Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرارو- 61 سال پیش قیام مردم مجارستان علیه دولت استالینیستی جمهوری خلق مجارستان اولین ترک ها را بر دیوار ساختمان اتحاد جماهیر شوروی انداخت. 
به گزارش فرارو، پس از مرگ استالین دیکتاتور کمونیست شوروی پیشین در سال 1953 و گزارش محرمانه خروشچف، دبیر کل جدید حزب درباره جنایات استالین، جریانی در شوروی و کشورهای بلوک شرق به راه افتاد که به استالین زدایی معروف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می رسید که با نسبت دادن مشکلات و استبداد به شخص دیکتاتور،  می توان از میان رفتن فیزیکی او را به معنای آینده ای بهتر و بهاری تازه در کشورهای بلوک شرق دانست. 
این جریان در اکتبر 1956 در مجارستان سبب شد که مردم در مراسم اعاده حیثیت به "لاسلو راجیک" یکی از رهبران پیشین کمونیست و قربانی تصفیه های استالینی، تظاهراتی را علیه رئیس دولت وقت، اوتو گرو  از طرفداران سلطه مسکو بود  به راه بیاندازند.  
مردم همچنین بازگشت به قدرت "ایمر ناگی" رئیس شورای پیشین دولت را خواستار شدند. روس ها ابتدا با این امر موافقت  کردن و در 24 اکتبر ناگی به قدرت رسید و مردم را دعوت به آرامش کرد. اما با بالا گرفتن اعتراضات استقلال طلبانه مردم مجارستان علیه شوروی  نیروهای پیمان ورشو این کشور را اشغال  و قیام مردم را در هم شکستند. در این جریان حدود 3000 نفر کشته و 20 هزار نفر زحمی و صدها نفر نیز از جمله ایمر ناگی تیرباران شدند و امید در زیر سلطه شوروی به باد رفت.  
مجسمه استالین در میدان اصلی بوداپست. 1953 انقلابیون مجار در حال نصب پرچم این کشور به جای مجسمه استالین در میدان اصلی بوداپست. 1956 سر مجسمه استالین در خیابان های بوداپست. 1956 جسد یکی از اعدامی های کمونیست عضو کمیته مرکزی حزب. 1956 به آتش کشیدن خودروی زرهی ارتش شوروی در بوداپست. 1956 خسارت های قیام مجارها علیه حزب کمونیست. 1956 ساختمان رادیوی ملی در بوداپست در تسخیر انقلابیون. 1956 بقایای خودروی ارتش شوروی در خیابان های بوداپست. 1956 دختر انقلابی 15 ساله مسلح در خیابان های بواپست.1956 انقلابیون یک تانک ارتش شوروی را در اختیار گرفته اند. 1956 اعدام یکی از اعضای پلیس مخفی مجارستان در بوداپست. 1956 جسد آویخته یکی از اعضای پلیس مخفی مجارستان در خیابان های بوداپست. 1956 تانک های ارتش شوروی در خیابان های بوداپست. اکتبر 1956 نیروهای ارتش شوروی در خیابان های بوداپست. اکتبر 1956 نیورهای ارتش شوروی کنترل بوداپست را در دست گرفته اند. نوامبر 1956 پناهجویان مجارستانی پس از حمله ارتش شوروی به سمت مناطق مرزی با اتریش فرار می کنند. 1956 پناهجویان مجارستانی پس از حمله ارتش شوروی به انگلستان فرار کرده‌اند. 1956 پناهجویان مجارستانی پس از حمله ارتش شوروی به انگلستان فرار کرده‌اند. 1956

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۱۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ سربازهای اوکراینی، با اسلحه‌های شوروی راحت‌ترند تا تجهیزات غربی‌ها

به گفته جاناتان پوکت، تک‌تیرانداز آمریکایی که در اوکراین در حال جنگ است «سربازان اوکراینی ترجیح می‌دهند از تفنگ‌های AK-74 که متعلق به زمان شوروی است، استفاده کنند، چون ظرفیت آن‌ها بالاتر است و گلوله‌های 5.45×39 میلی‌متری دارند» به گفته این سرباز آمریکایی، «اوکراین اکنون به شدت به مهمات نیاز دارد و تانک‌های پیشرفته متحدانش برای دفاع مقابل روسیه کارساز نیست، آن‌ها برای جلوگیری از پیشروی نیروهای روس مجبورند به صورت پیاده‌نظام جنگ کنند.»

دریافت 21 MB

مترجم: محیا ذوالفقاری / تدوینگر: اسماعیل گلرخ

دیگر خبرها

  • ویدیو/ سربازهای اوکراینی، با اسلحه‌های شوروی راحت‌ترند تا تجهیزات غربی‌ها
  • (تصاویر) خیابانی که قرار بود شانزلیزه ایران شود
  • قیام جامعه دانشگاهی ایران در حمایت از دانشجویان آزادیخواه اروپا و آمریکا +تصاویر
  • انتقام از شوروی
  • علاوه بر ۲ انتخابی بزرگ؛ چه فرنگی‌کارانی به بوداپست می‌روند؟
  • فیلم/ بمباران خونین شب گذشته در رفح
  • ملی‌پوش فرنگی که شاید در مسابقات مجارستان کشتی بگیرد
  • هشدار درباره آینده اقتصاد ایران
  • وضعیت وحشتناک تخریب دیوار خانه‌های مردم در زاهدان پس از طوفان | فیلم
  • "کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد