Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@15:54:58 GMT

گذر از پيچ و خم‌هاي خواستگاري

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۰۱۹۷۱

گذر از پيچ و خم‌هاي خواستگاري

خبرگزاري آريا -

مراسم خواستگاري راه و رسم خاص خودش را دارد. راه و رسمي که همه کم و بيش از آن اطلاع دارند اما تفاوت هاي فرهنگي يا کم تجربگي ممکن است باعث شود خارج از انتظارات طرف مقابل رفتار کنند. بنابراين اين نکات را بخوانيد تا جزئيات يک خواستگاري استاندارد را ياد بگيريد.
بردن گل
در جلسه اول بردن گل را به دو جهت انجام مي دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اول: اگر خانواده دختر انتظار آوردن گل را داشته باشند ولي چنين کاري انجام نشود به حساب بي احترامي خود بگذارند.
دوم: اثر رواني خوبي بر روي خانواده ي دختر خواهد داشت. بهتر است گل صورتي رنگ (علامت خلاقيت، لذت و زندگي) از يک نوع به تعداد فرد باشد.
زمان خواستگاري:
بهتر است زمان خواستگاري بعد از ظهر باشد.
افرادي که به خواستگاري مي روند
بهتر است افرادي که به خواستگاري مي روند از بردن عروس خانواده، دختر مجرد خودداري کنند دختر خانم هاي مجرد قدرت تجزيه و تحليل کامل فضاي خواستگاري را ندارندو ممکن است عملي انجام دهند که مشکل ساز شود.
لباس خواستگاري
آقا پسر بايد لباس سنگين و مناسبي بپوشد و دختر خانم نيز در جلسه هايي که با مردان حضوردارند بايد به اين نکته توجه کنندکه از پوشيدن لباس آستين کوتاه و مدل هاي جلف که علامت نقص عقل تلقي مي شود خودداري کنند.
اضطراب خواستگاري
اگر قرار است سوالاتي از يکديگر بپرسيد قبل از مراسم آن ها را مرور کنند و خوب است که دختر خانم قبل از آمدن ميهمان کمي تمرين کند تا اضطرابش کاهش يابد.
ساعت خواستگاري:
ساعت 4-7 بعد از ظهر زمان مناسبي براي خواستگاري است.
کنترل عروس و داماد
عروس و داماد بايد هر لحظه توسط خودي ها تحت نظر باشند تا ايراد هاي ظاهري لباس وچهره ي خود را بر طرف کنند. اولين ديدار و ملاقات رسمي دختر و پسر به ياد ماندني و تأثير گذار است.
زنگ زدن در منزل:
توصيه مي شود وقتي زنگ توسط خواستگاران زده شد بلافاصله در را باز نکنيد، زيرا علامت عجله و اشتياق خانواده ي دختر است بايد توجه کرد که در هم از قبل باز نباشد چون معني خوبي ندارد.
وقت جلسه اول :
بهتر است مدت زمان جلسه اول محدود باشد. 45 دقيقه تا يک ساعت مدت قابل قبولي است.
فضاي خواستگاري:
فضا بايد بدون محرک باشد.
زن ومردي که مي خواهند عمري در کنار هم به سر برند، بايد جاذبه و کشش لازم را نسبت به يکديگر داشته باشند و اگر اين کشش و جاذبه در ميان نباشد، شرايط مناسب ديگر، اين کمبود را جبران نمي کند. چون آنچه ادامه زندگي را ممکن مي کند تنها زيبايي نيست، وجود تفاهم و کمالات روحي و اخلاقي همسر، در اين ميان نقش برجسته تري را بر عهده دارد

خوردني ها و نوشيدني ها:
در مراسم خواستگاري نبايد از شيريني تر استفاده کرد. همچنين در اين ميهماني رسمي بهتر است ظرف ميوه حاوي ميوه هاي نظير سيب، کيوي، گيلاس، زردآلو باشد. خوب است يک نوشيدني مناسب فصل سال و فرهنگ جامعه نظير چاي براي پذيراي آماده شود.
شکستن سکوت:
براي شکسن سکوت مي توان سخن را از مسائل فرهنگي، اجتماعي، خبر هاي داغ صدا و سيما، و مانند اين ها آغاز کرد.
پذيرايي:
عروس خانم هنگام پذيرايي به نکات زير توجه کند:
1- سيني چاي يا شربت زياد سنگين نباشد.
٢- هنگام پذيرايي لبخندي برلب داشته باشد. قبلاٌ نوع لبخند را در مقابل آينه امتحان کند.
٣- هر وقت عروس خانم احساس کرد که تحت فشار خنده پر سرو صداي است به بهانه درست کردن چادر دهان را باز کند تا خنده اش تمام شود.
٤- در هر سيني بايد حاوي شش ظرف نوشيدني باشد.
٥- اساسا خوردني ها کمکي است براي کم کردن استرس و اضطراب
معرفي
عروس خانم و آقا داماد بايد در اولين جلسه اي که همديگر را مي بينند، خود را معرفي کنند. پس از اين که ملاقات دختر و پسر پايان يافت، بايد در انتظار تلفن خواستگار بود اگر پاسخ مثبت بود زمان جلسه بعدي مشخص مي شود. در کشور ما رسم نيست خانواده پسر پاسخ منفي خود را به خانواده دختر اطلاع دهند، عدم پيگيري خانواده پسر پس از گذشت چند هفته به مفهوم پاسخ منفي آنهاست.
کشش و جاذبه ي ظاهري دختر و پسر
زن و مردي که مي خواهند عمري در کنار هم به سر برند، بايد جاذبه و کشش لازم را نسبت به يکديگر داشته باشند و اگر اين کشش و جاذبه در ميان نباشد، شرايط مناسب ديگر، اين کمبود را جبران نمي کند. چون آنچه ادامه زندگي را ممکن مي کند تنها زيبايي نيست، وجود تفاهم و کمالات روحي و اخلاقي همسر، در اين ميان نقش برجسته تري را بر عهده دارد.
مکان و تعداد جلسات
پسر و دختر بايد چند جلسه با هم صحبت كنند به فرهنگ خانواده، سن آنها، بزرگي و كوچكي شهري كه در آن زندگي مي كنند بستگي دارد. برخي مطالب جنبه عمومي داشته و لازم است روي آن بحث شود.
يكي از كارها و شيوه هاي ديگر، ارايه ي مكتوب مطالب راجع به خود طرف مقابل است. مطالب مكتوب به دلايل زير داراي مزيت هستند: 1- با تمركز و تفكر بيشتري به رشته تحرير در مي آيد 2- به دليل پيوستگي، منطقي تر كم كم تناقص تر هستند. 3- براي هر دو طرف باز خواني مجدد فراهم مي شود 4- در صورت ايجاد شرايط ازدواج، طرفين همواره خود را متعهد به انجام آن دانسته و با مراجعه هاي بعدي مي توانند در اصلاح و تصحيح انحرافات بكوشند.
نوع سوالات
بستگي به عوامل گوناگون مثل اهميت موضوعات مختلف براي دختر و پسر ميزان شناخت آنها از يكديگر دارند. از طرح پرسش هايي كه جواب آنها از قبل روشن است جدا پرهيز كنيد. بهتر است از شيوه هاي توضيحي- سوالي استفاده كنيد به اين ترتيب كه ابتدا هريك از طرفين توضيحات كاملي پيرامون خود در همان زمينه ارائه و سپس مشابه آن را از طرف مقابل در خواست كنيد.
آغاز گفتگو
هر كدام از طرفين مي توانند گفت گو را شروع كنند و باعث كاهش اضطراب طرف مقابل شوند معرفي مجدد خود و خانواده، اطلاعات مربوط به سن، تولد، شغل، سابقه شغلي و غيره را بيان كنند. يك زن و شوهر در دراز مدت بيش تر با وي ‍ ‍ ژگي هاي اخلاقي و شخصيتي منش ها و باورها يكديگر زندگي مي كنند تا با ويژگي هاي نظير موقعيت خانوادگي، اجتماعي، و تيپ و چهره.
و اما يک نکته مهم:
1- الزام شرعي در خواستگاري از طرف مرد وجود ندارد و خواستگاري از طرف زن حرام نيست.
2- رسم خواستگاري مرد از زن، منحصر به ايران، جوامع اسلامي و زمان حاضر نبوده بلكه از دير باز در ميان اقوام و ملل مختلف مرسوم بوده است.
3- انجام خواستگاري از سوي مرد، مطابق راز خلقت انسان و هماهنگ با روحيات و نقش زن و مرد درزندگي است.
4- شكست و ناكامي در خواستگاري، براي مرد قابل تحمل است.
5- خواستگاري مرد، ضامن حفظ تعادل نظام اجتماعي و ايجاد توازن ميان قدرت جسماني مرد و ضعف جسماني زن است.
6- در مجموع خواستگاري مرد، نوعي اداي احترام به شخصيت زن است.
منبع: ايراني سلام


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۱۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفاع جوان کاشمری از ۳ دختر در مقابل اراذل

دریافت 37 MB کد خبر 6090340

دیگر خبرها

  • دختر شاعر فلسطینی مانند پدرش کشته شد
  • خواستگاری مهران مدیری از نعیمه نظام دوست
  • دفاع جوان کاشمری از ۳ دختر در مقابل اراذل
  • (ویدئو) مرد آمریکایی به کمک دختر ترکیه‌ای مسلمان شد
  • واکنش یک چهره‌ی سیاسی به تاریخ‌سازی دختر دونده ایرانی
  • حال خوب| برآورده شدن آرزوی دختر کارآفرین
  • دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودکشی نکرد
  • دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودکشی نکرده است
  • اظهارات جنجالی دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودکشی نکرد! / پرونده باز است
  • سکانس خنده‌دار از حرف زدن نعیمه نظام‌دوست به زبان روسی (فیلم)