Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس پارلمان بخش خصوصی که در اتاق ایران میزبان رایزنان بازارگانی کشور بود، تاکید کرد: صادرات تنها یک جنبه از تجارت است و آن روی سکه، واردات قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، رایزانان بازرگانی ایران در کشورهای مختلف به اتاق ایران آمدند و در نشست با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نظر و پیشنهادهای خود را برای گسترش روابط اقتصادی ایران با کشورهای هدف، مطرح کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس سازمان توسعه تجارت، معاونان وی ، دبیرکل، معاون بین‌الملل و معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران نیز حضور داشتند.
غلامحسین شافعی گفت : مسئله اصلی که در تجارت وجود دارد به دیدگاه‌های غیرتجاری در داخل و برخی موانع جدی که چون دیوار در مسیر حرکت بازرگانان و فعالان اقتصادی کشور قرار گرفته است ، برمی‌گردد.
به اعتقاد غلامحسین شافعی، اولین مانع در رونق صادرات غیرنفتی، تولید بدون نگاه به بازارهای جهانی است. امروز وضع تولید کشور قابل دفاع نیست. تولیدات ایرانی از نظر فناوری با محصولات مشابهی که در سایر کشورها تولید می‌شود، شکاف عمیقی دارند. از طرف دیگر بهای تمام شده این تولیدات بالا و در بازارهای جهانی غیر رقابتی است.
وی تأکید کرد : اگر می‌خواهیم در صادرات موفق شویم باید به وضع تولید سر و سامان دهیم.
رئیس اتاق ایران در کنار دغدغه‌های فعالان اقتصادی در میدان تولید و صادرات ، نگاهی به مسئله فاینانس‌ها و لزوم جذب سرمایه‌های خارجی داشت و گفت : طبق برنامه‌های توسعه‌ای، کشور به تأمین 65 میلیارد دلار از طریق فاینانس خارجی نیاز دارد. بخش خصوصی تأکید دارد که این منابع در اختیار دولت قرار نگیرد و فرصتی باشد برای بخش خصوصی واقعی.
شافعی اولویت را به جذب سرمایه‌های خارجی می‌دهد و معتقد است: اگر بتوان تا حد ممکن سرمایه خارجی جذب کرد، منفعت بیشتری برای کشور دارد.
وی با اشاره به برخی مشکلات در عرصه تجارت تأکید کرد که تجارت بک جاده دوطرفه است و نمی‌توان در این جاده فقط صادرات را مدنظر قرار داد و باید با حفظ منافع کشور، جاده دیگر یعنی واردات را نیز پذیرفت.
شافعی گفت: اجازه دهیم برای حضور گسترده در بازارهای جهانی صادرات و واردات را در کنار هم داشته باشیم. نمی‌توان انتظار داشت که دنیا در تجارت، منفعت ما را در نظر بگیرد ، هر کشوری برای منافع خود کار می‌کند و در فعالیت اقتصادی به دنبال سود است. بنابراین راهی جز پذیرش این اصل نداریم.

تقاضا در بازار داخلی با 10 سال قبل برابری می‌کند
رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور پس از تأکید بر لزوم توجه به اصول تجارت در دنیا، کمبود تقاضا در داخل را مشکل دیگر اقتصاد ایران دانست و گفت: تقاضای امروز کشور با 10 سال قبل برابر است. این برابری، موضوع خیلی مهمی است که به آن بی‌توجه هستیم. تحریک تقاضا از لازمه‌های امروز بازار داخلی است که می‌تواند به تولید هم کمک کند. راه بهینه‌ که اثر تورمی هم ندارد، افزایش صادرات است.
امروز سهم صادرات ایران در بازارهای جهانی با احتساب نفت، 35 صدم درصد و بدون احتساب صادرات نفت، سهمی در حدود 24 صدم درصد داریم.
شافعی ، اعزام و پذیرش هیئت های اقتصادی را نیز به هم ریخته و آشفته توصیف کرد و خواستار انسجام‌بخشی به این حوزه شد.
وی گفت : این روزها هیئت‌هایی به صورت ناهماهنگ از اتاق ایران، استانداری‌ها، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و سازمان توسعه و تجارت به یک کشور حتی هم‌زمان با هم اعزام می‌شوند.
وی تهیه تقویم سالانه برای این سفرها را اقدامی مؤثر دانست و گفت: خوب است برای اعزام و پذیرش هیئت‌ها مطالعات دقیقی در خصوص کشور موردنظر صورت گیرد و اعضای هیئت‌ها باتوجه به ظرفیت‌های موجود انتخاب شوند.
رئیس اتاق ایران استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور را نیز مورد تأکید قرار داد و از رایزنان بازرگانی خواست تشکیلاتی را ایجاد کنند و در قالب آن فعالان اقتصادی ایرانی در کشور هدف را دور هم جمع و زمینه ارتباط آنها با اتاق ایران را مهیا کنند.
شافعی با تاکید بر ضرورت پیش‌بینی تصویر آینده اقتصادی منطقه، هشدار داد: این روزها توجه جهان به سمت آسیا بوده و برنامه‌ریزی‌های جدی از نظر اقتصادی برای کشورهای این منطقه صورت گرفته است. امروز 67 کشور عضو پیمان جاده ابریشم شده‌اند که بیانگر رشد اقتصادی این منطقه است. بنابراین از همین امروز باید آگاهانه برای حضور در این بازار برنامه‌ریزی کنیم تا مبادا در آینده از قافله عقب بمانیم.
رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور همچنین از نبود بازرگانان حرفه‌ای ایرانی در بازارهای اطراف کشور انتقاد کرد و علت آن را در اختیار قرار گرفتن بازارهایی دانست که برای داشتن آنها تلاش و رقابت نکردیم بلکه وضعی پیش آمد و بازار به فعالان اقتصادی ایرانی چراغ سبز نشان داد.
وی خاطرنشان کرد: برای تغییر این شرایط به راه حل حرفه‌ای نیاز است تا افراد تحصیل کرده جوان وارد عرصه تجارت شوند.
نبود شرکت‌های بزرگ هم به عنوان یک مسئله جدی از سوی رئیس اتاق ایران مورد انتقاد قرار گرفت که گفت : زمانی که شرکت‌های بزرگ اقتصادی در کشور فعال نیستند، توان رقابت با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی را نداریم.
شافعی راهکار «توسعه اقتصادی منطقه‌ای» را که از سوی اتاق پیگیری می‌شود، پیشنهاد کرد و گفت : این موضوع هنوز نهایی نشده و قرار است با همکاری دولت و مجلس بزودی اجرایی شود.

رعایت اصول تجارت بین‌المللی با همکاری رایزنان بازرگانی
مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در این جلسه اعتمادسازی را کلید تجارت و فعالیت‌های اقتصادی برشمرد و گفت: باید فضای اعتماد در بازارهای جهانی تقویت شود و از طرفی باید برخی نکات را مورد توجه قرار دهیم تا زمینه حضور بخش خصوصی و فعالان اقتصادی ایرانی در بازارهای هدف آسان‌تر شود. این نکات، اصول اولیه تجارت است.
وی افزود: برای مثال مشتری مداری، ثبت برند، جدی گرفتن تأثیر تبلیغات در این بازارها، تقویت بنگاه‌های اقتصادی ایرانی برای دست یافتن به یک بازار و از آن مهم‌تر برای حفظ آن بسیار اهمیت دارد. باید سلایق، حساسیت‌ها و ملاحظات فرهنگی کشور هدف را بشناسیم و در این مسیر نقش رایزنان بازرگانی بسیار کلیدی و مهم است.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، رعایت ضوابط فنی و استانداردهای کشور هدف و پرهیز از رفتارهای غیرحرفه‌ای را از رموز توفیق ایران در بازارهای موردنظر خواند و تشریح کرد: متأسفانه گاهی شاهد رقابت‌های مخرب ایرانی‌ها در بازارهای جهانی می‌شویم.
رقابت این بنگاه‌ها در بازار داخلی توجیه دارد اما در خارج کشور به ضرر منافع اقتصادی خواهد بود که زیبنده جمهوری اسلامی نیست.
وی همچنین از بنگاه‌های اقتصادی خواست در ارتباط با طرف‌های تجاری از مشاوره‌های حقوقی استفاده کنند و بدون رعایت اصول اولیه حقوقی وارد عرصه بین‌المللی نشوند.

راهکار اتاق برای جلوگیری از ناهماهنگی در اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری
محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران هم از تعیین استان‌های معین برای کشورهای هدف از ابتدای امسال خبر داد و گفت: از آنجا که گاهی اتاق‌های سراسر کشور در پذیرش و اعزام هیئت ها به صورت ناهماهنگ عمل می‌کردند، تصمیم گرفتیم برای کشورهایی که هنوز اتاق مشترک ندارند، اتاق معین در نظر بگیریم که این کار با مطالعات کارشناسی، نهایی شد.
این تقسیم‌بندی را می‌توان در سطوح بالاتر نیز انجام داد و از این پس برای ارتباط با هر کشور از طریق اتاق معین آن، اقدام کرد.
وی ادامه داد: سیستم اطلاع‌رسانی موبایلی (اپلیکیشن) نیز به همت اتاق ایران راه‌اندازی شده و در اختیار وزارت خارجه قرار گرفته است تا اطلاعات فعالان اقتصادی ایرانی که در کشورها هدف فعال هستند، به کمک سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف فهرست و برای اتاق ایران ارسال شود.
کرباسی از رایزنان بازرگانی نیز خواست هنگام تنظیم برنامه سفر هیئت های تجاری به ایران، ظرفیت‌های موجود در استان‌ها را مدنظر قرار دهند و به‌گونه‌ای عمل شود که این هیئت‌ها ابتدا به شهری که اتاق معین آن کشور در آن مستقر است، بروند.
در ادامه این نشست، رایزنان بازرگانی ایران نیز نظر و درخواست‌های خود را برای توسعه همکاری با پارلمان بخش خصوصی مطرح کردند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۱۸۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، با اعلام سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، تعدادی از فعالان و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی ایران در کشورهای گرجستان، ایتالیا، عراق، قطر و ارمنستان و اتاق بازرگانی تهران برای ایجاد اتاق مشترک بازرگانی فناوری بین‌المللی در کشور در سازمان حضور یافتند.

معاون وزیر علوم و رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ضمن اشاره به اهمیت جایگاه اتاق‌های مشترک بازرگانی اقتصادی بیان کرد: اتاق‌ها در عرصه تولید، خدمات، خصوصا صادرات همچنین جهت کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور نقشی اثرگذار دارند.

حسن زمانیان گفت: علاوه بر شرکت‌های مستقر در این پارک، قطب فناوری پارک نیز در شهر آفتاب تاسیس شده است. در راستای علمی و تخصصی کردن محصولات شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی و با تفاهم و همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت و با امضای دو معاونت در وزارتخانه علوم و صنعت گواهی‌نامه‌های رتبه بندی تحقیق و توسعه صادر می شود. معتقد هستیم نهادها و شرکت‌های اقتصادی در صورت نبود بخش تحقیق و توسعه از عرضه و تقاضای بازارهای جهانی عقب می مانند و وجود این بخش در شرکت‌ها کاملا ضروری است.

معاون وزیر علوم گفت: یکی دیگر از گواهینامه‌ها که تعیین کننده درصد داخلی یا خارجی بودن محصولات شرکت‌ها را تعیین می‌کند، گواهی عمق ساخت داخل است که توسط سازمان پژوهش های علمی وصنعتی ایران صادر می شود و در صورتی که درصد امتیاز گواهی بالا باشد آن محصول از معافیت گمرکی برخوردار شده و چنانچه بتواند نیاز آن محصول را در کشور فراهم کند از واردات آن جلوگیری خواهد شد.

وی بیان کرد: رتبه کشور ما در جهان از نظر علمی پانزده است ولی در نوآوری و دانش فنی رتبه ۶۳ را داریم. فاصله به این دلیل است که نمی توانیم به خوبی از پژوهش و تحقیقات خود دانش فنی تولید کنیم و در نهایت این دانش فنی را نیز به تجاری سازی نرسانده ایم که به تولید محصولات تجاری و بازار محور منجر شود. بنابراین باید به دنبال تولید محصولاتی باشیم که پیچیدگی اقتصادی مثبت داشته باشند.

زمانیان افزود: تحقیقاتی مهم است که تبدیل به دانش فنی و پس از آن منجر به تولید محصولی شود که در سطح بین‌المللی رقابت‌پذیر باشد. همچنین محصولات تولید شده باید به خوبی در بازار ارائه و در معرض دید قرار گیرد که این بازاریابی و تجارت را اتاق‌های بازرگانی می توانند در سطحی وسیع انجام دهند و در تجاری سازی و فروش محصولات نقش کلیدی داشته باشند.

دیگر خبرها

  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی با ایران
  • اجرای طرح‌های اقتصادی باید از مسیر دانشگاه بگذرد
  • ایجاد خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا/ افزایش رایزنان بازرگانی در آفریقا 
  • اعزام ۱۱ رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود
  • موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه
  • طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟
  • پیامد‌های تعطیل شدن روز پنجشنبه از دید نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران
  • راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه
  • اصفهان؛ میزبان دومین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا