Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-06@19:28:04 GMT

حیات‌ وحش استان ؛ همچنان تلف می‌شوند

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۰۶۱۳۰

حیات‌ وحش استان ؛ همچنان تلف می‌شوند

به گزارش خبرگزاری برنا ؛بهرامعلی ظاهری، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: چندی پیش در منطقه آزاد دامغان و مرز بین شهرستان‌های دامغان و مهدیشهر که بخشی از منطقه حفاظت‌شده صیدوا نیز در آن واقع شده گزارش‌هایی در خصوص تلفات حیات‌وحش به محیط‌زیست استان رسید که مراتب به سرعت پیگیری و مورد بررسی و پایش قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از مسجل شدن بروز بیماری و تایید مرگ روزانه حیات‌وحش در این منطقه توسط کارشناسان در این منطقه خبر داد و افزود: در همان ابتدای شیوع بیماری، بررسی‌ها انجام و مشخص شد که تلفات حیات‌وحش این منطقه در اثر بیماری ppr یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه تلفات ناشی از این بیماری می‌توانست به یک بحران تبدیل شود، ادامه داد: اقدام به موقع دستگاه‌های ذی‌ربط و از جمله محیط‌زیست و دامپزشکی و همچنین همکاری خوب استانداری سمنان و دیگر دستگاه‌ها و خصوصا ماموران محیط‌زیست سبب شد که میزان تلفات تا حد زیادی در استان کاهش یابد لذا برخلاف برخی استان‌ها این بیماری در استان تلفات روزانه کمتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه تلفات روزانه حیات‌وحش در اثر این بیماری در استان انگشت‌شمار است تصریح کرد: اگر مدیریت درستی صورت نمی‌گرفت شیوع طاعون و انتقال آن به دیگر زیستگاه‌ها می‌توانست بحران زیست‌محیطی ایجاد کند چرا که در این منطقه ما با تنوع خوبی از حیات‌وحش و دستجات حیات‌وحش متعدد روبرو هستیم.

وی از انجام روزانه‌ دفن بهداشتی و سترون‌سازی حیات‌وحش تلف شده در منطقه با هدف کنترل و مهار بیماری خبر داد و افزود: علاوه بر این ضدعفونی زیستگاه، پایش مداوم کانون بیماری، پایش منابع آبی حیات‌وحش و ضدعفونی آن از اقدامات ما در راستای مهار این بیماری در منطقه است.

ظاهری با بیان اینکه این بیماری بدون شک از دام‌های اهلی به حیات‌وحش انتقال یافته گفت: متاسفانه برخی ناآگاهانه به بروز مشکلاتی از این دست دامن می‌زنند .

وی با بیان اینکه این بیماری از یک دام آلوده شروع شده اضافه کرد: حیات‌وحش عاری از بیماری هستند و عمده بیماری‌ها از دام‌های اهلی و یا از طریق منابعی مثل منابع آبی که آلوده شده باشند به آنها منتقل می‌شود لذا حساسیت‌های ما در خصوص خرید، نگهداری و توریع دام‌ها به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری‌هایی از این دست است.

وی تصریح کرد: چنانچه به موقع اقدامات پیشگیرانه و واکسیناسیون دام‌ها انجام شود نه به اقتصاد دامدار و نه به زیستگاه‌ها و حیات‌وحش و نه به محیط و جامعه انسانی آسیب می‌رسد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۶۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از معلمان حامی محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری

سعید یوسف پور مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: معلمان حامی محیط زیست در آگاهی بخشی به دانش‌آموزان و فرهنگ سازی مدیریت پسماند خانگی و نحوه بازیافت زباله‌ها نقش به سزایی دارند.

بیشتر بخوانید

مردم چهارمحال و بختیاری ۴۷ روز هوای سالم تنفس کردند

وی افزود: راهکار‌هایی برای پاک نگه داشتن زمین، تفکیک، بازیافت، عدم استفاده از ظروف پلاستیکی ارائه شد.

در پایان از معلمان حامی محیط زیست چهارمحال و بختیاری تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • آب‌های خاکستری؛ نجات‌بخش حیات زمین
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • قدردانی از معلمان حامی محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • انتقال تلفات نظامیان اسرائیلی در غزه به بیمارستان با ۵ بالگرد