودکان با والدین خود و گروه های بازی صورت می گیرد افراد را برای نقش پذیری در آینده و مهارت های ارتباطی فردی و جمعی آماده می کند.
رئیس مرکز اورژانس خدمات اجتماعی بهزیستی یزد عنوان کرد: والدین امروزی کمتر برای فرزندان خود وقت می گذارند و راحت ترین راه را انتخاب می کنند که همان رها کردن کودک در برابر تلویزیون و یا بازی های رایانه ای است.
در این میزگرد به دلیل اهمیت دوران کودکی و لزوم توجه به آن در فرهنگ سازی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی پیشنهاد شد، ایرنا نسبت به برگزاری سلسله نشست هایی با موضوع های تخصصی تر اقدام کند که مورد موافقت قرار گرفت.
ایرنا به عنوان تنها خبرگزاری رسمی کشور همواره بر اساس رسالتی که بر عهده دارد نسبت به برگزاری میزگردهای مختلفی با هدف ارتقای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه اقدام می کند.
بنا بر اعلام اداره کل بهزیستی یزد، هم اکنون افزون بر 11 هزار کودک در 300 باب مهد کودک های استان نگهداری می شوند.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه 1395، یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد که 85درصد در شهرها، بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند.
7532*2088*2047* خبرنگاران: کبری دانشی و سعید صادقی مقدم * انتشار- عباسقلی اشکورجیری
irnayazdd@

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۱۶۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان راور گفت: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و ضرورت کاهش آمار طلاق و فروپاشی خانواده، کارگروه ویژه طلاق در دادسرا با محوریت شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری شهرستان راور تشکیل شد.

مجتبی استوارزاده گفت: علت ورود دادستانی به موضوع طلاق این است که آسیب‌های اجتماعی به عنوان بستری برای فروپاشی خانواده و وقوع جرایم می‌باشد و در بیان مصادیق می‌توان به اعتیاد، سرقت و مفاسد اخلاقی اشاره کرد که با افزایش آمار طلاق ارتباط مستقیمی دارد.

استوار زاده ادامه داد: همه دستگاه‌های متولی باید آسیب‌های طلاق را جدی بگیرند و در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خانواده خصوصا" طلاق" اهتمام جدی داشته باشند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان راور، افزود: یکی از موضوعاتی که در کاهش طلاق مؤثر است، آموزش و مشاوره قبل از ازدواج و طلاق برای جامعه است، مشاوره و برگزاری کلاس‌های آن می‌تواند برای افزایش سطح آگاهی جوانان مفید و مؤثر باشد.

این مقام قضایی با بیان اینکه طلاق آسیبی است که زمینه آسیب‌ها و جرم‌های دیگر را فراهم می‌کند، توضیح داد: بخشی از آسیب‌های اجتماعی همچون زنان و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، کودکان خیابانی، سرقت و اعتیاد از طلاق نشأت می‌گیرد.

وی مشاوره پیش از ازدواج برای پیشگیری از طلاق را لازم و ضروری دانست و با اشاره به افزایش آمار طلاق گفت: بسیاری از مشکلات زناشویی که منجر به طلاق و از هم پاشیدن خانواده می‌شود، عدم شناخت زوجین و مشاوره قبل از ازدواج می‌باشد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان راور، تداوم انتقال و آموزش مهارت‌های زندگی به جوانان را بسیار مهم عنوان و تصریح کرد: در این زمینه هر قدر آموزش‌ها و مهارت‌ها بیشتر باشد به همان میزان زوجین از فنون زندگی و مهارت‌های آن اطلاع کسب کرده و با آگاهی و بصیرت بیشتر عمل خواهند کرد.

گفتنی است کارگروه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری شهرستان راور با موضوع پیشگیری از طلاق و مشاوره قبل از ازدواج و طلاق، با حضور دادستان عمومی و انقلاب، قاضی مشاور خانواده، رئیس اداره بهزیستی، رئیس و کارشناس اداره ورزش و جوانان، مسئول اورژانس اجتماعی و مدیر مرکز تخصصی مشاوره‌ی ازدواج و خانواده‌ی ثمین در محل دفتر دادستانی این شهرستان تشکیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • راهکارهای جذب بازماندگان از تحصیل بررسی شد
  • بارکولا: الگوگیری از ذهنیت و سخت‌کوشی رونالدو مرا به این جایگاه رسانده
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • اجرای ناقص و ناتمام قوانین یکی از اشکال‌های قانون‌گذاری است
  • نشست فعالان فرهنگی در صداوسیمای استان آذربایجان غربی
  • بهترین زمان برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دوران کودکی و نوجوانی است
  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • سمن‌ها و گروه‌های مردمی بر حوزه دانش آموزان تمرکز کنند
  • راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان