Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@14:28:45 GMT

صراحت قانون ششم توسعه بر مواجهه کشور با بحران آب

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۲۳۲۷۵

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: قانونگذار در بخش مربوط به آب قانون توسعه ششم توسعه، صراحتا اعلام کرده که کشور با بحران کم‌آبی مواجه است.

به گزارش ایسنا، محمدباقر الفت در حاشیه همایش ملی بحران آب در شیراز با بیان این‌که «بحران کم‌آبی در حال تبدیل شدن به موضوعی امنیتی است»، این بحران را کشوری قلمداد و اضافه کرد: این تنش، آثار و تبعات زیادی دارد؛ آسیب‌هایی نظیر حاشیه نشینی، بیکاری، فقر، کمبود منابع غذایی تولید داخل و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..

وی با اشاره به این‌که «کم‌آبی، بروز جرائم حوزه آب نظیر بهره‌برداری غیرمجاز از منابع آبی زیرسطحی و سطحی را افزایش می‌دهد»، قوه قضائیه را مکلف به برخورد با متخلفان این حوزه دانست و با اشاره به این‌که «جرائم مرتبطی مثل تخریب تجهیزات منصوبه برکانال‌ها و شبکه‌های آبیاری نیز مد نظر است»،‌ گفت: حفر چاه غیر مجاز از رایج‌ترین جرائم حوزه آب تلقی می‌شود.

وی افزود: اختلافاتی که بین آب وران و مصرف کنندگان آب برای امور کشاورزی و تولیدات صنعتی به وجود آمده رو به تشدید است و همین موضوع قوه قضائیه را نیز درگیر خواهد کرد.

معاون اجتماعی قوه قضاییه یکی دیگر از مشکلات بحران آب را مهاجرت دانست و خاطر نشان کرد: علی‌رغم تدوین و اجرای ‌سیاست‌های توانمند سازی جوامع روستایی برای جلوگیری از مهاجرت و ایجاد فضای معکوس مهاجرتی از سمت شهر به روستا، کمبود آب مانع اجرای این سیاست‌ها خواهد بود و تداوم بحران آب ما را با تشدید مهاجرت مواجه می‌کند.

وی با بیان این‌که «بحران آب باعث ایجاد محرومیت‌های متعددی برای کشور است»، گفت: کمبود آب باعث فقر روستاها و روستانشینان و خالی شدن روستاها از سکنه و به تبع آن کاهش جمعیت گردشگرانی که با هدف آشنایی با فرهنگ و سبک زندگی روستائیان به کشور سفر می‌کنند، خواهد شد.

الفت افزود: دستگاه قضایی در حوزه پیشگیری از وقوع جرائم مرتبط با آب تلاش‌های متعددی کرده است و برگزاری این همایش در شیراز بستری مناسب برای آسیب‌شناسی و علت شناسی جرایم حوزه آب و راهکارهای ممانعت از بروز آن است.

وی گفت: قوه قضائیه برنامه‌های متعددی در بحث صیانت از منابع آب دارد که با همکاری شرکای خود (وزارت نیرو و سازمان‌های آب منطقه‌ای) در نقاط مختلف کشور اجرا کرده و امیدواریم به نتایج خوبی دست‌یابیم.

الفت با اشاره به این‌که «نیازمند فرهنگ سازی در حوزه مصرف آب خصوصا در بخش کشاورزی هستیم»، تاکید کرد: در ایران بیش از 90 در صد آب شیرین مصرف بخش کشاورزی می‌شود و به همین دلیل اجرای سیاسیت‌های مدیریتی منابع و استفاده از روش‌های نوین آبیاری و جایگزینی کشت و ... باید مد نظر باشد.

وی مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز را نیز از راهکارهای مد نظر برای مدیریت منابع آبی دانست و با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه، گفت: متاسفانه بخش بزرگی از معیشت کشاورزان با بهره‌برداری از چاه‌های غیرمجاز یا بهره‌برداری غیرمجاز از چاه‌های مجاز تامین می‌شود.

وی با قبول این‌که «انسداد چاه‌های غیر مجاز به اقتصاد خانوارها خلل وارد می‌کند»، گفت: برای جلوگیری از تکرار جرم باید دستگاه‌های اجرایی تدابیری نظیر توجه به آبیاری‌های تحت فشار و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و مدیریت هوشمند برداشت و مصرف آب را مد نظر قرار داده و دنبال کنند.

معاون اجتماعی قوه قضاییه گفت: طبق ماده 36 قانون توسعه، دولت مکلف به نصب سیستم‌های هوشمند بر چاه‌های مجاز برای کنترل میزان برداشت است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۲۳۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان عصر شنبه در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان با اشاره به اینکه توسعه دیپلماسی منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است، گفت: آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای در کشور است.

وی با اشاره به اینکه دیپلماسی فعال منطقه‌ای و ارتباط با همسایگان از جمله اولویت‌ها و برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است، افزود: آذربایجان غربی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و همسایگی با چند کشور، در حوزه دیپلماسی فعال منطقه‌ای از استان‌های پیشرو بوده و در دولت سیزدهم توانسته ارتباطات خوبی با کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی ایجاد کند.

معتمدیان همچنین با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مهم آذربایجان غربی در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای، خاطرنشان کرد: همسایگی با سه کشور، قرار گرفتن در مسیر کریدورهای اصلی از جمله شرق و غرب و غرب، جاده ابریشم، وجود مرز رسمی فعال با ترکیه و دسترسی به اروپا از طریق این کشور و زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله سه فرودگاه و خطوط ریلی، موجب شده آذربایجان‌غربی نقش فعالی در دیپلماسی منطقه ایفا کند.

استاندار آذربایجان‌غربی به ظرفیت‌های بازگشایی مرز تمرچین برای اعزام زائرین اربعین حسینی و استقبال زائران خارجی از این امر نیز اشاره کرده و افزود: در سال گذشته ۱۰ هزار زائر خارجی از مرز تمرچین به کربلای معلی اعزام شدند که ۲ هزار نفر از این زائران، اهل کشور آذربایجان بودند و امسال نیز آذربایجان‌غربی آماده میزبانی از زائران خارجی است.

معتمدیان در پایان با اشاره به مشترکات فرهنگی تاریخی و مذهبی آذربایجان غربی با نخجوان، اضافه کرد: آماده افزایش روابط و گسترش تعاملات با نخجوان در راستای سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم.

کد خبر 6090414

دیگر خبرها

  • کیهان: فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! /جمهوری اسلامی: روحانیت خودش پیشقدم شود/از پرواز با بال استعداد‌ها تا پرواز با جت شخصی
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • راه‌اندازی اپراتور هوش مصنوعی در کشور / GPU هایتان را با اپراتور به اشتراک بگذارید
  • اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال از بودجه مدیریت بحران کشور به استان ایلام
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرا خیر
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر
  • هزینه ۲۰ هزار میلیاردی برای پاکسازی مسیل‌ها از نخاله‌ها
  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است
  • مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور است