پشت پرده انتخاب بازیگران در سینمای ایران
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۸۹۶۹۵
به گزارش جام نیوز، نحوه انتخاب بازیگران در سینما، تئاتر و تلویزیون از سوی کارگردانان و تهیه کنندگان همواره مورد بحث و انتقاد بسیاری از اهالی بازیگری بوده است.
ظهور و بروز بازیگر-تهیه کننده یکی از معضلهای رایج این روزهای سینما، تئاتر است. این روزها در فضای مجازی فراخوان های متعددی در زمینه انتخاب بازیگر-سرمایه گذار دیده و شنیده میشود و همین امر باعث ناراحتی بسیاری از بازیگران قدیمی شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از سویی به اذعان بسیاری از هنرمندان انتخاب برخی بازیگران در میهمانی های شبانه و بر اساس ملاکهای خارج از توانایی های بازیگری، یکی دیگر از مشکلات بزرگ در عرصه هنرپیشگی شده است.
اما در این میان طی سالهای گذشته پدیده ای نوظهور همه چیز را تحت الشعاع قرار داده است و آن انتخاب بازیگر از سوی عوامل سازنده بر اساس میزان فالوور و دنبال کنندگان صفحات مجازی هنرمندان است. انتخابی که کاملاً براساس فعالیت بازیگران در صفحاتی همچون اینستاگرام شکل گرفته و هیچ ارتباطی به توانایی بازیگران ندارد.
به همین بهانه با چند تن از بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون به گفتوگو نشسته و این مشکل تازه عرصه بازیگری را به چالش کشیده ایم.
اکثر فالوورهای میلیونی بازیگران تقلبی هستند
مریم کاویانی بازیگر سینما و تلویزیون درباره انتخاب بازیگران بر اساس تعداد طرفداران صفحات مجازی گفت: این روزها خبرهای زیادی در مورد انتخاب بازیگر بر اساس ملاکهای همچون فالوور و مخاطب مجازی میشنوم و همواره یکی از منتقدین جدی این قضیه هستم زیرا شاید بازیگری آن چنان در فضای مجازی فعالیت نداشته باشد و ترجیح دهد از هیاهوی این صفحات دور باشد اما توانایی بازی بالایی داشته باشد.
وی در همین راستا افزود: من از این نوع برخورد تهیهکنندگان و فیلمسازان با بازیگران خوب سینما بسیار ناراحت میشوم. این انتخابها در صورتی از سوی برخی فیلمسازان و تهیهکنندگان صورت میگیرد که اکثر طرفداران مجازی این بازیگران تقلبی هستند و این اعداد و ارقام خریداری شده است.
بازیگر فیلم رسوایی با گلایه از انتخاب بازیگران براساس تعداد فالوور اینستاگرام تصریح کرد: من به صورت مستقیم با این قضیه برخورد نکردهام اما به عینه دیدهام که بسیاری از دفاتر سینمایی بر این اساس بازیگر انتخاب میکنند.وی ادامه داد: بدون شک فعالیت در فضای مجازی تاثیراتی در جذب مخاطب خواهد داشت ولی اینکه ملاک انتخاب بازیگران به جای توانایی و خلاقیت آنها به تعداد فالوور اینستاگرام باشد به هیچ وجه قابل دفاع نیست.
کاویانی درباره حاشیهسازی عمدی برخی از بازیگران برای خود در فضای مجازی خاطرنشان کرد: این قضیه در همه جای دنیا وجود دارد و برخی بازیگران بعد از فاصله گرفتن از فضای بازیگری با ایجاد یک حاشیه دوباره به صدر اخبار بر می گردند. از نظر من این یک شگرد و راهکار است و برخی مواقع شاید برای برخی مثبت هم باشد اما در واقع این راهی نیست که من انتخاب کنم.
برخی هنرمندان در فضای مجازی به عمد خود را درگیر حاشیه می کنند
فریده دریامج بازیگر سینما و تلویزیون در مورد انتخاب بازیگران با توجه به میزان فالوور اینستاگرام گفت: کارگردانی که بخواهد بازیگران خود را بر اساس چنین معیارهایی انتخاب کند از نظر من کارگردان ناآگاهی است. بازیگر باید براساس نوع چهره، بازی و توانایی اش برای نقش انتخاب شود نه اینکه چه تعداد لایک و کامنت از اینستاگرام دریافت میکند. باید به حال چنین کارگردانی تاسف خورد
وی با اشاره به حضور خود در فضای مجازی تاکید کرد: من هم در فضای مجازی صفحه دارم چون معتقدم که باید به روز بود اما این را هم بگویم که در این فضا هر مطلبی را دنبال یا منتشر نمیکنم تا به هر قیمتی جذب مخاطب کنم.
این بازیگر سینما ادامه داد: متاسفانه بسیاری از همکاران ما اهل خودنمایی هستند و برای خود حاشیه ایجاد میکنند تا به هر نحوی هم که شده دیده شوند و به هیچ وجه عواقب این اقدامات را در نظر نمیگیرند. آنها نمیدانند مردم بازیگران را براساس سادگی و صداقت دوست دارند و اینکه یک بازیگر با متهم کردن خودش بخواهد بر سر زبانها بیافتد اشتباه محض است.
دریامج با اشاره به دوری همیشگی خود از هیاهوی رسانهای خاطرنشان کرد: خوشبختانه من اهل هیاهو و این جور کارها نیستم. مهمترین چیز برای من آرامش خودم و خانوادهام است و حاضر نیستم برای چهار نفر فالوور بیشتر این آرامش را از بین ببرم.
بازیگران امروز در سینما بر اساس تعداد فالوورهای اینستاگرام انتخاب می شوند
ساناز سماواتی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون درباره کارهای در دست تولید خود گفت: در گذشته بازیگر براساس شایستهسالاری برای نقش انتخاب میشد اما متأسفانه در حال حاضر به هنر از بعد مادی نگاه میشود و مسائل مالی انتخابها و کار هنر را احاطه می کند به همین خاطر اکثریت بازیگران خانهنشین شدهاند.
سماواتی درباره انتخاب بازیگران برای یک نقش گفت: روابط بهجای ضوابط حاکم شده است. منظورم از روابط به معنای منفی نیست اما در گذشته زمانیکه من کار خود را شروع کردم کارگردانها و دستیار برنامهریزها براساس نقش، بازیگر را انتخاب میکردند، در حال حاضر تأسفآور است که به خاطر پول و سرمایه یک نابازیگر وارد عرصه بازیگری می شود.
وی در ادامه تصریح کرد: سرمایه گذار فشار میآورد بازیگری که فالوورش در اینستاگرام زیادتر است باید بازی کند. این تأسفآور است که میزان فالوور برای انتخاب نقش تعیینکننده است و توانایی،لیاقت و شایستگی بازیگر در اجرای نقش هیچ جایی ندارد.
بازیگر سریال نود شب درباره معیارهایش در انتخاب نقش تأکید کرد: از گذشته همیشه فیلمنامه و متن آن برایم مهم بود و باید آن را دوست میداشتم تا انتخاب کنم. در کنار این مسئله عواملی که با آنها کار میکردم بسیار حائز اهمیت بودند و مسئله در درجه سوم قرار داشت. در حال حاضر وضعیت بدی شده است چون شما به دنبال دستمزد نقشی که ایفا کردهاید میدوید تا تسویه شود یعنی یک بینظمی حاکم شده است و ترجیح میدهم بهجای تحمل این وضعیت و تبعات آن، در خانه بمانم، ورزش کنم، کتاب بخوانم و آرامش داشته باشم.
سماواتی خاطرنشان کرد: در گذشته آثار شاخصی در عرصه سینما داشتیم اما در حال حاضر این گونه نیست، امروز در هنر اگر یک هنرمند عزیز را از دست دهیم جایگزینی برای آن نداریم بنابراین تا وقتی که نگاه مادی به مقوله هنر حاکم باشد رشد نمی کنیم.
میزان
115
منبع: جام نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۸۹۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقا چیست؟
آفتابنیوز :
فیلم «مست عشق» بالاخره پس از حواشی فراوان اکران شد و در نخستین روز نمایش عمومی خود، یک رکوردشکنی سهمگین از خود به جای گذاشت و توانست با جذب ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند. مجموع فروش این فیلم برای روز نخست، ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.
آخرین ساخته حسن فتحی یکی از مهمترین فیلمهای چند سال اخیر است که حاشیههای زیادی در اطراف آن شکل گرفت و حالا بعد از چند سال رنگ پرده دیده است. یکی از پروژههای مهم و بینالمللی سینمای ایران درباره شخصیت محبوب عارفان و صالحان مولانا جلالالدین محمد بلخی. در ادامه مروری داریم بر متن و حاشیه و اطلاعات فیلم مست عشق.
بازیگران و عوامل فیلم مست عشق
یکی از ویژگیهای جذاب فیلم مست عشق ترکیب حضور بازیگران آن است. از ستارگان مطرح سینمای ایران و ترکیه همگی در این اثر سینمایی دور هم جمع شدهاند و میتوان این فیلم را یکی از مهمترین و پرستارهترین آثار سینمایی چند سال اخیر دانست؛ پارسا پیروزفر بازیگر مطرح و محبوب سینمای ایران در نقش مولانا بازی میکند و شهاب حسینی نیز در نقش شمس تبریزی با گریمی متفاوت و دیدنی در این اثر حضور دارد. حسام منظور دیگر بازیگری است که یکی از نقشهای اصلی این فیلم یعنی شخصیت حسامالدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا) را بر عهده گرفته است.
بوراک توزکوپاران بازیگر مطرح سینمای ترکیه در نقش سلطان ولد (پسر بزرگ مولانا) حضور دارد. بوران کوزوم دیگر بازیگر مطرح ترکیه است که نقش علاءالدین (پسر مولانا) را بازی میکند. اما شاید یکی از مهمترین چهرههای این فیلم هانده ارچل ستاره تلویزیون و سریالهای ترکیه است که در مست عشق در نقش کیمیا خاتون (دختر مولانا) حضور یافته است. بنسو سورال در نقش مریم، سلما ارگچ در نقش کِرّا خاتون (همسر مولانا)، ابراهیم چلیکول در نقش اسکندر و خالد ارگنچ ستاره مطرح ترکیه که پیش از این در سریال دیدنی حریم سلطان بازیگر نقش محوری بود در نقش پدر مولانا، از دیگر بازیگران این فیلم هستند.
مهران برومند تهیهکننده این اثر است که با سرمایهگذاران کشور ترکیه این فیلم را تولید کرده و تمامی تصاویر در کشور ترکیه ضبط شده است. فاهیر آتاک اوغلو آهنگساز آثاری همچون عمر و حریم سلطان، آهنگسازی موسیقی فیلم را بر عهده داشته و علیرضا قربانی موسیقی تیتراژ آن را اجرا کرده است.
خلاصه داستان
داستان فیلم مست عشق بخشی از زندگی «مولانا» و «شمس تبریزی» در سالهای ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری را به تصویر میکشد. این فیلم دربارهی رابطه «مولانا» با «شمس تبریزی» و عشقی که او نسبت به «شمس» داشت و تأثیر فراوان او بر زندگی و اشعار «مولانا» و عشق و ارتباط او با خدا و عرفان را به تصویر میکشد.
پرسش بزرگی که مست عشق مطرح میکند
صفحه اینستاگرامی فیلمتو که اخبار حوزه سینما را پوشش میدهد درباره ساختار فیلم مینویسد: آیا «مست عشق» سخنی تازه در باب یکی از رازآلودهترین روابط انسانی دارد؟ آیا سازندگان، مخاطب را به نکاتی مگو، ارجاع میدهند؟ پاسخ منفی است. پس چرا باید «مست عشق» را دید؟ به این دلیل که فیلم دارای هویتی مستقل است و خوانش مخصوص به خود از سوژه را دارد. وانگهی، یکی از کارکردهای سینما، تصویری کردن شنیدهها و خواندهشدهها است؛ حتی اگر حرفی تازه نداشته باشد.
مهم این است که حالا، در ویترین سینمای ایران فیلمی وجود دارد که فرازهایی از زندگی شمس و مولانا به همراه اتفاقات زمانه را تبدیل به یک روایت سرگرمکننده، با چاشنی قصه، فضاسازی، موسیقی، بازیهای خوب و ... کرده. تازه، در حد توان، تلاش کرده منصف باشد و از قدیسسازی و تاکید اغراقآمیز بر جغرافیا (ایرانی بودن مولانا) بپرهیزد. چون هدف اصلی فیلم همانی است که بارها شمس بیان میکند: «عشق یا تکلیف؟» و آنچه مولانا را از مرحله زهد به عرفان میرساند، رهایی از قید تکلیف و راهی شدن در وادی عشق است.
روایتی عامهپسند با حضور کمجانِ مولانا
الهه آرانیان در روزنامه خراسان مینویسد: در «مست عشق» حضور مولانا در قامت یک شاعر و عارف را خیلی کم رنگ خواهید دید و بیشتر روایت عاشقانه و معمایی از سرگذشت شمس تبریزی و اینکه چه بر سرش آمده و مرده یا زنده بودنش، شما را درگیر خواهد کرد. رفت و برگشت بین گذشته و حال و روایت آن چه قبلاً اتفاق افتاده و پل زدن به سمت آنچه در زمان حال رخ داده، به جذابیت فیلم کمک کردهاست. در روزگارِ مصادره مفاخر و بزرگان ایرانی، تأکید بر ایرانیبودن مولانا و زادهشدن او در بلخ و نیز زبان استوار فیلم نامه و استفاده از زبان رسمی فارسی در «مست عشق» شایسته تحسین است.
تیتراژ پایانی فیلم با صدای علیرضا قربانی و آهنگ سازی حسام ناصری از دیگر نقاط قوت آن است که در چند روز گذشته در فضای مجازی با بازخورد خوب مخاطبان همراه بودهاست. طراحی صحنه و طراحی لباس شخصیتها نیز متناسب با روزگار مولانا در قرن هفتم هجری است. عده قابلتوجهی از مخاطبان هم به تدوین فیلم انتقاد کردهاند. به هر حال «مست عشق» را با همه کموکاستیهایش باید دید و امیدوار بود که زندگی دیگر چهرهها و بزرگان فرهنگ و ادبیات این سرزمین هم به تصویر کشیده شود.
نظر کاربران چیست؟
آیدین سیارسریع: ساختن فیلمی درباره مولانا کار سختیه. اگه روی سیر و سلوک و تحول درونی مولانا تمرکز بشه جذابیتی برای مخاطب سینما نداره. از طرفی اگه کشمکش بیرونی اضافه و پرداخت هالیوودی پررنگ شه، میشه همین که دوستان زحمت کشیدن. ترکیبی از گیم آو ترونز و کلید اسرار. پس اصلا چه کاریه کلا؟
سوین: فیلم «مست عشق» بنظرم ارزش دیدن داره و جدا از بازیگران موسیقی فوقالعادهای داشت. هرچند میشه انتقادهایی مثل دوبله شدن دیالوگهای ترکی و کم بودن صحنههای شمس و مولانا مطرح کرد. بازیگری هانده ارچل اینبار عالی بود.
پرسفونه: واقعا از مست عشق خوشتون اومد؟ جز بازیگر خوشگل و دکور خفن چی داشت واقعا؟
محدثه: هانده ارچل یه استوری از مست عشق نذاشت حداقل بگه آره منم تو این کار بودم، بعد ما کم مونده رو تیشرتمون پوستر مست عشق رو چاپ کنیم چرا، چون ایران بعد عمری با یه کشور خارجی کار داده بیرون. ترکیه اونقدرا که باید و شاید خارجی نیست از هیجانت کم کن ایرانی.
مهرو: یه جوری از مست عشق بد میگید که آدم جرات نمیکنه بگه خوشش میاد. درسته شاهکار سینمایی نبود، وقتی اینقدر که داره له میشه هم نبود. همینجوری هم فتحی مجبور شده فیلم رو سلاخی کنه.
ماندانا: "مست عشق" رو دیدیم و به نظرم:
۱: بازی شهاب حسینی خوب نبود، حداقل نسبت به بازی ابراهیم چلیکول.
۲: فیلمنامهش خوب نبود، انتظاری که داشتم رو ندیدم، روایتهای سطحی داشت.
۳: جلوههای بصری قشنگی داشت.
۴: اگه کتاب ملت عشق بخونی برات جذابتره؛ که من نخوندمش!
منبع: سایت برترینها