Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@12:24:52 GMT

اعتيادي که از جيب بيرون آمده است!

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۹۶۶۰۲

اعتيادي که از جيب بيرون آمده است!

خبرگزاري آريا - سن زيادي ندارد، شايد 16 يا 17 سال، رفتن به کافه و کشيدن قليان يکي از تفريحات هميشگي او با دوستانش است. هر وقت فرصتي پيدا مي‌کند با دوستانش به کافه مي‌آيد و به قول خودش براي رفع خستگي و تفريح، قليان مي‌کشد. به گزارش گروه رسانه هاي خبرگزاري تسنيم، سن زيادي ندارد، شايد 16 يا 17 سال، رفتن به کافه و کشيدن قليان يکي از تفريحات هميشگي او با دوستانش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر وقت فرصتي پيدا مي‌کند با دوستانش به کافه مي‌آيد و به قول خودش براي رفع خستگي و تفريح، قليان مي‌کشد.
امشب هم يکي از همان شب‌هاست و مسعود پسربچه نوجوان و کم‌سن و سال به اتفاق چند نفر از دوستانش به کافه آمده‌اند. براي تهيه گزارش به اين کافه آمده‌ام. قرار است با صاحب کافه صحبت کنم. درباره اينکه بيشتر مشتري‌هايش از چه قشري هستند اما وقتي سرگرم صحبت با صاحب کافه هستم چشمم به اين نوجوان کم سن و سال مي‌افتد که به گفته صاحب کافه او و دوستانش مشتري يک شب در ميان اين کافه هستند.
صاحب کافه او را مسعود صدا مي‌زند و با هم سلام و عليک گرمي مي‌کند. اين نوجوان و دوستان کم سن و سالش مشتري‌هاي دائمي اين کافه هستند. يک گوشه‌اي از کافه روي يکي از تخت‌ها ولو مي‌شوند و چند دقيقه بعد يکي از کارگران کافه با يک قليان ميوه‌اي سر ميز آنها حاضر مي‌شود. دوستانش قليان را مي‌گيرند و اولين پک به قليان را مسعود مي‌زند. در حالي که به پشتي روي تخت تکيه داده پک محکمي به قليان مي‌زند، نفسش را در سينه حبس مي‌کند و دود سفيد قليان را از دهان و سوراخ‌هاي بيني‌اش بيرون مي‌دهد.
چهره مسعود در هاله‌اي از دود سفيد قليان پنهان مي‌شود. چند ثانيه بعد دوباره پک محکمي به قليان مي‌زند. اين بار سرش را بالا مي‌گيرد و به نقطه‌اي از کافه خيره مي‌شود. دود سفيد قليان صورت مسعود را دوباره پنهان مي‌کند.
قليان بدترين دخانيات
شايد مسعود کم سن و سال نمي‌داند قليان بدترين نوع دخانيات است وگرنه توجيهي مثل رفع خستگي و تفريح کنار دوستان براي اين دخانيات خطرناک نداشت. او يک شب ديگر را هم با دوستانش در کافه گذراند و ريه‌هاي سالم و جوانش را به دود خطرناک قليان آلوده و سمومي را وارد بدنش کرد که اثرات خطرناک آن در سال‌هاي آينده خود را در بدن اين نوجوان نشان خواهد داد.
حکايت مسعود شايد حکايت برخي ديگر از نوجوانان و جوانان زير پوست اين شهر باشد که خواسته يا ناخواسته به مصرف سيگار و قليان عادت کرده‌اند و با استنشاق دود ناشي از سيگار و قليان آسيب‌هاي جدي به ريه‌هاي خود وارد مي‌کنند. نکته نگران‌کننده اين است که بيشترين مشتري‌هاي کافه‌ها را نوجوانان و جوانان تشکيل مي‌دهند. اين را وقتي با صاحب کافه صحبت مي‌کنم تأييد مي‌کند و مي‌گويد: «واقعيت اين است که بيشتر مشتري‌هاي ما در اين کافه را نوجوانان و جوانان تشکيل مي‌دهند و هر شب در اين کافه نوجوانان و جوانان زيادي تنها يا به اتفاق ساير دوستان خود براي استعمال قليان مي‌آيند». او مي‌گويد: «راستش را بخواهيد من هم از مصرف سيگار توسط نوجوانان کم سن و سال ناراحت هستم. واقعيت اين است که من هم قبول دارم استفاده از قليان و سيگار ضرر دارد اما خب اين کار من است و من که نمي‌توانم به مشتري‌هايم بگويم به کافه نيايند. من از اين راه کاسبي مي‌کنم اما راستش خودم هم گاهي اوقات ناراحت مي‌شوم. حتي چند بار تصيم گرفتم شغلم را تغيير دهم اما واقعيت اين است که شغل ديگري سراغ ندارم و سال‌هاي سال است در اين کار هستم و تغيير دادنش برايم سخت است».
دختران، مشتري‌هاي جديد کافه‌ها
او در ادامه صحبت‌هاي خود مي‌گويد: «علاوه بر مصرف سيگار توسط نوجوانان کم سن و سال چيزي که بيشتر آزاردهنده است مصرف قليان توسط دختر خانم‌ها و بانوان است. ما اينجا مشتري‌هايي داريم که تقريباً دائمي هستند و هر شب به اين کافه مي‌آيند و قليان مصرف مي‌کنند». او مي‌افزايد: «اين دختر خانم‌ها گاه تنها هستند و گاه با دوستان‌شان به کافه مي‌آيند. ساعتي را در کافه مي‌نشينند و انواع قليان ميوه‌اي مصرف مي‌کنند». واقعيت اين است که مصرف دخانيات اعم از سيگار و قليان شايد تنها سوژه گزارشي باشد که تکرار در نوشتنش خيلي نياز به ذکر دلايل متعدد نداشته باشد اما گرايش نوجوانان کم سن و سال، افزايش ميزان قليان و سيگار در ميان دختران و نيز ورود انواع دخانيات جديد به شيوه‌هاي متعدد و با هدف تشويق نوجوانان و جوانان براي استعمال آنها باعث شده تا گزارش‌هاي مطبوعاتي با موضوع قليان و سيگار، همراه با تذکرات پزشکي و هشدارهاي اجتماعي باشد. قليان که متأسفانه به مراتب بدتر از سيگار است اين روزها خيلي راحت‌تر از هر دخانيات ديگري در دسترس عموم مردم خصوصاً نوجوانان و جوانان است و درج عباراتي همچون «از ورود افراد زير 18 ساله معذوريم» بر سردر کافه‌ها شوخي‌اي بيش نيست و در کافه‌هاي شمال تا جنوب تهران در کنار افراد مختلف، نوجوانان و جوانان کم سن و سال و نيز دختراني را مي‌بينيم که بدون هيچ نگراني از آثار زيانبار و خطرناک مصرف دخانيات، به استعمال قليان مي‌پردازند.
قليان جيبي، خطر جديد بيخ گوش جوانان
اين همه در حالي است که پزشکان و کارشناسان سلامت تاکنون درباره اثرات زيانبار و بسيار خطرناک مصرف دخانيات اعم از سيگار و قليان خصوصاً مصرف مداوم آن هشدار داده‌اند.
با اين حال برخي نوجوانان و جوانان بدون توجه به هشدارهاي پزشکان و فعالان سلامت به مصرف قليان و استعمال سيگار مي‌پردازند که بدون شک براي سلامتي آنها بسيار خطرناک است، کما اينکه به اعتقاد پزشکان و بنا بر هشدارهاي آنها يک پک قليان برابر با مصرف 70 نخ سيگار است. در اين ميان اما شاهد ورود ترفندهاي جديد براي افزايش علاقه و انگيزه نوجوانان و جوانان براي مصرف سيگار و قليان هستيم که ورود قليان‌هاي جيبي و سيگارهاي الکترونيکي نمونه‌اي جديد از اين ترفند‌ها است.
قليان جيبي شگرد تازه‌اي است که براي افزايش انگيزه افراد خصوصاً نوجوانان و جوانان براي مصرف سيگار و قليان به کار مي‌رود. بر اساس برخي ادعاهاي مطرح شده، مصرف قليان جيبي و سيگارهاي الکترونيکي ضرري ندارد و حتي راهکاري براي ترک مصرف دخانيات است اما به اعتقاد پزشکان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان، استفاده از اين وسيله جديد نه تنها راهکار مناسبي براي ترک دخانيات نيست بلکه ضررهاي بسيار زياد و جبران‌ناپذيري دارد. با اين حال اين نوع وسيله جديد که از آن به عنوان يک ترفند از سوي شرکت‌هاي مختلف با هدف کسب سود نام مي‌برند، راهي بازار شده تا با دلايل غيرعلمي راهکاري براي ترک سيگار، بيشتر از هر وقت ديگري نوجوانان و جوانان را براي استعمال سيگار و قليان تشويق کنند.
اين موضوع را دکتر بيژن احمدزاده پزشک عمومي و مسئول کلينيک ترک اعتياد نيز تأييد مي‌کند و مي‌گويد: متأسفانه اين روزها شاهد تبليغات و فروش قليان‌هاي جيبي و سيگارهاي الکترونيکي هستيم که در واقع شعارشان راهکاري مؤثر براي ترک يا کاهش مصرف سيگار است، اما واقعيت اين است که اين وسيله نه تنها راهکاري براي ترک يا کاهش مصرف دخانيات نيست بلکه مي‌تواند عاملي براي افزايش علاقه و انگيزه افراد براي مصرف دخانيات باشد.
سيگار الکترونيکي وسيله‌اي است که استعمال دخانيات را شبيه‌سازي مي‌کند. اين وسيله که ظاهري شبيه سيگار دارد، به واسطه توليد بخاراتي که بو و طعم شبيه سيگار دارند، حس کشيدن سيگار را به مصرف‌کننده القا مي‌کند. در کشورهاي مختلف، قوانين متفاوتي درباره مصرف سيگار الکترونيکي وجود دارد و با افزايش ارزش بازار آن تا مرز 3 ميليارد دلار، بسياري از شرکت‌هاي بزرگ توليد سيگار، به سرمايه‌گذاري در اين حوزه پرداخته‌اند. در تبليغات آنها براي جذب مشتري قيد مي‌شود بدون بو، بدون سياهي دندان و خيلي چيز‌هاي ديگر. همچنين با آمدن قليان جيبي کار مصرف‌کنندگان قليان راحت شده و همه جا قليانشان را همراهشان دارند. دکتر احمدزاده ورود اين وسيله‌ها را ترفندهايي از سوي برخي شرکت‌ها و کمپاني‌هاي بزرگ تجاري به منظور کسب سود عنوان مي‌کند و مي‌گويد: مصرف دخانيات در دنيا ميلياردها دلار گردش مالي دارد و در اين ميان کمپاني‌هاي بزرگ دنيا براي کسب سود بيشتر دست به هر کاري مي‌زنند که نمونه آن توليد و عرضه سيگار الکترونيکي و قليان‌هاي جيبي است.
او مي‌افزايد: واقعيت اين است که اين وسايل خود به خود به افزايش علاقه‌مندي براي مصرف سيگار و قليان کمک مي‌کنند چراکه با اين وسيله استفاده از دخانياتي مثل قليان ساده‌تر، همگاني‌تر و همه مکاني و همه زماني مي‌شود و فرد براي استعمال قليان نيازي به حضور در کافه يا مکان‌هاي ديگري مثل منزل ندارد بلکه با در دست داشتن اين وسيله حتي در سفر و پشت فرمان اتومبيل هم مي‌تواند قليان مصرف کند.
صحبت‌هاي اين پزشک و کارشناس ترک اعتياد در حالي است که خبرگزاري ايرنا نيز چندي پيش در گزارشي به تأثيرات منفي و مضرات سيگار الکترونيکي پرداخت.
به گزارش ايرنا به نقل از گاردين، مطالعه روي نمونه‌هاي حيواني نشان مي‌دهد که قرار گرفتن در معرض بخار سيگار الکترونيکي، سبب آسيب ريه و منجر به عفونت مي‌شود. بخار e- cigarettes حاوي راديکال‌هاي آزاد (اتم‌ها و مولکول‌هايي که براي سلول‌ها سمي هستند) است و به ريه آسيب مي‌زند.
سطح ماکروفاژهاي ريه افرادي که سيگار الکترونيکي مي‌کشند، بيشتر از حد نرمال است. ماکروفاژ يک نوع سلول‌ سفيد خون است که سلول‌هاي آسيب‌ديده و مرده را حذف مي‌کند. مدل‌هاي حيواني نشان مي‌دهد که اين عارضه در صورت بروز آنفلوآنزا و ذات‌الريه جدي‌تر مي‌شود. برخي افراد سيگار الکترونيکي را جايگزين سالمي براي سيگار مي‌دانند در حالي که سازمان غذا و داروي امريکا (FDA)، سازمان بهداشت جهاني (WHO) و انجمن تنفس اروپا، به هيچ عنوان اين ادعا را قبول ندارند و سيگار الکترونيکي را جايگزين مطمئن سيگار نمي‌دانند.
سازمان بهداشت جهاني چندي پيش خواستار تصويب قوانين جدي‌تر و ممنوعيت‌هاي بيشتري در مورد استعمال سيگار الکترونيکي به ويژه در محيط‌هاي بسته و فروش آن به کودکان و نوجوانان شد.
اين سازمان گزينه‌هاي قانوني مختلفي از جمله ممنوعيت نصب دستگاه‌هاي فروش خودکار سيگار در اماکن عمومي، توقف فروش تنباکوي شيرين و طعم‌دار و همچنين ممنوعيت تبليغات در خصوص منافع استفاده از سيگارهاي الکترونيکي (از جمله کاربرد آن در ترک سيگار) را پيشنهاد کرد.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهاني، دود حاصل از سيگارهاي الکترونيکي صرفاً بخار آب نيست، بلکه حاوي نيکوتين و ذرات معلقي است که انتشار آن در محيط‌هاي بسته مي‌تواند به سلامت افراد آسيب وارد کند.
نيکوتين مايع موجود در سيگار الکترونيکي از طريق چشم و پوست کودکان جذب مي‌شود و عوارض جانبي مانند استفراغ، حالت تهوع، بيش‌فعالي، احساس گرگرفتگي، سرگيجه، تپش قلب و سوزش چشم در اين کودکان مشاهده شده است.
در ادامه اين گزارش آمده است که سيگار الکترونيکي هرگز به ترک سيگار کمک نمي‌کند و باور اينکه
e- cigarette باعث کاهش تمايل مغز به سيگار مي‌شود کاملاً غلط است.
هشدار دوباره براي بيداري از خواب خرگوشي
اين همه در حالي است که تحقيقات انجام شده بارها و بارها رابطه مستقيم بين مصرف سيگار و قليان و سرطان را تأييد کرده است. بر اساس تحقيقات، استعمال سه تا پنج سال قليان مي‌تواند موجب سرطان خون شود و پس از 15 سال قليان کشيدن مداوم، ابتلا به سرطان ناشي از بنزن (ماده شيميايي) مانند سرطان خون قطعي است.
پزشکان درباره مضرات استفاده از قليان‌هاي جيبي و سيگارهاي الکترونيکي اعتقاد دارند قليان‌هاي جيبي يا الکترونيکي که توسط باتري ليتيومي و درگاه USB ‌ايجاد حرارت مي‌کنند، در ابتدا با هدف ترک سيگار توليد و عرضه شدند، هم‌اکنون بسياري از جوانان به استعمال اين قليان‌ها معتاد شده‌اند.
به عقيده پزشکان، در اين قليان‌ها از تنباکوي معسل استفاده مي‌شود و در قليان‌هاي جيبي عصاره تنباکوي معسل به صورت مايع درآمده و استفاده مي‌شود که همه آسيب‌هاي قليان را دربر مي‌گيرد و همچنين به علت حمل آسان و دسترسي راحت احتمال استفاده آن از قليان بيشتر است. قليان‌هاي جيبي به علت ترکيب شدن مواد با فلزات سنگين، مي‌تواند برخي از بيماري‌ها مانند انواع سرطان و بيماري‌هاي قلبي، فشار خون يا تنفسي را ايجاد کند. با اين حال با ترفندي جديد شاهد ورود قليان‌هاي جيبي و سيگارهاي الکترونيکي در بازار هستيم که افراد مختلف علاقه‌مندي و انگيزه بيشتري براي مصرف قليان و سيگار پيدا مي‌کنند. حالا بايد منتظر ماند و ديد آيا با وجود هشدارهاي فراوان درباره مضرات و تأثيرات منفي استفاده از وسايلي مانند سيگار الکترونيکي و قليان‌هاي جيبي، متوليان امر براي جلوگيري از عرضه اين نوع وسايل که تبليغاتي دروغين دارد و تأثيرات منفي از خود به جاي مي‌گذارد چه تصميمي خواهند گرفت؟ آيا اين موضوع در سايه خوش‌خيالي و خواب خرگوشي متوليان به فراموشي سپرده مي‌شود يا اين بار اقدامي جامع در خصوص جلوگيري از عرضه اين وسايل صورت مي‌گيرد تا تأثيرات مخرب و زيان‌هاي مصرف دخانيات اعم از قليان و سيگار، حداقل در همان حد قبلي خود باقي بماند و بيشتر نشود.
منبع: روزنامه جوان
انتهاي پيام/
بازگشت به صفحه رسانه‌ها

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۶۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهمترین اخبار دهم اردیبهشت/علت بارش‌های سنگین جنوب کشور

تدوین سند ملی مبارزه با فساد پس از ۱۵ سال، علت بارش‌های سنگین اخیر مناطق جنوبی کشور و عوارض نامشخص «قلیان اکسیژن» از جمله موضوعاتی هستند که امروز در رسانه‌های کشور به آن‌ها پرداخته شده است. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، تدوین سند ملی مبارزه با فساد پس از 15 سال، علت بارش‌های سنگین اخیر مناطق جنوبی کشور و عوارض نامشخص «قلیان اکسیژن» از جمله موضوعاتی هستند که امروز در رسانه‌های کشور به آن‌ها پرداخته شده است. در ادامه برخی از اخبار منتشر شده در رسانه‌های کشور را مرور می‌کنیم.

برخورد با فعالیت اتباع فاقد مدارک هویتی وغیرمجاز به عنوان پاکبان

رضا محمدی، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: فعالیت اتباع فاقد مدارک هویتی و غیرمجاز به عنوان پاکبان در سطح شهر جرم محسوب می شود.

عوارض نامشخص «قلیان اکسیژن»/ هر کار تحقیقاتی باید با رضایت افراد باشد

ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق پزشکی در انجام طرح‌های تحقیقاتی، درباره طرح مطالعاتی «قلیان اکسیژن» گفت: با توجه به اینکه عوارض استفاده از این نوع قلیان نامشخص است، اجرای آزمایشی این طرح نیز در 10 استان کاری اشتباه است. هر کار تحقیقاتی باید با رضایت افراد انجام شود و در وهله نخست روی نمونه حیوانی استفاده شده باشد. پس از اینکه مطالعات روی نمونه حیوانی انجام شد و مضر نبودن مورد آزمایش شده به اثبات رسید، می‌تواند طرح مطالعاتی روی نمونه انسانی انجام شود. انجام یک کار تحقیقاتی به طور مستقیم روی نمونه انسانی از منظر اخلاقی درست نیست.

شایعات در مورد بارش‌های سنگین اخیر مناطق جنوبی کشور صحت ندارد 

مهدی رهنما، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو اظهار داشت: شایعاتی که پیرامون بارش‌های شدید اخیر مناطق جنوبی و شرقی کشور در فضای مجازی و در بین مردم می‌شنویم، مبنای علمی ندارد و بیشتر شبه علم هستند. رصد منابع خارجی و داخلی در خصوص بارش‌ها در حاشیه جنوبی خلیج فارس حاکی است که اکثر محققین و متخصصین آب و هوا این بارش‌ها را ناشی از مساله تغییر اقلیم می‌دانند. همچنین کشور امارات هم به طور رسمی اعلام کرده است که هیچ‌گونه عملیات بارورسازی در زمان این بارش‌ها انجام نداده است.

سند ملی مبارزه با فساد پس از 15 سال تدوین می‌شود

سید علی کاظمی، معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد، همزمان با سالروز ابلاغ فرمان هشت ماده‌ای رهبر انقلاب در زمینه مبارزه همه‌جانبه و سازمان‌یافته با مفاسد مالی و اقتصادی از تدوین سند ملی مبارزه با فساد که بیش از 15 سال است به تعویق افتاده بود، خبر داد و گفت: این سند با تعامل و همکاری 20 نهاد متولی در این حوزه در دست تهیه است و نسخه نهایی آن تا شهریور امسال رونمایی می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قهوه یا چای؟ همون همیشگی!
  • «قلیان اکسیژن» در مرحله آزمایش است/ برای نتیجه‌گیری زود است
  • این کشور رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان شد
  • رستوران های هتل چمران شیراز
  • نگران مصرف قلیان هستیم/ دکه‌های مطبوعاتی مجوز عرضه دخانیات ندارند
  • قلیان اکسیژن چیست و چه خطراتی می‌تواند داشته باشد؟
  • قلیان اکسیژن؛ یک پک عمیق به سمت ناکجا؟!
  • «قلیان اکسیژن» عوارض نامشخصی دارد
  • مهمترین اخبار دهم اردیبهشت/علت بارش‌های سنگین جنوب کشور
  • عوارض نامشخص قلیان اکسیژن