Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-07@10:22:23 GMT

آیا قند موجب ابتلا به سرطان می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۵۳۹۷۶

آیا قند موجب ابتلا به سرطان می‌شود؟

قند، به ویژه قندهای فرآوری شده و پالایش شده، چیزی است که همواره از آن لذت برده ایم. اما به طور روز افزون شواهدی ارائه می شوند که قند در آنها به عنوان یک تهدید برای سلامت عمومی در نظر گرفته می شود. در این میان، برخی مطالعات مصرف قند را با ابتلا به سرطان پیوند داده اند.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از "آپروکس"، قند به معنی قند فرآوری شده، پالایش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قند به لحاظ علمی، یک کربوهیدارت حل پذیر شیرین مزه است. هر چیزی که به عنوان مزه شیرین طبقه بندی می کنید، از هویج تا کیک، احتمالا دارای شکلی از قند است. در حقیقت، بدن ما بیشتر کربوهیدارت های مصرفی را به قندهای ساده تبدیل می کند. تفاوت بین یک تکه میوه، یا یک برش نان غلات کامل، در محتوای دیگر مواد مغذی از جمله فیبر است که قند خون را تعدیل می کنند. اما در آبنبات یا نوشیدنی های شیرین فیبری وجود ندارد.

قند پالایش شده در دوزهای کوچک بسیار بعید است که زمینه ساز مرگ شما شود. نوشیدن گاه به گاه قهوه به همراه شکر، خوردن کلوچه یا یک برش کیک نباید موجب نگرانی شما شوند، اگرچه همان گونه که موجب افزایش سریع و ناگهانی قند خون می شوند، افت سریع قند خون را نیز در پی دارند. اما یک رژیم غذایی سرشار از قندهای پالایش شده به طور قطع مشکل آفرین است.

آیا پیوندی قوی بین رژیم غذایی سرشار از قند و ابتلا به سرطان وجود دارد؟ مطالعات جدید نگرانی ها را هرچه بیشتر در این زمینه افزایش داده اند. پژوهشگران متوجه شده اند که تخمیر قند موجب تکثیر سلولی می شود. از آنجایی که سلول های سرطانی به روشی مشابه تکثیر می شوند و حتی می توانند از اکسیژن به عنوان سوخت استفاده کنند، که به نام «اثر واربورگ» شناخته می شود، محدود کردن مصرف قند منطقی به نظر می رسد. سلول های سرطانی می توانند از قند اضافی موجود در بدن به عنوان سوخت استفاده کرده و هرچه سریع‌تر تکثیر شوند.

با این وجود، رژیم غذایی یکی از عوامل موثر در ابتلا به سرطان محسوب می شود. به این نکته توجه داشته باشید که سرطان یک بیماری نیست و خانواده ای از بیماری ها را شامل می شود، که عوامل مختلفی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید تا ژنتیک و ورزش می توانند در آنها تاثیرگذار باشند. به احتمال زیاد کاهش مصرف قند حتی به صورت غیر مستقیم از طریق کمک به پیشگیری از ابتلا به دیابت و دیگر بیماری ها می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل به همراه ورزش مناسب بهترین گزینه ای است که برای بهبود کیفیت زندگی و سلامت کلی خود می توانید مد نظر قرار دهید. حداقل نیم ساعت در روز پیاده روی کنید و سبزیجات بیشتری را در رژیم غذایی خود جای دهید تا احساس بهتری داشته باشید. این که هفته ای یک بار یک برش کیک یا یک شیرینی مصرف کنید یا در مناسبت های خاص این کار را انجام دهید نباید موجب نگرانی شما شود. از مواد غذایی خاص برای خود غول نسازید یا پس از خوردن آنها احساس گناه نداشته باشید. در عوض، یاد بگیرید به چه میزان می توانید از آنها مصرف کنید و این کار را چگونه انجام دهید و بر همین اساس انتخاب هایی آگاهانه داشته باشید.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۵۳۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزی بدون رژیم غذایی ؛ سالی یکبار آدم را نمی‌کشد!

به گزارش همشهری آنلاین، آدم‌های این دوره و زمانه مثل قدیم چاقی و گل انداختن لپ‌ها را نشانه سلامتی و تندرستی نمی‌دانند و همه تلاش شان را می‌کنند که لاغر و خوش ترکیب باشند و برای رسیدن به این هدف در دنیایی از رژیم‌های غذایی گوناگون غوطه ورند. از رژیم فستینگ و پروتئین و خام‌خواری و مدیترانه‌ای گرفته تا رژیم لاغری در ۳۰ روز و حذف قند و رژیم پاکسازی بدن.

این آدم‌ها که معتقدند هر چیز خوشمزه‌ای چاق‌کننده است، خودشان را از لذت خوردن بسیاری از غذاها و خوراکی‌ها محروم می‌کنند تا مثل فلان مانکن یا بهمان بازیگر لاغر باشند و اثری از چربی زیر پوستشان نماند.

در مقابل این آدم‌های دائم الرژیم، عده‌ای هم هستند که خودشان را با همان ترکیبی که هستند دوست دارند و دور رژیم را یک خط قرمز کشیده‌اند.

فردا روز جهانی «بدون رژیم» است. روزی برای پذیرش بدن با تمام اشکال و اندازه‌ها. برای کسانی که یک سال تمام در رژیم به سر برده‌اند و می‌توانند برای یک روز هم که شده، بی خیال رژیم شوند و هر چه می‌خواهد دل تنگشان بخورند و یک جشن باشکوه با همه خوراکی‌های خوشمزه برای خودشان بگیرند.

بیشتر بخوانید: هوا را از من بگیر، ته‌ دیگ را نه | آیا ته دیگ سرطان زاست؟ چطور این خوشمزه ایرانی دنیا را فتح کرد؟ دنیای شگفت انگیز خوراکی‌های ابداعی | از چای حباب دار تا کافل

روز جهانی بدون رژیم برای نخستین بار در سال ۱۹۹۲ با هدف ترویج سبک‌های زندگی سالم در همه نوع بدنی، چه چاق و چه لاغر ایجاد شده، ثبت شده است. هدف از این روز کمک به زنان و مردان در سراسر جهان برای قدردانی از بدن خود است.

یعنی علاوه بر اینکه می‌توانید برای یک روز هم که شده هر چیزی را که دوست دارید بخورید، بهتر است از گرفتن رژیم‌های طولانی مدت که می‌تواند خطرناک هم باشد، خودداری کنید و با خودتان مهربان باشید. ترازو را کنار بگذارید و ارزش خود را براساس یک عدد روی برچسب لباس یا روی ترازو ارزیابی نکنید. در عوض، ویژگی‌های درونی خود را بپذیرید و آنها را تقویت کنید و به جای گرفتن رژیم‌های عجیب و غریب، ورزش کنید و غذاهای سالم بخورید.

کد خبر 849464 برچسب‌ها مواد غذایی خبر مهم رژیم غذایی تغذیه سالم تغذیه

دیگر خبرها

  • تعطیلی گذرگاه رفح موجب وخامت هرچه بیشتر اوضاع انسانی خواهد شد
  • با این صبحانه وزنتان را ۴ برابر کم کنید
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • روزی بدون رژیم غذایی ؛ سالی یکبار آدم را نمی‌کشد!
  • اهمیت این ویتامین برای سلامتی قلب
  • سرطان اسرائیل در روز‌های پایانی
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی
  • چه افرادی در معرض کمبود ویتامین B۱۲ قرار دارند؟
  • سرطان اسرائیل در روزهای پایانی
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