Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتاق بازرگانی تهران که به همراه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، به آفریقای جنوبی سفر کرده است، در مجمع تجاری مشترک ایران و آفریقای جنوبی سخنرانی و با رییس اتاق ژوهانسبورگ دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ مسعود خوانساری نایب رئیس اتاق ایران در مجمع تجاری مشترک دو کشور تاکید کرد : ایران و آفریقای جنوبی به دنبال شکل‌دهی یک بازی برد – برد در مراودات دوجانبه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مجمع تجاری مشترک ایران و آفریقای جنوبی، با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، خانم لیندیو زولو وزیر توسعه تجارت آفریقای جنوبی، مسعود خوانساری رییس اتاق تهران و نایب‌رییس اتاق ایران، و با حضور بیش از 100 نفر از تجار و فعالان اقتصادی دو کشور در محل وزارت خارجه آفریقای جنوبی در پرتوریا برگزار شد.
مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در سخنانی با اشاره به سابقه 135 ساله فعالیت اتاق بازرگانی ایران گفت:‌ اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی نقش مشاوره‌ای پررنگی در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی در کشور پیدا کرده است.
نایب‌رییس اتاق ایران توسعه روابط اقتصادی با آفریقای جنوبی را از اولویت‌های بخش خصوصی ایران اعلام کرد و این کشور را به عنوان یکی از کشورهای عضو بریکس، جزو اقتصادهای بزرگ و نوظهور جهان خواند.
خوانساری افزود: آفریقای جنوبی یکی از کشورهای هدف جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری است؛ از نقش پر اهمیت این کشور در معادلات جهانی مطلع هستیم و می‌دانیم که موقعیت استراتژیک این کشور می‌تواند دروازه ورود به بخش بزرگی از بازارهای آفریقا باشد.
خوانساری ادامه داد: آفریقای جنوبی دارای بخش‌های اقتصادی، مالی پیشرفته و زیربنای لجستیکی مدرن برای توزیع موثر کالا است. ایران اقتصاد بزرگی است و می‌تواند برای آفریقای جنوبی دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه باشد و آفریقای جنوبی نیز برای ایران نقش دروازه ورود به کشورهای آفریقایی را ایفا کند. رئیس اتاق تهران هم‌چنین خواستار افزایش حضور شرکت‌های آفریقای جنوبی در اقتصاد ایران شد و گفت: امیدوار هستیم آشنایی و مذاکرات تجاری شرکت‌های ایرانی و آفریقای جنوبی در جریان این نشست گام مثبتی در جهت تحکیم و توسعه روابط اقتصادی میان بنگاه‌های اقتصادی و بخش های خصوصی دو کشور باشد.
مسعود خوانساری در تشریح زمینه‌های همکاری دو طرف گفت: محصولات پتروشیمی، قیر، مواد پلاستیکی و سایر مشتقات نفتی از عمده واردات آفریقای جنوبی است که ایران می‌تواند بخش عمده‌ای از این کالاها را تامین کند. تولید آهن، فولاد و محصولات وابسته به آن از اهداف استراتژیک دو کشور به حساب می‌آید که بخش‌های خصوصی دو کشور می‌توانند همکاری خوبی را در این باره داشته باشند. همکاری در زمینه صنعت دارو و تجهیزات پزشکی و همکاری در بخش معادن و تبادل اطلاعات در این رابطه نیز می‌تواند زمینه‌های مناسبی برای نزدیکی دو طرف باشد.
نایب رئیس اتاق ایران افزود: ایران و آفریقای جنوبی در زمینه کشاورزی نیز می‌توانند مکمل هم باشند. به‌طور مثال بخشی از واردات غله ایران می‌تواند از آفریقای جنوبی تامین شود و اختلاف فصول دو کشور در این باره مهم است. با توجه به پیشرفت‌ها و رتبه عالی بین‌المللی کشور آفریقای جنوبی در ارائه خدمات مالی و تامین مالی پروژه‌ها، شرکت‌های توانمند ایرانی با تکیه بر تجارب ارزشمند خود در بازارهای بین‌المللی می‌توانند در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی به‌خصوص در زمینه‌های تولید برق و ساخت‌وساز با آفریقای جنوبی همکاری خوبی داشته باشند. همچنین سرمایه‌گذاری در زمینه تولید طلا از معادن ایران نیز می‌تواند پیشنهاد ویژه‌ای به فعالان حوزه معدن در آفریقای جنوبی باشد.
خوانساری ادامه داد: از طرف بخش خصوصی ایران از مقامات دولتی دو کشور درخواست می‌کنم برای تقویت روابط بانکی و بیمه‌ای موجود بین دو کشور در جهت حل‌وفصل مشکلات مربوط به مبادلات پولی و بانکی و تسهیل یا ایجاد روابط کارگزاری و تاسیس شعب بانک‌های ایرانی در آفریقای جنوبی، برای تامین مالی صادرات و سرمایه‌گذاری و ایجاد شرکت‌های مشترک بیمه‌ای جهت پوشش فعالیت‌های فعالان اقتصادی دو کشور تدابیر و اقدامات لازم را فراهم کنند.

آفریقای جنوبی می‌تواند هاب صادرات کالاهای ایرانی باشد

مسعود خوانساری همچنین در ادامه برنامه‌های خود در آفریقای جنوبی با رئیس اتاق ژوهانسبورگ دیدار کرد.
رئیس اتاق بازرگانی ژوهانسبورگ در این دیدار خواستار شناسایی زمینه‌های همکاری اعضای اتاق‌های بازرگانی دو کشور و ایجاد یک شبکه تجاری بین دو طرف شد و گفت: شرکت‌های ایرانی می‌توانند از طریق آفریقای جنوبی به بازارهای کشورهای هم‌جوار دسترسی پیدا کنند.
هرمان بردت افزود: در حوزه دارو و ال‌پی‌جی امکان صادرات و توزیع محصولات ایرانی به سایر کشورهای آفریقایی از طریق بازار آفریقای جنوبی وجود دارد و می‌توانیم کانون و هاب صادرات کالاهای ایرانی باشیم.
رئیس اتاق ژوهانسبورگ همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های ایرانی در آفریقای جنوبی در حوزه خودرو، ریخته‌گری، معادن طلا و الماس را از دیگر زمینه‌های بالقوه همکاری مشترک دو طرف بیان کرد.
بردت گفت: آفریقای جنوبی خواستار واردات محصولات کشاورزی ایران شامل انار، خرما، زعفران و کنستانتره میوه است.
رئیس اتاق تهران هم ضمن استقبال از گسترش همکاری‌های تجاری بخش‌های خصوصی دو کشور گفت: شرکت‌های ایرانی آمادگی دارند در خصوص صادرات و سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، نفت و گاز و پتروشیمی کشاورزی فناوری‌های جدید با شرکت‌های آفریقای جنوبی همکاری‌ کنند.
مسعود خوانساری افزود: در صورت تأمین مالی پروژه‌ها توسط طرف آفریقایی، شرکت‌های صدور خدمات فنی و مهندسی ایرانی می‌توانند در اجرای پروژه‌های زیربنایی این کشور از جمله نیروگاه و جاده‌سازی مشارکت کنند.
هیئت ایرانی متشکل از نمایندگانی از دولت و بخش خصوصی به سرپرستی محمدجواد ظریف و مسعود خواناسری تا پنجم آبان در آفریقا حضور خواهد داشت.
در این هیئت نمایندگانی از شرکت‌های خودروسازی، کشاورزی، فرآوری محصولات کشاورزی، معدن، انرژی، داروسازی و نفت و گاز حضور دارند. کشورهای اوگاندا و نیجر مقصد بعدی سفر این هیئت خواهند بود.

