Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@14:37:53 GMT

صادرات ۱۹ هزار تن پسته به خارج از کشور

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۲۱۱۲۷

صادرات ۱۹ هزار تن پسته به خارج از کشور

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ شکراله حاجی وند در بازدید از باغ پسته نمونه کشوری در شهرستان بوئین زهرا افزود:این میزان پسته به کشور‌های آلمان، ویتنام، هنک‌کنگ و امارات صادر شده است.

وی، میانگین قیمت هر کیلوگرم پسته مرغوب را ۹ دلار بیان کرد.

مدیر کل میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد: تا پایان امسال ۳۰۴ هزار تن پسته از باغات کشور برداشت شود و نسبت به سال گذشته کمی افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاجی وند با بیان اینکه ایران از نظر سطح زیر کشت پسته در دنیا مقام اول را دارد گفت: متوسط میزان برداشت محصول در واحد سطح در آمریکا ۲،۶ تن است در حالی که این رقم در ایران ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم است.

وی اضافه کرد: از مجموع ۳۰۰ هزار باغدار پسته در کشور ۲۵۰ هزار نفر آن در کرمان فعالیت می‌کنند.

به گفته مدیر کل میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی، ۲۰ درصد باغات پسته ما به صورت صنعتی فعالیت می‌کنند و ۸۰ درصد باقی سنتی هستند.

حاجی وند گفت:: پسته به دلیل نیاز کم به آب در اولویت کشت وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی با تأکید بر کمبود آب و قرار گرفتن کشور در منطقه خشک و نیمه‌خشک افزود: میانگین بارندگی در کشور ۲۴۰ میلی‌متر است که توسعه کشاورزی را در اراضی شیب‌دار و با استفاده از آب سبز و آب باران دنبال می‌کنیم.

مدیرکل میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: کمیته‌ای فنی از کارشناسان دانشگاهی تشکیل شده است تا آخرین دستاورد‌های علمی که به عملکرد بهتر و افزایش تولید محصول کمک می‌کند را در اختیار باغداران و کشاورزان قرار دهد که زمان برداشت مناسب، نحوه تغذیه و آزمایشات خاک از جمله آن‌ها ست.

حاجی وند به رقابت نزدیک آمریکا و ترکیه برای تولید و گرفتن بازار‌های صادراتی پسته اشاره کرد و گفت: ترکیه به دلیل بارندگی‌های فراوان طی ۲ تا ۳ سال اخیر سطح زیر کشت خود را چند برابر کرده که اگر مسائل مدیریتی کف باغ را رعایت کنیم با افزایش عملکرد می‌توانیم همچنان مانند گذشته جایگاه خود را حفظ کنیم.

وی در مورد علت کم‌باروری میانگین مزارع و باغات کشور برای تولید پسته گفت: در برخی استان‌ها مانند کرمان، فارس، خراسان رضوی و مرکزی بالای ۱۰ تن در هکتار پسته برداشت می‌شود، اما از آنجایی که برخی از باغات ما در حد ۲ هکتار و خرده مالک هستند و افراد به آن برای تولید در حد مصرف خود نگاه می‌کنند، وقت و هزینه اضافی برای بهبود محصول خود صرف نمی‌کنند و در نتیجه میانگین تولید در کشور پایین می‌آید.

انتهای پیام/

بازدید حاجی وند از باغ پسته نمونه کشوری در شهرستان بوئین زهرا

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۱۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان

صادق برزگر، ناظر گمرکات گیلان از صادرات ۱۰۵ هزار و ۶۱۸ تن کالای اساسی به ارزش ۵۱ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۹۲۶ دلار از ابتدای امسال تاکنون به کشور‌های همسایه از طریق گمرکات این استان خبر داد.

او با بیان اینکه این کالا‌ها شامل محصولات کشاورزی، معدنی و غذایی است، افزود: محصولات کشاورزی شامل انواع میوه، کیوی، سیب، پرتقال و سبزیجات و محصولات معدنی هم شامل سیمان، سنگ، نمک و شیشه بوده است. 

به گفته ناظر گمرکات گیلان، محصولات شیمیایی، پلاستیکی و صنایع غذایی شامل بیسکوییت، کلوچه، رب گوجه و کنسانتره نیز در این مدت به دیگر کشور‌ها صادر شده است.

برزگر مقصد کالا‌های صادراتی را کشور‌های هند، روسیه، آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، افغانستان، اوکراین، ترکمنستان و بلاروس اعلام کرد.

او تصریح کرد: این مقدار کالا از نظر وزن ۳ درصد و از نظر ارزش یک درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفتکش زیست سازگار
  • بازدید وزیر جهاد کشاورزی از بزرگ‌ترین رویداد تولید،تجارت و صادرات
  • امنیت غذایی پایدار و رونق صادرات محور؛ نقشه راه تولیدات کشاورزی است
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب را تهدید می‌کند
  • صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور
  • خاموشی چاه‌های کشاورزی در رفسنجان
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان