Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار جماران، سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در همایش بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله حاج سیدمصطفی خمینی با بیان خاطراتی از آن مرحوم دقایقی قبل آغاز شد.

رئیس جمهوری که در این مراسم سخنرانی می کرد در تکریم شخصیت فرزند ارشد امام گفت:

- مجلس بزرگداشت شخصیت بزرگ حوزوی و علمی و انقلابی ما از بیت بزرگ حضرت امام آیت الله خمینی که بعد از چهل سال امروز به یاد آن روزها در اینجا گرد آمدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

- ابعاد شخصیت او از ابعاد مختلف جای بررسی و بهره برداری دارد از یک طرف جایگاه ایشان به عنوان عالم و فقیه و مجتهد عارف و انقلابی و مبارز، و از طرف دیگر جایگاهی که ایشان در بیت امام و نهضت انقلابی داشت.

- شهید مصطفی خمینی به عنوان امید همه انقلابیون بود نگاه ما به ایشان اینگونه بود که اگر امام روزی در بین ما نباشد فردی هست که بتواند این پرچم را بر دوش گیرد و نهضت را ادامه دهد.

- ایشان به عنوان مشاور و یار بزرگ در کنار امام بود. تنها فرزند امام نبود بلکه خود جایگاه ویژه ای در میان انقلابیون داشت.

-  اگر قیام 15 خرداد نبود یا جان امام در خطر بود یا امام برای همیشه در زندان می ماند. حضور مردم در شهرها ی مختلف باعث شد که نظام احساس کند که نمی شود امام را از جامعه گرفت یا شخصیت ایشان را حذف کرد.

- تلاش حاج مصطفی و سایر بزرگان باعث شد جان امام حفظ شود.

- در سال 43 نیز وقتی که امام دستگیر شد و همه خیابانهای قم را سربازها گرفتند و همه مدارس توسط نیروهای نظامی آن زمان محصور شدند. کسی که به در خانه مراجع برای دادخواهی می رفت حاج آقا مصطفی بود.

- ماندن حاج مصطفی در کنار امام در ترکیه بسیار تاثیرگذار بود. همچنین در ایامی که امام در دوران تبعید در نجف اشرف می گذراندند. نقش ممتاز در همراهی با امام و در نهضت اسلامی داشت.

- شخصی متواضع بود که در همه اجتماعات حضور پیدا می کرد. به ظاهر هم خیلی در کنار امام ظاهر نمی شد. اما شخصیتی در دسترس همه بود.

- شجاع بود با ویژگی هایی که این عالم فقیه مجاهد در کنار امام داشت درواقع یک یار فداکار در کنار امام راحل بود.

- سالهای 48، 49 مشکلات فراوان بود و فراز نهضت نبود. در سالهای بعد خفقان حاکم بود به نحوی که نام و تصویر و نوار و رساله امام ممنوع بودند. حتی برای آنکه رساله امام را پخش کنند روی جلد نام مرجع دیگر را می زدند. رژیم با این کار فکر می کرد که امام با این کارها فراموش می شود. درحالی که همه این اقدامات نتیجه ای معکوس داشت و این اعمال کودکانه در راه و تصمیم مردم اثری نداشت.

- شهادت ایشان جامعه را تغییر داد. باورکردنی نبود ما همه فکر می کردیم شایعه است. این خبر مردم را عصبانی کرد. برداشت مردم این بود که حاج آقا مصطفی را شهید کردند. مردم برایشان غیرقابل تحمل بود. مردم احساس می کردند رژیم کاری برخلاف اراده مردم کرده است. آن زمان بود که ترس ها فرو ریخت و اراده و هیجان مردم ظهور و بروز پیدا کرد.

- در مجلس هفتم ایشان، همه بودند از دانشگاهیان و مقامات سیاسی که در احزاب مختلف فعال بودند. روحانیون و علما بازاریان همه بودند. نظامی ها در خیابان بودند. این ماجرا طوفانی را در جامعه ما به وجود آورد. این حرکت باعث شد که حوادث دی ماه قم، بهمن تبریز و چهله ها زنجیروار اتفاق افتد و رژیم را در فشار نهایی قرار دهد.

در حال تکمیل ....

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۶۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت از مردم برای شرکت در اجلاسیه ۹۲ شهید والامقام شهرستان باشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، جانشین فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان باشت گفت:  تکریم و تعظیم از مقام شامخ شهدا یک وظیفه و ضرورت غیر قابل انکار است، شهدا با تاسی از اعمال و رفتار حضرت امام حسین (ع) درس فداکاری، وفاداری، از خودگذشتگی و شجاعت، شهامت و صداقت آموختند و در عمل نیز آن را به اثبات رسانیدند و در راه دفاع از اهداف مقدس اسلام جانفشانی نمودند و حماسه‌ای جاوید آفریدند.
سرگرد پاسدار عبدالوهاب عبدی پور از همه نهادها، ادارات، سازمانها، خانواده‌های معظم شهدا، آزادگان، رزمندگان، ایثارگران، جانبازان، پیشکسوتان، هنرمندان، اصحاب رسانه، اساتید، دانشجویان، دانش آموزان، جامعه کارگری وکشاورزان، فرهنگیان، اصناف وبازاریان ومردم شهیدپرور و همیشه در صحنه شهرستان باشت دعوت کرد روز پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت، ساعت ۹ با حضور گسترده خود در مصلی امام خمینی (ره) شهرباشت ضمن زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای والا مقام با آرمان‌های این عزیزان، امام شهدا و مقام عظمای ولایت تجدید عهد و پیمان کنند.

دیگر خبرها

  • روایت شهید مطهری از کلاس درس متفاوت امام
  • شوخی گل آقا با امام خمینی (ره) + فیلم
  • دستور ساواک برای بازرسی از عروس امام
  • مشارکت ارتش در اجرای طرح مردم یاری در مناطق مرزی و محروم کرمانشاه
  • انتشار اسناد ساواک درباره بازرسی از همسر سیدمصطفی خمینی
  • دعوت از مردم برای شرکت در اجلاسیه ۹۲ شهید والامقام شهرستان باشت
  • سپاه و ارتش بازوان قدرتمند نظام جمهوری اسلامی اند 
  • منصوری:‌ جمهوری اسلامی ایران در دوره اقتدار قرار داد
  • مطهری امام
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد