Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای از اجرای سومین آماربرداری منابع و مصارف آب‌های سطحی و زیرزمینی لرستان خبر داد.

دکتر رضا میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: آب به لحاظ اهمیت، علاوه بر اینکه بعد از هوا مهم‌ترین ماده حیاتی است که زندگی انسان و همه موجودات زنده و نبات به آن وابسته است، بلکه مهم‌ترین زیرساخت توسعه همه‌ بخش‌ها اعم از کشاورزی، صنعت، شرب، خدمات و سایر است و آب با توسعه اقتصادی رابطه مستقیم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: معمولاً کشورهایی می‌توانند به سوی توسعه گام بردارند که دارای آب کافی بوده و آن را بتوانند به درستی مدیریت کنند. این موضوع در مقیاس‌های کوچکتر منطقه‌ای، استانی و شهرستانی هم مصداق دارد.

این مسئول با بیان اینکه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که کمبود آب همواره به عنوان یک چالش تاریخی مطرح است، اضافه کرد: بحث کم‌آبی در کشور ما یک موضوع جدید و ناشناخته‌ای نیست بلکه یکی از ویژگی‌های ذاتی کشور ماست.

میرزایی بیان کرد: بزرگترین چالش که در حال حاضر کشور را تهدید می‌کند، بحران آب است زیرا جایگزین ندارد. ما باید توهم فراوانی این ماده حیاتی را از سرمان بیرون کنیم و واقعیت‌های آبی کشور را ببینیم و براساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

این مسئول با بیان اینکه با این توصیف کشور ایران از نظر منابع آبی در شرایط سختی قرار دارد و منابع آبی ما محدود است و با این وضعیت چه باید کرد؟ گفت: یکی از کارهای پایه‌ای، ریشه‌ای و اساسی که باید انجام دهیم، تشکیل یک بانک اطلاعاتی دقیق از میزان منابع و مصارف‌مان است. ما هنوز آمارهایمان با حدس و گمان همراه است.

میرزایی اضافه کرد: شما همه می‌دانید آمار صحیح مبنای برنامه‌ریزی درست است، ما موقعی می‌توانیم برنامه‌ریزی درستی در رابطه با آب در بخش‌های مختلف مصرف داشته باشیم که آمار صحیحی از منابع و مصارف‌مان داشته باشیم. در همین راستا وزارت نیرو تصمیم گرفت در سال جاری با استفاده از مهندسین مشاور ذیصلاح، آماربرداری دقیقی از منابع و مصارف آب در کشور را انجام بدهد.

وی افزود: هدف از اجرای این پروژه مهم و اساسی، تعیین تعداد منابع آبی، به دست آوردن دقیق آب سطحی و زیرزمینی استان است. نتیجه این آماربرداری در طرح‌های مطالعاتی مختلف از جمله بیلان منابع آب، مدیریت صحیح حوضه‌های آبریز و استفاده در مطالعات طرح‌های عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای با تاکید بر اینکه آماربرداری از منابع و مصارف آب، یک طرح مبنایی برای برنامه‌ریزی جهت مدیریت صحیح آب در استان است و یکی از شاخصه‌های توسعه محسوب می‌شود، ادامه داد: این پروژه در واقع یک حرکت بزرگ در سطح شرکت آب منطقه‌ای لرستان است و نگاه خیلی‌ها به خروجی، آن است که آمار صحیح می‌تواند نقش بسیار مهمی در تصمیم‌گیری‌های آبی آینده و برنامه‌ریزی بهینه داشته باشد.

وی با بیان اینکه این دوره آماربرداری، سومین آماربرداری از منابع و مصارف آب‌های سطحی و زیرزمینی است، اظهار کرد: شرکت آب منطقه‌ای لرستان، نیز همزمان با سراسر کشور کار آماربرداری از منابع و مصارف آب را در 11 شهرستان استان آغاز می‌کند.

این مقام مسئول، اعتبار این پروژه را دو میلیارد و 400 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: 6 شرکت مشاور در قالب 17 گروه آماربرداری شامل 50 نفر از نیروهای بومی برای انجام عملیات میدانی با نظارت کارفرما و زیرنظر مشاور از امروز کارشان را آغاز می‌کنند. مدت اجرای این پروژه یک سال است و تجزیه و تحلیل آمارها هم حدود یک سال زمان می‌برد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خاطرنشان کرد: قبل از شروع آماربرداری، به مدت سه روز، 16 ساعت کلاس آموزش و توجیهی جهت استفاده از ابزارهای اندازه‌گیری و آشنایی با نرم‌افزارهای مربوطه برای افراد برگزار شده است.

وی افزود: آماربردارها باید به عنوان یک ایرانی و لرستانی، به مسأله آماربرداری با نگاه ویژه و تعصب و دقت بالا توجه داشته باشند، رعایت اصول فنی و مهندسی در اندازه‌گیری‌ها و تکمیل فرمت‌های مخصوص باید مدنظر باشد. امانت‌داری در تهیه آمارها و دقت در اندازه‌گیری‌ها مهم‌ترین فاکتوری است که باید رعایت شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای با بیان اینکه از هم‌استانی‌های عزیز به ویژه کشاورزان و بهره‌برداران از منابع آبی انتظار داریم نهایت همکاری را با گروه‌های آماربرداری داشته باشند، گفت: البته در این خصوص در سطح استان اطلاع‌رسانی شده و از طریق معاونت عمرانی استانداری با کلیه فرمانداران و بخشداران و دهیاران و شوراهای اسلامی مکاتبه انجام شده است.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۱۰۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین بانک اطلاعاتی توانمندی‌های صادراتی فارس به ۶ زبان

مرتضی شریفی در حاشیه برگزاری ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، اکسپو ۲۰۲۴ در تهران با اعلام این خبر گفت: هدف از انجام این کار معرفی ظرفیت‌های استان به سرمایه‌گذاران بوده و در تدوین این بانک اطلاعاتی، ۶ زبان زنده جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

او با اشاره به اینکه این بانک اطلاعاتی به صورت کاملاً الکترونیک تدوین شده و قابلیت به‌روزرسانی مکرر دارد، افزود: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته این بانک اطلاعاتی به صورت سامانه‌ای در اختیار نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور قرار می‌گیرد تا بتوانند به راحتی این اطلاعات را در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی و متقاضیان تولیدات ایران قرار دهند.

به گفته مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس این سامانه در آینده نزدیک رونمایی و وارد فاز عملیاتی می‌شود.

شریفی در بخش دیگری از سخنان خود به تشکیل کارگروه توسعه صادرات، کارگروه مبادلات مرزی و تعاونی‌های مرزنشینان اشاره کرد و گفت: در این مجموعه‌ها مباحث مرتبط با حوزه صادرات دنبال می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • جذب ۱۰۰۰ میلیارد از تسهیلات تبصره ۱۸ در لرستان
  • پرداخت تسهیلات ۸ هزار پرونده طرح نهضت ملی مسکن قم
  • رصد بانک‌ اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی لرستان
  • تسهیلات ۸ هزار پرونده طرح نهضت ملی مسکن قم پرداخت شده است
  • لزوم شفاف سازی در منابع و مصارف بودجه
  • پیشنهادات دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه‌‌ریزی کشور
  • تدوین بانک اطلاعاتی توانمندی‌های صادراتی فارس به ۶ زبان
  • استفاده از منابع مسدودی آزادشده ارزی کلید خورد
  • سیگنال بانک مرکزی به بازار ارز/ استفاده از منابع مسدودی آزادشده ارزی کلید خورد