Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-05@20:00:23 GMT

مقبره میرعماد اصفهان در میان اما و اگرها مانده است

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۷۴۱۵۳

مقبره میرعماد اصفهان در میان اما و اگرها مانده است

مقبره میرعماد در میان اما و اگرها مانده است، مقبره‌ای که می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری به آن پرداخت اما همچنان یک انبار خرابه چیز دیگری نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، در این هفته که به نام روز ملی خوشنویسی نامگذاری شده است از ظرفیت‌های خوشنویسی و این هنر ایرانی و آوازه آن یاد می‌شود هنری که نه تنها بر روی کاغذ به یادگار ماند بلکه بر روی کاشی‌های نیلگون و فیروزه‌ای و حتی سنگ قبور قدیمی نیز نام ونشانی از آن‌ها به یادگار مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در این هفته بد نیست از یک هنرمند ایرانی یاد کنیم، کسی که آوازه خوشنویسی ایرانی را نه تنها درون مرز بلکه بیرون از مرزها نیز به خوبی ‌شناسانده است و آن کسی نیست جز میرعماد هنرمند خوشنویسی که سال‌ها در دربار صفوی خدمات هنری ارائه کرد.

مکتب میر در دیار هند و عثمانی طرفداران بسیار یافت تا جایی که خط میرعماد را به عنوان نمونة اعلای نستعلیق برگزیدند. هنرمندان عثمانی از جمله: ولی الدین افندی و محمد اسعد الیساری و سید محمّد دده زاده در زمرة شاگردان غیر حضوری و ادامه دهندگان راه میر عماد درآمدند.

میرعماد شانزده سال در اصفهان زندگی کرد و شاگردان فراوانی را تربیت کرد و آثار هنری بسیاری خلق کرد. شاگردان وی از آن جمله اند: نورالدین محمد لاهیجی، عبدالجبار اصفهانی، ابوتراب اصفهانی، محمد صالح خاتون آبادی، عبدالرشید و گوهرشاد (دخترش) است.

به گفته کارشناسان تاریخ و مطالبی که در کتاب‌های تاریخی آمده میرعماد از مقربان شاه عباس بود و همین مسئله موجب شد دیگران به او حسادت کنند. از جمله علیرضا عباسی نزد شاه از او بدگویی و او را سنی مذهب معرفی می‌کرد.

خشم شاه عباس به تدریج اوج گرفت و سرانجام به مقصود بیک قزوینی، رئیس ایل شاهسون قزوین دستور داد که همراه اراذل و اوباش بر سر او بریزند. شب هنگام، زمانی که میرعماد به حمام می‌رفت آنها به وی حمله کردند و او را کشتند.

خط میرعماد در زمان حیاتش نه تنها در ایران و دربار صفوی بلکه در دربار گورکانیان هند و پادشاهان عثمانی هم قدر و منزلت ویژه ای داشت. گفته اند که خط او را در زمان حیاتش با طلا معاوضه می‌کردند. او در هنگام مرگ از متمول ترین مردان ایران بوده چنانچه خانه‌اش را وزیر وقت نتوانست بخرد.

گفته می‌شود به دلیل اینکه میرعماد مغضوب شاه بود تا چند روز کسی جرئت نداشت جنازه اش را به خاک بسپارد. تا اینکه سرانجام ابوتراب خطاط اصفهانی از شاگردانش، او را به خاک سپرد. البته پس از به قتل رسیدن میرعماد، شاه عباس پشیمان شد.

هنرمندی که به روایت تاریخ در مسجد ظلمات اصفهان به خاک سپرده شده، اما نکته قابل توجه اینکه این مقبره در وضعیت خوبی قرار ندارد، بیشتر شبیه یک انبار برای وسایل اضافه هست تا یک مقبره برای یک هنرمند به نام که هنوز هم پس از گذشت سال‌ها از زمان مرگ او نام و یاد وهنرش همچنان در قید حیات است و نفس می‌کشد.

وضعیت مقبره میر‌عماد در اصفهان تغییر نکرده است

رئیس انجمن خوشنویسان اصفهان در این مورد به تسنیم گفت: وضعیت مقبره میرعماد در اصفهان همانند قبل است و هیچ تغییر مثبتی در این زمینه روی نداده است.

وی افزود: میرعماد از بزرگان خوشنویسی کشور است و رسیدگی به مقبره آن یک دغدغه ملی محسوب می‌شود تا با بودجه آن بتوان مقبره و مکان را در شان آن هنرمند رسیدگی کرد.

فروزنده بیان کرد: این هنرمند نه تنها در کشور بلکه در جهان شهرت دارد و آثار او را در کشورهای خارجی موزه‌های بزرگ جهان نگهداری می‌شود.

وی تصریح کرد: برای میرعماد عده ای گفت و گو می کنند اما باید کمر همت ببندند و اقدام عملی انجام شود هر چه بوده در حد صحبت بوده و میرعماد از خوشنویسان به نام تاریخ بوده و به مقبره آن رسیدگی بهتری شود و برای آن بزرگداشت برگزار شود.

سال گذشته مهد ی جمالی نژاد شهردار اصفهان سابق اصفهان در دیدار با اهالی فرهنگ و هنر در طرح تکریم هنرمندان اصفهانی به دیدار استاد ابوالوفا حسینی بزرگ خوشنویسی اصفهان رفت و گفت: میرعماد ستاره و نگین هنر خوشنویسی اصفهان و ایران است، هنر خطاطی میرعماد جز تاریخچه اصفهان است که به همین دلیل در نظر داریم مقبره این استاد را مورد رسیدگی قرار دهیم.

توپ رسیدگی به مقبره در میدان شهرداری

فریدون اللهیاری با اشاره به وضعیت مقبره میرعماد به تسنیم گفت: شهرداری اصفهان برای رسیدگی به مقبره میرعماد قول‌هایی داده است تا این بنا وضعیت بهتری داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه شهرداری اصفهان پس از اعلام مساعدت در خصوص رسیدگی به این مقبره هنوز هیچ اقدامی انجام نداده است افزود: امیدواریم انجام شود، البته ما نیز در برنامه‌های خود این مسئله در نظر داریم اما تعداد بناهای تحت پوشش زیاد است که بر اساس اولویت بندی‌ها کار را پیش می‌بریم.

با توجه به اینکه مدیریت شهری اصفهان به دست شخصی دیگری سپرده شده باید دید شهردار جدید چه تصمیمی برای این مقبره می‌گیرد، مقبره‌ای که می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری به آن پرداخت اما همچنان یک انبار خرابه چیز دیگری نیست.

گزارش از نگین فروغی

انتهای پیام/

R41346/P41362/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۷۴۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فال قهوه روزانه؛ فال قهوه امروز یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

فال قهوه یکی از پرطرفدارترین فال‌ها بوده که با استفاده از ته مانده قهوه نوشیده شده در فنجان انجام می‌شود. معمولا برای گرفتن این نوع از فال، از قهوه ترک استفاده می‌شود.  

به گزارش «زی‌سان»، فال‌بینی با استفاده از ته مانده در استکان برای اولین بار در میان چینی‌ها رواج داشت. آنها از چند هزار سال قبل که نوشیدن چای در فنجان را آغاز کردند، سرنوشت افراد را با نگاه کردن به تفاله‌های چای باقی مانده در فنجان پیش‌گویی می‌کردند.  

مردمان عربستان و یمن اولین گروهی قومی هستند که در جهان برای فال‌بینی از قهوه استفاده کردند. برخلاف تصوری که ممکن است داشته باشید شناسایی و آغاز مصرف قهوه توسط ساکنان اروپای غربی و آمریکا در قرن ۱۸ صورت نگرفت! بلکه در وین ۱۶۸۳ هنگامی که ترکان مجبور به شکستن محاصره وین شدند ۵۰۰ گونی قهوه را برجا گذاشتند. یک تاجر لهستانی ازاین قهوه استفاده کرد و اولین خانه برلین را تاسیس کرد.

در ادامه آشنایی ملل مختلف دیگر با قهوه موجب شده که امروزه فال قهوه در بسیاری از نقاط جهان رواج داشته باشد. از این نوع فال‌بینی برخی‌ها به عنوان سرگرمی استفاده می‌کنند، اما برخی دیگر به صورت حرفه‌ای فال قهوه را با نشانه‌ها و نماد‌های خاص خود آموخته و از آن برای پیش‌بینی سرنوشت و آینده دیگران استفاده می‌کنند.  

فال‌بینی از طریق علایم چای و قهوه به نام تاسیوگرافی (Tasseography) که از لغت عربی «طاسه» به معنای فنجان گرفته شده است. همین امر نشان می‌دهد که کاشفان فال قهوه در ابتدا اعراب بوده‌اند. در این نوع فال، پس از نوشیدن قهوه ترک، ته مانده‌های به جا مانده در فنجان که کامل در آب‌جوش حل نمی‌شود، باید با استفاده از نعلبکی برگردانده شود.

بر اساس یک اسلوب خاص نعلبکی روی فنجان قرار می‌گیرد و سپس در جهت عقربه‌های ساعت و به سمت قلب فنجان برگردانده می‌شود. در نهایت اشکال به جا مانده در داخل فنجان برای پیش‌بینی اقبال و سرنوشت یک فرد مورد توجه فال‌گیر قرار می‌گیرد. فال قهوه در زمینه تفسیر بسیار گسترده و البته پیچیده است. در تفسیر فال قهوه از نماد‌هایی همانند اشکال، حروف و اعداد بهره گرفته می‌شود. هر کدام از این نماد‌ها برای خود معنای خاصی دارند.

با این مقدمات، آن‌چه در ادامه می‌خوانید فال قهوه دو نشان برای متولدین ماه‌های مختلف آمده است.

فال قهوه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین فروردین

فال قهوه شما بدین شرح است: 

فال قهوه کتگرمی، عشق و محبت، خلق و خوی بد خود را عوض کرد.

فال قهوه آسیابنشانگر جنگ و دعوا و دشمنی می‌باشد، و با کسی به نزاع بر‌خواهد خواست.

فال قهوه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین اردیبهشت

فال قهوه شما بدین شرح است: 

فال قهوه روباهحیله‌گر و فریبنده، حیله‌گر و نابکار و فریبنده و دروغگو می‌باشد‌، مواظب باشید.

فال قهوه اژدهابا بزرگان و صاحب منصبان و یا با افراد صاحب جاه و مقام ارتباط حاصل می‌کند.

فال قهوه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین خرداد

فال قهوه شما بدین شرح است:

فال قهوه نرده بامموفقیت و پیروزی، موفقیت شما حتمی است بت شکیبائی آن را دنبال کنید.

فال قهوه صلیبصلیب نماد خوبی در فال قهوه نیست. صلیب نشان از بیماری ، مشکلات و تاخیر در کار دارد. اگر شما در فنجان خود این نماد را مشاهده کرده اید بهتر است که کمی مراقب سلامت روانی و فیزیکی خود باشید.

فال قهوه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین تیر

فال قهوه شما بدین شرح است: 

فال قهوه پرتن‌پروری، زندگی در ناز و نعمت شما را سخت تن‌پرور و بیکار بار آورده است.

فال قهوه کتابگشایش در کارها، دوست صمیمی و وفادار و دانشمند، هرگز اورا ترک نکنید.

فال قهوه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین مرداد

فال قهوه شما بدین شرح است: 

فال قهوه دیگصاحب‌خانه، کد‌بانوی‌خانه، خدمتگذار به افراد نیازمند و تهیدست.

فال قهوه نرده بامموفقیت و پیروزی، موفقیت شما حتمی است بت شکیبائی آن را دنبال کنید.

فال قهوه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین شهریور

فال قهوه شما بدین شرح است: 

فال قهوه کتگرمی، عشق و محبت، خلق و خوی بد خود را عوض کرد.

فال قهوه آفتابسمبل، دانش، هوشیاری و دلالت بر کامل‌بودن عقل و هوش می‌باشد.

فال قهوه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین مهر

فال قهوه شما بدین شرح است: 

 فال قهوه کمانفرزندی نیکو از خویشان و اطرافیان به دنیا می‌آید، فرزندی پسر.

فال قهوه هدهدخیر، خوشی و رفاه، بزرگی و مقام، پیروزی.

فال قهوه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین آبان

فال قهوه شما بدین شرح است: 

 فال قهوه گلابینجات پیدا کردن از مشکلات مالی، به‌ فکر اندوخته باشید، سهل‌انگار نباشید.

فال قهوه هیزمسخن‌چینی و بد‌عملی، توأم با جنگ و دعوا ولی زیانی نمی‌بیند.

فال قهوه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین آذر

فال قهوه شما بدین شرح است: 

فال قهوه شلوارآبرو و حیثیت، سعی کنید خود را حفظ کنید در‌غیر این‌صورت مشکلات شما دو چندان می‌شود.

فال قهوه پاکتدریافت خبری شاد، از راه دور خبر مسترت بخشی خواهید شنید.

فال قهوه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین دی

فال قهوه شما بدین شرح است:

فال قهوه اتومبیلدلیل بر آن باشد که آرزو دارد به سفر دور و دراز برود.

فال قهوه چاقوطلاق و جدائی، به‌هم‌خوردن رابطه عشقی یا زناشوئی، مواظب باشید قطع نشود.

فال قهوه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین بهمن

فال قهوه شما بدین شرح است: 

 فال قهوه آدماگر نزدیک دسته باشد، ملاقات‌کننده‌های خواهید داشت. اگر آدم شکل تاریک و روشنی داشته باشد، اختلاف با اطرافیان. اگر آدم موهای پر پشتی داشته باشد کادو در یافت می‌کنید.

فال قهوه شطرنجتهمت و دروغ، بر کسی به باطل غلبه‌کردن، بر او تهمت می‌بندند و می‌گویند.

فال قهوه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین اسفند

فال قهوه شما بدین شرح است: 

فال قهوه دستدوستی و مهربانی، آن را با مهربانی بپذیرید.

فال قهوه نیزهبه مسافرت کوتاهی خواهید پرداخت، مسافرت دریائی.

tags # فال قهوه سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • آتش بازی هالند در لیگ جزیره/ هنوز چهار فینال دیگر باقی مانده
  • تاریخی: خیرونا به چمپیونزلیگ صعود کرد
  • فال قهوه روزانه؛ فال قهوه امروز یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی جمعی از هنرمندان افغانستانی و ایرانی در قم
  • برگزاری اولین جشنواره ی خوشنویسی امیرنظام گروسی
  • کارگاه تخصصی کتابت قرآن کریم شمال غرب در مراغه
  • راز «نفرین توت عنخ آمون» که بیش از ۲۰ نفر را کشت سرانجام فاش شد
  • افشای راز «نفرین توت عنخ آمون» که بیش از ۲۰ نفر را کشت
  • نفرات برتر جشنواره خوشنویسی امیر فرهنگ و هنر در بیجار معرفی شدند
  • اولین جشنواره خوشنویسی امیر فرهنگ و هنر در بیجار برگزار شد