Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اقتصادی: درحالی که بیش از 80 درصد واردات و صادرات کشور از دو بندر شهیدرجایی و بندر امام خمینی (ره) انجام می شود، اما تجهیزات بندری این دو بندر در سه دهه گذشته بازسازی نشده فازهای توسعه ای آن به کندی پیش می رود.

به گزارش بولتن نیوز، بررسی ها نشان می دهد، هیچکدام از بنادر ایران، امروزه در جایگاهی که قابلیت و پتانسیل آن را دارند قرار ندارند، حال آنکه بیش از 80 درصد واردات و صادرات کشور از مجاری بنادر شهیدرجایی و بندر امام خمینی انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر، در سالهای اخیر بنادر دیگری قرار بوده که وارد فعالیت های بندری شوند که به دلیل کمبود منابع سرمایه گذاری به تاخیر افتاده است. هرچند بنادر تجاری مثل فریدون کنار در استان مازندران و آستارا در استان گیلان شروع به کار کرده انداما این بنادر، بنادر درجه دوم کشوربه حساب می ایند و سامانه بارگیری و جابجایی کالا در آنها نسبت به حجم مبادلات تجاری کشور ناچیز و محدود است.

در حال حاضر بنادر شادگان در آبادان، چمخاله، کیاشهر و تالش در گیلان، بندر خواجه نفس درگرگان از جمله بنادری است که برنامه ریزی برای ساخت آنها به دلیل کمبود سرمایه های لازم متوقف یا در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

بنابراین به جز دو بندر شهیدرجایی و بندر امام خمینی در جنوب کشور، بنادر دیگر ایران قابلیت بالایی در تجارت کلان اقتصاد دریایی چندان نقش چشمگیری ندارند.

در طول سالهای اخیر، بنادر کانتینری حوزه خلیج فارس و منطقه خاورمیانه با سرمایه گذاری های هدفمند گام های بلندی را در جهت بردن گوی رقابت از بنادر ایرانی و تثبیت نقش خود در مبادلات تجاری بین المللی برداشته اند. این درحالی است که بنادر ایران نه تنها بازسازی نشده بلکه امکانات آنها همچنان بسیار پایین تر از امکاناتی است که بنادری مثل جبل علی در امارات متحده عربی برای کشتی های عبوری یا کشتی هایی که کالا حمل می کنند، قرار می دهد.

بررسی ها نشان می دهد که بندر شهید رجایی از لحاظ آمار عملکرد هم اکنون در رتبه ششم منطقه خاورميانه پس از بنادر جبل علي امارات متحده عربي، پورت سعيد مصر، جده عربستان سعودي، شارجه و خورفكانامارات متحده عربي و صالله عمان قرار دارد و با توجه به موقعيت استراتژيك بندرعباس در شمال تنگه هرمز و دهانه ورودي خليج فارس و برخورداري از مزيت نزديكي به مسير اصلي تردد خطوط كشتيراني، می تواند با تكميل زير ساختها و استفاده از روش های نوین برای كسب سهم بيشتر از مبادلات كانتينري بين المللي منطقه و ترانزيت خارجيرا به خود اختصاص دهد، این در حالی است که در چهارسال دولت یازدهم بیشتر برنامه های دولت معطوف به پروژه های حمل ونقل جاده ای و هوایی بوده و بخش بنادر مورد بی توجهی قرار گرفته است.

 مانع دیگر در توسعه بنادر ایران، قدرت پایین چانه زنی مقامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه بندری است. بعد از لغو تحریم ها انتظار می رفت که پهلوگیری کشتی ها در بنادر جنوب ایران افزایش یابد، اما این اتفاق نیفتاد. این در حالی است که در حال حاضر هیچگونه محدودیتی برای ورود و خروج کالا در بنادر ایران وجود ندارد، با توجه به شبکه پشتیبانی گسترده در داخل کشور به لحاظ خطوط ریلی و جادهای امکان رقابت با سایر بنادر منطقه در زمینه های مختلف بویژه ترانزیت کالا، وجود دارد.

یک کارشناس سازمان بنادر و کشتیرانی که نخواست نامش ذکر شود در گفت وگو با بولتن نیوز گفت: زمانی 27 خط مستقیم کشتیرانی در بندر شهید رجایی آمد و رفت داشتند، اما امروز تحقیق کنید چند خط کشتیرانی در این بندر فعالیت دارند؟ بخش عمده ای از کاهش فعالیت به مباحث فنی و اقتصادی ارتباط دارد. ما هنوز نتوانستیم مشکلات اپراتور کانتینری ترمینال دوم بندر شهیدرجایی را مرتفع کنیم.

هم اکنون مهمترین و اساسی ترین بندر ایران، بندر شهیدرجایی است که طی سه دهه اخیر تقریبا 80 درصد واردات و صادرات کالا در این بندر صورت گرفته است. بنادر امام، بوشهر، انزلی، چابهار، لنگه و خرمشهر در اولویت بعدی جابجایی کالا در حمل ونقل دریایی ایران قرار دارند.

بررسی ها نشان می دهد که طرح توسعه بندر شهیدرجایی از سال 82 آغاز شد و هنوز هم پایان نیافته است. بندری که باید در سال 88 به ظرفیت 5/7 میلیون TEU می رسید هنوز سردرگم است و با وجودی که عملیات جرای فاز سوم آن بعد از 11 سال اجرا شد اما هنوز تجهیزات مورد نیاز خود را نتوانستند خریداری کنند. به گفته کارشناسان این تاخیرها نشان می دهد که فرصت از دست رفته است. در حالی که رقبای ایران بیکار ننشسته اند.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۶۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد

خسرو سرایی مدیر کل ترانزیت، لجستیک  سازمان بناد رو دریانوردی با بیان اینکه علاقمندی تاجیکستان برای سرمایه گذاری لجستیکی در بندر چابهار یکی موفقیت‌های سرمایه گذاری بین المللی در ایران رویکرد مهمی محسوب می‌شود  گفت: بندر چابهار باتوجه به موقعیت استراتژیکی که دارد بسیاری از کشور‌ها ازجمله تاجیکستان به دنبال آن است که با ورود و همکاری با این بندر بتواند  در زنجیره ارزش جهانی این بندر  ورود پیدا کند.

وی افزود: کشور ما در واقع پل ترانزیتی هست بین شرق و غرب شمال و جنوب بالعکس و این به آن معنی است که اگر در چهار راهی توقفی صورت گیرد و مقررات دست وپاگیری  به تصویب برسد باعث می‌شود که سایر کشور‌ها از این فرصت سو استفاده کنند چراکه ما در حال حاضر در دنیای رقابت هستیم و بسیاری از کشور‌های همسایه در حال بندرسازی هستند که می‌توانند این فرصت ترانزیت را از ایران بگیرند، اما توجه به موقعیت استراتژیک ایران و بنادر در بین سایر کشور‌ها بسیار حائز اهمیت است.

سرایی افزود: موقعیت منحصر به فرد بندر چابهار و ورود هندوستان برای سرمایه گذاری در این بندر باعث شده که هم کشور افغانستان و هم کشور روسیه برای ورود به این بندر و سرمایه گذاری در آن اقبال نشان دهند.

گفتنی است تفاهم‌نامه همکاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیتی از طریق بندر چابهار میان علی‌اکبر صفایی؛ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان و شایسته مرادزاده معاون وزیر حمل‌ونقل جمهوری تاجیکستان امضا شد.

این تفاهم‌نامه با هدف توسعه همکاری‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت چندوجهی بین دو کشور به امضا رسید.هیئت جمهوری تاجیکستان به سرپرستی معاون وزیر حمل‌ونقل این کشور در سفر به تهران پس از ملاقات با مقامات ارشد سازمان بنادر و دریانوردی از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های ترانزیتی بندر چابهار نیز بازدید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت
  • بهبود شاخص ایمنی عملیات بندری بنادر کشور/ افزایش ضریب ایمنی بندرانزلی
  • انعقاد پیوند خواهرخواندگی میان دو بندر مهم ایران و کوبا
  • آمادگی ایران برای تعمیر هواپیما و صدور خدمات مهندسی به کوبا
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  •  تاکید بر افزایش همکاری‌های بنادر گلستان و بندر امیرآباد
  • علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • نصب علائم کمک ناوبری در مسیر تردد شناورهای دریایی گلستان
  • اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد