Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@02:04:24 GMT

جامعه جهاني پشت برجام ايستاده است

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۳۳۴۰۴

جامعه جهاني پشت برجام ايستاده است

خبرگزاري آريا - دکتر محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران در مصاحبه با خبرنگار شبکه سي‌بي‌اس نيوز آمريکا در تهران به مسائل مختلفي چون سخنراني ضد ايراني ترامپ و واکنش ايران به خروج ايالات متحده از برجام پرداخته است.
به گزارش خبرگزاري آريا، ترجمه مصاحبه اليزابت پالمر، خبرنگار سي‌بي‌اس نيوز، با دکتر ظريف را که روز شنبه در محل وزارت خارجه انجام شد در ادامه ملاحظه مي‌کنيد:
آقاي دکتر ظريف در ابتداي مصاحبه در پاسخ به سؤال خبرنگار سي بي اس که با توجه به تلاش هاي زياد شما براي رسيدن به برجام، آيا از اتفاقاتي که در روزهاي اخير و سخنراني آقاي ترامپ شنيديد ناراحت شده ايد، با اشاره به فرآيند طولاني مذاکرات هسته‌اي گفت: افراد زيادي به شدت روي اين مسئله کار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براي رسيدن به اين توافق حدود ده يازده سال موضع‌گيري و خطابه سياسي و دو سال مذاکره جدي صورت گرفت. و من اتفاقا بسيار خوشحالم، چرا که مي‌بينم جامعه جهاني محکم پشت اين توافق ايستاده است. اين تأثيرگذاري ديپلماسي را نشان مي‌دهد. خيلي‌ها در آمريکا، و بخصوص در خارج از آمريکا، به اين باور رسيده‌اند که توافق هسته‌اي پيروزي ديپلماسي بود. آنچه که جمعه شب شنيديم مشتي حرف‌هاي سخيف و زشت بود. نبايد با اين حرف‌ها نااميد شد. اين حرف‌ها ديگران را نااميد مي‌کند (نه ما را). ايالات متحده طي 40 سال اخير از اين کارها زياد انجام داده است. بسياري از رؤساي جمهور پيشين (آمريکا) کار خود را با طرح چنين ادعاها و اظهاراتي که به اعتقاد من غيرمسئولانه است آغاز کردند، اما در نهايت پشيمان شدند.
وزير امور خارجه در واکنش به درخواست ترامپ از کنگره براي تصميم‌گيري در خصوص توافق هسته‌اي تصريح کرد: برجام توافقي دوجانبه ميان ايران و آمريکا نيست. بنابراين او (ترامپ) هر سياستي که بخواهد اتخاذ کند، به خودش مربوط است. اما تا زماني که آمريکا در چارچوب قوانين بين‌المللي عمل مي‌کند، بايد نه فقط به توافقي که دولت و رئيس‌جمهور آمريکا کشورشان را به آن متعهد کرده‌اند، بلکه فراتر از آن، به قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد پايبند بماند. مي‌دانيد که آمريکا عضو دائم شوراي امنيت ملل متحد است. اگر بخواهد از عمل به قطعنامه‌اي که نه تنها به آن رأي مثبت داده، بلکه از بانيان آن بوده است امتناع کند، اعتبار نهادي که براي آمريکا اهميت بسيار زيادي دارد به خطر مي‌افتد. علاوه بر اين، دولت آمريکا نيز اعتبار خود را از دست مي‌دهد. ديگر هيچ کس به دولت آمريکا اعتماد نمي‌کند و با آن وارد مذاکره درازمدت نمي‌شود، چرا که از حالا به بعد، مدت زمان تعهد آمريکا (به يک توافق بين‌المللي) محدود به دوره‌اي است که آن رئيس‌جمهور در اين کشور مسئوليت دارد.
دکتر ظريف در پاسخ به اينکه آيا منظورش بي‌اعتمادي کشور خاصي مثل کره شمالي است، گفت: نه، منظورم کل جامعه بين‌الملل از جمله کره شمالي است. مشاهده مي‌کنيد که اين دولت (ترامپ) در حال بيرون رفتن از همه توافق‌هاست... از توافق نفتا بيرون مي‌آيد، از توافق همکاري ترنس پاسيفيک بيرون مي‌آيد، از يونسکو خارج مي‌شود. از همه چيز دارد خارج مي‌شود. يکي از متفکرين آمريکايي گفت دکترين سياست خارجي آمريکا، دکترين خروج است. بنابراين مردم ديگر نمي‌توانند به حرف آمريکا اعتماد کنند.
وزير امور خارجه افزود: براي اينکه آمريکا با بسياري از اين توافق‌هاي بين‌المللي همراه شود، خيلي‌ها امتيازاتي را (به اين کشور) داده‌اند. اما حال ديگر هيچ کس به آمريکا امتيازي نمي‌دهد، چرا که مي‌دانند اگر رئيس‌جمهور بعدي بيايد ادعا مي‌کند اين امتيازات کافي نبوده و ما راضي نيستيم.
دکتر ظريف در پاسخ سؤالي در خصوص احتمال ماندن ايران در توافق هسته‌اي علي‌رغم خروج آمريکا از آن گفت: اين سؤال مبتني بر فرضيه‌اي است که به جزئيات زيادي نياز دارد. اگر يکي از طرفين، به خصوص آمريکا، از توافق بيرون برود، بايد ارزيابي کرد که آيا مهم‌ترين مؤلفه‌هاي مثبت توافق براي ايران ازبين رفته است. براين اساس ايران در اين خصوص تصميم‌گيري خواهد کرد. ما خود را متعهد مي‌دانيم اولين کسي نباشيم که از اين توافق خارج مي‌شود، به اين شرط که منافع اقتصادي‌مان که در اين توافق ذکر شده لحاظ شود و همچنان از اين منافع برخوردار باشيم. اگر از اين منافع محروم شويم، شرايط کاملاً عوض مي‌شود. هم خود برجام و هم اصول کلي قوانين بين‌الملل گزينه‌هايي را براي برخورد با اين شرايط پيش‌بيني کرده‌اند.
دکتر ظريف در پاسخ به سؤالي در خصوص اينکه تيلرسون قبل از سخنراني ديگر اعضاي 1+5 را مطلع کرده بود. آيا با شما هم از روي ادب ديپلماتيک تماس گرفت و شما را مطلع کرد؟ تصريح کرد تيلرسون با او تماسي نگرفته و انتظار چنين تماسي را هم، حتي به رسم ادب و احترام، ندارد، چرا که دولت جديد آمريکا در رفتار خود با ديگران بويي از ادب نبرده است.
وي با اشاره به سخنراني ترامپ گفت هيچ چيز در اين سخنراني او را متعجب نکرده است، به جز ادبيات زشت و زننده او که درخور هيچ مقام رسمي نبود.
دکتر ظريف در خصوص اينکه تا چه حد از محتواي سخنراني ترامپ اطلاع داشته اظهار داشت: ما تقريباً همين صحبت‌ها را – البته به شکلي بسيار مؤدبانه‌تر – از زبان تيلرسون و در جريان سخنراني او در نشست وزراي خارجه 1+5 شنيده بوديم. من و تيلرسون گفتگوي دوجانبه نداشتيم، اما اظهارات او را در قالب بيانيه‌اي که در آن نشست قرائت مي‌کرد شنيده بوديم. همچنين اظهارات ترامپ را در مجمع عمومي سازمان ملل متحد شنيده بوديم و اين اولين بار نبود (که چنين سخناني به گوشمان مي‌خورد).
دکتر ظريف در پاسخ به سؤالي در خصوص عدم ديدار با تيلرسون و علت آن افزود: تصور مي‌کنم ايالات متحده تصميم جديدي اتخاذ کرده است. من با جان کري ديدار داشتم و اين ديدارها نيز نتايج بسيار مثبتي در بر داشت. ديدارهاي من و کري جلوي سناريوهاي ناخوشايند زيادي را گرفت. اما اين دولت تصميم گرفته به شيوه کاملاً متفاوتي عمل کند. و من به شما اطمينان مي‌دهم عزت و غرور ايراني به ما اجازه نمي‌دهد در شرايطي که يکي از طرفين احترام متقابل و موضع برابر را رعايت نمي‌کند، وارد مذاکره شويم.
وزير امور خارجه در پاسخ به سؤالي در خصوص اينکه آيا پس از سخنراني ترامپ با رهبر معظم انقلاب ديداري داشته گفت: خير، سخنان ترامپ در ساعات پاياني شب ايراد شد و ما نيز از مواضع ايشان (رهبري) در خصوص اين سخنان اطلاع داريم. ما پيش‌تر حرف‌هايي را که قرار بود ترامپ در سخنراني خود بزند با رهبري در ميان گذاشته بوديم، چرا که تقريباً همه مي‌دانستند قرار است چه بگويد. رهبري هم انتظار اين صحبت‌ها را داشتند.
آقاي ظريف در پاسخ به سؤالي در خصوص مخالفت رهبري با توافق و بي‌اعتمادي رهبري به آمريکا از ابتداي مذاکرات گفت: رهبر معظم انقلاب از توافق حمايت کردند، اما هيچ گاه به آمريکا اعتماد نکردند. ما نيز هيچ گاه به آمريکا اعتماد نکرديم. هيچ يک از ما هيچ گاه به آمريکا اعتماد نداشتيم. اين توافق مبتني بر اعتماد نيست. توافق هسته‌اي مبتني بر عدم اعتماد دوجانبه است. ما اقداماتي که بايد انجام مي‌داديم را خيلي شفاف تعريف کرده‌ايم. هيچ کس در اين توافق آن قدر ساده‌لوح نبوده که به طرف مقابل اعتماد کند. چرا که ما در گذشته بارها شاهد بدقولي و بدعهدي آمريکا بوده‌ايم. فراموش نکنيد من اهل کشوري هستم که دولت منتخب مردم آن در کودتايي که آمريکا مهندسي کرده بود ساقط شد. من از کشوري مي‌آيم که مردمش در جنگ با دشمني که از سلاح شيميايي استفاده مي‌کرد و آمريکا پشتيبان آن بود کشته شدند. بنابراين دليلي وجود ندارد که به آمريکا اعتماد داشته باشيم. لذا ما اين توافق را بر اساس بي‌اعتمادي متقابل بنا کرديم. و من تصور مي‌کنم اين از نقاط قوت اين توافق است. اين اصلاً نکته منفي‌اي نيست. اين نقطه قوت برجام است که بر مبناي بي‌اعتمادي دوجانبه بنا شده است. اين توافق مي‌توانست اين بي‌اعتمادي را کاهش دهد، اما متأسفانه نحوه برخورد ترامپ با آن باعث گسترش اين بي‌اعتمادي مي‌شود؛ نه فقط ميان ايران و آمريکا، بلکه ميان جامعه جهاني و ايالات متحده، چرا که آمريکا اکنون نه تنها پيش‌بيني‌ناپذير بلکه غيرقابل‌اعتماد شده است.
دکتر ظريف در پاسخ به سؤالي در خصوص احتمال رايزني ايران با کنگره آمريکا گفت: اين مسئله داخلي آمريکاست و من قرار نيست با کنگره رايزني کنم. ما معتقديم دولت‌ها در عرصه بين‌الملل به صورت واحد و متمرکز عمل مي‌کنند. البته هيچ يک از دولت‌ها، نه دولت ايران و نه دولت آمريکا، به شکل کاملاً يکپارچه (مونوليت) اداره نمي‌شوند. اما قرار نيست من چنين تصميمي را براي آمريکا بگيرم. اگر آمريکا تصميم به ماندن در توافق بگيرد، بايد درست رفتار کند. اما اگر بخواهند از توافق خارج شوند، آن وقت ايران گزينه‌هاي مختلفي را پيش روي خود مي‌بيند و بر اساس منافعش از آن‌ها استفاده مي‌کند.
دکتر ظريف در پاسخ به سؤالي در خصوص دوستان زيادي که در آمريکا دارد و امکان رايزني با آن‌ها در خصوص برجام گفت: قرار نيست با آن‌ها صحبتي داشته باشم. فکر مي‌کنم خودشان براي اتخاذ تصميمات مناسب بر اساس منافع آمريکا عقل و تدبير لازم را دارند. معتقدم آنها بخوبي درک مي‌کنند که اظهارات ترامپ، چه در مورد توافق هسته‌اي و چه در مورد ساير مسائل، منافع اين کشور را تأمين نمي‌کند.
در ادامه خبرنگار سي‌بي‌اس به اميدواري دولت آقاي روحاني به جذب سرمايه خارجي و انجام اصلاحات در ايران اشاره کرد و از آقاي ظريف پرسيد با وجود به خطر افتادن توافق هسته‌اي، آيا دولت آقاي روحاني تضعيف شده است؟
دکتر ظريف پاسخ داد: تصور نمي‌کنم اين طور باشد. معتقدم آنچه که ترامپ با سخنراني جمعه شب خود به دست آورد متحد کردن مردم ايران بود و من خيلي خوشحالم که مي‌بينم امروز ايران از دو سال و نيم گذشته متحدتر شده است.
خبرنگار سي‌بي‌اس از دکتر ظريف در خصوص نقل قولي منتسب به او پرسيد و گفت: شما پيش‌تر به غرب و آمريکا گفته بوديد رقبايمان در تهران خوشحال مي‌شوند اگر توافق هسته‌اي تضعيف شود و اگر مي‌خواهيد ما، يعني دکتر روحاني و اصلاح‌طلبان، تقويت شويم، از توافق هسته‌اي حمايت کنيد.
آقاي ظريف با تکذيب اين نقل قول گفت: من هيچ گاه چنين چيزي نگفته‌ام. به خاطر ندارم چنين چيزي گفته باشم. من گفتم در ايران ديدگاه‌هاي مختلفي وجود دارد و اگر از توافق حمايت کنيد، اگر به توافقي منطقي برسيد، آن وقت کساني که به تعامل با جهان اعتقاد دارند تقويت مي‌شوند. اما اگر حمايت نکنيد ... چرا که اين يعني دموکراسي ... البته شايد تعريف ترامپ از دموکراسي چيز ديگري باشد. فکر مي‌کنم ترامپ خيلي خوشحال است از اينکه دموکراسي‌هاي جهان از او حمايت مي‌کنند! سه حامي‌اي که ديشب از سخنان او استقبال کردند (عربستان، رژيم صهيونيستي و امارات) بهترين نمونه‌هاي حکومت دموکراسي در جهان هستند! (طعنه)
وي افزود: اما ايران کشوري دموکراتيک است. مردم با صندوق رأي تصميم مي‌گيرند. ما افتخارمان اين است که موفقيت يا عدم موفقيت سياست‌هاي هر دولت روي تصميم مردم تأثير مي‌گذارد. ساير کشورهاي جهان بايد تصميم بگيرند پيغامي که به رأي‌دهندگان ايراني مي‌دهند کدام است: تعامل سازنده با جهان يا پيامي غير از آن.
دکتر ظريف در پاسخ به سؤالي در خصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: ما هم مثل ساير کشورهاي جهان ممکن است با هم اختلافاتي داشته باشيم. مشاهده کرديد که وزير خارجه، وزير دفاع، مشاور امنيت ملي و رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا ديدگاهشان نسبت به توافق هسته‌اي کاملاً با ترامپ در تضاد بود. بنابراين اختلاف نظر عادي است. اما چيزي که ما را متحد مي‌کند منافع ملي و امنيت ملي ماست. وقتي بحث امنيت ملي به ميان مي‌آيد، و وقتي مشاهده مي‌کنيم سپاه پاسداران در دفاع از کشور، دفاع از تماميت ارضي ايران در برابر تهاجم خارجي، در مبارزه با تروريسم و براي حفظ منطقه، در مبارزه با افراطي‌گري ايستادگي کرده است، ديگر هيچ کس نمي‌پذيرد که کسي از خارج به آن‌ها فشار بياورد، براي انزواي آن‌ها تلاش کرده يا تحريم‌هاي بيشتري عليه آن‌ها اعمال کند.
دکتر ظريف در پاسخ به سؤالي در خصوص قرارداد فروش هواپيماي بوئينگ به ايران و احتمال به خطر افتادن آن با تصميمات ترامپ گفت: نمي‌دانم چنين اتفاقي مي‌افتد يا نه، اما اين مسئله (تصميمات ترامپ) شغل‌هاي بسيار بسيار زيادي را در آمريکا به خطر مي‌اندازد. معتقدم اين يکي از گزينه‌هايي بود که آمريکا در اختيار داشت. ما تصميم گرفتيم با جامعه اقتصادي آمريکا تعامل داشته باشيم، چرا که نمي‌خواهيم آن‌ها از تجارت با ايران محروم باشند. جمعه شب ديدم که ترامپ مي‌گفت ساير کشورها از تجارت با ايران پول زيادي درمي‌آورند. اما اين دولت آمريکاست که شرکت‌هاي آمريکايي را از کسب سود محروم مي‌کند. ما مشکلي با شرکت‌هاي آمريکايي نداريم. در واقع ما هيچ مشکلي با مردم آمريکا نداريم. اختلافات ما با دولت آمريکاست. اختلافات ما با کساني است که سياست‌هاي فوق‌العاده خطرناکي را عليه کشور و منطقه ما در پيش گرفته‌اند. اين محل اختلاف ماست. ما نه با شرکت‌هاي تجاري آمريکا و نه با مردم اين کشور مشکلي نداريم. ما از ورود آمريکايي‌ها به ايران استقبال کرده‌ايم. ما خوشحاليم که شما اينجا در ايران هستيد.
آقاي ظريف در پاسخ به سؤالي در خصوص احتمال به خطر افتادن فروش هواپيما به ايران گفت: بگذاريد اين موضوع را به شکل ديگري مطرح کنيم. اگر آمريکا جلوي فروش هواپيما به ايران را بگيرد، بخشي از برجام را نقض کرده است. اما ايالات متحده توافق هسته‌اي را از جنبه‌هاي مختلفي نقض کرده است، يکي از آن‌ها تأخير اوفک (دفتر کنترل دارايي‌هاي خارجي آمريکا) در صدور مجوز براي شرکت‌هاي مختلفي است که مي‌خواهند با ايران معامله کنند. بوئينگ و ايرباس از جمله اين شرکت‌ها هستند. بنابراين تأخير بيشتر در صدور اين مجوزها نقض برجام است، و نه ناقض روح آن، بلکه در تضاد با متن اين توافق است. روز جمعه ترامپ با سخنراني خود متن توافق هسته‌اي را نقض کرد.
آقاي ظريف با اشاره به ادعاي ترامپ مبني بر اينکه ايران برجام را نقض کرده است گفت: مي‌دانيد که ما در اين خصوص يک نهاد داوري داريم. اين توافق از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خواسته است با بررسي پايبندي ايران به برجام نقش داور را ايفا کند. اين آژانس تا کنون هشت بار پايبندي ايران را تأييد کرده است. يک بار در آغاز اجراي برجام، و هفت بار هم از زماني که طرفين اجراي آن را شروع کرده‌اند، آژانس بر پايبندي کامل ايران به توافق تأکيد کرده است. روز جمعه نيز پس از سخنراني رئيس‌جمهور آمريکا، آژانس يک بار ديگر تصريح کرد ايران به تعهدات خود عمل کرده است.
دکتر ظريف در پاسخ به سؤالي در خصوص تلاش ايران براي توسعه برنامه موشکي خود به ظلمي که در اين سال‌ها به جمهوري اسلامي شده و خودداري کشورهاي ديگر از حمايت از ايران در جريان جنگ تحميلي اشاره کرد.
وقتي خبرنگار سي‌بي‌اس گفت اکنون ديگر آن زمان‌ها گذشته و دوران تازه‌اي شروع شده است، وي پاسخ داد: نه، دوره و زمانه عوض نشده، چرا که آمريکا هنوز هم دارد ميلياردها دلار «تسليحات زيبا» به کشورهاي اين منطقه مي‌فروشد و به هيچ کشوري هم اجازه نمي‌دهد با ايران معامله تسليحاتي داشته باشد؛ در واقع اين سياست و راهبرد آمريکاست که کشورهاي ديگر را از تعامل با ايران در کمک به تقويت توان دفاعي‌اش منع کند. اما ما بايد از مردممان دفاع کنيم.
