Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-04@07:22:16 GMT

راهکار کنترل نوسانات کاذب در بازار ارز

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۱۷۹۸۷

راهکار کنترل نوسانات کاذب در بازار ارز

پول‌نیوز - پژوهشگر بانک مرکزی با برشمردن راهکارهای راه اندازی بورس ارز، گفت: بانک مرکزی، سیاستگذاری ارزی و میزان مداخله خود را شفاف بیان کند.

پویا جبل عاملی به لزوم راه اندازی بورس ارز در اقتصاد ایران اشاره کرد و افزود: در شرایط فعلی و به صورت رسمی مکانی برای انجام معاملات ارز در کشور وجود ندارد که به فعالان اقتصادی کمک کند تا ریسک های تجاری خود را کاهش دهند به این ترتیب نیاز است تا بورس ارز و مشتقات ارزی ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



جبل عاملی تاکید کرد: بنابراین هرچقدر بازار ارز را تعمیق داده و مشتقات ارزی را بیشتر کنیم، نوسانات کاذب بازار ارز کاهش یافته و قابل مدیریت می شود؛ این اتفاق نسبت به اینکه یک بازار نقدی با فعالان انگشت شمار داشته باشیم قابل قیاس نیست. بنابراین با راه اندازی بورس ارز علاوه بر تعمیق بازار و کاهش نوسانات قیمت، دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار آن هم با روشی کارآمد و در مکانیسم عرضه و تقاضا بیشتر می شود.

این کارشناس اقتصادی، یکسان سازی نرخ ارز را یکی از پیش نیازهای ایجاد بورس ارز دانست و افزود: اولین گام برای راه اندازی بورس ارز یکسان سازی نرخ ارز است، زیرا دو نرخی بودن نرخ، مانع ایجاد بورس ارز و تعمیق بازار می شود، بنابراین باید به سمت یکسان سازی نرخ ارز حرکت کنیم که امیدواریم سرعت این کار در بانک مرکزی افزایش یابد.

جبل عاملی دومین گام برای راه اندازی بورس ارز را شفافیت بیشتر سیاست گذاری  ارزی دانست و تصریح کرد: در عین حال نیاز است که بانک مرکزی هم در سیاست گذاری های ارزی و هم در استراتژی های ارزی خود شفافیت داشته باشد و میزان مداخله خود در بازار را اعلام کند که این کار را از طریق بورس ارز بهتر می تواند انجام دهد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا با تقویت مبادلات بین بانکی، یکی از پیش نیازهای بازار ارز ایجاد می شود؟ گفت:هرچقدر عملکرد ارزی از طریق بانک ها صورت بگیرد نه از طریق صرافی ها مسلما اثرگذاری بیشتری داشته و می توانیم در بازار ارز تاثیر گذار باشیم و برای ایجاد بورس ارز آماده شویم

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۷۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنترل حکشتی به زودی در دستان تامین‌اجتماعی؟!

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، الیاس طهماسبی | در تاریخ ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، شرکت کشتیرانی‌ ج.‌ا.‌ایران با افشایی بر روی کدال، خبر از واگذاری ۱۷ درصد از سهام مالکیت خود توسط دولت به سازمان تامین اجتماعی خبر داد؛ اگرچه موضوع در نگاه اول ساده به‌نظر می‌رسد ولی سهامداران حکشتی نباید از این مسئله به سادگی عبور کنند! امّا چرا؟! ادامه این خبر را لطفا در لینک زیر بخوانید : https://nabzebourse.com/000J04

دیگر خبرها

  • سفر فرزین به ریاض چه تاثیری بر بازار غیررسمی ارز داشت؟
  • رانت ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • معامله ارز، بی‌رونق‌تر از دیروز
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • ایجاد حساب واحد خزانه باعث افزایش شفافیت مالی می‌شود
  • اعلام سیاست دولت به مجلس برای مهار نوسانات ارزی
  • کنترل حکشتی به زودی در دستان تامین‌اجتماعی؟!
  • حسینی: سیاست دولت در کنترل نوسانات ارزی به مجلس اعلام شد