Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@09:06:12 GMT

ساختمان سازی و رعایت حقوق شهروندی - علی حبیبی*

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۰۱۶۴۴

ساختمان سازی و رعایت حقوق شهروندی - علی حبیبی*

تهران - ایرنا - حفظ حقوق شهروندی وظیفه ذاتی همه و از جمله نهادهای خدماتی و غیر خدماتی جامعه است و چنانچه هر یک از این دستگاه ها در این زمینه غفلت کنند، می تواند کل زحمات یک مجموعه را از بین ببرد.

تمام افراد از حقوق خاصی در جامعه برخوردارند و این حقوق از محل عبور و مرور در خیابان شروع می شود و تا محل کار، محل تحصیل، مجتمع های مسکونی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. ادامه می یابد.
همه ما در طول شبانه روز با اشکال مختلفی از رعایت حقوق شهروندی و در مقابل رعایت نکردن این حقوق در شهر و محل زندگی خود روبرو هستیم و به همان اندازه که از رعایت این حقوق احساس خشنودی می کنیم، در مقابل نادیده گرفتن آن نیز آزرده خاطر می شویم.
رعایت نکردن حقوق شهروندی می تواند آسیب ها و صدمات زیادی به جامعه وارد کند که ابعاد آن تا گسترش مسائل روحی و جسمی جامعه امتداد پیدا می کند.
خیلی از موارد رعایت نکردن حقوق شهروندی علاوه بر بروز مسائل روحی، به صدمات جسمی نیز منجر می شود که در هر دو صورت خسارت بار است.
جامعه ما هنوز در رعایت حقوق شهروندی در جایگاه مناسبی قرار ندارد و برای راستی آزمایی این مطلب نیز راه دوری نمی رویم و وقتی به اطرافمان نگاه کنیم یعنی از خانه وارد کوچه و خیابان می شویم به عمق و ابعاد این مساله پی خواهیم برد.
در خصوص رعایت حقوق شهروندی، طبیعتا دستگاه های خدماتی و غیر خدماتی باید بیشتر از سایرین مراقبت کنند زیرا اعمال و فعالیت آنان افراد زیادی از یک محل یا یک شهر را تحت تاثیر عوارض کارهای خود قرار می دهند و ممکن است در این زمینه سبب نارضایتی هایی نیز در جامعه شوند.
مساله ساختمان سازی در پایتخت و خیلی شهرهای دیگر همواره یکی از مسائل شهروندان بوده و غالبا کسانی که در نزدیکی این ساختمان ها، کار یا زندگی می کنند بیشتر با عوارض و پیامدهای آن درگیر هستند.
لزوم نوسازی و ساختمان سازی در شهر یک امر ضروری و لازمه زندگی شهری و غیر شهری است و هیچ کس نیز معترض ساختمان سازی نیست زیرا داشتن سرپناه از ضرورت های اولیه زندگی بشر است.
اما کیفیت ساختمان سازی و اینکه در مدت انجام عملیات نوسازی، همه اهالی محل از آرامش نسبی برخوردار باشند نیز از ضرورت های انجام این کار است. قطعا پذیرفته نیست برای احداث یک ساختمان چند طبقه یا بیشتر، باید دو سال و یا خیلی بیشتر آرامش مردم محل به هم بخورد و از طرفی تردد آنان در محل نیز همراه با آسیب و خطر جانی همراه باشد.
این یک واقعیت است که در طول مدت ساختمان سازی علاوه بر سر و صدا، ممکن است شهروندان مشکلاتی در تردد داشته باشند اما هنگامی که این تولید صدا و ایجاد موانع نامتعارف شود، قطعا نارضایتی شهروندان را به همراه خواهد داشت.
در مساله ساختمان سازی خیلی از مالکان و پیمانکاران، حقوق همسایه ها و عابران پیاده و خودروهای عبوری را رعایت می کنند اما در مقابل خیلی از همین مالکان و پیمانکاران نیز آن را رعایت نمی کنند.
برخی از مالکان و پیمانکاران نیز پس از شروع کار با نصب بنر و پارچه نوشته، از اینکه ممکن است در جریان ساختمان سازی مزاحمتی برای همسایه ها فراهم شود پیشاپیش عذرخواهی می کنند که یک امر پسندیده بوده و ممکن است خیلی از چالش ها را کاهش دهد.
اما سخن نگارنده با نهادها، مالکان و پیمانکارانی است که کمتر حقوق دیگران را در احداث این ساختمان ها رعایت می کنند که باعث خیلی از در گیری ها در محل زندگی شهروندان می شوند.
یکی از مسائلی که برخی از پیمانکاران رعایت نمی کنند که شاید عامل بروز آن نهادهای ذیربط مثل شهرداری باشد، تجاوز به حریم عابر پیاده است بطوری که با نصب حفاظ های فلزی و غیره تمام عرض و «بر» ساختمان یاد شده برای رفت و آمد عابر پیاده بسته می شود و آنان ناگزیرند از محل تردد خودروها ادامه مسیر دهند.
خیلی از این ساختمان ها در خیابان های اصلی در حال احداث است که به دلیل کم عرض بودن پیاده رو، حفاظ های یادشده تمام سطح محل عبور عابر پیاده را در برگرفته بطوری که شهروندان ناگزیرند از محل تردد خودروها عبور کنند.
تردد عابران پیاده از این خیابان ها که معمولا خودروهای عبوری با سرعت زیاد حرکت می کنند خطرات فراوان جانی برای آنان به همراه دارد بطوری که برخی از تصادفات نیز از همین ناحیه متوجه شهروندان می شود.
با اینکه در وسط برخی از همین خیابان ها (محل اصلی تردد خودرو)، پلیس و یا شهرداری موانع پلاستیکی در مسیر تردد خودروها برای عبور عابرین پیاده نصب کرده اما این موانع به هیچ وجه نمی تواند مانع تصادف خودرو با عابر شود زیرا سرعت زیاد خودرو و احتمال گردش به چپ این وسایل، احتمال مصدومیت زیاد عابرین پیاده را به دنبال دارد.
نکته دیگر اینکه عرض و به عبارت دیگر «بر» برخی از همین ساختمان های در حال احداث به بیش از 50 متر مربع هم می رسد که به دلیل سرعت زیاد خودرو و پیش بینی نشدن سرعت گیر، احتمال برخورد این خودروها با عابرین وجود دارد که در صورت وقوع چنین حوادثی، عمق مصدومیت نیز بسیار زیاد خواهد بود.
برای ساخت و احداث این پروژه های بزرگ قطعا به زمان طولانی و حتی یک دهه فرصت نیاز است و در این مدت طولانی هرگز نمی توان از شهروندان درخواست کرد که در مقابل مشکلات، صبر و شکیبایی از خود نشان دهند.
وقتی زمان چنین کارهایی طولانی باشد و همچنین فکری به حال پیشگیری از وقوع اینگونه حوادث نشود قطعا میزان تلفات بالا خواهد رفت و از طرف دیگر سلامت روحی شهروندان نیز به خطر خواهد افتاد.
با اینحال این مناطق معمولا محل گذر عابران پیاده از جمله دانش آموزان است که چنانچه تمهیدات خاصی در این زمینه اندیشیده نشود خطرات زیادی آنان را تهدید خواهد کرد و در این شرایط به طور قطع نه دانش آموز در زمان تحصیل آرامش خواهد داشت و نه والدینی که چشم به راه فرزندان خود هستند تا به سلامتی به خانه برگردند.
-------------------------------------------------------------
** دبیر سرویس اجتماعی ایرنا

اجتمام**1569**1021
انتشار: حسین نوروزیان

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۱۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن سازی سازه‌های آبی و خاکی و ساختمان‌های غیرایمن با سرعت پیگیری شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، مدیرکل مدیریت بحران استان یزد در نشست ارزیابی اولیه بارندگی‌های اخیر با اشاره به احتمال بارش‌های جدید در استان، بر نظارت و ارزیابی ایمن سازه‌های آبی و خاکی تاکیدکرد و اظهار داشت:خوشبختانه در یک ماه گذشته استان شاهد بارش‌های خوبی بود و همین امر باعث ذخیره آب در سازه‌های آبی و خاکی سطح استان شد.
 وی ادامه داد: با توجه به احتمال بارش‌های جدید نیاز است اقدامات لازم برای ارزیابی، ایمن سازی و تخلیه آب سازه‌های آبی خاکی توسط آب منطقه‌ای و منابع طبیعی صورت گیرد و در این زمینه بخشداران و دهیاران همکاری لازم را داشته باشند.
ملک زاده با اشاره به احتمال حوادث ثانویه در مخاطره بارندگی و سیلاب، افزود: شهرداران و بخشداران با استفاده از ظرفیت نظام مهندسی و بنیاد مسکن بازدید و دستورات لازم برای ایمن سازی آن را ارائه کنند.
مدیرکل بحران در خصوص قنوات و چاه‌های کشاورزی آسیب دیده از سیل نیز خواستار تسریع در امدادرسانی توسط جهاد کشاورزی شد و گفت کشاورزان، باغداران و مالکان قنوات جهت پیگیری و ثبت خسارت می‌توانند به ادارات جهاد کشاورزی مناطق خود مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • احتمال تغییر رقم دستمزد کارگران در ۱۴۰۳ تقویت شد/ آیا مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه تجارت
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت
  • کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند
  • شهرداری ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه گردشگری همدان هزینه می‌کند
  • عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان آغاز شد
  • شورای شهر تأثیر مثبتی بر توسعه حقوق شهروندی دارد
  • ایمن سازی سازه‌های آبی و خاکی و ساختمان‌های غیرایمن با سرعت پیگیری شود
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد