Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رييس‌جمهور در همايش چهلمين سالگرد شهادت آيت‌الله مصطفي خميني عنوان کرد: براي مجلس بزرگداشت شخصيت بزرگ حوزوي و علمي و انقلابي ما از بيت بزرگ حضرت امام آيت‌الله سيد مصطفي خميني بعد از 40 سال امروز به ياد آن روزها در اينجا گرد آمده‌ايم. شخصيت سيد مصطفي خميني از ابعاد مختلف جاي بررسي و بهره‌برداري دارد از يک طرف جايگاه شخص او به عنوان عالم فقيه، مجتهد فيلسوف، عارف انقلابي مبارز و از طرف ديگر جايگاهي که ايشان در بيت امام و نهضت اسلامي داشت، بايد مورد بررسي قرار گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حجت‌الاسلام حسن روحاني افزود: مرحوم حاج مصطفي خميني اميد همه انقلابيون بود، نگاهش اين بود که اگر خدايي ناکرده امام در ميان ما نباشد فردي هست که بتواند اين پرچم را بر دوش گيرد و نهضت را به ثمر نهايي برساند. از طرف ديگر ايشان به عنوان مشاور و معاون و يار بزرگ در کنار امام بود. آيت‌الله مصطفي خميني تنها فرزند امام نبود، خود جايگاه ويژه‌اي داشت در انقلاب و نهضت ما هم جايگاه او ممتاز بود.روحاني يادآور شد: در ماجراي روز 15 خرداد سال 42 که از سحرگاه در سراسر قم ولوله ايجاد شد، امام را دستگير کردند، جمعيت زمان طلوع آفتاب از همه جاي قم به سمت منزل امام سرازير شدند. حاج مصطفي از منزل خارج شد و با جمعيت وارد صحن حرم حضرت معصومه شدند. برخي مدرسين و فضلا از جمله آيت الله مرعشي حضور پيدار کردند و در قسمت شرقي صحن تجمع کرده بودند.وي افزود: ايشان روي پله آخر نشستند و سخنران‌ها ايستاده سخنراني کردند. چند نفر صحبت کردند و ماجراي شب قبل را بيان کردند. هر لحظه جمعيت بيشتر شد و کسي نمي‌دانست بايد چه کند و به کجا برود. وسط اين جمعيت عظيم زنان شمشير به دست با عکس امام و با فرياد «يا مرگ يا خميني» وارد صحن شدند، ورود زن‌ها يک هيجان را در ميان همه مردم بوجود آورد و اصرار مردم از حاج مصطفي اين بود که اجازه دهند مردم از صحن خارج شوند ايشان يک لحظه با دست خود به سمت درب جنوبي اشاره کرد و با اشاره او جمعيت بيرون ريخت و به سمت پل آمدند و وارد خيابان شدند.
رئيس‌جمهور تاکيد کرد: شعار جمعيت يا مرگ يا خميني بود، مقداري که نزديک چهارراه شديم ماشين‌هاي نظامي با چراغ‌هاي روشن و بوق‌هاي ممتد وارد شدند و در آنجا برخي شهيد شدند که برخي از آنها از زنان بودند و آن حادثه عظيم را مردم قم آفريدند.
وي با بيان اينکه اگر حادثه 15 خرداد نبود به تصور من يا جان امام در خطر بود و يا براي هميشه در زندان مي‌ماند، گفت: آن فداکاري و ايثار و حضور مردم در قم و تهران و ورامين و شهرهاي ديگر ايران باعث شد رژيم احساس کند شخصيت امام شخصيتي نيست که بتوانند آن را حذف کنند يا جامعه را محروم کنند. کسي که در در داستان 15 خرداد نقش اساسي داشت، حاج مصطفي خميني بود اگر بگوييم تلاش و مجاهدت او و البته ساير بزگان باعث شد جان امام حفظ شود اغراق نکرديم.روحاني با اشاره به نقش آيت‌الله حاج آقا مصطفي خميني در سال 43 نيز اظهار داشت: در سال 43 هم که امام دستگير شد و در قم همه خيابان‌ها توسط سربازها پر شد و همه مدارس توسط نيروهاي نظامي محصور شد، کسي که راه افتاد و به خانه مراجع رفت تا از جان امام حراست کند، حاج آقا مصطفي بود. ايشان را دستگير کردند و به تهران آوردند و وقتي ايشان از زندان آزاد شد بازگشت‌شان از زندان حرکت بزرگي در قم ايجاد کرد چون ايشان مستقيما به حرم رفت و طلبه‌ها همه را خبر کردند و در راه بازگشت صحن‌ها و خيابان‌ها پر از مردم شده بود.
وي با يادآوري نقش آيت‌الله حاج آقا مصطفي خميني در نجف و ترکيه تصريح کرد: ماندن حاج آقا مصطفي در ترکيه و حضور او در کنار امام بسيار تاثيرگذار بود. حضورشان در نجف هم موثر بود. نقش ايشان، نقش ممتاز در حفاظت از جان امام و نقش ممتاز از حرکت اسلامي بود. شخصيتي بود که دسترسي به او آسان بود. شخصي خاکي و متواضع که خيلي راحت در اجتماعات حضور مي‌يافت؛ چه در قم و چه در نجف.رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: در ظاهر خيلي در کنار امام حاضر نمي‌شد. امام معمولا حوالي نماز مغرب براي اقامه نماز به مسجد آيت‌الله بروجردي مي‌رفت ولي حاج آقا مصطفي يک ساعت زودتر وارد حياط آيت‌الله بروجردي مي‌شد و روبه‌روي قبله در کنار ديوار با ديگر طلبه‌ها گعده مي‌کرد.
روحاني با بيان اينکه آيت‌الله حاج آقا مصطفي خميني شخصيتي در دسترس همه و شجاع که همواره يک يار فداکار در کنار امام راحل بود، خاطرنشان کرد: در همه اين سال‌ها نهضت اسلامي در جريان بود و فراز و نشيب داشت. سال‌هاي 48 و 49 مقداري نهضت اسلامي فراز نداشت ولي سال‌هاي 56 و 55 شرايط آسانتر شده بود ولي در سراسر کشور خفقاني حاکم بود. نام امام ممنوع بود. صدا و تصوير امام ممنوع بود. رساله امام ممنوع بود. نوشته‌هاي امام ممنوع بود. حتي براي پخش رساله امام نام يک نفر ديگر را روي جلد رساله‌ها مي‌زدند. رژيم فکر مي‌کرد امام را تبعيد کرده، عکس امام را ممنوع و رساله امام ممنوع شده بود و از دل برود هرکس از ديده رود. نمي‌فهميدند همه اين کارها اثربخش نيست. مردم دلداده نهضت اسلامي و راهبر اين نهضت هستند و اين اعمال کودکانه در مسير و راه مردم تاثير نمي‌گذارد.وي با بيان اينکه سال 56 خبر شهادت حاج آقا مصطفي واقعا جامعه ايران را تکان داد، ابراز داشت: اين خبر اولا باور کردني نيست از هرکس مي‌پرسيديم باورش نمي‌شد. همه فکر مي‌کرديم شايعه است. بعدا اين خبر مردم را عصباني کرد. احساس مردم اين بود. اينکه واقعه شهادت يا رحلت ايشان چگونه بوده، کاري ندارم. برداشت مردم شهادت حاج آقا مصطفي بود. مردم برايشان غيرقابل تحمل بود. اين را مردم احساس مي‌کردند.
روحاني افزود: مردم که به خيابان و صحنه آمدند همه ترس‌ها کنار گذاشته شد؛ هيچکس نمي‌ترسيد نام امام را ببرد. اين ترس فروريخت و اراده مردم و هيجان مردم ظهور و بروز پيدا کرد. در مسجد ارک تهران مجلس يادبودي به مناسبت هفتم حاج آقا مصطفي برگزار شد، همه بودند. از دانشگاهيان و مقامات سياسي آن زمان که در احزاب مختلف فعال بودند، از علما و خطبا و دانشگاهيان و بازاريان، همه بودند. در حالي که مردم ديده بودند نظاميان آمده بودند و پشت بام مسجد و خيابان‌هاي اطراف مسجد محاصره شده بود اما همه آمده بودند؛ هيچ کس در دلش ترسي نبود.رئيس‌جمهور ادامه داد: ماجراي آقا مصطفي طوفان عظيمي را در جامعه ما به وجود آورد. من نمي‌دانم اگر اين حادثه نبود اين حرکت کي شروع مي‌شد. اين حرکت باعث شد حوادث دي ماه قم اتفاق افتاد؛ اين حرکت باعث شد حوادث بهمن تبريز رخ داد؛ اين حادثه رخ داد که چهله‌ها توانست رژيم را در فشار نهايي قرار دهد.
وي افزود: ظاهر برخي امور خيلي دردناک است، تحمل آن بسيار سخت است، اما باطن آن ممکن است فرج و گشايشي باشد. امام و شخصيت و مقام او را همه مي‌دانستند. اما به نظر من سخنراني امام بعد از شهادت ايشان که الطاف خفيه را مطرح کرد، جايگاه جديدي را از عظمت روح بلند امام نشان داد. ما در جلسه روحانيت مبارز اين سخنراني را گوش کرديم. همه اعضا بودند؛ شهيد مطهري و شهيد بهشتي هم بودند. ما نوار را براي اولين بار آنجا گوش کرديم. وقتي نوار گذاشته شد و همه سکوت بودند و گوش مي‌کردند شهيد مطهري نتوانست صبر کند وقتي امام گفت «الطاف خفيه» گفت «ببينيد ببينيد چه مي‌گويند؟ اين چه شخصيتي است.»
روحاني با بيان اينکه اين سخنراني نشان مي‌دهد امام چه قدرت روحي داشت، گفت: ما که در عمرمان شخصيتي مثل امام نديديم. او يک استثنا بود. شايد در قرون گذشته هم يا نبوده يا کمتر بوده؛ علم که مهم نيست. حتي شجاعت و شهامت هم مهم نيست. اين روح تربيت شده و عرفان عملي بالا و ضرر و تحمل در تاريخ بي‌نظير است. چه کسي حاضر مي‌شود فرزند جوان و عالم و مجتهد خود را از دست بدهد، خم به ابرو نياورد. اين کار از بزرگان تاريخ و از اولياي خدا و انبيا و امامان معصوم ساخته است. رييس جمهور ادامه داد: يک شخصيت اينچنيني براي نهضت اسلامي فديه شد و اين پدر نه راجع به ويژگي‌هاي او صحبت کرد نه اسم او را برد فقط گفت نبايد جزع و فزع کرد و گفت ما ظاهر امور را مي‌بينيم اين حادثه از الطاف خفيه خداوند بود.
سخنراني امام بعد از شهادت فرزندش چيزي جز وحدت و اعتدال نبود
وي گفت: آن موقع که امام در نجف صحبت مي‌کرد، موج و طوفان در ايران شروع شده بود. امام اين موج را مي‌ديد؛ اما او شخصيتي بود که آينده را به خوبي مي‌ديد يا با هوش يا با عنايت امام به راحتي آينده را مي‌ديد. آدم خدمت امام مشرف مي‌شد جمله اول را که مي‌گفتي امام مي‌دانست چه مي‌خواهي بگويي. او گاهي با نگاه و گاهي با سکوت حرف مي‌زد. شخصيت بي نظير استثنايي در تاريخ بود وگرنه مگر مي‌شد يک رژيم دو هزار ساله را سرنگون کرد؟ کسي فکر نمي‌کرد رژيمي که همه قدرت‌ها پشت او بودند، سرنگون شود. از کشورهاي عرب آن زمان يکي دو کشور مخالف شاه بودند اما همه حامي او بودند؛ امام با استبداد تنها نجنگيد امام با استبداد و استعمار همزمان جنگيد شخصيت والايي که هم بت‌ها را شکاند هم مسير را نشان مردم داد.رييس‌جمهور ادامه داد: اين چه روح بلندي بود؟ اين چه صبر و استقامتي بود؟! امام در آن سخنراني مفصل به مسائل داخل ايران اشاره کرد و فرمود اين شرايطي ويژه است و گشايشي است که نبايد آن را از دست بدهيم. فرمود همه بايد در کنار هم قرار بگيريد. همه آن سخنراني حضرت امام از آغاز تا پايان، جز وحدت و اعتدال هيچ‌چيزي نيست.
وي افزود: امام به دانشگاهيان و روحانيت سفارش مي‌کند که از هم فاصله نگيرند. حتي امام فرمود اگر يک روحاني در گذشته براي اينکه جاهلي را از جهل دربياورد، به دربار رفت، به او حمله نکنيد. امام فرمود حتي اگر خودم هم بدانم، ممکن است بتوانم کسي را آگاه کنم، چنين مي‌کنم. امام فرمود روحانيت را متهم نکنيد. امام فرمود متحد باشيد.رييس دولت دوازدهم ادامه داد: امروز هم بايد گوش ما، آن پيام امام را بشنوند. آن پيام و نداي امام امروز هم براي‌مان کارکرد دارد. بايد در کنار هم باشيم. امام اتفاقاً در آن سخنراني از تعبير «جناح‌ها» استفاده مي‌کند و مي‌گويد جناح‌ها از يکديگر فاصله نگيرند. همين تعبير را امروز هم مي‌توان به‌کار برد. ما در اصول و اهداف متحديم. يکي مي‌گويد اگر به سمت راست برويم، سريع‌تر به هدف مي‌رسيم و ديگري مي‌گويد اگر به سمت چپ برويم، سريع‌تر به هدف مي‌رسيم اما هدف‌مان يکي است.
امروز ديگر استبداد، مشکل ما در کشور نيست اما استکبار همچنان وجود دارد
رييس شوراي‌عالي امنيت ملي يادآور شد: اين‌که امام قدرت داشت با يک اعلاميه خود در نجف و پاريس، کشور را به حرکت دربياورد، براي اين بود که مردم امام را قبول کرده بودند. امام را به‌عنوان راهبرِ عالمِ داناي هوشيار، و سياست‌مداري که زبانش، زبان کل ملت و قلمش، قلم کل ملت ايران، پذيرفته بودند. وي افزود: بزرگان زيادي در کشورمان بودند اما اعتمادي که به امام بود، به هيچ‌کس نبود. اين اعتماد و سرمايه اجتماعي بود که ما را پيروز کرد. اين وحدت، فداکاري و ايثار مردم بود که ما را به پيروزي رساند.روحاني خاطرنشان کرد: امروز در کشور ما آن ديکتاتور مستبد ديگر نيست. آن رژيم شاهنشاهي ديگر نيست. امروز ديگر استبداد، مشکل ما در کشور نيست اما استکبار همچنان وجود دارد. توطئه‌هاي دشمن همچنان ادامه دارد.
رييس‌جمهوري با بيان اين‌که البته امروز ما در يک جايگاه بسيار بلندي قرار گرفتيم، خاطرنشان کرد: هيچ‌وقت نبود که استکبار از امروز ذليل‌تر باشد. شما لبنان، سوريه و حتي مردم مظلوم يمن را ببينيد. استکبار امروز مي‌خواست وضعيت عراق، سوريه و لبنان را شاهد باشد؟! چرا به دست و پا افتادند؟! چرا مرتباً در منطقه گردش کرده و اين خانه و آن خانه مي‌روند؟! امروز عظمت اسلام، عظمت جمهوري اسلامي از هر زمان ديگر بيشتر است. کجا هست که بدون ايران و بدون نظر ايران بتوان اقدامي سرنوشت‌ساز انجام داد. علت اين مسئله نيز آگاهي و وحدت ملت ما، و هوشياري رهبر معظم ماست. همه در کنار هم هستيم و اگر فاصله بگيريم، اين وحدت نخواهد بود. چه زماني در تاريخ اتفاق افتاده که رييس‌جمهوري آمريکا حرفي بزند و تمام دنيا مخالفت کنند. امروز جز سه، چهار کشور کوچک و يک رژيم جعلي چه کسي از امريکا حمايت کرد؟!رييس‌جمهوري با تاکيد بر لزوم بيان 2 نکته اعلام کرد: نکته اول اعتماد ميان مردم و حاکميت است. نگذاريد اين اعتماد برهم بخورد. دولت، نيروهاي مسلح و در راس آن رهبري همه با هم حاکميت اين کشور هستيم و فکر نکنيد اگر بخشي را تعضيف کنيد، حاکميت به هم نمي‌ريزد. خير! همه با همه‌چيز به هم مي‌ريزد.
روحاني يادآور شد: اگر اشکال کوچکي در کشور هست، بزرگ نکنيد. رسانه‌هاي بيگانه که کار خود را انجام مي‌دهند. رسانه‌هاي داخلي ما نيز بايد وظيفه سنگين خود را احساس کنند و به انجام برسانند. مردم ما به نظام اعتماد دارند و هر گامي برداريم که اين اعتماد بيشتر شود، خدمت است به جامعه و کشور؛ و هر قدمي که برداريم که اين اعتماد کم شود، قدرت‌مان کم مي‌شود.روحاني با بيان اينکه اميد مردم را خدشه‌دار نکنيد، اظهار داشت: مسير ما، مسير درست و دقيقي بوده است. ما موفقيت‌هاي بسياري داشتيم. از هياهوي اين و آن ترس و باکي نداشته باشيم. توافقنامه يک بين‌المللي‌ داريم که دولت امريکا 9 ماه است که مي‌گويد اين توافق باعث شرمساري ماست و آن را بدترين توافق مي‌داند اما هنوز نتوانسته است عليه اين توافق کاري کند. اين نشان از موفقيت و عظمت ملت ما، توانمندي ديپلمات‌هاي ما‌ و ديگر نيروهاي ماست.
وي با اشاره به سخنان مداخله‌جويان برخي از کشورها درخصوص توان دفاعي ايران تصريح کرد: ممکن است يک نفر درباره تسليحات و توان دفاعي ايران حرف بزند. تسليحات ايران مانند همه دنيا است. در جهان قوانين بين‌المللي داريم که همه بر آن اساس عمل مي‌کنند. نيروي نظامي ما بايد بازدارنده باشد و در شرايط مبادا دفاع موثر انجام دهد. همه دنيا اين گونه است. رئيس شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينکه کسي نمي‌تواند درخصوص قدرت نظامي يک کشور که براساس قانون اساسي و دکترين نظامي‌اش طراحي شده حرف بزند، خاطرنشان کرد: ممکن است برخي‌ها بخواهند حرف بزنند و ما مشکلي نداريم. ما هم حرف‌هاي زيادي داريم. ما سوال مي‌کنيم آن روز که ما مظلومانه در برابر متجاوز مي‌جنگيديم اسلحه به کي داديد؟ ما مي‌پرسيم در شرايطي که مردم ما زير هدف توپخانه‌اي، موشک و بمباران دشمن بودند حاضر شديد سلاح پدافند هوايي به ما بدهيد؟ توپ ضدهوايي ساخت اروپا که آنها متعهد به تعميرش بودند براي تعمير به اروپا ارسال کرديم. درست نکردند گفتند شما در شرايط جنگي هستيد. گفتيم برگردانيد گفتند نمي‌توانيم چون شما در شرايط جنگي هستيد.
کار دولت يازدهم اين بود که اين ظلم را از روي سر مردم برداشت و تحريم را شکست
روحاني افزود: آنها مي‌خواهند درباره تسليحات نظامي ما حرف بزنند. ما خيلي حرف داريم. بحث حضور ايران در منطقه فرار به جلو است. چه کسي منطقه را ويران کرده است؟ کي عراق را ويران کرد؟ کي تروريست‌ها را درست و از آنها حمايت کرد؟ به اين حرف‌ها اعتنا نکنيد. اگر روزي لازم باشد بلد هستيم چگونه جواب بدهيم. هميشه اينها در برابر سخن حق ما حرفي ندارند. راه ما، راه صحيح و استواري است. ما اين مسير را ادامه مي‌دهيم. ممکن است مشکلاتي براي ما پيش بيايد؛ ما در برابر اين مشکلات ايستاده‌ايم. وي با بيان اينکه تحريم ظلم به ملت ايران بوده است، ابراز داشت: تحريم کار غلط، نادرست و غيرعادلانه‌اي بوده است. کار دولت يازدهم اين بود که اين ظلم را از روي سر مردم برداشت و تحريم را شکست. ما ظلم را برداشتيم. ممکن است کسي بگويد اين ظلم صد در صد برداشته نشده و فقط 85 درصد برداشته شده است. مگر بايد حتما صد در صد تحريم‌ها برداشته شود ولي اگر 85 درصد برداشته شده قيد آن را زد؟ بايد صفر و صدي ديد؟

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۹۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عروس امام خمینی درگذشت؛ معصومه حائری که بود؟

معصومه حائری فرزند مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و از خاندان آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری بنیان گذار حوزه علمیه قم است. او با آیت الله شهید مصطفی خمینی ازدواج کرده و عروس ارشد حضرت امام خمینی (س) است.

به گزارش جماران، خانم معصومه حائری در تاریخ ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۳۳ با حاج آقا مصطفی خمینی ازدواج کردند، ایشان در ابتدا علاقه‌ای به ازدواج نداشتند، اما با توجه به شرایط آن دوران به توصیه پدرشان و بعد از ملاقات حاج آقا مصطفی به ازدواج با ایشان رضایت می‌دهند، و بعد از گذشت یک سال به عقد ایشان در می‌آیند. 

حاصل ازدواجشان ۴ فرزند بود، دو تن از فرزندانشان در کودکی از دنیا رفته اند، و یک پسر به نام حسین و یک دختر به نام مریم دارند. ایشان در دوران تبعید حضرت امام (س) و حاج آقا مصطفی در عراق حضور داشتند، و همسر گرامیشان را همراهی می‌کردند.

 

دیگر خبرها

  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد
  • جنایات رژیم صهیونیستی به مساله اول رسانه‌های جهانی تبدیل شده است
  • حرف‌های جالب عروس بزرگ امام: نمی‌خواستم ازدواج کنم اما.. /آقا مصطفی، روحانیِ مدرنی بود و در حجاب سختگیری نداشت
  • آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود
  • عروس بزرگ امام خمینی درگذشت
  • معصومه حائری، عروس امام خمینی درگذشت
  • همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت
  • همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت
  • عروس امام خمینی درگذشت؛ معصومه حائری که بود؟