Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابراهیم حسن‌بیگی رمان نویس در گفتگو با امتداد نیوز، درباره رمان «اشکانه» که در طرح کتابخوان آبان ماه نهاد کتابخانه های عمومی کشور معرفی می شود، نوشتن این داستان را حاصل دغدغه‌هایش در ارائه مفهومی صحیح از عشق در جریان داستان نویسی دهه ۸۰ عنوان کرد و گفت: در نوشتن این کتاب تلاش کردم فارغ از آثار عاطفی و عاشقانه مرسوم در آن دوران، عشق واقعی میان دختری به نام اشکانه و سید حسین، جانباز قطع نخاعی دوران دفاع مقدس را ارائه کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به فضای داستان‌نویسی اوایل دهه ۸۰ در ایران، ادامه داد: این اثر تقریبا حدود سال‌ ۸۲ نوشته شد؛ درست زمانی که ادبیات داستانی ما به سمت موضوعات عشقی و عاطفی پیش رفته بود و بسیاری از نویسندگان با تولید آثاری عامه‌پسند و یا اصطلاحا کتاب‌هایی زرد، دریافتی سطحی و مبتذل از عشق را در آثار خود ارائه می‌کردند. در آن زمان در جمع دوستان نویسنده این دغدغه مطرح شده بود که چرا در آثار نویسندگان جبهه و جنگ و نویسندگان ارزشی، جای پرداختن به مفهوم عشق خالی مانده و چرا هیچ گاه تلاشی از سوی این نویسندگان برای ارائه و مکتوب کردن عشق واقعی انجام نشده است. به همین دلیل تصمیم گرفتم اثری در این موضوع بنویسم و جرقه‌های اولیه برای نگارش رمان «اشکانه» از آن زمان در ذهن من زده شد که در نهایت در سال ۱۳۸۳ توسط انتشارات قدیانی چاپ شد. 

نویسنده رمان «محمد» با تأکید بر لزوم تمایز قائل شدن میان عشق و هوس در ادبیات داستانی، گفت: عشق بزرگ‌ترین نعمت خداوند در وجود انسان‌هاست و آنچه اصطلاحا به عنوان عشق مبتذل، کوچه بازاری یا بچه مدرسه‌ای در برخی آثار داستانی می‌شناسیم، تنها هوسی زودگذر است که رنگ و بوی عشق به آن داده‌اند. در این رمان تلاش کردم تا عشق واقعی میان دختری به نام اشکانه و سید حسین جانباز قطع نخاعی دوران دفاع مقدس را ارائه کنم.

حسن بیگی گفت: داستان این رمان در حال و هوای دوران دفاع مقدس و چند سال پس از آن روایت می‌شود. سعی کردم با استفاده از تغییر و تحولاتی که در جامعه پس از جنگ داشتیم و تلفیق زندگی حال و گذشته حسین که در دوران دفاع مقدس قطع نخاع شده، ویژگی‌ها و شرایط رابطه عاطفی و عاشقانه او و اشکانه را بیان کنم. البته این اثر نیز زندگینامه داستانی نیست که متکی به واقعیت‌ها باشد، ولی در کنار استفاده از تخیل، برخی واقعیت‌های اجتماعی را در جای جای داستان گنجاندم و در واقع واقعیت و تخیل در خلق این داستان چنان در هم تلفیق شده که گاهی مرز آن مشخص نیست.

وی درباره ساختار رمان «اشکانه» گفت: این رمان اصطلاحا روایتی سیال ذهن است و پیچیدگی‌های ساختاری خود را دارد و می‌توانم بگویم «اشکانه» تکنیکی‌ترین اثر من نسبت به سایر آثارم است. چرا که سعی کردم  با استفاده از عناصر مدرن داستان‌نویسی اثری ارائه کنم که خواننده را جذب کند و خوشبختانه بر اساس بازخودهایی که از زمان انتشار اثر با رسیدن به ۸ چاپ تا کنون گرفته‌ام، اشکانه را اثری نسبتا موفق می‌دانم که در سال ۱۳۸۵ نیز به عنوان یکی از آثار برگزیده کتاب سال دفاع مقدس معرفی شد.

نویسنده رمان «شب ناسور» با اشاره به برخی ویژگی‌های این اثر گفت: این اثر پیچیدگی‌هایی به لحاظ فنی دارد که با کتمان اطلاعات و حس تعلیق خواننده را به دنبال خود می‌کشاند. از آنجا که جوانان و بزرگسالان مخاطب این کتاب هستند، مطمئن هستم که از خواندن آن به خصوص در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور از مطالعه آن ناراضی نخواهند بود، چراکه ساختار و محتوای کتاب به گونه‌ای است که خواننده را با خود همراه می‌کند. چند سال پیش حق اقتباس ساخت سریال این کتاب از سوی سیمافیلم خریداری شد و قرار است بر اساس این رمان سریالی ساخته شود.

حسن بیگی در ادامه با ابراز خرسندی از معرفی رمان «اشکانه» در طرح کتاب‌خوان آبان‌ماه، گفت: در میان تمام طرح‌های اجرا شده برای ترویج کتابخوانی، طرح کتاب‌خوان ماه که از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی و شبکه گسترده کتابخانه‌های تحت پوشش خود اجرا می‌شود، یکی از موثرترین آنها می‌دانم. اینکه هر ماه ۴ کتاب در یک روند کارشناسی انتخاب و در کتابخانه‌های سراسر کشور معرفی می‌شود تا آن را بخوانند و در باره آن صحبت کنند، اتفاق مبارکی است که زمینه‌ساز ترغیب مردم به کتاب خواندن و ثمرات بعدی آن خواهد بود. از اجرای این طرح بسیار خرسندم و آن را تأیید می‌کنم و امیدوارم که معرفی ماهانه ۴ کتاب به معرفی هفته‌ای ۷ کتاب تبدیل شود.

رمان «اشکانه» به قلم ابراهیم حسن‌بیگی یکی از ۴ اثر حاضر در طرح کتاب‌خوان آبان‌ماه است که توسط انتشارات قدیانی چاپ و عرضه شده است. این رمان به عنوان یکی از آثار محوری برای فعالیت‌ کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در آبان‌ماه معرفی شده است.

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۹۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم

 رییس دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: این موزه از مجتمع‌های بزرگ فرهنگی و به عنوان یکی از پتانسیل‌های فرهنگی استان اصفهان محسوب می‌شود.

 علی حاجی زکی  با بیان اینکه همگی وظیفه داریم در حفظ و نگهداری اسناد موجود در این موزه تلاش کنیم، افزود: بیش از سه هزار نسخه ثبت شده در موزه وجود دارد که قدیمی‌ترین آن مربوط به حدود ۷۰۰ سال پیش می‌شود.

او گفت: تعداد زیادی قرآن‌های خطی و طلاکوب همچنین قرآن‌هایی با خط مرحوم احمد نیریزی، کتاب روضه شیخ کلینی و کتاب سوال و جواب شیخ مرتضی انصاری در این موزه نگهداری می‌شوند.

حاجی زکی افزود: نوشته‌های سید العراقین، کتاب اسفار اربعه ملاصدرا، کتاب‌های نجومی از دوره ایلخانی، شاهنامه به پنج زبان دنیا، طومار تقسیم آب و حق‌آبه محله دستگرد و جرقویه اصفهان، اسناد دوره ظل السلطان و مظفرالدین شاه از دیگر آثار موزه پیده محسوب می‌شوند که مورد استفاده دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور جهت فعالیت‌های پژوهشی است.

رییس دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تاکید کرد: وجود اسناد و مدارک فرهنگی در این موزه ارزش و اهمیت این مجموعه نفیس را صدچندان کرده است و امیدواریم مسوولین استان با کمک‌های مادی و معنوی نسبت به معرفی و حفظ این گنجینه ارزشمند اقدام کنند.

موزه پبده در فولادشهر از توابع شهرستان لنجان، در سال ۱۳۸۹ توسط بخش خصوصی تاسیس شده و پیشتر یکبار توسط نمایندگی کمیته بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) در ایران بعنوان یکی از موزه‌های برتر کشور در زمینه‌های مختلف مانند حفاظت، مرمت و جذب گردشگران خارجی معرفی شده است.

حدود سه هزار نُسخه خطی در موزه پبده فولادشهر در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد که یکی از قدیمی‌ترین آثار آن قرآنی با حدود ۷۰۰ سال قدمت است.

حدود ۵۰ موزه وابسته به میراث فرهنگی، بخش خصوصی و سایر نهاد‌ها در استان اصفهان وجود دارد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • معرفی یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم
  • کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟
  • برگزاری جشن تولد برای مجموعه کتاب‌های پیامبران اولوالعزم در نمایشگاه کتاب
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/ «بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • معرفی کتاب «فیزیک خداباوری»
  • لیست نهایی تیم ملی والیبال با دو غایب بزرگ اعلام شد
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان