Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-28@01:16:57 GMT

فروش محصولات پتروشیمی 1.2 میلیارد دلار بیشتر شد

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۰۷۸۰۰

فروش محصولات پتروشیمی 1.2 میلیارد دلار بیشتر شد

پول‌نیوز - تقویت قیمت نفت پس از توافق اوپک و غیر اوپکی‌ها، منجر به افزایش قیمت اکثر محصولات پتروشیمی و پلیمری در بازار شده و متاثر از این گرانی‌ها، درآمد صادرات پتروشیمی ایران هم در نیمه نخست امسال بیش از 1.2 میلیارد دلار افزایش یافت.

همزمان با بالا گرفتن مذاکرات کشورهای عضو و غیر عضو اوپک به منظور تمدید توافق کاهش تولید نفت، روند صعودی قیمت طلای سیاه در بازار ادامه می یابد به طوری که هم اکنون قیمت نفت خام در محدوده بشکه ای 55 تا 57 دلار نوسان دارد و پیش بینی می‌شود حتی در صورت استمرار توافق کاهش تولید نفت کشورها، بهای طلای سیاه در محدوده بشکه‌ای 60 دلار جاخوش کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تثبیت و سپس افزایش قیمت طلای سیاه در بازار تاکنون منجر به تقویت قیمت نفت خام ایران در محدوده بشکه ای 50 تا 55 دلاری در طول چند هفته گذشته تاکنون شده و این افزایش قیمت حالا علاوه بر افزایش درآمدهای حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی منجر به بالا رفتن درآمد و ارزش صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری کشور در نیمه نخست سال 96 شده است.

بر اساس برنامه تعریف شده امسال قرار است تولید محصولات پتروشیمی در ایران با ثبت یک رکورد جدید به 56 تا 58 میلیون تن افزایش یابد و همسو با افزایش تولید حجم صادرات محصولات پتروشیمیایی کشور هم امسال باید به 23 میلیون و 500 هزار تن و ارزش محصولات صادراتی به حدود 11 میلیارد و 700 میلیون دلار افزایش یابد.

با این وجود در طول 6 ماهه نخست امسال با تقویت قیمت نفت و به تبع آن بهای محصولات پتروشیمی و پلیمری در بازار نه تنها اهداف تعریف شده در نیمه نخست امسال در حوزه کسب درآمدهای صادرات پتروشیمی محقق شده که حتی نسبت به مدت مشابه پارسال افزایشی حدود 20 درصدی داشته است.

ایران در طول 6 ماهه نخست امسال حدود 11 میلیون و 176 هزار تن محصول پتروشیمی و پلیمری صادر کرده که حجم صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایشی حدود 900 هزار تنی همراه شده است.

از سوی دیگر با وجود افزایش تناژ صادرات پتروشیمی اما از نظر ارزشی حجم صادرات پتروشیمی و پلیمر ایران در طول 6 ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایشی بالغ بر یک میلیارد و 280 میلیون دلاری را تجربه می‌کند.

در نیمه نخست امسال در مجموع ایران حدود 5 میلیارد و 576 میلیون دلار محصول پتروشیمی و پلیمری صادر کرده با توجه به تقویت و سیر صعودی قیمت نفت خام پیش بینی می شود تا پایان سال جاری رکورد جدیدی از نظر ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در کشور به ثبت برسد.

این افزایش درآمد صادرات پتروشیمی ایران در طول نیمه نخست امسال درحالی اتفاق می افتد که در طول چهار سال گذشته با وجود افزایش تناژ صادرات اما درآمدهای حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی ایران به جای افزایش روندی ثبات و حتی کاهشی داشته است.

نکته قابل توجه آن است که با افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در بازار متاثر از تقویت و افزایش قیمت نفت خام، اکثر شرکت‌های بزرگ پتروشیمی ایران موفق شده که بالاتر از برنامه تعریف شده درآمد از محل صادرات محصولات پتروشیمی داشته باشند به طوری‌که در طول 6 ماهه نخست امسال بالغ بر 15 شرکت بزرگ پتروشیمی ایران بیش از 100 درصد برنامه‌های صادراتی آنها از حیث ارزش ارزی محقق شده است.

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۷۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید

محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی به مقصد کشورهای عراق، افغانستان و روسیه بوده است که به ترتیب ۲۶، ۱۸ و ۶ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی ایران را به خود اختصاص دادند.

رضوانی فر در خصوص عمده‌ترین کالای صادراتی در بین محصولات نساجی گفت:کف‌پوش‌های غیر‌مخملی باف با رقمی بالغ بر ۲۲۰ میلیون دلار، عمده‌ترین کالای صادر شده در بین این محصولات بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ از طریق گمرکات کاشان با اختصاص سهم ۱۶ درصد از ارزش کل صادرات این محصول انجام گرفته است، اظهار داشت: پس از آن، گمرک مشهد با ۱۱.۵ درصد و غرب تهران با ۹.۵ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی در مدت یاد شده، در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

 معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در خصوص واردات محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ افزود: در این مدت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار محصولات نساجی وارد کشور شده است که این میزان نسبت به سال ماقبل آن ۱۲ درصد افزایش نشان می دهد.

رضوانی‌فر گفت: امارات متحده عربی با ۳۸ درصد از ارزش کل واردات محصولات نساجی، چین با ۲۲ درصد و ترکیه با ۱۷.۶ درصد عمده‌ترین کشورهای طرف معامله در واردات این محصول در سال ۱۴۰۲ بوده اند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان واردات محصولات نساجی از گمرکات شهید رجایی، خرمشهر و سرخس انجام گرفته است، افزود: عمده‌ترین قلم وارداتی در بین محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ به پارچه‌های تار و پود‌باف با ۴۳۳ میلیون دلار اختصاص داشت که نسبت به سال ماقبل آن ۲۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شایان ذکر است، آمار صادرات و واردات محصولات نساجی که در این گزارش آمده است از فصول ۵۰ الی ۶۰ کتاب مقررات صادرات و واردات استخراج شده است و از آنجایی که فصول ۶۳ _ ۶۱ کتاب مقررات صادرات واردات جزو مصنوعات ساخته شده شامل پوشاک و البسه است و اکثر کد تعرفه های مشمول این فصول، ممنوعیت در واردات داشته‌اند، آمار مربوطه در این گزارش لحاظ نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید
  • افزایش ۳۷ درصدی میزان تولید پتروشیمی بوشهر
  • «مست عشق» و رکورد تازه در سینمای ایران / یک فیلم غیرکمدی به صدر جدول فروش روزانه رسید
  • «مست عشق» و یک رکورد تازه در سینمای ایران / یک فیلم غیرکمدی به صدر جدول فروش روزانه رسید
  • پیش بینی سود پتروشیمی بوعلی سینا در سال ۱۴۰۳/ بوعلی در سال ۱۴۰۲ چقدر سود ساخت؟