 

ضرورت تبادل اطلاعات اقتصادی بین ایران و آفریقای جنوبی  
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که به عنوان سرپرست هیات تجاری، وزیر امور خارجه را در سفر به آفریقای جنوبی، همراهی می‌کند با رئیس شورای بازرگانان سیاه‌پوست آفریقای جنوبی دیدار کرد.
 مسعود خوانساری، نایب‌رئیس اتاق ایران در این نشست با اشاره به اهمیت شناخت دو طرف از ظرفیت‌ها و فعالان اقتصادی یکدیگر، درخواست کرد که نیازهای آفریقای جنوبی برای سرمایه‌گذاری و رشته‌هایی که شرکت‌های آفریقایی علاقه‌مند به حضور در آنها هستند به طور مشخص معرفی و سپس تبادل هیئت های تجاری در این زمینه‌ها انجام شود.
خانم دانیسا بالویو، رئیس شورای بازرگانان سیاه‌پوست، آفریقای جنوبی، نیز گفت: این شورا بزرگ‌ترین تشکل تجاری در آفریقای جنوبی است که شرکت‌های بزرگ، بانک‌ها و متخصصان صنایع مختلف و حتی وکلا در آن عضو هستند. کارگروه‌هایی در این شورای تجاری مطالعاتی در خصوص تجارت و اقتصاد ایران انجام داده است و بسیار علاقه‌مند به توسعه روابط تجاری با بخش خصوصی ایران هستند.
وی اظهار امیدواری کرد این دیدار به توسعه شبکه همکاری میان اتاق‌های بازرگانی و اعضای اتاق‌ها با یکدیگر منجر شود.
بالویو در پایان با اشاره به سفری که به ایران داشت، پیشرفت‌های صنعتی کشور را در سطح گسترده توصیف کرد

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۳۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت ایران و چین می تواند به ۵۰ میلیارد دلار برسد

به گزارش خبرگزاری مهر، صمد حسن‌زاده در همایش تجاری ایران و چین که در حاشیه رویداد ایران اکسپو برگزار شد، اظهار کرد: چین با حجم تجارت دوجانبه بیش از ۳۰ میلیارد دلار، اختلاف زیادی نسبت به شرکای تجاری دیگر ایران دارد و شریک نخست تجاری کشور است. همچنین این ظرفیت وجود دارد که سقف تجاری دو کشور به ۵۰ میلیارد دلار ارتقاء یابد.

وی افزود: ایران در گذشته اولین شریک تجاری چین در خاورمیانه بود اما در حال حاضر رتبه ایران به بالاتر از پنج رسیده و بنابراین باید این رتبه را دوباره ارتقاء دهیم. امیدواریم دو کشور بتوانند از پتانسیل‌های بخش خصوصی برای توسعه روابط دو جانبه بهره‌برداری بیشتری کند.

حسن زاده ادامه داد: ظرفیت سرمایه گذاری خارجی برای چینی‌ها به ویژه در مناطق آزاد فراهم شده است. همچنین شرکت‌های چینی می‌توانند از طریق ایران به بازارهای منطقه‌ای دسترسی داشته باشند.

رییس اتاق ایران گفت: بخش خصوصی ایران در بیشتر زمینه‌های صنعتی، معدنی، تجاری از جمله در محصولات پزشکی، فولاد، مصالح ساختمانی، محصولات دانش بنیان، خدمات فنی و مهندسی، صنایع دستی، گردشگری و غیره آماده همکاری برای آشنایی بیشتر جوامع تجاری دو کشور است. اتاق بازرگانی ایران به عنوان بزرگترین تشکل اقتصادی و نماینده بخش خصوصی آماده همکاری در توسعه روابط است.

کد خبر 6093443 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • وزیر آفریقای مرکزی: ما به دنبال دانش ایرانی در حوزه معدن هستیم
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • برنامه های متنوعی برای تسهیل تبادلات مالی با چین داریم
  • تجارت ایران و چین می تواند به ۵۰ میلیارد دلار برسد
  • توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مالزیایی ها در نمایشگاه اکسپو
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • آفریقای جنوبی: از نزدیک تحقیقات دادگاه لاهه را دنبال می‌کنیم
  • حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد
  • حضور ۲۵ هیئت تجاری در اکسپو نشان از رشد ایران با وجود تحریم
  • امیرعبداللهیان بر استمرار همکاری های دو کشور در عرصه های بین المللی تاکید کرد