Web Analytics Made Easy - Statcounter

بجنورد- ایرنا- رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در پنج ماه نخست امسال یک هزار و 500 تن فرش تولیدی به ارزش 120 میلیون دلار به خارجی از کشورصادر شده است.

به گزارش ایرنا، حمید کارگر روز سه شنبه در گردهمایی روسای ادارات فرش دستباف سراسر کشور در بجنورد اظهار کرد: این میزان صادرات فرش در مقایسه با مدت مشابه پارسال 18 درصد رشد داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه با وجود تمام تنگناها و مشکلات برای صنعت فرش کشور، میزان صادرات در دو سه سال اخیر روند رو به افزایش به خود گرفته است افزود: میزان صادرات فرش در سال گذشته 359 میلیون دلار بود که این رقم نیز در مقایسه با سال ماقبل آن افزایش داشته است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: میانگین میزان صادرات فرش در دهه های گذشته از 500 میلیون دلار به 300 میلیون دلار کاهش یافت اما روند کاهشی میزان صادرات فرش در چند سال پیش متوقف شد و در دو سه سال اخیر نیز شاهد افزایش میزان این محصول هستیم.
وی، افزایش صادرات فرش را از دستاودرهای مهم برجام عنوان کرد و گفت: با بهبود مناسبات سیاسی، صادرات فرش نیز رونق یافته است.
کارگر با بیان اینکه یکی از دستاوردهای برجام، لغو ممنوعیت ورود فرش دستباف ایران به ایالات متحده آمریکا است افزود: بازار آمریکا یکی از مهم ترین بازارهای فرش ایران بود که از دست رفت اما با بهبود مناسبات سیاسی جهشی در صادرات فرش ایران ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه کاهش میزان صادرات علت های داخلی و خارجی داشته است گفت: برخی از علت ها، خارج از اراده ما ایجاد شده بود که یکی از آنان، تحریم ها بود که سبب از دست رفتن بازاها در جهان شد.
وی گفت: تغییر سلیقه ها و ذائقه ها، تورم شدید در سال های 90 تا 91 نیز از علت های نامناسب شدن بازار فرش به شمار می رود.
وی گفت: کشور چین که در برهه ای از زمان یکی از تولیدکنندگان و رقبای ایران در بازار فرش بود اکنون به مشتری و خریدار فرش ایران بدل شده است.

* لزوم پیگیری بیمه بافندگان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی نیز در این گردهمایی از بیمه نبودن بافندگان فرش انتقاد کرد و گفت: 22 هزار بافنده فرش در این استان فعالیت دارند که باید راهکاری برای برقراری بیمه اجتماعی این تولیدکنندگان درسطح کشور و استان اندیشیده شود.
مجید پورعیسی اظهار کرد: 20 میلیارد ریال اعتبار برای بیمه انگور پیش بینی شده است اما برای بیمه بافندگان فرش چنین اعتباری دیده نشده است.
وی گفت: بنا بود زنجیره صنعت فرش در استان با تعامل شرکت شهرک های صنعتی محقق شود اما تاکنون این امر به نتیجه نرسیده است و باید در این باره آسیب شناسی شود.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی ???? @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
7185 / 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۲۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات نفت عراق کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری مهر وزارت نفت عراق اعلام کرد صادرات نفت عراق در ماه آوریل ۲۰۲۴ به میزان ۰.۳ درصد نسبت به ماه پیش از آن کاهش یافت.

صادرات نفت عراق به میزان ۱۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۳ میلیون و ۴۱۳ هزار بشکه در روز رسید.

این در حالی است که عراق در ماه مارس ۲۰۲۴، ۳ میلیون و ۴۲۳ هزار بشکه در روز نفت صادر کرد.

از کل صادرات نفت عراق در ماه آوریل، ۳ میلیون و ۳۶۴ هزار بشکه در روز از طریق آب‌های جنوب کشور، ۱۵ هزار بشکه در روز از طریق نفت کش به اردن و ۳۴ هزار بشکه در روز از نفت خام سنگین القیاره از طریق بندر خور الزبیر بارگیری شد.

کد خبر 6098104 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • صادرات نفت عراق کاهش یافت
  • صادرات ۷۱۰ میلیون یورو تجهیزات صنعت نفت
  • ریل گذاری ایران و امارات برای افزایش صادرات
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت واقعی است؟
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/ خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشورهای آفریقایی
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • پرداخت ۱۰ روبلی تجار برای کد استاندارد صادرات کالا به اوراسیا