Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دبيرکل دومين همايش بين‌المللي سواد رسانه‌اي با اشاره به اينکه هر کشوري براي فضاي مجازي خود مدل سياست‌گذاري فرهنگي دارد، به طرح اين پرسش پرداخت که «اگر کشور ما مدل سياست‌گذاري دارد، چرا ارائه نمي‌شود؟» او سپس تصريح کرد: «اين مساله نشان مي‌دهد که ما در حوزه طراحي مدل سياستگذاري فرهنگي براي فضاي مجازي ضعف داريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما هنوز يک نظام جامع رسانه‌اي و فضاي مجازي نداريم.»
علي متقيان (مدير عامل خبرگزاري دانشجويان ايران)، محمد صادق افراسيابي (رييس انجمن سواد رسانه‌اي ايران و دبيرکل دومين همايش بين‌المللي سواد رسانه‌اي)، بهزاد تيمورپور (رييس فرهنگسراي رسانه و شبکه‌هاي اجتماعي و دبير بخش نشست و کارگاه‌هاي دومين همايش بين‌المللي سواد رسانه‌اي)، سمانه ناظريان (عضو هيات مديره انجمن سواد رسانه‌اي ايران و دبير شوراي فرهنگي و اطلاع‌رساني دومين همايش بين‌المللي سواد رسانه‌اي) و شقايق مهاجري (مدير روابط عمومي دومين همايش بين‌المللي سواد رسانه‌اي) در نشست خبري دومين همايش بين‌المللي سواد رسانه‌اي که در محل خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) برگزار شد، حضور داشتند.
در بخش نخست اين نشست، محمدصادق افراسيابي به بخش‌هاي مختلف دومين همايش بين‌المللي سواد رسانه‌اي اشاره کرد و گفت: بخش «تجربه‌نگاري» ويژه نخبگان، اساتيد و دانشجويان و علاقه‌مندان به حوزه کارآفريني است که تجربه موفق و ناموفق سواد رسانه‌اي هر ماه در شوراي فرهنگ عمومي کشور پيگيري مي‌شود و دبير اين بخش دکتر اخوان رييس انجمن علمي مديريت دانش کشور است. ما همچنين بخش نشست‌ها و کارگاه‌هاي ويژه عموم مردم در اين همايش را داريم. بخش ويژه ما در همايش، بازي‌هاي رايانه‌اي است که دبير آن سيد محمد علي سيدحسيني است.
او با اشاره به کار ويژه دومين همايش بين‌المللي سواد رسانه‌اي بيان کرد: کار ويژه ما در همايش سواد رسانه‌اي، فضاي مجازي و بازي‌هاي رايانه‌اي است. در واقع در حال حاضر فضاي مجازي به زيست بوم دوم زندگي مردم تبديل شده است که در آن فعاليت مي‌کنيم. به اين جهت شعار اين دوره همايش، سواد رسانه‌اي و فضاي مجازي سالم، ايمن و مفيد است. ما در سال گذشته شعار خود را سواد رسانه‌اي و مسووليت اجتماعي بيان کرديم که بر مسووليت‌پذيري همه اقشار جامعه تاکيد داشتيم. البته مسووليت‌پذيري همچنان در اين دوره هم به قوت خود باقي است و بايد در فضاي مجازي مسووليت پذير باشيم.
رييس انجمن سواد رسانه‌اي اظهار کرد: تجربه به ما نشان داده است که راهکارهاي سلبي در کشور ما به نتيجه نمي‌رسد و بايد راهکارهاي ايجابي را انجام دهيم؛ براي مثال کشور چين مدل متفاوتي را تجربه کرده است اما هر کشوري مدل بومي خاص خود را دارد. ايران هم مدل بومي خود را بايد پيدا کند. به دليل اينکه ايران با کشورهاي ديگر جهان متفاوت است و مردم در کشور ما به اظهار نظر،‌ مشارکت، تعيين سرنوشت و اراده قوي تمايل دارند.
او ادامه داد: براي مثال مردم ما زماني پويش تحريم خريد خودرو را در کشور راه‌اندازي کردند که باعث شد مسوولان با مردم همراهي کنند. همچنين پويش ديگري با عنوان نخريدن کفش‌هاي خارجي و چيني را داشتيم که در شهر تبريز اجرا شد. اين کار هم موفق شد و قدرت مردم ما را نشان مي‌دهد. در فضاي واقعي و فضاي دوم (فضاي مجازي) مردم با اراده هستند و نمي‌توانيم نسخه‌اي بر اساس تجربيات کشورهاي ديگر صادر کنيم. بر همين اساس بايد ببينيم که در ايران چه نسخه‌اي براي سياستگذاري فضاي مجازي جواب مي‌دهد.

افراسيابي با بيان اينکه راهکار سلبي در کشور ما پاسخ نمي‌دهد، گفت:‌ اگر براي يک روز جي‌ميل را فيلتر کنند، مردم از فيلترشکن استفاده خواهند کرد و تحمل نمي‌کنند. بنابراين بايد راهکاري درستي با سليقه مردم پيدا کنيم. البته من دغدغه کساني که راهکار سلبي ايجاد مي‌کنند را مي‌فهمم به دليل اينکه همه ما دغدغه داريم که فضاي مجازي سالم، مفيد و ايمن را ايجاد کنيم. خانواده‌ها نگران هستند که فرزندانشان در فضاي مجازي آلوده نشوند و همچنين مسوولان نگرانند.
دبير کل دومين همايش بين‌المللي سواد رسانه‌اي ادامه داد: مهمترين راهکارهاي ايجابي در کشور، آموزش است. کاستلز در کتاب «قدرت ارتباطات» بيان مي‌کند که در حوزه‌ جامعه شبکه‌اي، آموزش مهم است يعني وظيفه‌اي که دولت‌ها مي‌توانند در حوزه جامعه شبکه‌اي داشته باشند، آموزش است. اينترنت در فضايي مانند آمريکا متولد شد که در همين فضا انديشمندان غربي معتقدند که بايد بحث آموزش را در اين حوزه پيگيري کنيم؛ بنابراين مهمترين راهکار در فضاي مجازي، رسانه‌هاي ديجيتال و بازي‌هاي رايانه‌اي، بحث آموزش است. ما حتي در حوزه فني مي‌توانيم اقدامات خوبي انجام دهيم، ما بحث شبکه ملي اطلاعات را داريم که مي‌تواند راهکاري موثر براي کاهش آسيب‌ها باشد.
او با بيان اينکه آموزش يک رکن فرهنگي و اجتماعي در کشور است تا مردم بدانند چگونه از فضاي مجازي استفاده کنند، اضافه کرد: آيا در ساير حوزه‌هاي فني، فناوري، قانون‌گذاري و ... با آموزش مي‌توان نيازها را رفع کرد؟ آيا سواد رسانه‌اي مي‌تواند تمام دردهاي جامعه را درمان کند؟ پاسخ ما خير است. ما به سياست‌گذاري منسجم براي اين حوزه نياز داريم. مجلس،‌ دستگاه‌هاي قانون‌گذاري و شوراي عالي فضاي مجازي بايد به قانون‌گذاري منسجمي دست پيدا کنند. هر کشوري مدل سياست‌گذاري فرهنگي براي فضاي مجازي خود را دارد. اگر کشور ما مدل سياست‌گذاري دارد، چرا ارائه نمي‌شود؟ پس اين مساله نشان مي‌دهد که ما در اين حوزه ضعف داريم. ما هنوز يک نظام جامع رسانه‌اي و فضاي مجازي نداريم. هر کشوري براي خودش الگو و مدل سياست‌گذاري فرهنگي خودش را دارد، اما در کشور ما اين مدل وجود ندارد.
افراسيابي ادامه داد: اگر به سياست‌گذاري کلان فرهنگي برسيم قطعا بحث افزايش سواد رسانه‌اي و فضاي مجازي يکي از مهمترين اقدامات ماست و حوزه آموزش را پوشش مي‌دهد. کاستلز بيان مي‌کند کاري که حکومت‌ها و دولت‌ها در فضاي مجازي بايد انجام دهند، آموزش است. نقطه مشترک ميان تمام گروه‌ها و طيف‌هاي مختلف کشور، حوزه آموزش است. آموزش مي‌تواند نقطه وحدتي در کشور ايجاد کند که ما بايد روي آن سرمايه‌گذاري کنيم.

او با اشاره به فيلترينگ در کشور ايران گفت: فيلترينگ ايرادهاي زيادي دارد؛ براي مثال اگر سايتي فيلتر شود کسي که از دامنه خارجي آن سايت بهره مي‌برد، مي‌تواند با فيلترشکن وارد شود و کسي که از دامنه‌ها و هاست‌هاي داخلي (ir) استفاده مي‌کند، دچار ضرر مي‌شود. ما حتي بايد راهکاري پيدا کنيم که فيلتر عادلانه باشد. در همه کشورها فيلترينگ وجود دارد اما نبايد قابل دور زدن باشد. اگر سايتي براي منافع ملي مضرر است هيچ کس نبايد به آن دسترسي پيدا کند.
دبير کل دومين همايش بين‌المللي سواد رسانه‌اي با اشاره به همکاري نهادها وسازمان هاي کشور در حوزه سواد رسانه‌اي اضافه کرد: در حوزه سياستگذاري فرهنگي، آموزش و پرورش کارهايي بايد انجام دهد و نقدهايي به کتاب سواد رسانه‌اي (مقطع دهم متوسطه) وارد است و نکات مثبتي هم دارد براي مثال در گذشته مفهوم سواد رسانه‌اي در خانواده‌ها مهم نبود اما امروز اهميت دارد. همچنين صداوسيما برنامه‌ريزي در حوزه سواد رسانه‌اي را در دستور کار قرار داده است که بعضي شبکه‌ها مانند دو سيما بي‌طرفانه تر و کارشناسانه‌تر به موضوع سواد رسانه‌اي پرداختند اما شبکه‌هاي ديگر خيلي موفق نشدند وما اعلام کرديم که حاضريم به آن ها مشاوره دهيم تا بهتر کار خود را انجام دهند. در ميان شبکه‌هاي راديويي: راديو جوان، ايران،‌ سلامت، فرهنگ و گفت‌وگو به امر سواد رسانه‌اي توجه ويژه وکارشناسي داشتند اما بقيه نتوانستند در اين حوزه فعاليت خوبي داشته باشند وبايد در دستور کارشان قرار بگيرد.
او ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ترجيح داد به جاي اينکه خودش حرکتي را به تنهايي انجام بدهد محور فعاليت‌هايي قرار بگيرد که در حال انجام است؛ بنابراين دومين همايش سواد رسانه‌اي با همکاري و حضور ساير دستگاه‌ها مانند آموزش و پرورش، سازمان فرهنگي هنري شهرداري، خانه شهرياران جوان، وزارت علوم و تحقيقات، وزارت فناوري و اطلاعات و صداوسيما انجام شد. ما در همايش دوم سواد رسانه‌اي مي‌خواهيم کتاب سواد رسانه‌اي را تقويت و از لحاظ علمي نقد و بررسي کنيم، همان طور که در همايش اول اين کار را انجام داديم. ما امسال با همکاري دانشگاه جامع علمي و کاربردي و فرهنگسراي رسانه رشته دانشگاهي تک پودمان در دانشگاه جامع علمي و کاربردي با عنوان تربيت مربي سواد رسانه‌اي و مهارت‌هاي سواد رسانه‌اي براي کمک به آموزش و پرورش ايجاد کرديم.

افراسيابي با اشاره به محورهاي دومين همايش سواد رسانه‌اي بيان کرد: محور اول: سواد رسانه‌اي، سواد اطلاعاتي و تربيت خانوادگي است که نقش خانواده در افزايش توانمندي استفاده موثر از اطلاعات را آورديم تا بيان کنيم خانواده‌ها بايد چه کاري انجام دهند تا در افزايش توانمندي استفاده از اطلاعات ايفاي نقش داشته باشند. ما علاوه بر اين در محور اول، موضوع سواد رسانه‌اي، فضاي مجازي و شکاف نسلي را داريم تا بفهميم باعث چه نوع شکاف نسلي شده و چه بايد کرد و سواد رسانه‌اي چه نقسي در اين راستا دارد. همچنين رويکردهاي تربيتي به سواد رسانه‌اي در فضاي مجازي ـ نقش سرگرم‌آموزي (Edutainment) و سواد بازي‌هاي رايانه‌اي در تربيت رسانه‌اي ـ الگوي بهينه تعامل خانواده و رسانه در فضاي مجازي ـ سواد رسانه‌اي، وظايف و تعهدات خانواده ـ مسئوليت اجتماعي والدين در نهادينه سازي سواد رسانه اي ـ ضرورت توجه خانواده‌ها به نشان دار بودن فضاي مجازي (شامد) و رتبه‌بندي بازي‌هاي رايانه‌اي (اسرا) براي تحقق فضاي مجازي سالم، مفيد و ايمن زير مجموعه محور اول هستند. همچنين راهکارهاي ايفاي نقش اولياء و مربيان در استفاده بهينه از فضاي مجازي مورد ديگري است که ما سعي کرديم به آموزش و پرورش کمک کنيم.
