Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@00:18:15 GMT

قزاقستان ازعضویت ایران در شانگهای حمایت می کند

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۹۹۱۳۴

قزاقستان ازعضویت ایران در شانگهای حمایت می کند

ساری -ایرنا - استاندار استان ' قزل اوردا ' قزاقستان گفت که کشورش از عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ' کریم بیک کوشر بایف ' روز دوشنبه در سفر به استان مازندران در نشست 2 جانبه با استاندار مازندران در ساری افزود : جمهوری اسلامی ایران توانمندی ها و ظرفیت های زیادی برای همکاری اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی با کشورهای شانگهای دارد و قزاقستان به عنوان عضو اصلی و تاثیرگذار در این سازمان از حضور ایران حمایت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان‌دولتی برای همکاری‌ چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی است که در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد.
کشورهای مغولستان، ایران، پاکستان، هند و افغانستان و بلاروس به عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور دارند.
استاندار قزل اوردا گفت : درشرایط فعلی ارتباط نزدیکی بین قزاقستان و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و مسوولان عالی رتبه 2 کشور خواهان گسترش روابط دوجانبه در زمینه های مختلف هستند.
وی تحقق نیت روسای جمهوری دو کشور را برای گسترش روابط دو جانبه در گرو گسترده شدن چتر این روابط بین استان های ایرانو قزاقستان اعلام کرد.
استاندارقزل اوردا در این نشست آمادگی بخش خصوصی کشورش را برای سرمایه گذاری مشترک اعلام کرد و گفت که دولت قزاقستان نیز ضمانت های لازم را برای این سرمایه گذاری ها انجام می دهد.
** گلایه از پائین بودن میزان مبادلات تجاری
استاندار مازندران نیز در این نشست گفت که جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان از لحاظ سیاسی روابط خوبی با یکدیگر دارند ، ولی سطح مبادلات تجاری بین 2 کشور پایین است.
ربیع فلاح افزود : برای ارتقاء سطح مبادلات تجاری بین کشورهای ایران و قزاقستان، نیاز به شناسایی ظرفیت های همکاری به خصوص در بین استان ها داریم.
وی اظهارداشت : روابط میان استان مازندران با استان های منگستائو و قزل اوردا قزاقستان در حال گسترش است و باید این روابط به سرمایه گذاران و تجار بخش خصوصی ختم شود و این زمینه در مازندران برای همکاری وجود دارد.
استاندارمازندران راه اندازی شبکه ریلی سراسری ایران - ترکمنستان - قزاقستان و برخورداری مازندران از سه بندر امیرآباد ، فریدونکنار و نوشهر را از زیرساخت های مهم برای گسترش روابط دانست و خواهان بهره گیری از این زیرساخت ها برای گسترش مبادلات میان دو طرف شد.
نماینده عالی دولت درمازندران با اشاره به امضاء تفاهمنامه دو جانبه بین استان های مازندران و قزل اوردا ، اظهارداشت : باید بستری فراهم شود تا این تفاهمنامه ها به مرحله اجرا برسد و اجرایی شدن آن نیازمند عزم مسئولان است .
در این نشست معاونان استانداران قزل اوردا و مازندران به عنوان نمایندگان استانداران برای نظارت بر اجرای تفاهمنامه دوجانبه و رفع موانع انتخاب شدند.
کرشربایف استاندار قزل اوردا عصر روز گذشته با دعوت رسمی ربیع فلاح استاندار مازندران به این استان سفر کرد.
استاندار قزل اوردا در سفر دو روزه اش در مازندران در همایش تجار و صادرکنندگانی مازنی در ساری شرکت می کند و از برخی از طرح های صنعتی و کشاورزی بازدید می کند.
قزل اوردا در جنوب کشور قزاقستان قرار دارد که طبق سرشماری 2016 حدود 600 هزار نفر جمعیت دارد .
طبق گزارش 2016 وزارت اقتصاد و دارایی ایران میزان مبادلات تجاری 2 کشور قزاقستان و ایران حدود 600 میلیون دلار بود که پیش بینی می شود در سال جاری ارزش مبادلات تجاری به یک میلیارد دلار برسد.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۹۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر وزیر دفاع به قزاقستان برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع شانگهای

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به‌منظور شرکت در اجلاس وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، تهران را به مقصد آستانه پایتخت قزاقستان ترک کرد.

سخنرانی و گفت‌وگو با وزرای دفاع حاضر در این اجلاس از برنامه های امیر سرتیپ آشتیانی در این سفر خواهد بود.

 سازمان همکاری‌های شانگهای(SCO) سازمانی اوراسیایی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی تشکیل شده‌است، استفاده از ظرفیت های سازمان شانگهای به منظور تحکیم و اعتماد سازی بیشتر به منظور توسعه وگسترش همکاری های دفاعی و نظامی با کشورهای عضو، فرصت های جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها در حوزه دفاعی و نظامی قرار داده است.

دیگر خبرها

  • امیر آشتیانی با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد
  • وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران وارد قزاقستان شد
  • وزیر دفاع وارد قزاقستان شد
  • لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران
  • سفر وزیر دفاع به قزاقستان برای شرکت در اجلاس شانگهای
  • سفر وزیر دفاع به قزاقستان
  • سفر وزیر دفاع به قزاقستان برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع شانگهای
  • امیر آشتیانی عازم قزاقستان شد
  • گسترش حمایت از دانش‌بنیان‌ها در مازندران
  • وزیر دفاع به قزاقستان سفر کرد