Web Analytics Made Easy - Statcounter


نشست رسانه ای هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه با حضور دبیر و اعضای سیاستگذاری این رویداد امروز یکشنبه ۲۳ مهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بی‌باک، صبح امروز یکشنبه ۲۳ مهر نشست خبری هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه با حضور اعضای شورای سیاست گذاری و دبیر جشنواره در تالار امیرکبیر برگزار شد.

در این نشست رسانه ای مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، رحمت امینی مدیرگروه هنرهای نمایشی پردیس هنرهای زیبا، فریدون علیاری معاون مالی اداری پردیس هنرهای زیبا، امیرحسین حریری مدیر تالار مولوی، زارعی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و جواد کاوندی دبیر جشنواره حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای نشست سرسنگی با اشاره به ویژگی های جشنواره تئاتر تجربه عنوان کرد: جشنواره تجربه از گذشته تا امروز فرصت مغتنمی بوده تا دانشجویان دانشگاه تهران بتوانند تجربیات نو تئاتری خود را در معرض دید قرار دهند. تئاتر دانشگاهی یک تئاتر پیشرو و تجربه گر است و نباید مقلد تئاتر حرفه ای و نیمه حرفه ای باشد. تئاتر تجربی باید حرفی برای گفتن داشته باشد و دانشجویان از دستاوردهای شان در فضای خارج از دانشگاه استفاده کنند. من نمی گویم جشنواره تجربه به همه این اهداف رسیده است اما تلاش کرده که بتواند موفق عمل کند.

وی یادآور شد: امیدوارم جشنواره تئاتر تجربه خودش را از جشنواره های معمول و بی حاصل که هیچ ثمری برای تئاتر ندارد، جدا کند و به جشنواره موثر و آینده ساز بدل شود.

در ادامه علیاری درباره مسائل مالی جشنواره بیان کرد: جشنواره تئاتر تجربه در گذشته ردیف اعتبار مستقلی داشته اما به دلایلی که ما هم نمی دانیم این ردیف بودجه از بین رفته است. من به عنوان معاون اداری مالی دانشگاه تا جایی که شده کمک کردم و نگذاشتم کارها زمین بماند اما معتقدم تئاتر تجربه باید در همه زمینه ها دست به تجربه بزند و معتقدم امکانات کمتر هنرمند را به فکر وامی دارد. ما نمی گوییم پول لازم نیست اما نباید به شکل تئاتر حرفه ای به تئاتر تجربی نگاه کرد.

در بخش دیگری از این نشست رحمت امینی عنوان کرد: معتقدم باید کار را به دست دانشجویان سپرد و با یک نظارت کلی به کار آنها توجه کرد. می دانیم که جشنواره های این چنینی به نوعی بازتاب دهنده وضعیت آموزشی، علمی و پژوهشی دانشگاه ها هستند و در این فراخوان هم می توان دانش روز را دید که بسیار آرمانگرایانه تدوین شده اند. امیدوارم در ایام برگزاری جشنواره شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

وی متذکر شد: همچنین باید اعلام کنم که قرار است از سال های آینده جشنواره تئاتر تجربه شاهد بودجه ای خاص و مستقل باشد و اگر این اتفاق بیفتد ما رویدادهای بهتری را در جشنواره شاهد خواهیم بود.

امینی درباره روند انتخاب دبیر جشنواره توضیح داد: ما برای انتخاب دبیر هر دوره فرآیندی را طی می کنیم که جواد کاوندی دبیر این دوره طی همین فرایند انتخاب شده است. به این ترتیب که مرکز تئاتر تجربی که بازوی همکاری ماست اطلاعیه ای را صادر می کند که بر اساس آن افراد علاقه مند به دبیری جشنواره برنامه ها و رزومه کاری خود را ارائه می دهند که از میان آنها یک نفر انتخاب می شود. تلاش ما این است که فرآیند به شکلی پیش برود که در روز اختتامیه جشنواره دبیر دوره بعد معرفی شود.

امیرحسین حریری مدیر تالار مولوی نیز درباره حمایتی که این مرکز از جشنواره خواهد کرد، گفت: امیدواریم امسال جشنواره تئاتر تجربه فارغ از مسائل حاشیه ای که تئاتر را درگیر کرده به ذات تجربه گرا بودن خودش بازگردد و تالار مولوی نیز تا جایی که بتواند به جشنواره کمک می کند. مجموعه تالار مولوی تلاش می کند بتواند محلی باشد برای معرفی برگزیدگان خلاق تئاتر دانشگاهی که در قالب جشنواره ها، پایان نامه های برتر و از طریق شرکت در فراخوان درخواست اجرا دارند.

در ادامه جواد کاوندی دبیر این دوره از جشنواره درباره برنامه ها و بخش های مختلف این رویداد گفت: امسال همه اتفاقات در جشنواره به صورت تیمی شکل گرفت و ما یک اتاق فکر ۱۰، ۱۲ نفره به علاوه شورای سیاست گذاری داشتیم که تمام اتفاقات تئاتری را رصد کردند و بر اساس آن فراخوان این دوره صادر شد. در این دوره، جشنواره تئاتر تجربه رویکردی آموزشی دارد و ما طبق نظریه «تئاتر اقلیت» رویکرد و برنامه های خود را اعلام کردیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس در فراخوان ذکر شده که کارهای تجربه محور و آزمایشگاهی باید در این دوره اجرا شود. پروسه آموزشی ما نیز از آبان آغاز می شود. امسال جشنواره پنج بخش صحنه ای، پژوهش، نمایش نامه نویسی، هنرهای اجرایی و بخش پوستر، عکس و تیزر دارد.

کاوندی در توضیح بخش های مختلف جشنواره گفت: در بخش صحنه ای سقف اجراها ۳۰ دقیقه است و فقط دانشجویان تئاتری می توانند در این بخش شرکت کنند. در بخش هنرهای اجرایی به بخش «هنر-اجرا»، «اجرا منهای تئاتر» و «غیاب تئاتر» خواهیم داشت. همچین بخش پژوهشی شامل سه بخش «مقاله علمی پژوهشی/ علمی ترویجی»، «ژورنالیسم و تئاتر» و «رساله پژوهشی» خواهد بود. همچنین جایزه بهرام بیضایی در این بخش تعریف شده است.

دبیر جشنواره یادآور شد: در بخش نمایشنامه نویسی نیز افرادی که قصد شرکت دارند باید رزومه کاری و نمایشنامه ای را که نوشته اند برای ما بفرستند و سپس در کارگاه های آموزشی که برایشان برگزار می شود اثرشان را تولید کنند که این بخش به نام «عباس نعلبندیان» نام گذاری شده است. بخش پوستر، عکس و تیزر نیز برای اولین بار است که در جشنواره تجربه حضور دارد. همچنین ما کارگاه های آموزشی و میزگردهایی هم خواهیم داشت که از آبان تا بهمن ماه برگزار می شود و در مجموع چهار میز گفتگو و کارگاه داریم. همچنین هفته تئاتر دانشجویی را تعریف کردیم و تمام کسانی که قرار است در این هفته سخنرانی کنند دانشجو خواهند بود.

در پایان این نشست رسانه ای مجید سرسنگی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با اینکه این جشنواره با جشنواره های مشابه موازی کاری دارد، بیان کرد: جشنواره تئاتر تجربه لیگ دسته دو نیست و خودش هویت مستقلی دارد. امیدوارم جشنواره های دیگر مثل جشنواره تئاتر دانشگاهی و جشنواره های حرفه ای مانند جشنواره تئاتر فجر و جشنواره آیینی و سنتی نیز هویت مستقل خود را داشته باشند چون اگر این اتفاق افتاد ما دیگر نگران موازی کاری جشنواره ها نخواهیم بود.

فراخوان این دوره از جشنواره نیز در نشست خبری جشنواره تئاتر تجربه در اختیار اصحاب رسانه قرار گرفت.

هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه از ۹ تا ۱۹ اسفند برگزار خواهد شد.


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۵۷۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت بودجه و عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده

به گزارشگروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ  مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی با عنوان «بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور (۲۱): حوزه زنان، خانواده و جوانی جمعیت» آورده است که گزارش پیش‌رو به بررسی جداول تفضیلی اعتبارات حوزه زنان، خانواده و جوانی جمعیت در بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، مقایسه رشد اعتبارات دستگاه‌های اصلی، سنجش میزان انطباق جداول با احکام بودجه‌ای سال ۱۴۰۳، ارزیابی سنجه‌های عملکردی و ارائه پیشنهاد‌هایی در این زمینه خواهد پرداخت. 

این گزارش بیان می‌کند که از جمله نکات مثبت و متمایز بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مقایسه با سنوات گذشته پررنگ‌تر دیده شدن و همچنین شفاف شدن موضوعات و دستگاه‌های مرتبط با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در قالب جدول (۲۳) است. این امر نقش قابل‌توجهی در روشن‌تر شدن نحوه هزینه‌کرد این اعتبارات و به‌ویژه نظارت عملیاتی‌تر در فرایند بودجه اعمال می‌کند. 

این گزارش مطرح می‌کند که علاوه‌بر این روشن شدن سهم هر یک از دستگاه‌ها و هم چنین میزان اعتبار اختصاص یافته به آنها از منابع بند «ب» تبصره «۱۳» را باید از جمله نکات مثبت دیگر لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در حوزه خانواده، زنان و جوانی جمعیت دانست.

 

* سنجه‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان

این گزارش ادامه می‌دهد که نگاهی به سنجه‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده در لایحه بودجه نشان‌می‌دهد این سنجه‌ها از یک‌سو جامع و مبتنی‌بر شرح وظایف تخصصی دستگاه‌ها طراحی نشده و از سوی دیگر مبنای پیش‌بینی مقدار ۱۴۰۳ در آنها روشن نیست. علاوه‌بر این عملیاتی نبودن برخی شاخص‌ها جهت سنجش و عدم تطابق با برنامه هفتم پیشرفت از دیگر ایرادات این سنجه‌هاست. 

* نظارت‌پذیرتر شدن و شفاف‌تر شدن هزینه‌کرد 

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش پیشنهاد می‌دهد که می‌شود با هدف نظارت‌پذیرتر شدن و شفاف‌تر شدن هزینه‌کرد اعتبارات حوزه زنان، خانواده و جوانی جمعیت این موارد در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ اعمال شود؛ انتقال اعتبار تملک دارایی سرمایه‌ای دبیرخانه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از جدول (۹) ردیف‌های متفرقه به جدول (۷)، انتقال ردیف دبیرخانه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از ذیل سازمان برنامه و بودجه به ذیل نهاد ریاست‌جمهوری، پیش‌بینی بخشی از اعتبار جدول (۱۲) برای موضوع ساماندهی روش‌های جایگزین نوین در حوزه ناباروری و پوشش بیمه پایه آنها (حکم بند «ب» ماده (۸۱) مصوبه برنامه هفتم پیشرفت) از محل بخشی از اعتبارات بند «ترویج فرهنگ فرزندآوری و اقدامات مؤثر در راستای جوانی جمعیت».

* سنجه‌های عملکرد حوزه زنان خانواده و جوانی جمعیت

این مرکز همچنین پیشنهاد می‌کند که سنجه‌های عملکرد حوزه زنان خانواده و جوانی جمعیت در جدول (۷-۲) مبتنی‌بر مصوبه برنامه هفتم پیشرفت وظایف تخصصی دستگاه اصلاح و تکمیل شود. موضوع اختصاص زمین رایگان برای خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر زیر بیست سال و خانواده‌هایی که فرزند سوم آنها پس از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به دنیا آمده مورد توجه قرار گیرد. همچنین سامانه برخط برای صدور شناسه ویژه برای مادران دارای سه فرزند و بیشتر (ماده (۲۵) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)، راه‌اندازی مراکز تسهیلات زایمانی در مناطقی که دسترسی یک ساعته به پزشک ندارند (ماده (۴۹) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)، کاهش در سن بازنشستگی برای مادرانی که صاحب فرزند می‌شوند (بند «ت» ماده (۱۷) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)، مهدکودک سازمانی (ماده (۲۲) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)، بیمه درمان ناباروری (ماده (۴۳) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)، توسعه فرهنگ واسطه‌گری در امر انتخاب همسر (ماده (۳۷) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) در جدول (۲۳) و اختصاص بخشی از اعتبار این جدول برای اجرایی شدن موارد یاد شده از محل بند‌های «افزایش مشارکت و مردمی‌سازی و انجام فعالیت فرهنگی و ردیف اجرای احکام عمومی مندرج از قانون جوانی جمعیت» ایجاد شود. همچنین مصادیق عبارت «اجرای احکام عمومی مندرج از قانون جوانی جمعیت» در جدول (۲۳) لایحه بودجه روشن شود. 

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دبیر اجرایی و دبیر هنری جشنواره ملی تئاتر ایثار معرفی شدند
  • انتصاب دبیر اجرایی و دبیر هنری هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • وضعیت بودجه و عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده
  • گروه محوری را در دستور کار این دوره از جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دادیم
  • راهیابی ۴ فیلم ایرانی به جشنواره مستقل کالیفرنیا
  • سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله برگزار می‌شود
  • تئاتر بچه‌های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد/ حضور ۱۴ گروه نمایشی در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • چرا دختران و پسران با مسجد قهر کردند؟/ تاثیر اجرای تئاتر در مساجد
  • رقابت ۱۴ گروه در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد/ جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور اعطا می‌شود
  • عملکرد دیوانه کننده لیونل مسی در بازی شب گذشته اینتر میامی