خبرنگار سي‌بي‌اس از دکتر ظريف پرسيد پس شما با فروش تسليحات آمريکا به کشورهاي حوزه خليج فارس که به شدت با ايران دشمني دارند مخالفيد. وزير امور خارجه در پاسخ گفت: خير، من مخالفتي با آن ندارم. اما تنها به اين مسئله اشاره مي‌کنم که در سال 2016 عربستان سعودي، بنا بر آمارهاي سازمان‌هاي غربي، 63 ميليارد دلار تجهيزات نظامي خريده است. امارات متحده عربي، يکي از کشورهايي که از سخنراني ترامپ حمايت کرد، با تنها 5/1 ميليون نفر شهروند 22 ميليارد دلار صرف خريد سلاح کرده است. ايران چقدر براي جمعيت 80 ميليوني خود هزينه کرده است؟ 12 ميليارد دلار. بنابراين اگر کسي مي‌خواهد از تجهيزات نظامي اعم از موشک، هواپيما، تانک و .... حرف بزند، بايد به کل ماجرا نگاه کند، نه فقط به ايران. جمهوري اسلامي موشک و ابزار دفاعش را خودش توليد مي‌کند، چرا که هيچ کس به آن کمکي نمي‌کند.
دکتر ظريف در ادامه در پاسخ به سؤالي در خصوص توسعه توانمندي‌هاي نظامي کشور گفت: من در مورد دشمنان صحبت نمي‌کنم. صحبت من در خصوص خريدهاي نظامي است. حرفي از دوستان يا دشمنان نمي‌زنم، تنها از خريدهاي نظامي در خليج فارس صحبت مي‌کنم، خريدهاي نظامي در خليج فارس. اگر مي‌خواهيد در مورد اين خريدها صحبت کنيد، بايد به همه آن‌ها بپردازيد. ايران صدها ميليارد دلار تجهيزات نظامي نمي‌خرد. هيچ کس اين تجهيزات را به ما نمي‌فروشد. آمريکا با راهبرد فعالي که در پيش گرفته جلوي فروش اين تجهيزات را مي‌گيرد. به همين دليل، کاري که ما مي‌کنيم اين است که آنچه نياز داريم را توليد مي‌کنيم. و آنچه که نياز داريم را بر اساس ملزومات دفاع از کشورمان توليد مي‌کنيم. اين کار را براي تحريک ديگران انجام نمي‌دهيم؛ هدفمان صرفاً دفاع از خودمان است. خيلي شفاف اعلام کرده‌ايم که از موشک‌ها و ديگر ابزارهاي نظامي‌مان تنها براي دفاع از خود در برابر حملات مسلحانه يا تروريسم استفاده خواهيم کرد. اميدوارم ديگر کشورها نيز اعلام کنند هيچ گاه جز در دفاع از خود به زور متوسل نمي‌شوند.
در ادامه خبرنگار سي‌بي‌اس از آقاي ظريف پرسيد آيا حضور ايران در يمن نيز براي دفاع از خود است. وزير امور خارجه پاسخ داد: به نظر شما آيا بمباران زنان و کودکان يمني توسط هواپيماها و بمب‌هاي آمريکا براي دفاع از خود بود؟ من اين سؤال را از شما مي‌پرسم چون ايران در جنگ يمن دخالتي ندارد. ما هيچ کسي را بمباران نمي‌کنيم. هواپيماهاي ما نيستند که مردم آنجا را بمباران مي‌کنند.
دکتر ظريف در پاسخ به ادعاي کمک نظامي ايران به يکي از طرفين جنگ يمن گفت: اين جنگ، جنگ ناگواري است که از همان ابتدا تلاش کرديم به آن پايان دهيم. حتي پيش از آغاز آن تلاش کرديم جلوي وقوعش را بگيريم. اکنون آيا کسي باور مي‌کند بتوان يک ملت، يک ملت مقاوم را که قرن‌ها در برابر تجاوزها ايستادگي کرده، بمباران کرد، نابود کرد، و اين ملت تنها بايستد يا بنشيند و اجازه دهد مردمش کشته شوند؟ آن‌ها براي دفاع از خود به سلاح‌هاي ايران نيازي ندارند. اگر لازم باشد، خودشان با سلاح‌هايي که دارند يا حتي با دست خالي از خود دفاع مي‌کنند. آنچه که ما به آن نياز داريم اين است که جنگ را تمام کنيم نه اينکه از يک طرف بخواهيم از خودش دفاع نکند. البته اگر هنوز در مورد پيامدهاي انساني فاجعه يمن – که مسئوليت آن با دولت آمريکاست – جدي هستيم؛ همه سازمان‌هاي مهم حقوق بشر در جهان، از جمله سازمان ملل متحد، مي‌گويند کاري که جنگنده‌هاي ائتلاف سعودي با مردم يمن انجام مي‌دهند جنايت است. جنايتي چون کشتن کودکان، و دولت آمريکا، به ويژه دولت فعلي، در همه اين جنايت‌ها شريک است. حال رئيس‌جمهور آمريکا به خود جرئت مي‌دهد ايران را به خاطر جناياتي که خودشان در يمن مرتکب مي‌شوند متهم کند. جمعه شب اگر چند دقيقه ديگر به ترامپ وقت مي‌دادند ماجراي پرل هاربر را نيز گردن ايران مي‌انداخت! او ايران را به دست داشتن در تک‌تک جناياتي که متحدان آمريکا مرتکب شده‌اند متهم کرد: يازده سپتامبر، القاعده، داعش و ساير مواردي که رد پاي متحدان آمريکا آشکارا در آن يافت مي‌شود. اگر بخواهيد مي‌توانيد تاريخ را تحريف کنيد، همان طور که شنيديد ترامپ نه تنها تاريخ بلکه جغرافيا را هم تحريف کرد. مي‌دانستيم مي‌توان او را خريد، اما نمي‌دانستيم مي‌توان دانش جغرافيايش را نيز خريد. اما او جغرافيا را تحريف کرد. او به ايرانيان سرتاسر جهان توهين کرد. او با گفتن آن جملات نه فقط به ايرانيان، بلکه به تاريخ، جغرافيا و اساساً به عقلانيت توهين کرد. اگر اين گونه باشد، اگر قرار است هر چيز بدي که اتفاق مي‌افتد را به ايران نسبت دهند، آن وقت ترامپ هم مي‌تواند به اين کار خود ادامه دهد.
وزير امور خارجه افزود: اما مشکل اينجاست که اين موضوع منجر به بحران در منطقه ما مي‌شود. آنچه که مي‌تواند به حل بحران سوريه و يمن منجر ‌شود يافتن راه‌حل سياسي است، نه اصرار بر گزينه نظامي، نه اصرار بر تحميل اراده خارجي بر مردم اين کشورها. اين اقدامات عواقب ناگواري دارد.
