Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-28@10:34:40 GMT

۱۰ قلعه‌ی بزرگ دنیا

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۹۴۴۹۵

۱۰ قلعه‌ی بزرگ دنیا

قلعه (castle) بنابر تعاریف به جایی گویند که از نظر دفاعی در سطح بالایی قرار داشته و جایگاه و محل اقامت حاکمان و نجیب زادگان باشد. پس با این تعریف هر جایی را نمی‌توان به عنوان قلعه از آن نام برد. برای مثال اکثر مردم قبول دارند که کاخ کرملین (Kremlin) در شهر موسکو، یک قلعه نیست

به گزارش شریان نیوز، پیدا کردن بزرگترین قلعه‌های دنیا به همین سادگی نیست، اول باید واژه‌ی قلعه را برای شما توضیح بدهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قلعه (castle) بنابر تعاریف به جایی گویند که از نظر دفاعی در سطح بالایی قرار داشته و جایگاه و محل اقامت حاکمان و نجیب زادگان باشد. پس با این تعریف هر جایی را نمی‌توان به عنوان قلعه از آن نام برد. برای مثال اکثر مردم قبول دارند که کاخ کرملین (Kremlin) در شهر موسکو، یک قلعه نیست.

    قدم دوم این است که ما مبنای سایز و تخمین را چه چیزی قرار دهیم؟ مثلا بر اساس و مبنای کتاب رکوردهای گینس، قلعه شهر پراگ (Prague Castle) در کشور جمهوری چک بزرگترین قلعه در جهان است اما بر اساس ویکیپدیا قلعه ویندسور (Windsor Castle) بزرگترین قلعه جهان است.
پس با این تفاسیر ما تصمیم گرفتیم به هیچ کدام از این منابع اتکا نکنیم و خودمان مبنا را مساحت زیر بنای اشغال شده در نظر بگیریم و با استفاده از گوگل‌مپ و مساحت سنج KML، این مساحت‌ها را بدست آوردیم و لیستی از 10 قلعه بزرگ دنیا را برای شما آماده کرده‌ایم. 

10. قلعه ادینبرگ (Edinburgh Castle) با 35,737 متر مربع    
ادینبرگ بر روی یک کوه آتشفشانی خاموش در شهر قدیمی ادینبرگ قرار گرفته است و از نظر ارتفاع به قدری بالا است که از هر نقطه‌ی اسکاتلند می‌توانید آن را ببینید. زمان دقیقی از ساخت این بنا مشخص نیست اما می‌دانیم حداقل از قرن 12 میلادی این بنا وجود داشته است. تا قرن 15 میلادی از این مکان بعنوان محل زندگی افراد سلطنتی استفاده می‌شده اما بعد از آن تماما تبدیل به یک پادگان نظامی شد.  
9. قلعه حلب (Citadel of Aleppo) با 39,804 متر مربع    
قلعه شهر حلب در سوریه از قدیمی‌ترین قلعه‌های جهان محسوب می‌شود و در بالای تپه‌ای به ارتفاع 50 متری در مرکز شهر واقع شده است. زمان ساخت آن نیز به هزاره سوم پیش از میلاد برمی‌گردد که بر این اساس می‌توان فهمید که از یونانیان باستان گرفته تا امپراطوری روم شرقی (Byzantines) و ایوبیان (Ayyubids) در آن سکونت داشته‌اند و بنایی که امروزه ما می‌بینیم ساخته شده و بازسازی شده‌ی قرن 13 است.  
8. قلعه هیمجی (Himeji Castle) با 41,468 متر مربع    
این قلعه همانطور که از اسم‌اش مشخص است، در شهر هیمجی قرار دارد و یکی از زیباترین قلعه‌های این کشور است. با این وجود یکی از خوش شانس‌ترین قلعه‌ها نیز می‌باشد چرا که با وجود جنگ جهانی دوم، بمب اتمی و زمین لرزه‌های متنوع جان سالم بدر برده است. در قرن 14 میلادی این بنا ساخته شد اما به این بزرگی نبود و طی قرن‌‌ها گسترش یافت و نمونه‌ای که امروزه ما می‌بینیم حاصل تغیرات سال 1609 میلادی می‌باشد.  
7. قلعه بودا (Buda Castle) با 44,674 متر مربع    
قلعه بودا در قسمت جنوبی منطقه Castle Hill مجارستان واقع شده است که این قلعه جز اولین قلعه‌هایی با دیوارهای حفاظتی بلند در قرن 13 میلادی بوده و مختص به افراد درباری نبوده است و مردمان عادی نیز در این قلعه زندگی‌ می‌کردند. امروزه این قلعه استایلی هنرمندانه داشته درحالی که بارها و بارها مورد حمله قرار گرفته است که نشان از بازسازی خیلی خوب آن می‌باشد.  
6. قلعه اسپیش (Spiš Castle) با 49,485 متر مربع    
قلعه اسپیش در شرق اسلواکی یکی از بزرگترین قلعه‌های قرون وسطایی است که بدنه و ساختار بیرونی آن تماما از تخته سنگ‌های عظیم در اوایل قرن 13 میلادی ساخته شده است. اما قسمت جلویی و حیاط این مجموعه در قرن‌ 15 میلادی ساخته شد. وسعت منطقه و زیبایی مجموعه باعث شده تا مکانی برای فیلم برداری فیلم‌هایی نظیر Dragonheart و The Last Legion باشد.  
5. قلعه هوهنسالبرگ (Hohensalzburg Castle) با 54,523 متر مربع    
این قلعه حیرت انگیز در شهر زالتسبورگ کشور اتریش بنا شده که یکی از بهترین و بزرگترین قلعه‌های محافظت شده با دیوارهای حفاظتی به طول 250 متر و عرض 150 متر است. در سال 1077 میلادی که برای اولین بار این بنا ایجاد شد، همه‌ی دیوارها چوبی بوده‌اند اما بین سال‌های 1495 تا 1519 تغیر یافت و به شکل امروزی درآمد.  
4. قلعه ویندسور (Windsor Castle) با 54,835 متر مربع    
ویندسور که اغلب به عنوان بزرگترین قلعه جهان شناخته می‌شود، بی تردید بزرگترین قلعه در انگلستان و در منطقه یورکشیر می‌باشد. این قلعه یکی از قلعه‌هایی است که بصورت رسمی محل سکون شاهزاده الیزابت دوم از خانواده سلطنتی بریتانیا در اواخر هفته بوده است، شخصی که پول زیادی خرج می‌کرده است چه برای خود و چه برای دولت‌اش.  
3. قلعه پراگ (Prague Castle) با 66,761 متر مربع    
بر اساس کتاب رکوردهای گینس این قلعه به عنوان بزرگترین قلعه موجود حال حاضر دنیا معرفی شده است. قلعه‌ای که در قرن 9 میلادی ساخته و تا قرن 18 میلادی به مرور گسترش یافته است. این قلعه مجموعه‌ای بزرگ است و علاوه بر خانه‌ها شامل کلیساهای معروفی مانند کلیسای ویتوس (Vitus Cathedral) و کلیسای جورج (George’s Basilica) می‌باشد.  
2. قلعه مهرانگاه (Mehrangarh Fort) با 81,227 متر مربع    
این قلعه با نام فورت (Fort) نیز شناخته می‌شود. در نگاه اول متوجه معماری خاص که مربوط به هندی‌ها می‌باشد، می‌شویم. فورت در ارتفاع 122 متری بر روی تپه‌ای واقع شده است با دیوارهایی به طول 36 متر و عرض 21 متر. هنگام ورود به این قلعه می‌بایست 7 ورودی را طی کنید تا به محوطه‌ی اصلی برسید. این بنا در سال 1459 توسط رائو جودا (Rao Jodha) بنیان گذاری شد هنگامی که می‌خواست پایتخت را از ماندور (Mandore) به جوادپور (Jodhpur) منتقل کند. این بنا در قرن 17 میلادی توسعه و گسترش پیدا کرد.  
1. قلعه مالبورک (Malbork Castle) با 143,591 متر مربع    
قلعه مالبورک، یعنی بزرگترین قلعه جهان، در کشور لهستان واقع شده است. در سال 1274 توسط شوالیه‌های تتونیک (Teutonic Knights) این قلعه ساخته شد. قلعه‌ای که تتونیک‌‌ها از آن به عنوان مرکز فرماندهی و کمک به مسیحیان‌ استفاده می‌کردند. این گروه مداوم قلعه را گسترش می‌دادند تا اینکه در سال 1466 به کُنیگزبرگ (Königsburg) نقل مکان دادند. اما متاسفانه در طی جنگ جهانی دوم قسمت اعظم این قلعه تخریب شده است.   منبع:برترینها

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۴۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت

گروه اندیشه: متن حاضر که در کانال دکتر محمدمهدی مجاهدی بازنشر شده است، حکایت از آن دارد که آیات حجاب بسیار نزدیک است به آنچه حدود سال های ۲۳۰ میلادی که در کتابی در باب اخلاق مسیحیت که به آموزه های حواریون مشهور شده آمده است. این متن کوتاه از نظرتان می گذرد:

***

در حدود سال‌های ۲۳۰ میلادی، کشیشی یونانی در شمال سوریه کتابی نوشته است، در اخلاق مسیحیت، که بعدها به نام آموزه‌های حواریون Didascalia apostolorum مشهور شده است. یعنی اندک اندک این باور ریشه دوانده که کتاب شامل احادیث یا تعالیم مستقیم حواریون و شاگردان مسیح است که به سال پنجاه میلادی جمع شده و چنین نیست. متن این رساله در پایان قرن چهارم میلادی بازبینی شده و در مجموعه مکتوبات رسمی کلیسای شرقی جای گرفته است. اصل متن یونانی اینک از دست رفته امّا ترجمهٔ لاتینی و سریانی آن از زمان‌های خیلی دور رایج بوده چنان که هم اینک دست‌نوشته سریانی کهنی از آن به تاریخ ۶۸۳ میلادی، معادل ۶۰ هجری، باقی‌ست. چنان که آمد متن در سوریه عهد پساباستان رایج بوده و از آنجا هم احتمالا نزد مسیحیان شبه جزیره در عهد شکل‌گیری قرآن و اسلام. مجملش گفتیم...

بخش سوم کتاب مربوط است به «اصول اخلاقی زنان مسیحی و این که زن باید تنها رضایت همسر خویش را پیش چشم داشته باشند». سخن با نوعی «الرّجال قوّامون علی النساء» آغاز می‌شود که در اصل هم سخن پولس رسول است در انجیل، رساله به کرنتیان: «باشد که زنان مطیع مردان باشند، چرا که مرد پیشوای زن است و پیشوای مرد دین‌دار مسیح است».
همین بخش قطعه‌ای دارد که به شکل قابل توجّهی، در لفظ و معنی، با آیه سی و یکم سوره نور نزدیک است. ترجمه انگلیسی آن را آوردم و نقاط تقارب را می‌بینیم در همین قطعه کوتاه:
- از زنان می‌خواهد که در بازار خود را بپوشانند (وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنّ...)
- سرمه نکشند، آرایش نکنند و زیبایی خود را آشکار نکنند (وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ...)
- این که در بازار نگاه فروگیرند و چشم بر این و آن نداشته باشند (یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ...)
- و این که زیبایی خود را فقط برای همسر خود حفظ کنند... (وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ...)
- و البته آنچه در ترجمه دیده نمی‌شود آن است که برای کلمهٔ همسر، در متن سریانی هم، «بعل» آمده است، چنان که در قرآن.

چنان که می‌بینیم، این کتاب منعکس کننده «محیط فقهی» و احکام رایج بین «اهل کتاب» در آن عصر است و برخی پژوهشگران، چون دیوید پاورز، ارتباطی دیده‌اند بین آن و آیت حجاب، دست کم از جنس همان اشتراک عقاید و اساطیر و رسوم و احکام مرتبط که بین قرآن و دیگر متون و منابع بایبلی دیده می‌شود.
...
همان بخش در ترجمه قدیمی عربی دیداسکالیا: الدسقولیة او تعالیم الرسل: یجب علی النساء ان یخضعن لازواجهن...

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899419

دیگر خبرها

  • بزرگ‌ترین شهرهای جهان ۲۰۲۴ بر اساس جمعیت و مساحت
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • حراج پشته‌های علف مشهور «مونه»
  • شهید آمریکایی راه مشروطه کیست؟! + فیلم
  • ۸ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ /خاطرات عروس بزرگ امام از فوت دو فرزندش و علت آن
  • فضانوردان چینی به اقامتگاهشان در فضا رسیدند
  • چرا فلسفه کانت در میانه جنگ‌های امروزین هنوز کار می‌کند؟
  • وقتی یوهان کرایوف در دهه ۷۰ میلادی مانند یک فوتبالیست مدرن بازی می کرد / فیلم
  • نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت