Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - دبیر علمی کنگره بزرگداشت «منزلت و خدمات علمی و انقلابی شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی»، با برجسته توصیف کردن نقش شهید مصطفی خمینی در اوج‌گیری نهضت امام(ره) گفت: هدف از برگزاری این کنگره تبیین و نشان دادن نقش و جایگاه علمی مغفول مانده شهید آیت الله مصطفی خمینی است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم روز شنبه در دومین نشست خبری کنگره بزرگداشت «منزلت و خدمات علمی و انقلابی شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی» که در سالن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی مصادف شده با چهلمین سال شهادت شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی افزود: یکی از دلایل برگزاری این کنگره مصادف شدن این دو مناسبت و تشریح تلاش های علمی شهید آیت الله سید مصطفی خمینی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار کرد: در زمان حیات امام(ره) بعد از انقلاب، حضرت امام(ره) از برگزاری مراسم بزرگداشت برای فرزندشان به خاطر نسبتی که داشتند، پرهیز می کردند، علاوه بر این در دهه‌های گذشته هم کمتر مجال پرداختن به آن فراهم شده بود.

** نقش مصطفی خمینی در اوج‌گیری نهضت امام(ره) برجسته بود
ذوعلم گفت: آیت الله مصطفی خمینی فراتر از فرزند امام(ره) بود، چهره برجسته معنوی، اخلاقی، علمی، پژوهشی و مبارزاتی داشت، به طوری که آیت‌الله بهاءالدینی درباره این شهید بزرگوار می فرمود شهید مصطفی خمینی نه تنها فرزند امام(ره) بود بلکه خود، امامی بودند ولی متأسفانه هنوز آن‌طور که باید شناخته شده نیست.
وی گفت: نقش شهید مصطفی خمینی در اوج‌گیری انقلاب اسلامی در سال 56، برجسته‌ بود. در شرایطی که رژیم پهلوی درصدد اعمال سیاست فضای باز سیاسی بود، شهادت مرحوم مصطفی خمینی توانست این فضا را تغییر دهد. شهادت ایشان که در اول آبان سال 1356 اتفاق افتاد، موجب شد تا حرکت عظیمی در جهت انقلاب اسلامی ترسیم شود، به گونه‌ای که کنترل اوضاع از دست رژیم شاه خارج شد.
ذوعلم افزود: در آن زمان مراسم ختم و چهلم ایشان هم باعث شد تا نام امام(ره) دوباره برسر زبان‌ها افتد و فضای کشور به سمت مطالبه اساسی گروههای مخالف سلطنت پهلوی و ملت ایران سوق داده شود.

** امام(ره) شهادت فرزندشان را از الطاف الهی برشمرد
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در سالهای پیش از انقلاب دشمنان درصدد بودند که عاملی را که احتمال می‌دادند بعد از امام(ره) بخواهد مسیر ایشان را ادامه دهد ، از سر راه بردارند. درواقع آنها، ایشان را از میان برداشتند تا انقلاب اسلامی استمرار پیدا نکند. این در حالیست که امام (ره)، شهادت فرزندشان را از الطاف الهی می خواند و اعتقاد داشتند شهادت ایشان موجب گسترش انقلاب اسلامی خواهد شد. چنانکه در نوزدهم دی ماه همان سال، جرقه حضور جدی ملت برای انقلاب زده شد.

** اهداف برگزاری کنگره
ذوعلم نسبت به اهداف اصلی کنگره اشاره کرد و افزود: رهبر انقلاب در سال 1368 دو تعبیر اساسی درباره شهید مصطفی خمینی به کار بردند؛ اول اینکه ایشان را علامه تعبیر کردند، چون در شاخه‌های مختلف علمی تبحر داشت و دوم اینکه ایشان را خمینیِ آینده‌ ایران نامیدند، به همین دلیل جامعه علمی کشور موظف است تا تلاش کند شخصیت آیت الله مصطفی خمینی بیشتر برای مراکز و پژوهش سرای های علمی معرفی شود. معرفی شخصیت شهید مصطفی خمینی هم تکریم امام(ره) و هم ارائه یک نمونه بارز شخصیت انقلابی است.

** کنگره بزرگداشت شهید مصطفی خمینی، اول آبان ماه
وی افزود: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قصد دارد تا در روزهای اول و دوم آبان ماه جاری در قم و تهران کنگره بزرگداشت منزلت و خدمات علمی ـ انقلابی آیت الله مصطفی خمینی را برگزار کند. این کنگره با همکاری دستگاه‌های متعددی مثل حوزه علمیه تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و 20 مجموعه پژوهشی، فرهنگی و علمی برگزار خواهد شد.
دبیر کنگره علمی بزرگداشت آیت الله مصطفی خمینی اظهار کرد: تدارک ویژه برنامه‌های مستند و تحلیلی برای صدا و سیما و پخش آنها در ایام برگزاری کنگره، نشست‌های علمی و تحلیلی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها، بزرگداشت شخصیت ایت الله شهید مصطفی خمینی در نجف اشرف به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پیشنهاد انتشار تمبر یادبود چهلمین سال شهادت به سازمان مخابرات، از جمله فعالیت‌های این کنگره است.
وی از تمامی نشریات تخصصی علمی و پژوهشی دعوت کرد تا شماره آبان ماه خود را به این موضوع اختصاص دهند. همچنین انتشار مجموعه‌ای از مصاحبه‌های تخصصی به علاوه مقالات آیت الله مصطفی خمینی و ترجمه رساله مکتوب این شهید بزرگوار که به زبان عربی، از دیگر کارهای این کنگره است.
ذوعلم با بیان اینکه گاهنامه زندگی آیت الله مصطفی خمینی در حال آماده‌سازی است، گفت: کنگره بزرگداشت شهید مصطفی خمینی قرار است به دو عرصه کلان دیدگاه‌ها و نظرات علمی شهید مصطفی خمینی و منزلت و نقش سیاسی ایشان بپردازد زیرا آثار وی بسیار متنوع هستند که از آن جمله هشت جلد کتاب درباره اصول فقه نوشتند. در تفسیر قرآن، صاحب سبک و دارای نوآوری بودند. شهید مصطفی خمینی حتی به علوم غریبه مثل علم اعداد هم اشراف و آشنایی داشت و حاشیه‌ای هم برای کتاب اسرار ملاصدرا نوشته‌اند و در نتیجه ایشان را واقعاً باید علامه نامید.
دبیر علمی کنگره بزرگداشت شهید مصطفی خمینی ادامه داد: بزرگداشت چهلمین سال شهادت ایشان قرار است بازخوانی پشتوانه انقلاب اسلامی و مسیر درست انقلاب باشد و زمینه را فراهم کند تا بتوان خط و مشی انقلاب اسلامی را به جامعه داخل و خارج ارائه داد.
وی گفت: در جریان برنامه‌های کنگره که بعدازظهر دوشنبه یکم آبان ماه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران و همچنین سوم آبان ماه در مسجد اعظم شهر مقدس قم برگزار خواهد شد، پیش‌بینی شده تا اعضای سیاستگذاری، با رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع دیدار داشته باشند.
ذوعلم اظهار کرد: در این دو روز، 15 مقاله قابل ارائه به کنگره برای حاضران در جلسه قرائت خواهد شد و در مجموع با 40 شخصیت علمی و پژوهشی کشور در رابطه با شهید آیت الله سید مصطفی خمینی مصاحبه صورت گرفته که در قالب یک جلد مجله در پایان برگزاری همایش ارائه می شود.
وی گفت: به همین مناسبت صبح روز دوشنبه یکم آبان ماه از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) مراسم بزرگداشت آیت الله شهید سید مصطفی خمینی در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد که رئیس جمهوری هم در آن مراسم سخنرانی می کند.
فراهنگ ** 1417 ** خبرنگار: سید مهدی حسینی * انتشار: امید غیاثوند

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۵۹۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب

در آستانه برگزاری کنگره عظیم حج ابراهیمی، مسئولان و کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌الله الحرام کشورمان، صبح امروز (دوشنبه) با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی امام و رهبری

دیگر خبرها

  • طنین نوای لبیک حجاج در حسینیه امام خمینی(ره)
  • درگیری در حزب حسین الله کرم چند روز مانده به انتخابات مرحله دوم /لیست جدید منتشر شد /برخی کاندیداهای حاضر در لیست مشترک با امنا شائبه تخلف مالی دارند
  • درگیری در حزب الله کرم چند روز مانده به انتخابات مرحله دوم /لیست جدید منتشر شد /برخی کاندیداهای حاضر در لیست مشترک با امنا شائبه تخلف مالی دارند
  • دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری | تصاویر
  • قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس
  • ساخت ۱۸۰۰ مسکن محرومین در استان مرکزی
  • ساخت ۱۸۰۰ واحد مسکونی برای محرومان استان مرکزی
  • مرجعیت علمی امام صادق (ع) انحراف را به حداقل رساند