دکتر ظريف با اشاره به بحران سوريه گفت:‌ بگذاريد موضوع بسيار ساده‌اي را با شما مطرح کنم: اگر ما به دولت‌ها، نه فقط دولت سوريه،‌ بلکه دولت عراق و کردستان عراق، کمک نمي‌کرديم اکنون در دمشق، بغداد و اربيل شاهد حکمراني دولت تروريستي داعش بوديد.
وزير امور خارجه در واکنش به ادعاي خبرنگار مبني بر مبارزه آمريکا با داعش گفت:‌ آيا واقعاً آمريکا با داعش مي‌جنگد؟ آيا با آن‌ها مبارزه مي‌کند؟ نه، اين طور نيست. وقتي ترامپ کانديداي رياست‌جمهوري شده بود، خيلي شفاف اين موضوع را بيان کرد. او گفت داعش را خود آمريکا خلق کرده است. اين اتهام را من مطرح نمي‌کنم (خبرنگار: بگذاريد اصلاح کنم او نگفت ما داعش را ساختيم، گفت اقدامات آمريکا باعث ايجاد داعش شده است ولي همه مي دانند که آمريکا و ايران در حال جنگ با داعش هستند.) دکتر ظريف ادامه داد: ترامپ در جريان مبارزات انتخاباتي خود يک بار ديگر تأکيد کرد که ايران در جنگ با داعش بسيار مؤثر بوده است. اما سخنراني جمعه شب او را ببينيد! مي‌خواهم اظهارات يک شخص را در کمتر از يک سال با هم مقايسه کنم. اين چيزي است که ترامپ جمعه شب گفت. همان طوري که هم شما گفتيد و هم ترامپ در زمان نامزدي‌اش در انتخابات به درستي اشاره کرد، ايران جدي‌ترين نيرويي است که بي‌وقفه به دولت‌هاي سوريه و عراق در جنگ با داعش کمک کرده است. ما هيچ گاه در اين راه ترديد نکرديم. در افغانستان با افراط‌گرايي طالبان جنگيديم. اما ترامپ تا آنجا پيش رفت که ايران را به حمايت از طالبان متهم کرد. او اين واقعيت را فراموش کرده است که دو کشور متحدش – که جمعه شب از اظهاراتش حمايت کردند – تنها کشورهايي بودند که طالبان را به عنوان دولت قانوني افغانستان به رسميت شناختند. خاطرتان مي‌آيد که در دهه 1990 ميلادي، اين عربستان و امارات بودند که طالبان را به رسميت شناختند. تنها سه کشور در جهان طالبان را به رسميت شناختند و دو تاي آن‌ها کشورهايي بودند که از ترامپ حمايت مي‌کنند. البته بايد هم از او حمايت کنند. چرا که ترامپ تلاش کرد با متهم کردن ايران به دست داشتن در اقداماتي که آن‌ها در آن دخيل بودند، گذشته آن‌ها را ماست‌مالي کند.
آقاي ظريف افزود: بياييد جدي باشيم. بياييد براي پايان دادن به نگون‌بختي‌هاي منطقه راهکار پيدا کنيم. من معتقدم اگر آمريکا در پايان دادن به فجايع خاورميانه جدي است، نبايد ايران را متهم کند، بلکه بايد بر متحدان خود فشار بياورد تا از ارائه پول، تسليحات، پناهگاه و حمايت سياسي به تروريست‌هايي که همچنان مردم را در سوريه، عراق و ساير نقاط منطقه مي‌کشند و زخمي مي‌کنند دست بردارند.
خبرنگار سي‌بي‌اس از دکتر ظريف پرسيد چرا تلفن را برنمي‌دارد و در تماس با تيلرسون، همتاي آمريکايي خود، با او در مورد طرحي جامع براي پايان دادن به نزاع و درگيري در منطقه صحبت نمي‌کند؟
وزير امور خارجه پاسخ داد: بگذاريد همين قراردادي که بسته‌ايم را اجرا کنيم تا ببينيم بعد از آن چه پيش مي‌آيد. چرا که اگر قرار باشد باز هم دو سال و نيم، يا بهتر بگويم 13 سال، وقت خود را صرف بستن يک قرارداد کنيم، و دولت بعدي آمريکا روي کار بيايد و بگويد «اين قرارداد را دولت قبلي آمريکا منعقد کرده و آن دولت منافع ايالات متحده را در نظر نگرفته است»، آن وقت ديگر چه کسي حاضر مي‌شود با آمريکا مذاکره کند؟ مذاکره بر مبناي حسن نيت نيازمند طرف مذاکره‌اي است که به حسن نيت پايبند باشد. من چنين چيزي (در آمريکا) نمي‌بينم.
دکتر ظريف در پاسخ به سؤالي مبني بر احتمال درگيري سپاه با ارتش آمريکا در سوريه به ويژه پس از تحريم‌هاي اخير گفت: ابتدا بايد بگويم سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مدت زيادي است که تحت تحريم‌هاي آمريکا قرار دارد. اين تحريم‌ها تنها نفوذ سپاه را افزايش داده است. مشاهده مي‌کنيد که آمريکا به تحريم دلبستگي شديدي پيدا کرده است. فکر مي‌کنم اين يک بيماري است. نوعي اعتياد است. اعتياد به چيزي که جواب نداده است. تحريم‌هايي که آمريکا عليه برنامه هسته‌اي ما اعمال کرد، باعث شد تعداد سانتريفيوژها از 200 به 20000 برسد. پس از آن بود که آمريکا وارد مذاکره با ايران شد. سپاه پاسداران ما بخشي از نيروي نظامي رسمي کشور هستند. آن‌ها در قانون اساسي ما به رسميت شناخته شده‌اند. آن‌ها يک نيروي شبه‌نظامي نيستند. آن‌ها سازماني منفک و جدا نيستند. سپاه بخشي از نيروهاي مسلح رسمي کشور است و قهرمان ملي محسوب مي‌شود، چرا که از کشور و تماميت ارضي آن در برابر حمله عراق – که با پشتيباني آمريکا انجام گرفت – دفاع کرده است. تاريخ را فراموش نکنيم. فعاليت سپاه در چارچوب سازوکارهاي قانوني کشوري است که تصميم گيري مي‌کند. به همين دليل است که سپاه در هيچ فعاليتي که به تأييد نرسيده باشد وارد نمي‌شود. نيروهاي سپاه در سوريه به درخواست دولت اين کشور نقش مستشاري دارند و در جنگ با تروريست‌ها به سوري‌ها کمک مي‌کنند. اين مأموريت آن‌ها در آنجاست. مأموريت مستشاران سپاه در سوريه و عراق اين است که با داعش و ساير تروريست‌ها مبارزه کنند. اين حد مأموريت آن‌هاست. اگر به آنها حمله شود، از خود دفاع مي‌کند، اما عليه هيچ کس عمل تحريک‌آميزي انجام نمي‌دهد.
آقاي ظريف در پاسخ به پرسشي مبني بر احتمال درگيري ناخواسته ميان سپاه و نيروهاي آمريکايي تصريح کرد: بهترين راه براي جلوگيري از اين موضوع پذيرفتن حاکميت و مشروعيت دولت‌هاي مرکزي در کشورهاي مختلف است و اينکه تنها به درخواست و با هماهنگي اين دولت‌ها در کشورشان حضور داشته باشيم. احتمال درگيري وجود دارد، اما تنها راه براي حل آن هماهنگي با دولت‌هايي است که سازمان ملل متحد به عنوان دولت‌هاي قانوني سوريه و عراق مي‌شناسد.
وزير امور خارجه در واکنش به هماهنگي روسيه و آمريکا براي جلوگيري از برخوردهاي ناخواسته گفت: ما نيز با روس‌ها هماهنگ هستيم. و اگر آن‌ها بخواهند با آمريکا سازوکاري براي کاهش تنش داشته باشند، اين حق آن‌هاست. (اما در خصوص اينکه چرا ايران مستقيماً وارد همکاري با آمريکا نمي‌شود) متأسفانه همان طور که گفتم دولت فعلي آمريکا تمايلي به داشتن شرکاي بين‌المللي مسئوليت‌پذير ندارد. آمريکا نمي‌خواهد با ديگر کشورها تعامل توأم با مسئوليت‌پذيري داشته باشد. همان طور که گفتم، آمريکا تنها مي‌خواهد از همه توافق‌هاي بين‌المللي خارج شود.
خبرنگار سي‌بي‌اس از دکتر ظريف پرسيد: وقتي مي‌گوييد آمريکا منظورتان ترامپ است يا کل حکومت آمريکا؟
آقاي ظريف پاسخ داد: در روابط بين‌الملل قوه مجريه نماينده کل ملت است. اين بدان معنا نيست که ما مردم آمريکا را به خاطر اقدامات ترامپ سرزنش مي‌کنيم، اما اگر قرار بود با تک‌تک قواي يک حکومت وارد تعامل شويد، ديگر سنگ روي سنگ بند نمي‌شد. به همين خاطر طرف قرارداد شما قوه مجريه است. قوه مجريه نماينده يک کشور در روابط بين‌الملل است. و در حال حاضر اين قوه در دستان ترامپ و دولتش قرار دارد. اين دولت نماينده آمريکاست.
دکتر ظريف در پاسخ به سؤالي در خصوص امکان تمديد مدت زمان توافق هسته‌اي به منظور کاهش نگراني‌هاي آمريکا گفت: در اينجا دو مسئله مطرح است. يکي اينکه مسئله مدت زمان توافق هسته‌اي (تاريخ پايان محدوديت‌ها) بخشي از مذاکرات و بده‌بستان‌ها ميان دو طرف بود. اما مهم‌تر از آن اينکه چيزي به نام «بند انقضا» وجود ندارد. اين توافق محدوديت‌هايي را تا مدت زمان مشخصي بر ايران وضع کرده‌است. پس از اين مدت زمان، ايران نيز مشمول همان قوانيني مي‌شود که ساير کشورهاي فاقد سلاح هسته‌اي از آن تبعيت مي‌کنند؛ و آن نظام بازرسي (آژانس انرژي اتمي) است که همين امروز نيز وجود دارد. اگر آمريکا بر اساس توافق هسته‌اي به تعهدات خود عمل کند، آن وقت شش سال ديگر اين بازرسي‌ها دائمي مي‌شوند. اين نظام شامل سخت‌ترين نوع بازرسي‌هاي سرزده‌اي است که مي‌توان ايجاد کرد. در صورتي که آمريکا به تعهدات خود پايبند باشد، تا شش سال ديگر مي‌توان اين بازرسي‌ها را دائمي کرد. ايران همواره تحت محدوديت‌هاي ان‌پي‌تي باقي مي‌ماند تا هيچ گاه سلاح هسته‌اي توليد نکند. ايران تحت اقدامات نظارتي سختگيرانه پروتکل الحاقي قرار مي‌گيرد، بنابراين توافق هسته‌اي هيچ بند انقضايي ندارد. برخي محدوديت‌ها عليه ايران به منظور اعتمادسازي طراحي شده بودند. ما معتقديم اعمال آن محدوديت‌ها ضرورتي نداشت. وقتي مي‌خواستيم مذاکرات را آغاز کنيم، در دو نقطه کاملاً متفاوت قرار داشتيم. در جريان مذاکرات هسته‌اي، دو سال وقت خود را صرف مذاکره بر سر همين مسائل کرديم. دو سال مذاکره کرديم تا ببينيم براي اين محدوديت‌هاي خاص و استثنايي چه مدت زماني لازم است.
آقاي ظريف افزود: ترامپ اين طور القا مي‌کند که ايران تا چند سال ديگر مي‌تواند آزادانه سلاح هسته‌اي توليد کند. اما او اشتباه مي‌کند. اول از همه، ايران توسعه سلاح‌هاي اتمي را در راستاي منافع خود نمي‌بيند. اعتقادمان بر اين است که همه ما بايد به دنبال جهان عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي باشيم و معتقديم تسليحات اتمي براي هيچ کس امنيت نمي‌آورد، و ما نيز از اين قاعده مستثني نيستيم. اين جنبه اصولي ماجراست. از سوي ديگر ما معتقديم سلاح‌هاي هسته‌اي، غيراخلاقي و خلاف ارزش‌هاي ديني ماست، و اين نيز جنبه اخلاقي ماجراست. از ديدگاه حقوقي نيز ايران همواره در چارچوب ان‌پي‌تي با محدوديت روبروست و همان طور که گفتم، اگر آمريکا مطابق با توافق هسته‌اي عمل کند، تعهد ايران به پروتکل الحاقي تا شش سال ديگر به تعهدي دائمي تبديل مي‌شود، يعني در صورتي که آن زمان بر اساس برجام کنگره آمريکا تحريم‌هاي ايران را رسماً لغو کند، مجلس ايران نيز پروتکل را تصويب خواهد کرد.
وزير امور خارجه در پاسخ به سؤالي در خصوص اميد ايران به بهبود روابط با دولت ترامپ گفت: من معتقدم دولت ترامپ چشمان خود را به روي حقايق منطقه بسته است. ترامپ در شرف ورود به باتلاقي است که به منافع ملي آمريکا ضربه مي‌زند، و به دليل اهميت آمريکا به عنوان يکي از کنشگران عمده جهان، براي منطقه ما نيز مضر است. ما معتقديم آمريکا و دولت ترامپ در شناخت منطقه خاورميانه دچار يک اختلال ادراکي هستند و حتماً بايد اين اختلال را رفع کنند. کافي است اظهارات ترامپ و دکتر روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد و اظهارات جمعه شب آنها را بکديگر مقايسه کنيد و ببينيد چه کسي بايد خود را اصلاح کند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۳۳۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیداری جهانی و باتلاقی که اسرائیل برای آمریکا ساخت

یک رسانه برجسته عربی با اشاره به بیداری جهان بعد از مشاهده جنایات اسرائیل تحت حمایت کامل آمریکا و غرب در نوار غزه تاکید کرد که دورویی آمریکا برای جهانیان فاش شده و امروز اسرائیل یک بارِ استراتژیک و پرهزینه بر دوش ایالات متحده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در ادامه تحلیل‌های نویسندگان و رسانه‌های عربی درباره خیزش دانشجویی کنونی که در آمریکا شاهد آن هستیم و دانشجویان برای دفاع از دموکراسی و حقوق مردم مظلوم فلسطین اقدام به برگزاری اعتراضات مسالمت آمیز کرده و با وجود اینکه هیچ روش خشن و آسیب‌زایی برای بیان این اعتراض خود استفاده نمی‌کنند به وحشیانه‌ترین شکل ممکن مورد سرکوب دولت و سرویس امنیتی ایالات متحده قرار گرفته‌اند، روزنامه القدس العربی در تحلیلی به قلم «عبدالله خلیفه الشایجی» به بررسی همین مسئله پرداخته و نوشت، از زمانی که دولت وقت آمریکا در سال 1948 رژیم اسرائیل را به رسمیت شناخت، ایالات متحده تبدیل به اولین و اصلی‌ترین حامی این رژیم به عنوان پایگاه پیشرفته آمریکا در منطقه شد.

آمریکا؛ حامی مطلق جنایات صهیونیست‌ها

از آن زمان تاکنون ایالات متحده در گفتار و عمل ثابت کرده که اولین شریک و حامی رژیم اشغالگر در تمام جنایت‌ها و وحشی‌گری‌های آن علیه اعراب و به ویژه مردم فلسطین است. همچنین با وجود اینکه تعداد یهودیان آمریکا بسیار کم بوده و آنها بیشتر از 6 میلیون نفر نمی‌شوند و تنها 2 درصد جامعه آمریکا را تشکیل می‌دهند اما ستون فقرات نظام سیاسی و تصمیم گیری آمریکا در دست یهودیان و لابی صهیونیسم قرار دارد و به نوعی یهودیان سایر شهروندان آمریکایی را در این کشور محاصره کرده‌اند.

ایالات متحده تاکنون از 84 بار حق وتوی خود 44 بار آن را برای حمایت از دروغ‌های رژیم صهیونیستی و تجاوزات وحشیانه آن علیه مردم فلسطین استفاده کرده و با سوء استفاده مکرر از حق وتوی خود جهت محافظت از اسرائیل، نقش سازمان ملل را کاملاً به حاشیه رانده است. آمریکا از 7 اکتبر 2023 یعنی از زمان آغاز جنگ غزه تاکنون 4 بار از وتو حق وتوی خود برای جلوگیری از توقف جنگ در نوار غزه استفاده کرده است. این کشور همچنین اخیراً قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را نیز وتو کرد.

همچنین ایالات متحده که متعهد به تامین سلاح‌ها و تجهیزات نظامی مختلف برای رژیم صهیونیستی جهت استفاده از آنها در کشتار مردم غزه است اخیرا در جریان عملیات تلافی جویانه ایران علیه اسرائیل، در کنار انگلیس و فرانسه و چند کشور دیگر علناً برای رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به کمک اسرائیل آمد. اسرائیل اولین طرفی است که میزان کمک‌های مالی و نظامی آمریکا به آن از 150 میلیارد دلار فراتر رفته است و جو بایدن، رئیس جمهور کنونی این کشور هفته گذشته همراه با اعضای کنگره قانونی را برای اختصاص 26 میلیارد دلار کمک به اسرائیل جهت حمایت از آن در جنگ غزه تصویب کرد.

همه این‌ها کافیست تا مردم جهان بدانند که کل نظام آمریکا از رئیس جمهور آن گرفته تا کنگره و رسانه‌های این کشور با وجود کشتار بیش از 34 هزار فلسطینی و مجروح شدن 80 هزار نفر با سلاح‌های آمریکایی همچنان در حمایت از جنایت‌های اسرائیل علیه غیرنظامیان فلسطینی مصمم هستند و فرقی نمی‌کند که چه دولتی در آمریکا روی کار باشد و همه دولت‌های این کشور سیاست ثابتی در حمایت از رژیم اشغالگر و سرپوش گذاشتن بر جنایات آن دارند.نکته قابل توجه اینجاست که اگر اسرائیل حتی علیه شهروندان آمریکایی هم مرتکب جنایت شود دولت آمریکا باز هم از اسرائیل حمایت می‌کند.

خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کردبیداری نسل جدید آمریکا و تأثیر آن بر آینده روابط با اسرائیلآگاهی افکار عمومی و حقایقی که جنگ غزه برای دنیا آشکار کرد

ایران و مقاومت فلسطین بازدارندگی پوشالی اسرائیل را درهم شکستند

اما در جنگ هفت ماهه نسل کشی صهیونیست‌ها علیه غزه، مقاومت فلسطین و ایران هیبت پوشالی و بازدارندگی اسرائیل را شکستند و نابود کردند و این تحولات همچنین بیداری عمیقی در میان نسل جدید اعراب و نیز غربی‌ها و اروپایی‌ها به وجود آورد؛ جایی که امروز شاهد تحسن‌ها و اعتراضات گسترده در ده‌ها دانشگاه معتبر آمریکایی از شرق تا مرکز و غرب این کشور هستیم و دانشجویان نخبه‌ای که رهبران آینده آمریکا هستند در محکومیت و رد جنایات اسرائیل علیه نوار غزه اقدام به برگزاری تظاهرات کرده‌اند.

شکی نیست که همه این‌ها موجب سرافکندگی و شرمساری شدید بایدن و دولت او به خاطر حمایت‌های نامحدود از جنایات رژیم صهیونیستی می‌شود؛ حمایت‌هایی که با ارزش‌ها و حقوق بشر ادعایی آمریکا و گفتمان این کشور در تضاد بوده و ثابت می‌کند که آمریکا در همه این موارد از استانداردهای دوگانه تبعیت می‌کند و اهداف سیاست خارجی آن با عدالت و حقوق بشر مغایرت کامل دارد.

افشای چهره زشت و ریاکار آمریکا برای جهان

در زمان عملیات نظامی روسیه در اوکراین همه جهان دیدند که بایدن و دولت‌های اروپایی چگونه بلافاصله شروع به محکوم کردن این عملیات کردند و تحریم‌های گسترده‌ای علیه روسیه از جانب آنها اعمال شد. این در حالی است که امروز بایدن و کشورهای اروپایی چشمان خود را به روی همه جنایت‌ها و وحشی‌گری‌های اسرائیل که جدیدترین مورد آن کشف گورهای دسته جمعی در بیمارستان‌های غزه و جنایات فجیع نظامیان صهیونیست علیه غیرنظامیان فلسطینی است بسته‌اند و جرات حتی محکوم کردن آن را هم ندارند.

دولت‌های متوالی آمریکا بارها بر اهمیت روابط ویژه و عمیق با اسرائیل تاکید کرده‌اند و اسرائیل در واقع عامل استعماری آمریکا و غرب در منطقه محسوب می‌شود و برخی در واشنگتن اسرائیل را به عنوان ناو هواپیمابر آمریکایی در منطقه توصیف می‌کنند.

اما امروز جهان بیدار شده و به ویژه ملت‌های عربی بعد از مشاهده دورویی آمریکا که در جریان جنگ ویرانگر علیه غزه به اوج خود رسید چهره واقعی این کشور را شناختند و هرگز به آن اعتماد نمی‌کنند و امروز اسرائیل تبدیل به یک بارِ استراتژیک و پرهزینه برای آمریکا شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیداری جهانی و باتلاقی که اسرائیل برای آمریکا ساخت
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!