Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@02:05:31 GMT

3 نکته طلايي براي تحريک کنجکاوي کودکان

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۸۶۲۸۸

3 نکته طلايي براي تحريک کنجکاوي کودکان

خبرگزاري آريا -

«خورشيد از کجا مي آيد؟ کجا مي رود؟»، «پرنده ها چه جوري آواز مي خوانند؟ چه طوري لانه مي سازند؟»، «آدم ها چرا مي ميرند؟»، «چرا نوزاد گريه مي کند؟» کودکان هر روز از شما ده ها پرسش مي کنند. گرچه اين پرسش ها گاهي حوصله تان را سر مي برند، بيشتر پدر و مادر ها مي دانند که بايد به آنها به شيوه هاي قابل فهم و زباني ساده توضيح بدهند، چرا که پاسخ هاي شما نه تنها به کنجکاوي آنها نسبت به بسياري از پديده هاي جهان پاسخ مي دهند، بلکه باعث مي شوند خوب گوش کردن و چگونگي آموختن يک مطلب علمي را به مرور زمان بياموزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين آموزش در سال هاي بعد سبب مي شوند آنها به يادگرفتن علاقه مند شوند و در نتيجه در مدرسه هم به درس خواندن علاقه نشان دهند و با توجه به اين که در کودکي راه هاي ياد گرفتن و درک يک مطلب را به شکل غيرمستقيم آموخته اند مي توانند از همان سال هاي اول در تحصيل موفق شوند. بنابراين اگر پدر و مادري از راه هاي مشتاق کردن کودک به دانستن، آگاه باشند، موفقيت او را در دوران تحصيل، تا حدود زيادي تضمين کرده اند. براي علاقه مند کردن کودک به يادگيري و تحريک بيشتر کنجکاوي او روش هاي زيادي وجود دارد که از آن جمله مي توان به 3 نکته طلايي اشاره کرد:
اول: اگر او با مشاهده پديده اي جديد، پرسشي نمي کند، شما سوال هايي را مطرح کنيد و نظر او را بخواهيد و سپس از او بپرسيد آيا پرسشي برايش پيش نيامده است؟
دوم: در پاسخ به پرسش هاي کودک صبور و با حوصله باشيد. اطلاعات غلط ندهيد، بلکه اگر پاسخ پرسشي را نمي دانيد با شجاعت اين موضوع را ابراز کنيد و بگوييد پس از مطالعه درباره آن، به پرسشش پاسخ خواهيد داد. وقتي در پاسخ به اين پرسش که خورشيد از کجا بيرون مي آيد، مي گوييد «از پشت يک کوه بلند»، وقتي در پاسخ به اين پرسش که خورشيد وقت غروب کجا مي رود مي گوييد «روي سرش پتو مي اندازد و تاريک مي شود»، وقتي در پاسخ به اين پرسش که آدم ها چرا مي ميرند، مي گوييد «مي روند زيرزمين زندگي کنند»، وقتي در پاسخ به خيلي از پرسش هاي ديگر سرش داد مي کشيد و با خشم مي گوييد «چقدر سوال مي کني بچه! برو پي بازي!» چه طور مي توانيد انتظار داشته باشيد او مهم ترين اصل يادگيري يعني پرسيدن با جرات و جسارت را بياموزد؟! و از طرفي آيا واقعا گمان مي کنيد با توجه به اطلاعات غلطي که به او داده ايد در آينده به دانش شما اعتماد مي کند و مهم تر از آن، آيا اين اطلاعات نادرست در سال هاي بعد راه درک حقايق علمي را که پاسخ پرسش هاي کودکي اش بوده اند بر او نمي بندد؟
سوم: برايش الگوي مناسبي باشيد، نبايد انتظار داشته باشيد کودکي که هرگز پدر و مادرش را در حال گوش کردن به يک خبر علمي از راديو يا تماشاي برنامه اي آموزشي از تلويزيون يا خواندن کتاب و روزنامه نديده است، علاقه مند به بيشتر دانستن باشد و اگر هم در سال هاي اوليه کودکي کنجکاوي يا ميلي براي آموختن داشته باشد با گذشت زمان اين احساس در او سرکوب مي شود.
منبع:روزنامه جام جم


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۸۶۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «صفات الهی» نوشته تیم جی ماوسون به تازگی با ترجمه صبا فریدونی توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شده است.

این کتاب که یکی از عناوین مجموعه بن‌مایه‌های فلسفه دین است، در عین خلاصه بودن، اصلی‌ترین موضوعات مطرح درباره صفات الهی را در برمی‌گیرد. پرسش اصلی این کتاب این است که آیا زمانمندانگاری خداوند پذیرفتنی‌تر است یا بی‌زمان انگاری او؟ نویسنده با طرح این پرسش صفات ذاتی خداوند را بررسی می‌کند. کتاب شامل سه فصل است که هر فصل به سه صفت ذاتی خدا می‌پردازد.

فلسفه دین در کشورمان نیز در سال‌های اخیر مورد توجه استادان و محققان به‌ویژه نسل جوان‌تر قرار گرفته است. البته با توجه به گستره موضوعی مباحث فلسفه دین، میزان دغدغه‌مندی نسبت به هر کدام از این موضوعات در جوامع مختلف متفاوت است. موضوعاتی نظیر معنای زندگی، علم و دین، خداباوری، تکثرگرایی و مساله‌های شر و رنج که در زمره موضوعات اصلی و مشترک مباحث فلسفه دین‌اند، مصادیقی از چالش‌های فکری محیط‌های علمی ایران نیز محسوب می‌شوند.

این‌کتاب با ۱۱۴ صفحه و قیمت ۸۵ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 6089657 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • ۸ نکته درباره‌ افکار و خطاهای شناختی/ چطور خشم خود را کنترل کنیم؟
  • وزیر علوم: وقتی آزادی در دانشگاه لگد مال می‌شود، به حرمت دانشگاه و دانشگاهیانمان در ایران می‌بالیم
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  • دومینوی آسیب‌ها با میکاپ دختربچه‌ها
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • دومینوی آسیب‌
  • کشف گاز متان در سیاره سرخ
  • پاسخ تُند سندرز به نتانیاهو: ۳۴ هزار نفر را در غزه کشته‌اید
  • پاسخ تُند سندرز به نتانیاهو
  • سه راهکار طلایی برای انس کودکان قرن جدید با امام زمان (عج)