Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، ابوالفضل تمیزی روز شنبه در دومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهرستان قم در سالن جلسه های معاونت شهرسازی شهرداری قم، اظهار داشت: برای بررسی این معضل زیست محیطی و چگونگی پالایش آن تاکنون جلسه های متعددی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای مجمع نمایندگان و استاندار قم برگزار شده ولی این مشکل همچنان لاینحل باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اذعان به همکاری نکردن کارخانه داران با مسئولان در سامان دهی معضل های زیست محیطی ناشی از فعالیت واحدهای آلاینده گفت: با توجه به علم و تکنولوژی پیشرفته امروز و وجود تجهیزات فیلتراسیون و هواکش اصلاح این واحدها به هیچ وجه غیر ممکن نیست، ولی صاحبان و دست اندرکاران این کارخانجات ، نسبت به این کار اقدام نمی کنند.
بخشدار سلفچگان گفت: وضعیت آلودگی هوا در سلفچگان به حدی است که انگار به صورت روزانه به زمین و هوا مواد شیمیایی تزریق می شود.
این مسئول همچنین با اشاره به پدید آمدن عوارض ناشی از این آلودگی افزود: متاسفانه هر کدام از کارخانه داران شهرک صنعتی سلفچگان به نوعی حمایت و پشتیبانی می شوند، و کسی به لحاظ قانونی حریف آنها نیست.
تمیزی با اذعان به اینکه چهار کارخانه اصلی این بخش واقعا آلوده کننده است، و اسامی آنها نیز به فرمانداری و نهادهای مربوطه داده شده است.
وی همچنین اعمال و به کارگیری قانون را تنها راه حل معضل واحدهای آلاینده ذکر کرد، و افزود: قانون باید تمامی این واحدها را مجاب و وادار به استفاده از سیستم های تصفیه کننده هوا با استفاده از علم روز کند.
بخشدار سلفچگان وجود سایت 18 هکتاری دپوی زباله و پسماند را از دیگر معضلات زیستی محیطی این بخش دانست، و افزود: برخی واحدها کلیه پسماندهای مخرب و زیان آور خود که حاوی مواد شیمیایی هستند را در این سایت تخلیه می کنند، که این اقدام منجر به آلودگی سفره های زیر زمینی می شود، که مسئولان باید نسبت به حل این معضل نیز تسریع نمایند.
** امام جمعه سلفچگان نیز در این جلسه وجود واحدهای مرغداری در سلفچگان را یکی از عوامل اعتراض های بسیار سنگین مردم برخی از روستاهای این بخش عنوان کرد.
حجت الاسلام محمد حسن کتابچی با تاکید بر اینکه معضلات زیست محیطی موجب سلب آرامش و آسایش مردم این منطقه شده است، افزود: به طور حتم برای رساندن سطح آلایندگی های صنعتی به صفر کاری نمی توان انجام داد، ولی باید کلیه خسارت هایی که به خاک و هوای این منطقه وارد شده به طرق مختلف بویژه ایجاد بوستان و فضای سبز جبران شود.
عضو شورای اسلامی بخش سلفچگان و نماینده شورای اسلامی استان قم در شورای عالی استان های کشور نیز با اشاره به فعالیت 3 واحد اسید سولفوریک، پنج واحد تصفیه روغن، یک واحد آلومینیوم سازی و یک واحد ذوب فلزات، 2 واحد پودرسنگ در این بخش گفت: واحد صنعتی پارسیان پارت پاسارگاد که به منظور تولید باطری در ناحیه صنعتی نیزار قم احداث شده، در حالی ذوب سرب در آن صورت می گیرد که کارخانه اصلی آن در اصفهان مستقر است.
حسن شریفی همچنین با اشاره به فاصله حدود هفت کیلومتری این واحد صنعتی با سد آب 15 خرداد آن را تهدیدی جدی برای سلامت مردم دانست.
رئیس شورای اسلامی روستای جنداب از توابع بخش سلفچگان قم نیز با اشاره به درگیر بودن ساکنان 9 روستای حوالی منطقه جنداب با معضلات زیست محیطی افزود: در حال حاضر حدود هفت هزار تن از مردم بخش سلفچگان با آلودگی های صنعتی دست و پنجه نرم می کنند.
حسین اسماعیل گل افزود: در سال های اخیر مردم این منطقه در طوفان بی امان آلودگی های صنعتی و زیست محیطی و دودهای سمی حاصل از سوخت سرب، گوگرد، آرسنیک و انواع فلزات قرار دارند که خطر این آلودگی ها به مراتب از بمب های شیمیایی صدام بدتر است.
اسماعیل گل با بیان اینکه وجود واحدهای صنعتی بخش سلفچگان با توجه به حضور کارگران غیر بومی هیچ نقشی در حل معضل بیکاری ساکنان نداشته است، افزود: تخلیه پساب استان اصفهان در سایت 18 هکتاری زباله سلفچگان نیز در حالی به مشکلات زیست محیطی این منطقه افزوده که طبق قانون این پساب باید در سایت گرمسار وارد شود.
** معاون فنی اداره کل محیط زیست قم نیز در ادامه این جلسه با تاکید بر اینکه نهاد متبوعش به دلیل مواجه با فشارهای مختلف قانونی و غیر قانونی برای اعمال مدیریت زیست محیطی با محدودیت هایی مواجه است، گفت: با این شرایط هیچ سند و اسنادی برای زیان بخش بودن واحدهای صنعتی برای محیط زیست وجود ندارد.
سید احمد شفیعی با بیان اینکه در استان به طور معمول جلسه هایی برگزار می شود، که مخالف با محیط زیست است، افزود: برغم اعمال موارد زیاد قانونی به لحاظ استانداردهای زیست محیطی بحث بارگذاری صنایع جدید معضلی است، که به معضلات قبلی اضافه می کند.
این مسئول محیط زیست قم گفت: شهرک صنعتی سلفچگان شهرک آلاینده ای است، که واحدهای جدیدی به آن اضافه می شود، و محیط زیست به لحاظ قانونی نظارت خاصی در مورد استقرار آن نمی تواند داشته باشد، و در واقع منشاء این معضلات این گلوگاه های قانونی است.
وی علاوه بر واحد فراوری سلیس، واحدهای بازیافت آهن های فرسوده و واحد پلی اتیلن را نیز از مهمترین واحدهای آلاینده شهرک یاد شده برشمرد، و اذعان کرد: استقرار این واحدهای آلاینده در شهرک صنعتی سلفچگان به جهت بحث های زیست محیطی از اساس اشتباه است.
شفیعی اضافه کرد: پیشنهاد محیط زیست استان توقف فعالیت واحدهای آلاینده در این منطقه است، و این مساله نیاز به مصوبه شورای برنامه ریزی استان دارد.
معاون صنعتی اداره کل صنعت، معدن و تجارت قم نیز با رد ادعای مسئولان اداره کل محیط زیست استان مبنی بر مضر بودن واحدهای صنعتی بخش سلفچگان برای محیط زیست، گفت: در سال 1375 و در زمانی که قم استان شد، این شهرک تنها شهرک صنعتی قم بود، و در حال حاضر نیز این شهرک یکی از بهترین واحدهای صنعتی الکترونیک مشهور کشور به شمار می رود، که صاحب برند بین المللی نیز است.
محمود سیجانی با اشاره به اینکه واحد الیاف نساجی شهرک صنعتی سلفچگان در کشور بی نظیر است، گفت: نباید به خاطر آلوده بوده پنج واحد ، کل واحدهای این شهرک صنعتی را زیر سوال ببریم.
** معاون عمرانی فرمانداری قم نیز خلط مبحث کردن 2 مقوله اشتغال و محیط زیست را نادرست خواند، و افزود: موضوع اشتغال برای حفظ محیط زیست و زندگی روزمره است.
مجید طالبی هر گونه اغماض در برابر تخلف های زیست محیطی را غیر موجه توصیف کرد، و افزود: مسئولان هر جا یک واحد آلاینده را می بینند باید تذکر بدهند.
وی به کارخانه تولید سیمان در جاده قم - نیزار اشاره کرد و افزود: اگر سیستم فیلتراسیون به درستی کارکند این واحد نباید ایجاد گرد و خاک نماید.
همچنین در این جلسه مقرر شد موارد تخلف واحدهای آلاینده در قالب گزارشی به آنها ارایه شود، تا در اسرع وقت نسبت به اصلاح سیستم های خود نمایند.
7403/ 6133/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۴۸۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از طرح فروسیلیس منگنز ازنا تا چند ماه آینده

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛مدیرعامل شرکت‌شهرک‌های صنعتی لرستان گفت:در منطقه ویژه اقتصادی ازنا،اولین سرمایه‌گذاری خارجی جذب شد و این موضوعی بود که در سال‌های گذشته شاهد آن نبودیم.
فرزاد محمدی افزود:طرح فروسیلیس منگنز ازنا پیشرفت بسیار خوبی دارد و تا دو یا سه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی گفت:این سرمایه‌گذار چینی پروژه فروسیلیس منگنز را در ازنا در حال احداث دارد و پیشرفت بسیار خوبی دارد که تا چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
فرزاد محمدی با بیان اینکه توسعه فناوری یکی از زیرپروژه‌های اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان است، افزود:برای  رفع موانع تکنولوژی و فنی، واحدهای صنعتی احیا شده که وطیفه و رسالت آن شناسایی نیازهای فناورانه است که فن‌بازار در استان تشکیل شد.
مدیرعامل شرکت‌ شهرک‌های صنعتی لرستان گفت:هم اکنون نیازهای فناوری چندین واحد صنعتی در استان شناسایی و مرتفع شدند.
وی گفت:در استان چندین واحد صنعتی دانش‌بنیان شده و با حمایت‌های مالی واحدهای تحقیق و توسعه مورد حمایت قرار گرفته شده‌اند.




دیگر خبرها

  • واحدهای آلاینده سمنان زیر ذره‌بین دستگاه قضا
  • بهسازی معابر شهرک‌های صنعتی اردبیل با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال
  • ممنوعیت خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان‌کار
  • محصولات بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • بهره‌برداری از طرح فروسیلیس منگنز ازنا تا چند ماه آینده
  • شناسایی و مستندسازی ۲۰ نیاز فناورانه واحدهای صنعتی در خوزستان
  • اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی
  • بهره‌برداری از پروژه فروسیلیس منگنز ازنا در چند ماه آینده
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی ورامین