او درباره محور دوم اين همايش بيان کرد: سواد رسانه‌اي، سواد اطلاعاتي و سبک زندگي است و ايرادي که همايش اول داشت اين بود که به موضوع سواد اطلاعاتي توجه نشده بود. همچنين کتاب سواد رسانه‌اي هم اين ايراد را دارد. ما بايد يک عقب‌ماندگي چندين ساله را در اين حوزه جبران کنيم چون امروز بايد سواد اطلاعاتي، ديجيتالي و رسانه‌اي را لحاظ کنيم و سواد رسانه‌اي همه اين موارد را پوشش نمي‌دهد. اين سه حوزه متفاوتند و بايد متفاوت بررسي شوند. يکي از زير مجموعه‌هاي اين محور سواد رسانه‌اي، رويکرد نقادانه به اطلاعات و زندگي سالم است که بايد به مردم آموزش دهيم اطلاعاتي که به دستشان مي‌رسد را تحليل و پردازش کنند. گوگل يک موتور جستجوي عمومي است که معلمان، دانش‌آموزان، اساتيد و مردم از آن استفاده مي‌کنند، در حالي که براي حوزه تخصصي و آکادميک بايد از موتور جستجوي گوگل اسکلار و ديگر سايت‌هاي تخصصي استفاده کنند. اين امر نشان مي‌دهد در حوزه سواد رسانه‌اي مشکل داريم؛ بنابراين بايد نگاه نقادانه به اطلاعات را آموزش دهيم.
افراسيابي زير مجموعه‌هاي ديگر محور دوم را چنين برشمرد: سواد رسانه‌اي، خانواده و اوقات فراغت ـ سواد رسانه‌اي، خانواده و جامعه‌پذير کردن فرزندان ـ والدين و انتشار تصاوير کودکان در شبکه‌هاي اجتماعي؛ تبعات و تدوين معيارها ـ جايگاه قدرت درک و گزينش فرامتن براي تحقق فضاي مجازي سالم، مفيد و ايمن ـ سواد رسانه‌اي و هويت در فضاي مجازي
دبير کل دومين همايش بين‌المللي سواد رسانه‌اي به محور سوم اين همايش اشاره کرد و گفت: محور سوم «مديريت مصرف رسانه‌اي و اطلاعاتي در فضاي مجازي» است که زيرمجموعه‌هاي آن شامل رژيم مصرف رسانه‌اي و توانايي جستجوي هدفمند اطلاعات در خانواده ـ سواد رسانه‌اي خانواده و تاثير آن بر مديريت مصرف رسانه‌اي فرزندان ـ نقش نظارتي خانواده در مصرف رسانه‌اي فرزندان ـ نقش هدايتي خانواده در مصرف رسانه‌اي فرزندان ـ مقايسه تطبيقي کشورهاي توسعه يافته درخصوص چگونگي نظارت خانواده در فضاي مجازي ـ سواد رسانه‌اي و بدافزارها است.
او با اشاره به محور چهارم همايش بين‌المللي سواد رسانه‌اي بيان کرد: آموزش، سواد رسانه‌اي و سواد اطلاعاتي محور چهارم است که زير مجموعه آن ـ بررسي شيوه‌هاي آموزش 16 ممنوعيت توليد و انتشار محتواي ديجيتال در فضاي مجازي است که تکميل کننده کار وزارت فرهنگ و ارشاد است و اگر انتشار پيدا کند جرم است. بايد جرايم را آموزش دهيم تا افراد ناخواسته جرائم رايانه‌اي را مرتکب نشوند.
افراسيابي ادامه داد: زير مجموعه ديگر اين محور آموزش مهارت‌هاي سواد رسانه‌اي در فضاي مجازي براي بزرگسالان و نقد و بررسي کتاب تفکر و سواد رسانه‌اي پايه دهم متوسطه است که اين کتاب بايد در آموزش و پرورش اصلاح شود. ايرادي که به کتاب وارد است اين است که از اساتيدي که در حوزه ارتباطات مرجعيت دارند، استفاده نمي‌شود و بايد اين مشکل حل شود. چرا ما از اساتيد سرشناس استفاده نکنيم؟ پيشنهاد داديم يک دبيرخانه مشترک بين ما و آموزش پرورش براي سواد رسانه‌اي تشکيل شود تا اين اساتيد بيايند تا کتاب را اصلاح کنيم و آموزش و پرورش هم اعلام آمادگي اوليه کرده است.
او اضافه کرد: سياستگذاري در زمينه آموزش سواد رسانه‌اي زيرمجموعه ديگري است. بايد بدانيم کشورهاي ديگر چگونه سواد رسانه‌اي را به خانواده‌ها نشان داده‌اند و اين امر را بررسي کنيم.
رييس انجمن سواد رسانه‌اي با بيان اينکه محور پنجم «اخلاق و سواد رسانه‌اي» است، گفت: ضرورت توجه به اخلاق حرفه‌اي در سياست‌گذاري‌ها و تصميم‌سازي‌هاي حوزه سواد رسانه‌اي امروز چالش اصلي ما در حوزه توليد محتوا و فضاي مجازي است. کانال‌ها حاضرند هر مطلبي را منتشر کنند تا مخاطب جذب کنند. همچنين سواد رسانه‌اي در آموزه‌هاي ديني بحث ديگري است. اديان شامل دين اسلام و اديان توحيدي است و ما بايد از تجربه‌هاي ساير اديان استفاده کنيم تا بدانيم چه کاري براي سواد رسانه‌اي انجام داده‌اند.
او ادامه داد: ما امسال از سه ماه قبل جلسات متعددي را برگزار کرديم تا بتوانيم براي فراخوان همايش به يک نتيجه مطلوب برسيم. در کنار فراخوان، ما در برنامه کاري خود عصرانه‌هاي سواد رسانه‌اي را داريم که روزهاي چهارشنبه ساعت 4 تا 6 بعدازظهر در فرهنگسراي سواد رسانه‌اي برگزار مي‌شود. ما نشست‌هاي تجربه‌نگاري را نيز در دستور کار خود داريم.

بهزاد تيمورپور، رييس فرهنگسراي رسانه با اشاره به موضوع سواد رسانه‌اي بيان کرد: موضوع سواد رسانه‌اي بحث جديدي در کشور ماست که کشور انگليس پيشرو آن بود. ما در ترجمه سواد رسانه‌اي مشکل داريم به اين معني که سواد رسانه‌اي را مطرح مي‌کنيم اما اطلاعات دقيقي ممکن است ارائه نکنيم و اين نگراني ماست. همچنين گاهي تبليغات را با اطلاع رساني اشتباه مي‌گيريم و در حوزه سواد رسانه اي اين مشکل را داريم.
او ادامه داد: ما فهميديم بخشي از گيمرها (بازي‌کننده‌ها) بر اساس آمار مرکز رسانه‌هاي ديجيتال دختران دبيرستاني هستند. ما نگران اين مساله هستيم که اين دختران پنج سال بعد بايد وارد خانواده و نقش مادري شوند. اين امر دغدغه ملي است و آينده کشور را درگير مي‌کند. ما بايد نسبت به اين مسائل حساس باشيم. رسانه‌ها مي‌توانند در جريان مطالبه‌گري موثر و فعال باشند.
دبير نشست‌ها و کارگاه‌هاي دومين همايش ملي سواد رسانه‌اي با بيان اينکه بازي‌هاي خوب، کم توليد مي‌شوند، گفت:‌ در حوزه‌هاي مديريتي بازي‌هاي رايانه‌اي، اولويت‌بندي وجود ندارد يا ضعيف است. دوستان در يک ماموريتي قدم برمي‌دارند که اگر اساتيد دانشگاه وارد بررسي اين ماموريت شوند 50 درصد انحراف اولويت مأموريت وجود دارد. رسانه‌ها بايد با برگزاري ميزگرد بتوانند انحراف مأموريت را کم کنند. مسوولاني که در اين امور هستند مي‌توانند محتواي جلسات را گوش دهند و با بودجه‌اي که در اختيار دارند بازي خوب توليد کنند. متأسفانه در دوره برخي مديران گفته مي‌شود که فلان بازي بايد در دوره من رونمايي شود. به همين دليل زمان ساخت اين بازي‌ها کم مي‌شود و کيفيت آن کاهش پيدا مي‌کند.
تيمورپور با اشاره به خطر بازي‌هاي آن‌لاين گفت: شايد ميليون‌ها دلار از کشور ما به خاطر بازي‌هاي آن‌لاين خارج مي‌شود. در واقع يک پولشويي و جريان مالي اتفاق مي‌افتد اما حساسيتي بر روي آن نيست. توليد محتوا نيز در کشور ما کمتر از 10 درصد در فضاي مجازي اتفاق مي‌افتد. نکته‌اي که اهميت دارد اين است که توليد محتوا بايد سالم، ارزان و به هنگام باشد. فرهنگسراي رسانه توانسته است توليد محتوا را در اولويت کار خود قرار دهد و ما در اين فرهنگسرا اينفوگرافي، موشن‌گرافي، فيلم،‌ انيميشن و ... داشته‌ايم که مخاطبان نيز از آن استقبال کردند. اما با اين حال توليدات ما در اين زمينه کم است و اميدوارم که در آينده نزديک بهتر فعاليت کنيم.
او گفت: 20 درصد فرهنگسراها در حوزه آموزش سواد رسانه‌اي کار مي‌کنند و اين امر از طرف سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران مطالبه مي‌شود.
محمد صادق افراسيابي ادامه داد: ميزان رتبه‌بندي بازي‌هاي رايانه‌اي (اسرا) مهم است. آموزش و پرورش در کتاب سواد رسانه‌اي، صداوسيما و خبرگزاري‌ها بايد بحث رتبه‌بندي را به مردم اطلاع بدهند زيرا بسياري از مردم اين رتبه‌بندي‌ها را نمي‌شناسند. برخي از بازي‌هايي که در کشور ما موجود است مغاير با سبک ايراني و اسلامي خريداري مي‌شود. اين بازي‌ها يا مناسب نيستند يا رژيم مصرف آن‌ها رعايت نشده، يعني رده سني مناسبي آن‌ها را استفاده نمي‌کنند. بحث رتبه‌بندي اگر خوب بيان نشود خطرناک است و در آينده با افرادي روبه‌رو خواهيم شد که از لحاظ شخصيتي دچار مشکل‌اند. تأثيرگذارترين رسانه در کوتاه‌ترين زمان، بازي‌هاي رايانه‌اي است. 70 درصد بازي‌هاي رايانه‌اي مفيدند اما بازار ايران 30 درصد نامناسب را داراست و 90 درصد از اين بازي‌ها با قاچاق وارد کشور مي‌شوند.

او با اشاره به نقش خانواده‌ها در استفاده درست از بازي‌هاي رايانه‌اي گفت:‌ خانواده‌ها سواد پاييني در بازي‌هاي رايانه‌اي دارند. اگر خانواده‌ها اسرا را مي‌شناختند هر بازي را براي فرزندان خود نمي‌خريدند. بازي‌هاي رايانه‌اي موضوع مهمي است که نيازمند افزايش سواد بازي‌هاي رايانه‌اي است.
افراسيابي با اشاره به توليدکنندگان داخلي بازي‌هاي رايانه‌اي بيان کرد: برخي از توليدکنندگان داخلي در حال ورشکستگي هستند زيرا سواد رسانه‌اي و ارتباطي پايين دارند. ما در کشور بازي خوب و مهم هم داريم اما به دليل نبود برندينگ و اطلاع‌رساني آن‌ها نمي‌توانند خود را تبليغ کنند. متأسفانه سياستگذاران و قانون‌گذاران، دستگاه‌ها و نهادها، سواد رسانه‌اي پاييني دارند و به اين امر اهميت نمي‌دهند. ما بايد در مجلس و شوراي عالي فضاي مجازي و نهادهاي قانون‌گذار به اين امر توجه کنيم. بازي‌هاي رايانه‌اي در کشورهاي خارجي فروخته نمي‌شود مگر اينکه آن‌ها کارت ملي خود را ارائه بدهند اما در ايران اين قوانين را نداريم. ما يک بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي داريم که اعضاي هيات امناي آن، وزارت فرهنگ و ارشاداسلامي، وزارت علوم، صداوسيما، سازمان تبليغات، شوراي اطلاع‌رساني دولت است اما اين نهادها اين بنياد را به حال خود رها کرده‌اند و فقط وزارت ارشاد در اين بنياد بار دستگاه‌هاي ديگر را به دوش مي‌کشد.
دبير کل دومين همايش بين‌المللي سواد رسانه‌اي در پايان گفت: حوزه‌هاي مضر در اين راستا ترويج پيدا کرده‌اند و حوزه‌هاي خوب مغفول مانده‌اند. ما نيازمند يک حرکت جهادي هستيم. ما فرهنگسراي رسانه و شبکه اجتماعي را کنار خود داريم و با خبرگزاري دانشجويان ايران نيز يک سال است که همکاري داريم. اين خبرگزاري در جريان همايش اول نشان داد که متفاوت از اغلب رسانه‌ها عمل مي‌کند. اين خبرگزاري از ظرفيت خوب خبرنگاران برخوردار است که سواد رسانه‌اي بالايي دارند و به مطالبي که نوشته مي‌شود، دقت مي‌کنند. همچنين در اين راستا سازمان صداوسيما، وزارت فناوري و اطلاعات کارهاي خوبي را تشکيل داده‌اند. همچنين دولت يازدهم و دوازدهم فراجناحي عمل کرد و نخبگان را شناسايي کرد و توجه نکرد که اين نخبه چه گرايش سياسي دارد و ما اعتدال را در اين دو دولت ديديم. اميدواريم که شهردار جديد آقاي نجفي نيز اين گونه عمل کند و اعتدال را مانند دولت يازدهم و دوازدهم رعايت کنند و بتواند از افراد مختلف اصول‌گرا و اصلاح‌طلب استفاده کند. نبايد مسائل سياسي به تخصص‌گرايي ترجيح داده شود. لازمه کار ما توجه به تخصص‌گرايي فارغ از رويکرد سياسي و جناحي است. ما در انجمن سواد رسانه‌اي عملکرد صداوسيما، شهرداري و آموزش و پرورش را رصد مي‌کنيم و تا به امروز سه کارگروه با صداوسيما، آموزش و پرورش و سازمان فرهنگي هنري شهرداري و خانه شهرياران جوان داشته‌ايم. ارزيابي ما از فرهنگسراي رسانه خوب بوده است و اين فرهنگسرا از گروه‌هاي مختلف سياسي استفاده کرده است.
به گزارش ايسنا، در جريان اين نشست همچنين تفاهم نامه‌اي ميان بهزاد تيمورپور (رييس فرهنگسراي رسانه) و محمد صادق افراسيابي (رييس انجمن سواد رسانه‌اي) با هدف تعامل بيشتر ميان فرهنگسراي رسانه و انجمن سواد رسانه‌اي با محوريت فضاي مجازي و بازي‌هاي رايانه‌اي امضا شد.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۹۱۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی

رییس پلیس فتا فراجا از آغاز طرح عملیات پلیس فتا بر علیه تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات و ترویج کنندگان خشونت در فضای مجازی طی سال جاری خبر داد.

به گزارش مهر، سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا فراجا گفت: در جهت پاکسازی و ارتقای امنیت فضای مجازی دو طرح عملیاتی ویژه پلیس فتا بر علیه تبلیغ کنندگان و فروشندگان سلاح، مهمات و اقلام ممنوعه و همچنین مقابله با پدیده ترویج خشونت و اراذل و اوباش در فضای سایبر در حال اجرا است.

این مقام ارشد سایبری خبر داد: در این راستا ۳۴ کار گروه ویژه عملیاتی و اطلاعاتی در خصوص رصد تارنما‌های مجرمانه و شناسایی مجرمان این دو حوزه که همواره پاکسازی و امنیت آن مورد درخواست هموطنان است، شروع به اجرای طرح کرده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس تجزیه، تحلیل و رصد‌های صورت گرفته در فضای مجازی بیش از ۹۰ درصد تبلیغات فروش و واگذاری سلاح، مهمات، افشانه و شوکر الکتریکی صرفاً یک ترفند کلاهبردارانه از سوی مجرمان سایبری به جهت کلاهبرداری مالی از متقاضیان محسوب می‌گردد و در حقیقت این افراد کلاهبردار هیچ گونه اقلامی نظیر سلاح، مهمات و ... به درخواست کنندگان واگذار نخواهند کرد.

رئیس پلیس فتا فراجا با تاکید بر عزم جدی پلیس فتا در برخورد با این دو پدیده مخل امنیت و آرامش هموطنان در فضای مجازی؛ از کاربران خواست: ضمن مشارکت با پلیس فتا در پاکسازی فضای مجازی در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را از طریق شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به پلیس فتا گزارش کنند.

دیگر خبرها

  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • آموزش سواد مالی به کودکان
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید