Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@03:44:27 GMT

زندگینامه: منصور غلامی (۱۳۳۲ -)

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۹۰۲۹۰

زندگینامه: منصور غلامی (۱۳۳۲ -)

اجتماع > آموزش - همشهری آنلاین - نیما شایان:
منصور غلامی استاد تمام گروه علوم باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا، متولد ۲۰ آبان ماه ۱۳۳۲ در همدان است.

منصور غلامي كه مهر ماه 96 از سوي دكتر حسن روحاني رئيس‌جمهوري به عنوان وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري دولت دوازدهم به مجلس شوراي اسلامي معرفي شد، تحصيلات دانشگاهي را در زادگاه خود همدان آغاز كرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين استاد تمام پايه 42 دانشگاه بوعلي همدان، سال 1355 در مقطع كارشناسي رشته ترويج و آموزش كشاورزي مدرسه عالي كشاورزي همدان فارغ‌التحصيل شده است.

غلامي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، براي تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد راهي تهران و وارد دانشگاه تربيت مدرس شده و با تغيير رشته از ترويج و آموزش كشاورزي به علوم باغباني، در سال 1364 از رشته علوم باغباني دانشگاه تربيت مدرس فارغ‌التحصيل شده است. او ادامه تحصيل در مقطع دكتري علوم باغباني را در استراليا پي گرفته و در سال 1374 موفق به اخذ مدرك دكتري تخصصي (PHD)  از دانشگاه آدلايد شده است.

منصور غلامي از جمله چهره‌هايي است كه از اوايل انقلاب اسلامي و پس از تشكيل ستاد انقلاب فرهنگي به فرمان امام خميني(ره)، در نظام آموزش عالي كشور عهده‌دار مسئوليت شده‌اند. در سال 1360، مسئوليت سرپرستي دانشكده كشاورزي شهركرد وابسته به دانشگاه اصفهان و سپس دانشگاه صنعتي اصفهان به وي واگذار شده است.

پس از اين تجربه مديريتي در آموزش عالي، غلامي از سال 1364 تا 1384 در سمت‌هاي رئيس دانشكده كشاورزي، معاون اداري مالي دانشگاه و رئيس دانشگاه بوعلي همدان حضور داشته؛ كه دوره مديريتي او در سمت رياست اين دانشگاه به مدت 8 سال يعني كل دوره دولت‌هاي هفتم و هشتم به طول انجاميده است. البته او از سال 1393 به بعد به اين جايگاه بازگشته است.

عضويت در هيأت مميزه دانشگاه بوعلی سينا، دبيري هيات امناي دانشگاه بوعلی سينا و دانشگاه‌های منطقه غرب کشور، رياست هيات مميزه دانشگاه بوعلی سينا، عضويت در هيات امناي دانشگاه‌ كردستان و دانشگاه لرستان، پارك علم و فناوري همدان و موسسه آموزش عالي نور دانش از ديگر سوابق اين استاد دانشگاه است.                         

اين استاد دانشگاه كه داراي سوابق متعدد در مديريت آموزش عالي دولتي است، در زمينه آموزش عالي غیردولتی غیرانتفاعی نيز فعال است؛ به طوري كه عضويت هیئت موسس و عضويت هیئت امناي موسسه آموزش عالی آبادانی و توسعه روستاها (غیردولتی غیرانتفاعی) را نيز در كارنامه كاري خود دارد.  

منصور غلامي از اعضاي انجمن‌هاي اخلاق در علم و فناوری، زيست‌شناسی ايران، علوم باغبانی ايران و انجمن بین‌المللی علوم باغبانی و عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزي است. او مدیرمسئولي و سردبيري مجله پژوهش کشاورزی را تا سال 1393 بر عهده داشته است.                                 

سوابق فرهنگی و اجتماعی اين استاد دانشگاه نشان مي‌دهد كه از سال 1359 در راه‌اندازي بخش امور فرهنگی بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی و همچنين ساماندهي جهاد سازندگی در حوزه اردوگاه‌هاي روستایی مسئوليت داشته است.

منصور غلامي به لحاظ سياسي در دانشگاه از جمله نيروهايي است كه هم انجمني است و هم بسيجي؛ به طوري كه در سوابق فعاليت‌هايش هم عضويت در انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌هاي کشور از ابتداي تأسیس تا كنون به چشم مي‌خورد و هم عضويت در سازمان بسیج اساتید؛ اما اين استاد دانشگاه در طول دولت‌هاي نهم و دهم، مسئوليت دانشگاهي ستادي برعهده نداشته است.

در همین زمینه: زندگینامه: سید عباس صالحی (۱۳۴۳-) زندگینامه: سید علیرضا آوایی(۱۳۳۵-) زندگینامه: امیر حاتمی (۱۳۴۵-) مجله کابینه دوازدهم زندگینامه: محمدجواد آذری جهرمی (۱۳۶۰-) زندگینامه سید محمد بطحایی (۱۳۴۲-) زندگینامه: عیسی کلانتری (۱۳۳۱-) زندگینامه: مسعود سلطانی‌فر (۱۳۳۸-) زندگینامه: معصومه ابتکار (۱۳۳۹-) زندگینامه: سید محمود علوی (۱۳۳۳-) زندگینامه: محمود واعظی (۱۳۳۱-) زندگینامه: عبدالرضا رحمانی فضلی (۱۳۳۸ -) زندگینامه: محمود حجتی (۱۳۳۴ -) زندگینامه: سید حسن هاشمی (۱۳۳۸ -) زندگینامه: علی ربیعی (۱۳۳۴ -) زندگینامه: محمد جواد ظریف (۱۳۳۸-) زندگینامه: بیژن نامدار زنگنه (۱۳۳۱ -) زندگینامه: محمدباقر نوبخت حقیقی (۱۳۲۹-) زندگینامه:‌ اسحاق جهانگیری (۱۳۳۶ -) زندگینامه: محمد شریعتمداری (۱۳۳۹ -) زندگینامه: عباس آخوندی (۱۳۳۶ -) زندگینامه: علی‌ اکبر صالحی (۱۳۲۸-) زندگینامه: حسن روحانی (۱۳۲۷-)

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۰۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجتهدی حال فلسفی‌اش از قال فلسفی‌اش بیشتر بود

به گزارش خبرنگار مهر، آیین بزرگداشت استاد پیشکسوت گروه فلسفه دانشگاه تهران زنده یاد دکتر کریم مجتهدی صبح امروز (سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه) در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

مجتهدی دنبال خودنمایی و جلوه‌گری نبود

غلامعلی حدادعادل که خود تحصیلکرده رشته فلسفه دانشگاه تهران است در این مراسم به مناسبت روز معلم و سالروز درگذشت شهید مطهری خاطره ای از شهید مطهری نقل کرد و سپس گفت: من با شهید مطهری مرتباً کلاس داشتم، یک بار ایشان به من گفتند می خواهم بروم نزد میرزاعبدالله مجتهدی و تو هم باید بیایی. من هم قبول کردم اما روزی که خواستیم نزد ایشان برویم به ما خبر دادند که ایشان فوت کردند. میرزا عبدالله مجتهدی هم از اقوام و بستگان مرحوم کریم مجتهدی بود بنابراین مرحوم مجتهدی در شهر تبریز و در خانواده ای فاضل بزرگ شده بود.

وی افزود: مرحوم مجتهدی رسماً معلم ما نبود چون بنده سال ۱۳۴۹ وارد دانشگاه شدم که آقای مجتهدی آن زمان در دانشگاه تدریس نمی کرد. بنده در دوره دکتری شاگرد دکتر مهدوی بودم، ایشان وقتی به ما درس فلسفه می دادند اعتنایی به زمان نداشتند به این معنا که ما هر درس را به جای نیم سال در دو سال می خواندیم. دکتر یحیوی وقتی به ما درس کانت را می داد آقای مجتهدی هم کنار ایشان می نشست اما دخالتی در تدریس نمی کرد. پایان نامه بنده هم با دکتر مهدوی بود و قبل از انقلاب تمام شد ا ما زمان دفاع آن مصادف با انقلاب و مسائل انقلاب فرهنگی شد به همین دلیل آقای مهدوی دیگر دانشگاه نیامدند و دکتر مجتهدی استاد راهنمای رساله من شد و خوشبختانه الان نام ایشان روی پایان نامه من است. ۴۵ سال بعد از انقلاب هم این حشر و نشر با مرحوم مجتهدی ادامه داشت.

وی افزود: ایشان مرد شریف و متخلق به اخلاق انسانی بود، دنبال خودنمایی و جلوه گری نبود و صحبت هایش به قصد به رخ کشیدن معلومات نبود. بیش از آنچه به پاسخ اهمیت بدهد به سوال اهمیت می داد و کلید تفکر را در یافتن سوال درست می دید به همین خاطر همیشه با حرف هایش سوال ایجاد می کرد.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: ممکن است این سوال مطرح شود که خواندن رشته فلسفه چه فایده ای برای کشور دارد، من در پاسخ به این سوال می گویم نگاه فلسفه نگاهی است که از مبادی و پشت سر یک موضوع سوال می کند همه گرفتاری های امروز ما به خاطر فکر نکردن است. به همین خاطر همیشه می گویم معلم خوب کسی است که فکر کردن را یاد بدهد. فلسفه به ما یاد می دهد فکر چیست و درست فکر کردن چگونه است. ایشان قال فلسفی اش از حال فلسفی اش کمتر بود علاقه به ایران و اسلام و زبان فارسی داشت و از هیچ کاری در این حوزه ها مضایقه نمی کرد.

حدادعادل بیان کرد: دکتر مجتهدی خیلی به کانت علاقه داشت. هم در دانشگاه این درس را تدریس می‌کرد هم تالیفات بسیاری در حوزه کانت دارد. در تفکر مجتهدی تاثیری از فضای سنگین دهه ۴۰-۵۰ دیده نمی شد و در همان فضا مستقل فکر می کرد.

وی در پایان گفت: نگاه مرحوم مجتهدی نسبت به تجدد و مدرنیته مارکسیستی نبود و معمولاً سراغ مقولاتی می رفت که کسی سراغ آن نرفته بود. من و ایشان با یکدیگر برای شرکت در همایشی درباره هانری کربن به فرانسه رفتیم و این سفر باعث شد ما کمی از حالت استاد-شاگردی خارج شویم و بیشتر با هم رفیق شویم و بنده درباره زندگی خصوصی ایشان بیشتر بدانم.

انضباط در کار دانشگاهی مجتهدی

محمدرضا بهشتی استاد فلسفه دانشگاه تهران در ادامه این مراسم گفت: بنده رساله فوق لیسانسم را با ایشان گذراندم. مرحوم مجتهدی گذشته از دانستنی ها و اندوخته های بسیاری که داشت منش، نظم خاص و برخورد آراسته ای داشت. ایشان معتقد بود کار دانشگاهی یک انضباطی می خواهد و احترام به اینکه دانشجو باید انضباط داشته باشد در کلاس های ایشان دیده می شد. به رغم اینکه میدان اصلی مطالعه ایشان غرب بود اما به ایران و سنت ایران بسیار توجه داشت و همانطور که دوستان هم اشاره کردند راجع به کاربرد واژه های خارجی بسیار حساس بود.

وی افزود: بنده اوایل که به کلاس های ایشان می رفتم برایم فضای کلاس هایشان کمی عجیب بود چون پیش از اینکه فلسفه یک دوره را درس بدهند کمی درباره فرهنگ عمومی آن دوره برای مان می گفتند که برای من چیز تازه ای بود اما بعدها فهمیدم چقدر کار درستی می کردند. یکی دیگر از کارهای ایشان این بود که محتوای یک کتاب خارجی را ترجمه می کرد و به عنوان یک اثر مستقل منتشر می کرد و اشاره هم داشت این کتاب اقتباس از فلان کتاب است که به نظرم بسیار کار درستی است. ممکن است امروز انجام چنین کارهایی به پای ناتوانی فرد گذاشته شود اما به نظر من یک میانبر خوب برای انتقال مطالب و حتی بهتر از ترجمه های نامعقول است.

آخرین سخنران این مراسم، سیدحمید طالب زاده استاد تمام گروه فلسفه دانشگاه تهران بود.

مجتهدی؛ به مثابه آموزگار

وی گفت: بنده به مرحوم مجتهدی به مثابه یک کشاورز نگاه می کنم. یک کشاورز دانا در دوره ای و سال هایی که آکادمی ما تهی از اندیشه مدرن بود کار کاشتن و رشد دادن به نهال اندیشه مدرن در زمین سنت ایرانی را بر عهده گرفت. او یک کشاورز دانا بود و به اندیشه فلسفی به مثابه یک دانش نگاه می کرد. دانش در زمینه ای که قابل رشد و مناسب است.

وی افزود: دریافت درس بدون ادب نفس امکان پذیر نیست. فلسفه با فرهنگ عجین است نمی توان فلسفه را فقط در مباحث درسی خلاصه کرد. مرحوم مجتهدی ادب درس را با ادب نفس یعنی فرهنگ پیوند داد.

طالب زاده گفت: مرحوم مجتهدی به فرهنگ می پرداخت و می دانست فلسفه بدون فرهنگ امکان پذیر نیست. ایشان متوجه بود اصلی ترین فضیلتی که دانش می تواند بر پایه آن استوار باشد صلابت صداقت است چون اندیشیدن با راستی و صداقت پیوند عمیق دارد. هر جا یک فضیلت باشد دسته دیگری از فضائل هم است و هیچ فضیلتی منفرد نیست.

این استاد فلسفه دانشگاه تهران ادامه داد: ادب نفس لوازمی دارد که یکی از آن لوازم سختگیری است. شاید سختگیری مرحوم مجتهدی تلخ بود اما به معنای ادب نفس بود و تا این اتفاق نمی افتاد دانش هم محقق نمی شد. اهمیتی که ایشان به زبان فارسی می داد به خاطر این بود که به شلختگی الفاظ حساس و معتقد بود یک واژه خارجی باید در متن خودش فهمیده شود و زبان باید آراسته و پیراسته باشد. نمی شود با شلختگی علم و دانش را ترویج کرد.

وی در پایان بیان کرد: مرحوم مجتهدی به شاخه های مختلف فرهنگ توجه و تسلط زیادی به ادبیات و تئاتر قرن بیستم داشت. علاقه مند به فلسفه اسلامی بود و به سهروردی، ملاصدرا و قطب الدین عشق می ورزید. ما فلسفه می آموزیم تا مصمم و تا آخر عمر دانشجو باشیم. به همین خاطر هم باید گفت حب دانایی حقیقت فلسفه است و مرحوم مجتهدی تا آخرین لحظه به این امر اهتمام داشت. بعد از مرگ مجتهدی خیلی ها نسبت به او بی مهری و قدرناشناسی کردند در حالی که ما باید همیشه قدردان و سپاسگزار او باشیم، من اگر بخواهم برای مجتهدی یک لقب انتخاب کنم می گویم مجتهدی؛ به مثابه آموزگار.

کد خبر 6093503 سارا فرجی

دیگر خبرها

  • مجتهدی حال فلسفی‌اش از قال فلسفی‌اش بیشتر بود
  • اختصاص یک میلیارد تومان پژوهانه به استادان برگزیده کشوری
  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • زنگ سپاس معلم در مدارس بهاباد نواخته شد
  • اعلام اسامی اساتید نمونه کشوری/ چهار معاون وزیر علوم در بین برگزیدگان
  • استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • واکنش یک استاد دانشگاه تهران به ادعای وزیر: اخراجم سیاسی بود
  • حمله پلیس آمریکا به یک استاد دانشگاه واشنگتن (فیلم)
  • سنجش سلامت بیش از ۱۸ هزار نوآموز استان همدان