Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@06:32:17 GMT

تاثیر مستقیم اعتیاد پدر و مادر بر بزهکاری فرزندان

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۸۴۵۷۶

تاثیر مستقیم اعتیاد پدر و مادر بر بزهکاری فرزندان

چهره ماندگار روانشناس ایرانی گفت: اعتیاد والدین تاثیر مستقیمی بر بزهکاری و رفتار ضد اجتماعی فرزندان دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامعلی افروز به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: هنگامی که پدر یا مادر به دلایل خاصی مثل اضطراب، افسردگی، تعارض‌های روانی، ستیزهای خانوادگی، احساس همسرگریزی به خصوص عادت‌های نامطلوب مثل سیگارکشی و اعتیاد به مواد مخدر و اعتیاد به شبکه های مجازی روی می آورند، محبوبیت خودشان را نزد فرزندانشان از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: فرزندان ممکن است دلشان برای پدر و مادر بسوزد اما پدر و مادر دیگر محبوبشان نخواهند بود و وقتی پدر و مادر محبوبیتشان را از دست بدهند زمینه‌های خانه‌گریزی، کجروی‌های اجتماعی و اختلالات خلقی در فرزندان زیاد می‌شود به همین جهت بچه‌ها با اینکه پدر و مادر دارند اما دچار بدسرپرستی می‌شوند. بچه‌های بدسرپرست نیز از نظر اجتماعی بیش از دیگران حتی بیش از بچه‌هایی که پدر و مادر ندارند در معرض آسیب قرار می‌گیرند.


این روانشناس بیان داشت: به عنوان مثال اکثر قریب به اتفاق نوجوانان بزهکاری که در کانون اصلاح و تربیت هستند پدر و مادر دارند اما متاسفانه دچار بدسرپرستی شده‌اند و این مسئله زمینه ایجاد کجروی بچه‌ها و بعدها بزهکاری آنان را فراهم می‌کند.


افروز گفت: یکی دیگر از آثار مخرب اعتیاد پدر ومادر از میان رفتن نظم، انضباط و کنترل رفتار اعضای خانواده است. والدین معتاد به جای اینکه افکار، اخلاق و رفتار فرزندان را کنترل کنند، اعمال و روابط آنها توسط سایر اعضای خانواده کنترل و حتی از سوی فرزندان شماتت می شود.


وی ادامه داد: در این شرایط، فرزندان از آزادی بیشتری برخوردار بوده و در مقابل رفتارهای مختلف خود پاسخگو نیستند. فرزندان این خانواده‌ها زمینه انحرافات بیشتری دارند، اغلب بدون اطلاع و رضایت والدین به هر شهری که بخواهند مسافرت می‌کنند، هر گروهی را برای دوستی برمی‌گزینند و از هر راهی که بخواهند درآمد کسب کرده و هر طور که بخواهند خرج می‌کنند. بررسی‌ها نشان داده است که فرزندان این قبیل خانواده‌ها اغلب ترک تحصیل کرده یا دچار افت تحصیلی می‌شوند.


افروز گفت: جو حاکم بر این گونه خانواده‌ها آکنده از تشویش و عدم اعتماد است و اعضای خانواده همواره با هم اختلاف داشته و درک متقابلی از هم ندارند. این خانواده‌ها از ایجاد روابط سالم و بدون تنش ناتوانند و در آنها به تربیت و رشد شخصیتی فرزندان کمتر بها داده می‌شود و افراد آن نسبت به یکدیگر انواع توهین‌ها را روا می‌دارند. این قبیل خانواده‌ها محیطی ناامن و غیرجذاب برای کودکان هستند و خطر سوق فرزندان آنها به سوی اعتیاد و انواع دیگر بزهکاری فراوان است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۴۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران افتتاح شد

دریافت 9 MB

به گزارش خبرنگار مهر، دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران صبح امروز با حضور انسیه خزعلی معاون زنان و خانواده رییس جمهور، قاسم عموعابدینی معاون وزارت علوم و محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران افتتاح شد.

محمد مقیمی، رییس دانشگاه تهران در آیین افتتاح دانشکده علوم خانواده این دانشگاه گفت: ما توقع داریم که دانشکده علوم خانواده محور اصلی مطالعات خانواده در کشور بشود و نقش آفرینی مهی در این زمینه داشته باشد.

رییس دانشگاه تهران در این مراسم ضمن تبریک روز معلم گفت: همه ما می دانیم که امروزه بحث صیانت از خانواده تبدیل به یک دغدغه جهانی شده و همچنین صیانت از خانواده از نظر دینی جایگاه بسیار ویژه ای دارد.

مقیمی افزود: اگر به سیاست های دولت مردمی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که در تمام این سیاست ها خانواده به صورت ویژه ای مورد توجه قرار گرفته است این در حالی است که الزامات جهانی به سمتی حرکت می کند که در نقطه مقابل خانواده قرار می گیرد و به همان میزان که کارهای تخصصی برای نهاد خانواده صورت می گیرد نهادهای رقیب قوی تر عمل می کنند و به مرور خانواده و جایگاه چند کارکردی آن ضعیف شد و تحت الشعاع قرار گرفت.

رییس دانشگاه تهران گفت: مادر در خانواده محور کلی شناخته می شود و وقتی هویت ملی و مذهبی دچار چالش و مشکل شود، مادر خانواده می خواهد کارکرد دیگری را به آن نسبت دهد. این خواسته باعث می شود که مادر از خانواده دور شود ما در دانشکده خانواده سعی می کنیم که این چالش ها را تجمیع و سازماندهی کنیم.

کد خبر 6094262

دیگر خبرها

  • بازگشت زندانی جرایم غیر عمد به آغوش خانواده
  • آزادی زندانی جرائم غیر عمد در چهارمحال و بختیاری
  • روایت شهید فاطمیون + فیلم
  • خانواده مارادونا به دنبال انتقال جسد او به بوئنوس آیرس
  • امام جمعه اصفهان: گفتمان قرآنی باید در خانواده‌ها ایجاد شود
  • گفتمان قرآنی باید در خانواده‌ها ایجاد شود
  • تاثیر مستقیم میکروپلاستیک‌ها بر تغییر هورمون و جنسیت جنین
  • دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران افتتاح شد
  • افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان
  • حمایت بهزیستی از ۶۷۷ خانواده دارای فرزند چندقلو