Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@18:48:16 GMT

اخبار اجتماعی ایسنا در روز شنبه

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۴۶۸۲۹

ضرورت مدیریت مناطق حفاظت‌شده محیط زیست، اظهارات شریعتی در مورد محیط زیست، مدارس خالی تهران، کودک همسری، استعلام آنلاین فوت، تولد، ازدواج و طلاق، اظهارات رئیس کل نظام پزشکی درباره پرونده مرحوم کیارستمی، شناسنامه‌دار شدن شالیزارها، جزییات قتل دانشجوی دختر دانشگاه تهران از جمله مهمترین اخبار اجتماعی ایسنا در روز شنبه (۲۲ مهرماه) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، اداره اجتماعی ایسنا امروز ۶۷ خبر روی خروجی خود قرار داده است که گزیده مهمترین این اخبار به همراه تیتر و لینک در زیر می‌آید:

مناطق حفاظت شده بدون طرح‌های مدیریتی به حال خود رها نشوند

در سرویس محیط زیست ایسنا، امروز گفت‌وگویی با حسین مصطفوی-عضو هیات علمی گروه تنوع زیستی و مدیریت اکوسیستم‌های پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی- منتشر شده که طی آن ضمن تعریف مناطق حفاظت شده و اشاره به آسیب‌هایی که این مناطق با آن‌ها روبه رو هستند، گفت: هیچ بهانه‌ای حتی کاستی‌های اطلاعاتی نباید باعث شود که مناطق حفاظت شده بدون طرح‌های مدیریتی به حال خود رها شوند. در دنیا ۳۴ منطقه پر تنوع و بحرانی تنوع زیستی داریم که ۲.۳ درصد از مساحت سطح زمین را شامل می‌شوند. در این ۳۴ منطقه ۵۰ درصد از گونه‌های گیاهی جهان و ۴۲ درصد از مهره‌داران خشکی‌ها که منحصر به فرد هستند، وجود دارند.

احسان شریعتی: توسعه بدون توجه به محیط زیست محصول مدرنیته ناقص در ایران است

افزون بر این، سرویس محیط زیست امروز بیست و هشتمین گفت‌وگو پردیسان را که طی آن احسان شریعتی - دانش‌آموخته دانشگاه سوربن فرانسه، فلسفه پژوه و استاد مدعو دانشگاه تهران- سخنرانی کرد، پوشش داده است. شریعتی با اشاره به اینکه هماهنگی و وحدت بین انسان و طبیعت در آموزه‌های ملی و مذهبی ایرانیان ریشه دارد، نسبت به تناقضات رفتاری و اندیشه‌ای در جامعه ایران انتقاد کرد و گفت: جامعه ما از مدرنیته ناقص و ضعف بینش مدنی و محیط زیستی رنج می‌برد و نیازمند یک انقلاب غیر خشونت‌آمیز علیه خشونت است؛ انقلابی که باید درون خود ما صورت گیرد تا به تعریفی جدید در مورد نسبت انسان به هستی برسیم.

این فیلسوف آثار مدرنیته ناقص در ایران را برشمرد و گفت: در دوره پهلوی اثرات مدرنیته ناقص را در بر هم خوردن نظام سنتی، سرازیر شدن روستاییان به شهرها، تمرکزگرایی در تهران، رونق اقتصاد دلالی، رانتی، واسطه گرایانه و مونتاژی می‌بینیم؛ اقتصادی که مشابه اقتصاد اروپا و تولیدی نبود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به رغم تلاش‌های ابتدایی، در دهه‌های بعد از توسعه‌ عقب‌نشینی صورت گرفت و سیاست‌های خصوصی‌سازی بخش‌های دولتی، مهاجرت روستاییان به شهرها و پایتخت نشینی با شدت دنبال شد.

وجود مدارس خالی در پایتخت/ ۸۰۰ مدرسه تهران ۵۰ ساله‌اند

سرویس آموزش و پرورش ایسنا، امروز خبری در مورد مدارس خالی منتشر کرده که طی آن عباسعلی باقری - مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران- در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ۲۵ درصد مدارس تهران قدمت بالای ۴۰ و ۵۰ سال دارند و فرسوده شده‌اند، گفت: اداره کل آموزش و پرورش تهران و سازمان نوسازی مدارس دیگر تایید نمی‌کنند دانش آموز وارد برخی از این مدارس شود زیرا امنیت ندارند و مدارس خالی می‌مانند.

وی تاکید کرد: ۸۰۰ مدرسه فرسوده داریم که هر کدام برای بازسازی نیازمند ۲ تا ۳ میلیارد تومان بودجه هستند.

کودکی فراموش شده در «لباس سفید عروسی»

در سرویس خانواده گزارشی منتشر شده که به ازدواج کودکان پرداخته است. این گزارش با این ورودی آغاز می‌شود:« آنها باید زودتر از هم‌سالانشان از عروسک‌ها و لذت دوچرخه‌سواری در کوچه پس کوچه محله‌شان خداحافظی کنند، زودتر بار مسئولیت زندگی خانوادگی را بچشند و قبل از مزه مزه کردن روزهای بی‌دغدغه کودکی، دغدغه‌های جدی زندگی زناشویی را تجربه کنند. پدیده « کودک همسری» سال‌هاست که به دغدغه فعالان حقوق تبدیل شده است. به عقیده این فعالان « کودک همسری» آسیب‌های زیادی به ساختار خانواده و اجتماع وارد می‌کند و باید برای آن راه‌حلی اندیشیده شود.

در این گزارش، هادی شریعتی -عضوهیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان- در گفت‌وگو با ایسنا، «کودک همسری» را نوعی کودک آزاری جنسی با ابعاد آزار جسمی، عاطفی و ذهنی دانست و گفت: با ادامه یافتن ازدواج کودکان در جامعه اندک اندک تبدیل به یک جامعه نابالغ می‌شویم؛ جامعه‌ای که رشد کافی نیافته و بلوغ فکری ندارد. آسیب‌هایی مثل خشونت، خیانت، طلاق رسمی و عاطفی، همسرکشی، افسردگی و آمار بالای سقط جنین را می‌توان از تبعات ازدواج زود هنگام کودکان در جامعه نابالغ دانست.

استعلام آنلاین فوت، تولد، ازدواج و طلاق بیمه‌شدگان از امروز

سرویس خانواده همچنین به خبری از حوزه تامین اجتماعی پرداخته است. سیدتقی نوربخش - مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی- در مراسم امضای تفاهم‌نامه با سازمان ثبت احوال کشور از استعلام آنلاین وقایع حیاتی چهارگانه (تولد، فوت، ازدواج و طلاق) افراد از طریق اتصال به سامانه ثبت احوال از امروز خبر داد.

اظهارات جدید رییس کل سازمان نظام پزشکی درباره پرونده پزشکی "کیارستمی"

سرویس سلامت امروز یادداشتی از ایرج فاضل - رییس کل سازمان نظام پزشکی- منتشر کرده است که طی آن فاضل نکاتی درباره پرونده پزشکی مرحوم عباس کیارستمی مطرح کرد.

وی درباره پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی آورده است: «طی روزهای اخیر در پی اظهارات منتشر شده از قول اینجانب اظهارنظرهای گسترده‌ای به عمل آمده است که بخشی از آن نیاز به بررسی دارد و چند نکته مهم قابل ذکر است.»

قاچاق در برندهای خاص غذایی/شالیزارهای برنج شناسنامه‌دار می‌شوند

بهروز جنت - مدیرکل امور غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو- در نشستی خبری که امروز به مناسبت همایش ملی روز جهانی غذا برگزار شد، مواضع این سازمان درباره غذاهای تراریخته، نحوه ساماندهی برنج‌های تولید داخل، قاچاق فرآورده‌های غذایی و نحوه مجازات متخلفان حوزه غذا و ... را تشریح کرد.

وی افزود: کاری را با کمک جهاد کشاورزی برای دو سال آینده با عنوان شناسنامه‌دار کردن کشاورزان و زمین‌های کشاورزی برای مرکبات، سیفی جات، برنج و ... پیش می‌بریم که در گام اول به محصولات پرمصرفی که ریسک بیشتری برای سلامت جامعه دارند می‌پردازیم سپس به سایر محصولات تسری می‌دهیم.

مدیرکل امور غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، درباره میزان تقلب و قاچاق در حوزه غذا و نحوه برخوردهای بازدارنده با متخلفین این حوزه، گفت: خوشبختانه در حوزه غذا به علت تنوع و ارتقاء محصولات‌مان در سال‌های گذشته، میزان قاچاق بسیار کم بوده است. زیرا کیفیت و تنوع محصولاتی که در ایران تولید می‌شوند مناسب است؛ به طوریکه صادرات آنها را هم انجام می‌دهیم.

ترانزیت کودکان کار به تهران/ آزار جنسی ۹۰ درصد کودکان متکدی در پاتوق‌ها

رضا قدیمی - مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران- از ترانزیت کودکان اتباع بیگانه برای تکدی‌گری به تهران خبر داد و گفت: ۹۰ درصد از کودکان کار مورد آزار جنسی در پاتوق‌ها قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به طرح جمع‌آوری کودکان کار و متکدی در پایتخت با بیان این که شهرداری تهران بر اساس مصوبه شورای اجتماعی وزارت کشور که زیر نظر رییس جمهور فعالیت می‌کند، در این طرح با سایر دستگاه‌ها و به‌خصوص بهزیستی همکاری می‌کند، گفت‌: براساس دستورالعمل ابلاغی، شهرداری تهران باید در کنار همه دستگاه‌ها به‌خصوص بهزیستی فعالیت کرده و لوازم و اسباب جذب و نگهداری کودکان را در اختیار بهزیستی قرار دهیم که در این‌ راستا علاوه بر خودروهای متناسب، تعداد زیادی مددکار اجتماعی که حداقل مدرک تحصیلی آنها کارشناسی ارشد است را در اختیار سازمان بهزیستی قرار دادیم.

پاسخ معاون شهردار به حواشی جابجایی‌ها/افراد سفارشی جایی در معاونت ندارند

محسن پور سید آقایی - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران- عصر امروز در مراسم معارفه فرنوش نوبخت به عنوان مدیرعامل جدید شرکت بهره برداری به حواشی ایجاد شده پیرامون انتصابات در معاونت حمل و نقل واکنش نشان داد و گفت: مدیر توصیه‌ای و سفارشی نداریم.

وی با بیان اینکه شرکت بهره‌برداری مترو یکی از اصلی‌ترین شرکت‌ها در حوزه حمل و نقل است، گفت: این شرکت نقش زیادی در بهبود کیفیت زندگی مردم ایفا می‌کند و توجه به این شرکت، تاثیرگذار در بهبود رفاه و زندگی مردم است.

جزئیات قتل دانشجوی دختر دانشگاه تهران

رئیس پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ جزئیات قتل دانشجوی دختر دانشگاه تهران را تشریح و اعلام کرد که این دختر ۱۸ ساله توسط نامزدش به قتل رسیده است.

حضور ۲۹ کشور در نمایشگاه ایپاس ۲۰۱۷

علیرضا علی آبادی - مدیرعامل شرکت ناجی پاس- در نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم و تجهیزات پلیسی و امنیتی که صبح امروز در محل این شرکت برگزار شد، جزئیات برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی «ایپاس» را تشریح کرد و گفت: ۲۹ کشور در این نمایشگاه محصولات و تجهیزات خود را به نمایش خواهند گذاشت. از آثار ۳۷ تیم نخبگان نیز در بخش مخترعین رونمایی شده و حمایت خواهد شد.

به گزارش ایسنا، فهرست پربازدیدترین اخبار اجتماعی ایسنا به شرح زیر است:

ثبت نام «وام ضروری» بازنشستگان آغاز شد

کودکی فراموش شده در «لباس سفید عروسی»

پایان اسفند آخرین مهلت ثبت‌نام کارت ملی هوشمند

ترانزیت کودکان کار به تهران/ آزار جنسی ۹۰ درصد کودکان متکدی در پاتوق‌ها

قاتل دانشجوی دختر دانشگاه تهران دستگیر شد

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۴۶۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست مکرون برای افزایش نظارت بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی

ایتنا - رئیس جمهور فرانسه خواستار آن شد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط کودکان زیر ۱۵ سال در اتحادیه اروپا، تحت کنترل والدین باشد.
امانوئل مکرون در یک سخنرانی مفصل درباره آینده اتحادیه اروپا در دانشگاه سوربن پاریس، گفت: قبل از ۱۵ سالگی باید کنترل والدین برای دسترسی به فضای دیجیتال وجود داشته باشد. اگر محتوا چک نشود، این دسترسی، انواع خطرات و تحریفات ذهنی را ایجاد می‌کند که می‌تواند انواع نفرت را توجیه کند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، فرانسه در سال‌های اخیر شاهد حوادث خشونت‌بار مکرری بوده که دسترسی کودکان خردسال به اینترنت در وقوع آنها، نقش داشته است.

بر اساس گزارش لوکال، اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی مانند تیک‌تاک همچنین در ناآرامی‌هایی که پس از تیراندازی پلیس به یک نوجوان در حومه پاریس در سال ۲۰۲۳ روی داد و به بسیاری از شهرهای فرانسه گسترش یافت، نقش داشتند.

پارلمان فرانسه سال گذشته، لایحه محدودیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کاربران زیر ۱۵ سال را تصویب کرد. بر اساس این مصوبه، دسترسی کودکان زیر ۱۵ سال به شبکه‌های اجتماعی منوط به رضایت والدین شد و این مصوبه همچنین به والدین اجازه می‌دهد حساب‌های کاربری کودکان زیر ۱۵ ساله‌ خود را در شبکه‌های اجتماعی به حالت تعلیق درآورند.

پس از تصویب این لایحه در مجلس ملی فرانسه که با هدف مبارزه با هرزه‌نگاری، آزار و اذیت سایبری و رفتارهای اعتیادآور صورت گرفت، مجلس سنا هم به آن رای مثبت داد.

دیگر خبرها

  • بازدید اهالی رسانه از بزرگراه آزادگان و نشست عامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران
  • دومین خبر جعلی به‌نام ایسنا طی ۲ ماه اخیر/ نظر صریح ساترا درباره یک سریال
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • درخواست مکرون برای افزایش نظارت بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی
  • مکرون خواستار نظارت والدین بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی شد
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز شنبه ۸ اردیبهشت / ترافیک در کدام محورها سنگین است؟
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد
  • دور دوم انتخابات در کرج جدی گرفته شود