Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد نیوز، نشست رسانه ای بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان صبح امروز ۳۰ مهرماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.در این نشست خبری مریم کاظمی دبیر جشنواره و فاضل عبادی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان حضور داشتند و اجرای نشست نیز بر عهده جواد اعرابی بود.

در ابتدای این نشست عبادی با اشاره به ظرفیت های استان همدان بیان کرد: بنا داریم استان همدان را به قطب فعالیت های فرهنگی کودکان و نوجوانان تبدیل کنیم که در همین راستا برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، فیلم کودکان و نوجوانان، تصویرسازی آیات برای کودکان و نوجوانان، برپایی جشنواره شعر، معرفی نخبگان کودک و نوجوان و… از جمله این فعالیت ها هستند و معتقدیم تثبیت این برنامه ها به نام شهر همدان یکی از راه های پاسداشت فرهنگ و تمدن این شهر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس فراخوان داده شده آثار خوبی به دبیرخانه رسیده اند که امسال از لحاظ کمیت ۲۵ درصد افزایش تقاضا داشتیم و از لحاظ محتوا نیز جشنواره رشد خوبی کرده است

وی ادامه داد: ۹ شهرستان استان همدان همگی دارای مجتمع های فرهنگی بوده و به دلیل نعمت برگزاری این جشنواره ها شهر ما دارای سالن های مجهز برای برگزاری جشنواره های بین المللی است. همچنین براساس فراخوان داده شده آثار خوبی به دبیرخانه رسیده اند که امسال از لحاظ کمیت ۲۵ درصد افزایش تقاضا داشتیم و از لحاظ محتوا نیز جشنواره رشد خوبی کرده است.

در ادامه نشست کاظمی بیان کرد: از بزرگترین خوشحالی های من این است که جشنواره ای در شهرستان برگزار می شود چون اگر از شهر تهران تمرکززدایی شود مخاطبان با شهرهایی که میزبان چنین رویدادهایی هستند آشنایی بیشتری پیدا کرده و مردم آن شهرها نیز با فرهنگ و هنر بیشتر آشنا می شوند.

وی با ارایه اطلاعاتی درباره بخش های مختلف جشنواره یادآور شد: در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی ۶۷ متقاضی داشتیم که ۱۰ اثر برگزیده شدند و در حال حاضر استادان با نویسندگان این آثار کار می کنند تا نمایشنامه ها به سطح کیفی بهتری برسند. همچنین در بخش خیابانی ۱۶۹ طرح به دست ما رسید که در نهایت ۸ طرح در بخش نهایی انتخاب شدند. در بخش مسابقه خردسال نیز ۷۳ طرح ارایه شد که در بازبینی نهایی هفت اثر انتخاب شدند. در بخش کودک و نوجوان نیز به ترتیب ۶۴ و ۴۸ اثر به دستمان رسیدکه به زودی نتایج نهایی را اعلام خواهیم کرد.

کاظمی متذکر شد: تعداد کارها به رشد کیفی جشنواره کمک می کند چون امکان بهتری برای انتخاب کارهای باکیفیت به ما می دهد همچنین به طور موازی در حال بازبینی کارهای خارجی نیز هستیم. ۱۲۰ نمایش خارجی برای حضور در بخش بین الملل درخواست دادند که حضور برخی قطعی شده و با برخی دیگر در حال مذاکره هستیم. همچنین شورای سیاستگذاری جشنواره نیز مشخص شده که به زودی جلسه ای برگزار خواهیم کرد.

وی درباره نهادهایی که با جشنواره همکاری می کنند بیان کرد: با کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان، موسسه تماشاگان، صداوسیما و کانون های خانه تئاتر برای همکاری با جشنواره صحبت هایی صورت گرفته است. همچنین صحبت هایی برای پذیرایی، اسکان، تعداد مهمان ها و… شده و تفاهمنامه ای امضا شده است. در واقع همه برنامه ها در حال انجام است و امیدواریم تا یک ماه و نیم آینده اکثر آنها نهایی و به نتیجه برسد.شخصا فکر می کنم حضور نداشتن داوران کودک و نوجوانان کار درستی نیست چون این اقدام از جشنواره فیلم کودک و نوجوان به جشنواره ما راه یافته است در حالی که تئاتر یک امر تخصصی است و به راحتی نمی توان آن را داوری کرد

کاظمی با اشاره به اینکه ۶ عنوان کتاب در این دوره از جشنواره رونمایی خواهد شد درباره حضور نداشتن داورهای کودک و نوجوان در جشنواره گفت: شخصا فکر می کنم حضور نداشتن داوران کودک و نوجوانان کار درستی نیست چون این اقدام از جشنواره فیلم کودک و نوجوان به جشنواره ما راه یافته است در حالی که تئاتر یک امر تخصصی است و به راحتی نمی توان آن را داوری کرد.

دبیر جشنواره درباره پرداختن به موضوعات تلخی که برای کودکان در جامعه اتفاق افتاده بیان کرد: ما می خواهیم در این جشنواره امید به وجود بیاوریم و اتفاقاتی که برای کودکان در این روزها رخ داده جزو رویکرد جشنواره نیست اما هنرمندان می توانند برای مضامین شان از آنها استفاده کنند. همچنین باید عنوان کنم شعار امسال جشنواره «کودکی همسفر قصه ها» است.

وی درباره مشکلاتی که چند سال است جشنواره با آن روبرو بوده و همکاری نکردن مدیران همدان با مسئولان جشنواره توضیح داد: قطعا همیشه مشکلاتی هست اما باید آنها را به شکلی از سر راه برداریم. من هر سال به عنوان متقاضی در جشنواره شرکت داشتم و چهار است به همدان نرفتم و از کیفیت پذیرایی و جشنواره بی خبر هستم اما ما همه مشکلات را مطرح کردیم تا اتفاقاتی مانند سال گذشته رخ ندهد.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: تلاشمان این است که برخی از کاستی های سال گذشته برطرف شود، حتی اگر بتوانیم کمی رشد داشته باشیم خوب است چون همه ما مدیران مقطعی هستیم و نباید فکر کنیم که در همان سال که دبیر شده ایم باید انقلابی در جشنواره رخ دهد. اساس جشنواره این است که کیفیت کارها بالا بیاید، سالن ها تجهیز شود و همه کنار هم حالشان خوب باشد پس مسایل دیگر حاشیه است که ما به آن ورود نمی کنیم.

کاظمی در ادامه با اشاره به اینکه تا امروز هیچ تغییری در سالن های برگزارکننده جشنواره به وجود نیامده بیان کرد: در همدان نیز به رسم تهران که خانه هایی را تبدیل به تماشاخانه و تئاتر می کنند و اتاق  های کوچک به سالن تبدیل شده اند. معتقدم که در طول سال باید تغییرات کلانی صورت گیرد و سازمان های ذی‌ربط و ذی‌نفع در این افتخار استانی همکاری و مشارکت کنند اما تا نزدیک به برگزاری جشنواره می شود همه به یاد تامین امکانات و تجهیزات می افتیم.

عبادی نیز در این زمینه توضیح داد: شاید در کشور، استان های کمی داشته باشیم که هم بتوانند جشنواره تئاتر و هم جشنواره فیلم را با فاصله اندک از هم برگزار کنند. زیرساخت های استان همدان از لحاظ کمی و کیفی تغییر کرده است و ما سال گذشته ۲ سالن به سالن هایمان اضافه کردیم، در واقع اگر امکاناتمان از تهران بیشتر نباشد کمتر نیست و حتی برای اسکان مهمانان هتل پنج ستاره در نظر گرفته شده است و می توان گفت از نظر اسکان و پذیرایی بهتر از تهران عمل می کنیم.بودجه امسال رشد قابل ملاحظه ای داشته و مشکلی از این جهت نخواهیم داشت. امسال ۱۵ درصد افزایش بودجه داشتیم که سهم اداره کل هنرهای نمایشی ۸۰۰ میلیون تومان است

وی ادامه داد: امسال نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان تجهیزات مصرفی هزینه شده است و ما تلاش کردیم با کمترین هزینه بهترین امکانات را فراهم کنیم.

در پایان این نشست مهدی حاجیان مسئول ستاد جشنواره درباره میزان بودجه این دوره توضیح داد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به صورت مشترک بین اداره فرهنگ و ارشاد استان همدان و اداره کل هنرهای نمایشی برگزار می شود که هر کدام بخشی از هزینه ها را بر عهده دارند. هزینه های اجرایی مانند اسکان، پذیرایی، ایاب و ذهاب و… بر عهده استان همدان و هزینه های تولید، کمک هزینه ها، جوایز، حق الزحمه داوری ها و … اداره کل هنرهای نمایشی بر عهده دارد.

وی در پایان بیان کرد: بودجه امسال رشد قابل ملاحظه ای داشته و مشکلی از این جهت نخواهیم داشت. امسال ۱۵ درصد افزایش بودجه داشتیم که سهم اداره کل هنرهای نمایشی ۸۰۰ میلیون تومان است.

 فاضل عبادی سهم استان همدان در برگزاری جشنواره را بیش از یک میلیاردتومان اعلام کرد.

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۳۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران، در نوزدهمین شب کارگردان که روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد در کنار اهدای مدالیوم به اکبر زنجانپور از سه چهره تاثیر گذار حوزه تئاتر قدردانی می شود.

انجمن کارگردانان تندیس و لوح تقدیر خود را به پاس سال‌ها تلاش و هنرآفرینی در حوزه کارگردانی تئاتر رادیویی به ژاله علو همچنین به پاس تلاش های فراوان در حوزه آموزش تئاتر و کارگردانی به علیرضا کوشک جلالی و به پاس تلاش های اجتماعی در حوزه تئاتر به علی شمس اهدا خواهد کرد.

این مراسم روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه و از ساعت ۱۷ در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می شود و ورود برای عموم علاقه مندان آزاد است.

کد خبر 6089789 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • قدردانی از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ فرزندتان را به ربات آزمون دهنده تبدیل نکنید!
  • فیلم| تلاش‌ها برای یافتن کودک پنج ساله غرق شده همچنان ادامه دارد
  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد
  • راهیابی ۲ نمایش از البرز به جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد
  • پینوکیویی که کارآفرین است
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • این خبرها را از دست ندهید