Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز،هشتمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حضور تعدادی از اعضای هیات رئیسه، ائمه جمعه و اساتید حوزه های علمیه استان های اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان‌شرقی طی دو روز در تبریز برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی به عنوان اولین سخنران مراسم اختتامیه این اجلاسیه گفت: با عنایت بیش‌تر در این اجلاسیه که به مدت دو روز در تبریز برگزار شد، امیدواریم همگان بتوانیم برکات ارزشمندی را از این همایش برای بهره برداری در ۳ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: همچنین امیدوارم بتوانیم همگان را در راه تحقق بخشیدن به سخنان مقام معظم رهبری در ارتباط با حوزه‌های علمیه قدم‌های مثبتی برداریم.

مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی نیز در این اجلاسیه تشریح کرد: موضوع این اجلاسیه بررسی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی است. گرچه علوم غربی مثل روانشناسی و جامعه‌شناسی راه‌حل‌هایی مفید برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی ارائه می‌دهند اما ما گوهر گران‌بهایی به نام دین و ایمان داریم.

استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: ما درس‌های دین را پای منبرهای علمای بزرگ یاد گرفته‌ایم، الان هم بهترین و سریع‌ترین راه مقابله با آسیب‌های اجتماعی استفاده از دین در مقابله با آسیب‌های اجتماعی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی نیز در این اجلاسیه گفت: درخواستم از جامعه مدرسین این است که برای اینکه در استان آذربایجان غربی مسئله تشیع و اهل بیت حفظ شود، عنایت ویژه و خاصی را به این استان داشته باشند.

حجت‌الاسلام قریشی با بیان اینکه در حوزه تبلیغ در استان ما اقدامات شایسته‌ای صورت گرفته است، گفت: اردوهای زیارتی که به کربلا برگزار می‌کنیم، توسط اهل سنت و تشیع بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد که این موضوع برایمان خوش‌حال کننده است.

وی همچنین در بخشی از سخنان خود بیان کرد: خواهشم از جامعه مدرسین این است که از مراجع بزرگ بخواهند یک هفته‌ای در استان ما حضور یابند. حضور آن بزرگواران باعث عوض شدن جو شهرها و استان می‌شود و استان یک جان جدید مذهبی و معنوی به خود بگیرد.

دشمنان می خواهند جوامع اسلامی را از دین تهی کنند

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران نیز که میهمان این اجلاسیه بود گفت: دشمنان می خواهند جوامع اسلامی را از دین تهی کنند.

سردار حسین سلامی ادامه داد: دشمنان ما متوجه شده‌اند که با اشغال نظامی، حصر اقتصادی، انزوای سیاسی و تهدید نمی‌توانند این حرکت عظیم انقلاب اسلامی را که تجلی‌بخش نور خداوند بر عالم است، متوقف کنند.

سلامی بیان کرد: دشمنان به یک نتیجه روشن رسیده‌اند و آن این است که اگر بتوانند جوامع اسلامی را از دین تهی کنند، آن‌گاه می‌توانند بر عالم اسلام مسلط شوند و دشمنان این واقعیت را درک کرده‌اند که هرعملی در خارج و در میدان، بازتاب و پژواکی‌است از یک حقیقت و واقعیت ذهنی.

جانشین فرمانده سپاه خبر داد: سالانه در آمریکا براساس آمارهای رسمی منتشر شده ۳۸ هزار جوان به دلیل بحران شخصیت خودکشی می‌کنند و به ازای خودکشی هرنوجوان ۵۰ جوان در جستجوی راهی برای خودکشی هستند.

وی اضافه کرد: نظام ساخته قدرت‌ها در عالم درحال فروپاشی به دست اسلام است و ما در این فضای تقابل راهبردی که بین دنیا و جهان اسلام در پرتو انقلاب اسلامی قرار گرفته‌ایم، جهاد سختی را پشت سر گذاشته و هنوز هم در میادین سختی از جهاد درگیریم.

وی با بیان اینکه جوان ایرانی امروز موشک تولید می‌کند گفت: اینکه چیزی جز فهرست شکست‌های آمریکا در ابتدای سخنان ترامپ نشنیدیم، نمونه‌ای از قدرت مهارنشدنی اسلام است.

ایجاد تفرقه بین روحانیت از جمله نقشه‌های شوم دشمن

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری نیز در این اجلاسیه گفت: ایجاد تفرقه بین روحانیت از جمله نقشه‌های شوم دشمن است.

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره راهکار مقابله با توطئه‌های دشمنان بیان کرد: جهت مقابله با این توطئه‌های دشمن و جنگ نرم دشمن، مسئولیت روحانیت محترم امروز خطیرتر و سنگین‌تر شده است. امیدواریم در حوزه علمیه قم تحولاتی بیش‌تری از نظر ایجاد رشته‌های تخصصی و کتب درسی به وجود بیاید.

وی ادامه داد: تکشیل حکومت شیعی در ایران و اقتدار جمهوری اسلامی، دشمن را به وحشت انداخته است. بیداری اسلام که در دنیا آغاز شده است، دشمنان و مستکبرین را نگران و اعصبانی کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: دشمنان با ابرازی که در اختیار دارند، مثل ماهواره و اینترنت و فضای مجازی وارد می‌شوند تا اسلام را از بین ببرند. همچنین ایجاد تفرقه بین مسلمانان و حتی ایجاد تفرقه بین روحانیت از جمله نقشه‌های شوم دشمن است.

نهادینه کردن فرهنگ دینی رسالت مهم حوزه علمیه

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این اجلاسیه گفت: نهادینه کردن فرهنگ دینی رسالت مهم حوزه علمیه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم حسینی بوشهری با تاکید بر اینکه امروز روحانیون امتداد دهنده انقلاب هستند، گفت: در این مرحله که تداوم انقلاب اسلامی نام دارد، روحانیون بیش از همیشه وظیفه دارند که درباره دغدغه‌های معیشتی، دینی و سیاسی مردم پاسخگو باشند.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور آمریکا بیان کرد: رهبر معظم انقلاب بسیار شایسته فرمودند که سخنان ترامپ حتی ارزش پاسخگویی مسئولان نظام نداشت.

دبیر هشتمین اجلاسیه علمای بلاد با بیان اینکه امروز به شهری قدم گذاشته‌ایم که مرکز عالمان و اندیشمندان بزرگ تاریخ است، گفت: اگر بخواهم نام شخصیت‌های این خطه را بیان کنم، بیاد فهرستی طولانی از مولاناها، خسروشاهی‌ها، شبستری‌ها، اهری‌ها، مرندی‌ها، سرابی‌ها و همچنین شخصیت‌هایی چون سیدعلی قاضی طباطبایی، علامه امینی می افتم.

اشکال داشتن ساختارها نباید باعث دست‌بسته احساس کردن روحانیون شود

معاون ارتباطات حوزوی دفتر نماینده مقام معظم رهبری نیز در این اجلاسیه شرکت کرده بود. حجت‌الاسلام احمد مروی با بیان اینکه اشکال داشتن ساختارها نباید باعث دست‌بسته احساس کردن روحانیون شود، گفت: روحانیون مخاطب‌شناس باشند.

وی گفت: ظرفیت‌های بسیاری برای هدایت جامعه داریم. مراجع تقلید به صورت متحد می‌توانند با دادن فتوای مقابله با مواد مخدر، نقش واقعی روحانیت را نشان دهند.

حجت‌الاسلام مروی با بیان اینکه روحانیت هنوز مرجعیت خود را دارد گفت: سخن دشمن این است که روحانیت کارآمدی ندارد. روحانیت امین مردم هستند و این شعار نیست بلکه حقیقت است.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر نماینده مقام معظم رهبری تشریح کرد: وظیفه روحانیت فقط هشداردادن نیست، مساجدی که در اختیار داریم، منبرهایی که در اختیار داریم، باید از همه این‌ها در مبارزه با ناهنجاری‌ها استفاده کنیم.

بیانیه پایانی هشتمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین و علمای بلاد

بیانیه هشتمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدسین حوزه علمیه قم با علماء و روحانیت استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل توسط آیت‌الله حسینی بوشهری قرائت شد.

در بخش از این بیانیه آمده است: روحانیت اصیل و انقلابی وارثان به حق انبیاء عظام سلام الله علیهم اجمعین و اوصیاء مکرم آنها می‌باشند و هدف اصلی آنان اعتلاء کلمة توحید و تحقق ارزشهای الهی است و این همان اساس هدف انقلاب اسلامی است از این رو روحانیت همواره نسبت به حال و آینده انقلاب حساس، مراقب، ناظر و پشتیبان بوده و خواهد بود. انقلابی بودن و انقلابی ماندن رسالت دائمی روحانیت اصیل و وفادار به آرمان‌های اسلام ناب می‌باشد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: اقدامات جنایتکارانه استکبار جهانی به سرگردکی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس و همداستانی عوامل مزدور آنها و برخی دولت های خود فروخته منطقه که منجر به کشتار مسلمانان بی‌دفاع مظلوم و محروم در عراق، یمن، افغانستان، سوریه، بحرین، لبنان، فلسطین اشغالی و اخیراً در میانمار گردیده است محکوم می‌نمائیم. سکوت شرم آور مدعیان حقوق بشر نسبت به کشتار وحشیانه کودکان و پیرمردان و زنان بی‌دفاع همانا سند و گواه رسوایی این مدعیان دروغین است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: مراتب نگرانی خود را نسبت به وضعیت معیشتی واقتصادی عموم مردم این ولی نعمتان انقلاب خاصه اقشار ضعیف وکم درآمد اعلام می‌داریم. به مسئولین محترم بویژه در قوة مجریه تذکر می‌دهیم تنها راهل حل مشکلات و برون رفت از وضعیت فعلی نگاه به داخل و تکیه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت‌های مادی ومعنوی کشور است و این مهم جز با مدیریت جهادی و توجه جدی به اقتصاد مقاومتی – اقدام عمل میسور نخواهد بود. ما ضمن اعلام نگرانی نسبت به آسیب‌های موجود اجتماعی آمادگی خود را جهت همکاری با مسئولین ذی‌ربط در زمینه کمک در رفع این آسیب و ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه اعلام داشته و تمامی مساعی خود را به کار خواهیم گرفت انشاء الله.

منبع: مهر

902

هشتمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مصلی اعظم امام خمینی تبریز حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی ال هاشم

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۳۹۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، درخصوص مقیاس عدالت باید خاطرنشان ساخت که تصمیم‌گیری درخصوص عادلانه‌بودن یک وضعیت یا فرایند، نیازمند پیش‌بینی نتایج احتمالی هر سناریو و انتخاب سناریوی عادلانه دارد.

رضا صفری شالی (دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی) در مقاله‌ای با عنوان «ضرورت بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی» به این موضوع اشاره می‌کند که در تعریف و سنجش عدالت اجتماعی در کشور رویکرد واحدی وجود ندارد؛ لذا گاهاً برداشت ناقص و نامفهوم از عدالت وجود دارد و عدالت در معنای برابری، شایستگی، نیاز، انصاف، حد وسط و میانه و... تقلیل داده می‌شود؛ هرچند هر یک از مفاهیم مذکور بخشی از سازه عدالت هستند ولی کل عدالت و یا در قامت آن نیستند. صفری شالی در بخش دوم مقاله مذکور به این موضوع اشاره می‌کند که بیشتر مواقع تصور مردم از عدالت و بی‌عدالتی سیاست‌های محیط‌زیستی شامل وزن هزینه‌ها و منافع افراد در یک مکان و زمان مشخص می‌شود. 

* ابعاد مطالعات در بحث عدالت

به زعم این پژوهشگر به‌طور کلی مسائل محیط‌زیستی ماهیت سیستمی داشته و نیازمند تفکر همه‌جانبه است همان طورکه بریکمن (Brickman) و همکاران در تمایز بین عدالت خُرد و کلان بیان کرده‌اند براساس بررسی‌های فردی عدالت به‌جای تمرکز بر تخصیص و فرایند عادلانۀ آن به سمت عدالت خُردسوق داده می‌شود.

در ادامه بیان می‌کند که پاتریک (Patrick) چارچوبی مفهومی به نام چرخه‌ها و مارپیچ‌های عدالت را توسعه داد که با استفاده از رابطۀ بین عدالت و بی‌عدالتی درتصمیم‌گیری‌های مربوط به تخصیص منابع و با استفاده از درک مفاهیم مقیاس و سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بُعد زمانی عدالت هر اقدامی در وضعیت کنونی، عواقبی را برای آیندگان در پی خواهد داشت

این استاد دانشگاه می‌نویسد بُعد دیگری که در مطالعات عدالت از اهمیت بسیاری برخوردار است، بُعد زمانی عدالت است وهر اقدامی در وضعیت کنونی، عواقبی را برای آیندگان در پی خواهد داشت؛ بنابراین، عدالت در اینجا به این موضوع می‌پردازد که آیا نیاز‌های بلندمدت در مقابل سود‌های کوتاه‌مدت اولویت دارند یا خیر.

* عدالت بین نسلی

صفری شالی در این مقاله بر این باور است که ایده عدالت بین‌‎‌نسلی بیانگر این است که هر نسلی نسبت به نسل‌های آتی و گذشته باید از موقعیت برابر برخوردار باشد بنابراین، عادلانه نیست که نسل‌های آینده با عواقب ناشی از آلودگی آب و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های نسل کنونی مواجه شوند. با تکیه بر مفهوم عدالت بین‌نسلی، عدالت با پایداری همگرا می‌شود که در آن تأمین نیاز نسل‌های آتی و توزیع عادلانە منابع از نظر جغرافیایی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

* شکل‌های مختلف عدالت

به زعم این نویسنده اشکال عدالت؛ عدالت توزیعی، رویه‌ای و... از نظر حوزه‌های عدالت کلاسیک مایکل والز مفهوم‌سازی شده است. اصولی که برای یک حوزه توزیع مطابقت دارند لزوماً با حوزه‌های دیگر تطابق نخواهد داشت؛ بنابراین اصول عدالت، خود به لحاظ فرم کثرت‌گرا هستند.

در این مقاله آمده است که امکانات اجتماعی را می‌توان بر اساس سه اصل بین مردم تقسیم کرد: مبادلۀ آزاد آن‌گونه که در جهان سرمایه‌داری اتفاق می‌افتد آن‌گونه که سوسیالیست‌های رادیکال می‌خواهند و آن‌گونه که برخی از اخالقیون میخواهند.

* تاثیر مقتضیات زمانی و مکانی در اصل عدالت در جامعه

به زعم این پژوهشگر نمی‌توان یک اصل عدالت را در همه جای جامعه و همۀ دوران‌ها انتخاب کرد. به‎‌‌‌طور مثال، در حوزه سلامت و درمان اصل نیاز اولویت دارد درحالی‌که در حوزه سیاست، اصل شایستگی مطرح است. یعنی شخصی که مریض شد ولی منابعی نداشت که خدمات درمانی دریافت کند، جامعه می‌گوید بی‌عدالتی نیست که براساس نیاز باید خدمات برای او ارائه شود.

او در ادامه می‌نویسد پس ایجاد یک جامعۀ عادلانه مستلزم آن است که علاوه بر درنظرگرفتن مقتضیات زمانی و مکانی، هر حوزه توزیع از استقلال نسبی برخوردار بوده و از اصول منحصربه‌فرد خود استفاده کرده و از دخیل‌کردن اصولی که در سایر حوزه‌ها اعمال می‌شود، اجتناب کند.

صفری شالی در این مقاله توضیح می‌دهد که اصول توزیعی باید در چارچوب معانی و تصورات مشترک یک جامعۀ خاص ایجاد و توسعه یابد؛ بنابراین، انتخاب حوزه مطالعه و تحقیق از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای مشخص شدن ابعاد موضوع، در جدول زیر به بررسی اصول و مفاهیم عدالت از دیدگاه مکاتب و جریان‌های مختلف پرداخته شده است.

اصول مکاتب فکری/ فیلسوفان شاخص جریان فکری غالب
مساوات‌گرایی مطلق  کارل ماکس رونالد دورکین کای نیلسن برابری در وضعیت طبیعی حقوق برابر اجتماعی تا رسیدن به جامعه مطلوب کمونیستی برابری در منابع و پذیرش عواقب انتخاب هرفرد برابری درآمد و سرمایه
تفاوت/ استحقاق جان راولز/ سوسیال دموکراسی/ لیبرالیسم چپ نابرابری تا جایی موردقبول است که بتوان با آن، موقعیت مطلق افراد کم‌بهره‌مند را ارتقا داد.
برابری فرصت یا شانس جان رالز نظریه‌پردازان مبتنب برشانس شامل کوهن و آمارتیاسن بدون اینکه افراد از مزایا و خدمات اقتصادی برابری برخوردار باشند، میتوانند فرصتهای اقتصادی برابری داشته باشند.
شایستگی جان الک  دیوید میلر  وویچک سادورسکی

مردم با استفاده از توانایی‌ها و استعدادهای خود با توجه به میزان مشارکت، تالش، هزینه و زحمت خود در فرایند کار، شایستە دریافت درآمد و پاداشی درخور آن خواهند بود.
 فایده‌گرایان فایده‌گرایانی مانند جرمی بنتام و جان‌استوارت میل (کالسیک)  برخورداری مردم از سطح رفاه اولیه
برمبنای فایدهگرایی کلاسیک و مدرن
کلاسیک: حداکثرکردن لذت
مدرن: برآورده شدن ترجیحات کل
به‌صورت تجزیه وتحلیل هزینه و فایده
آزادی‌خواهی  لیبرالیسم/رابرت نوزیک هیچ الگوی توزیعی خاصی برای
عدالت لازم نیست. هرکسی حق دراختیارداشتن تعلقات
به‌حق خود را دارد.

اصول و مفاهیم عدالت از دیدگاه مکاتب و جریان‌های مختلف 

این نویسنده معتقد است که تمامی نظریه‌پردازان در زمینۀ عدالت تمایل به حمایت و دفاع از اصل یا اصول خاص خود در راستای ایجاد یک جامعه آرمانی داشته‌اند؛ بنابراین در ابتدا باید پذیرفت که هرگز یک جامعه کاملا آزادی‌خواه یا راولزی یا جامعه‌ای مطابق با یکی از اصول توزیعی وجود نداشته است.

هرگز یک جامعه کاملا آزادی‌خواه یا راولزی یا جامعه‌ای مطابق با یکی از اصول توزیعی وجود نداشته است

صفری شالی در پایان بیان می‌کند که باید از اصول توزیعی به‌عنوان راهنمای اخلاقی در انتخاب سیاست‌هایی که جامعه در حال حاضر با آن روبه‌رو است استفاده شود. البته اطمینان از مؤثر بودن هر یک از این نظریه‌های فلسفی، نیازمند تبیین متدولوژی مناسب در هر حوزه است.

او می‌نویسد باید توجه داشت که تفاوت اصول و نقد‌های موجود برای آنها نباید توجیهی برای عدم توجه دولت‌ها به مسائل عدالت توزیعی به دلیل اختلاف نظرات و عدم اجماع بر روی یک نظریه باشد.

در نهایت اینکه نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که ما شاهد نوعی گسست و عدم تداوم گفتمان جامع عدالت اجتماعی در محافل دانشگاهی، نهادی و اجرایی هستیم و نگرش گاهاً سطحی و تک‌سویه توأم با افراط و تفریط که مفهوم وسیع و همه‌جانبە عدالت اجتماعی را به ایجاد مفاهیمی ناقص از آن، مانند توزیع صرف منابع و امکانات یا رشد اقتصادی و... فرو کاسته که هرچند موارد مذکور در برخی زمینه‌ها و ادوار در نقش مُسکن زودگذر مؤثر بوده‌اند، ولی هیچگاه توان ارائه چهره تمام‌قد عدالت با توجه به مؤلفه‌های اصلی شرایط برابر برای دسترسی به فرصت‌ها و منابع و استحقاق و شایستگی  به عنوان امور پیشینی نظام حمایتی و بازتوزیعی را نداشته‌اند.

 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نیروی انسانی زمانی موفق است که رویکرد الهی، دینی و تفکر توحیدی داشته باشد
  • تفاهم نامه ارائه خدمات رونشناختی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کارگران امضا شد
  • رایزنی با ده‌ها سرمایه‌گذار برای فعالیت در لرستان
  • نقش‌آفرینی بانوان خراسان شمالی در کاهش آسیب‌های اجتماعی محوری است
  • بانوان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند
  • نسل کنونی جامعه در جنگ تمام عیار رسانه ای قرار دارند
  • جمع‌آوری ۱۱۹۶ کودک کار در طرح مقابله با کلونی‌های آسیب‌پذیر
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • درخواست یک فعال سیاسی درباره کاظم صدیقی
  • چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه