Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اهمیت ترویج علم گفت: این امر در دو سطح و با ایجاد نهادهای واسط از یک سو و رسانه ها ممکن است.

هادی خانیکی با ارائه تعریفی در مورد ترویج علم گفت: ترویج علم به معنای اتخاذ رویکردها و انتخاب سازوکارها و نهادهایی است که بتواند فهم مشترکی از مسائل علمی در سطوح مختلف جامعه به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در گفت وگو با خبرنگاران افزود: باید بدانیم چطور علم را از درون نهادهای تولیدکننده علم با زبان تخصصی به موضوعات یا مقوله هایی تبدیل کنیم که عامه همان مفاهیم را با زبان ساده تر و حساسیت بیشتر دنبال کنند؛ مفهومی که تحت عنوان فرهنگ علمی از آن تعبیر می کنیم. به طور طبیعی این فرایند در دو سطح امکان پذیر است؛ اول با شکل گیری نهادهای واسط یا مدنی که فاصله مراکز علمی و دانشگاهی و حوزه عمومی را کم کنند و دوم با رسانه ها.
نویسنده کتاب «قدرت، جامعه مدنی و مطبوعات» با اشاره به طیف گسترده رسانه ها ادامه داد: کمبود هر کدام از این دو بخش بار دیگری را سنگین می کند؛ ضمن اینکه ترویج علم طرفهایی دارد؛ یک طرف عالمان، محققان؛ طرف دیگر آموزش دهندگان، و طرف دیگر توزیع کنندگان فراورده های علمی و طرف آخر مردم هستند و ایجاد پیوند بین این طرف ها نیازمند وجود شبکه ها و نهادهای مدنی یا رسانه های عمومی و تخصصی است و در غیر اینصورت علم پشت دیوارهای دانشگاه و مراکز تولید فناوری محبوس می شود و جامعه مسیر خودش را پیش می برد.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که چرا رسانه های عمومی نسبت به اخبار علمی بی توجه هستند، گفت:در هر کدام از رسانه هابا نقیصه هایی مواجه هستیم، در سطح رسانه دیداری و شنیداری به عنوان نهاد ترویج کننده علم بزرگ ترین کاستی ارتباط متمرکز بر خود رادیو و تلویزیون است، این دستگاه نمی تواند مستقل از کانون های اندیشه و مراکز مولد علم به استانداردسازی و اشاعه علم بپردازد، نباید در مقام داوری کننده نسبت به علم قرار بگیرد؛ زیرا داوری نسبت به کیفیت علمی به عهده نهادهای علمی است. اما از آنجا که نهادهای علمی زبان گویا و رسانه های لازم را ندارند؛ رادیو و تلویزیون از قدرت اجرایی خود استفاده کرده و دچار یک نوع دوپارگی بین صداوسیما و دستگاه های علمی می شویم.
نویسنده کتاب «در جهان گفت وگو» با تقسیم مطبوعات به نشریات دانش ورانه یا نشریات اختصاصی علمی توضیح داد: نشریات هم از طریق صفحات ویژه هم وظایف و کارکردهای عمومی یک نشریه عمومی می توانند علم را ترویج دهند.
وی افزود: یک روزنامه را نمی شود به دو بخش تقسیم کرد؛ مثلا در صفحات علمی خیلی عالمانه باشد و در صفحات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی غیرعالمانه یا با زیرپا گذاشتن نگرش علمی مطالب را منتشر کند.
خانیکی تصریح کرد: ترویج علم یک منظومه است و نبود توازن در کار رسانه ای، ترویج علم را مختل می کند. به این ترتیب نیازمند نوعی آموزش حرفه ای و روزنامه نگاری حرفه ای معطوف به علم هستیم؛ روزنامه نگاران علم از طرفی کسانی هستند که مقوله های خاص علمی را می فهمند و از طرف دیگر نگرش علمی دارند و برای نمونه اگر روزنامه نگاری به آسیب های احتماعی می پردازد و نگرش علمی دارد؛ به سمت نوعی روزنامه نگاری راه حل گرا و تحقیقی می رود تا اینکه اسیر جنجال ها و روزنامه نگاری زرد شود.
«در این سطح دو نوع کمبود داریم؛ کمبود روزنامه نگاران متخصص که به حوزه علم بپردازند و کمبود نگرش علمی در میان همه روزنامه نگاران حرفه ای. اگر اینها حل شود طبیعتا در کنار روزنامه ها و نشریات عمومی، روزنامه ها و نشریات علمی باید داشته باشیم. این روزنامه ها از جنس مجلاتی نیستند که به زبان غیرقابل فهم برای عمومی حرف بزنند؛ بلکه روزنامه هایی هستند که رویدادها و تحلیل های خاص روز علم را منتقل و به بقیه مسایل جامعه با دید علمی نگاه می کنند؛ به این ترتیب این نظر درست است که با وجود روزنامه های تخصصی غیرخبری مانند روزنامه های فرهنگی، هنری و ادبی جای روزنامه های علمی خالی است».
خانیکی در مورد اینکه زبان علم چقدر به زبان روزنامه نگاری نزدیک است گفت: قدرت دانشمندان، استادان و محققان باید تا جایی پیش برود که بتوانند مفاهیم پیچیده علمی را با زبان عمومی بیان کنند. در دنیا هم تجربه های موفق از این دست زیاد است و اینکه هر کس پیچیده و دشوار حرف بزند که عموم نفهمند؛ علمی تر است تجربه ای کهنه به شمار می آید. برجسته ترین دانشمندان امروز جهان کسانی هستند که وارد شبکه های خبری و کانال ها شدند و خود به سوالات مخاطبان پاسخ می دهند.
وی با اشاره به فناوری های جدید گفت: این فناوری ها اجازه نداده علم و عالم در دانشگاه محبوس بماند و تعامل و دادوستد عمومی هم نوعی روزنامه نگاری علمی را مطرح کرده و هم سادگی، جذابیت و ظرفیت نهفته در رسانه و روزنامه نگاری را در کنار علم قرار داده است؛ مثلا برایان مک گیل یکی از تجربه های موفق در این زمینه با برنامه فلسفه برای همه بود.
علمی**9157**
خبرنگار: منصوره شوشتری**انتشار:محتشمی
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۷۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکلات جامعه با نسخه دانشگاهیان ممکن است

استاندار کرمانشاه گفت: افزایش تاب‌آوری اجتماعی در جامعه نیازمند راهکار علمی همراه با ارائه آموزش بوده و حل مشکلات جامعه با نسخه دانشگاهیان ممکن است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمد طیب صحرایی امروز _ شنبه هشتم اردیبهشت _ در نشست شورای هیأت اندیشه‌ورز اجتماعی استان کرمانشاه که با حضور معاون سیاسی و امنیتی و مدیرکل اجتماعی استانداری در سالن جلسات استانداری برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به نیاز جامعه به اقدامات پژوهشی، تحقیقاتی و علمی برای حرکت به سمت بالندگی بیشتر، اظهار کرد: هرکدام از اعضای جامعه دانشگاهی استان می‌توانند در برنامه‌های توسعه‌ای استان نقش مؤثری ایفا کنند و این موضوع طی چندین مراسم و نشست‌های مختلف با دانشگاهیان و اساتید علمی برای عینیت بخشیدن به همکاری و مشارکت این عزیزان بیان‌شده است.

وی افزود: همگی باید با همکاری و همدلی تلاش کنیم تا استان به‌صورت عالمانه و مجاهدانه برای رسیدن به پیشرفت و بالندگی روزافزون اداره شود.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: هرکدام از مسائل و آسیب‌های اجتماعی با حضور و مشارکت جامعه دانشگاهی بهتر و دقیق‌تر رفع می‌شود ازاین‌رو برای کمک به استان، اجرای طرح‌های علمی و تحقیقاتی برای ما بسیار مهم و ارزشمند خواهد بود.

وی با تأکید بر ارائه راهکارها و طرح‌های مختلف برای بهره‌وری در اجرای برنامه‌ها با نگاه علمی و دانشگاهی ادامه داد: دانشگاه‌ها می‌توانند کمک مناسبی به بهره‌وری و استفاده بهینه از امکانات و منابع داشته باشند و همچنین می‌توانند به افزایش تاب‌آوری اجتماعی در جامعه نیز با راهکارهای علمی خود کمک کنند.

صحرایی عنوان کرد: افزایش تاب‌آوری اجتماعی در جامعه نیازمند راهکار علمی همراه با ارائه آموزش است.

وی خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات جامعه نیازمند نسخه دانشگاهی هستیم و از جامعه دانشگاهی می‌خواهیم که با مشخص کردن چندین اولویت مهم، نظرات و راهکارهای عملیاتی و علمی خود را به دفتر امور اجتماعی استانداری اعلام کنند.

استاندار کرمانشاه افزود: با مشخص کردن چندین اولویت و با همکاری جامعه دانشگاهی می‌توانیم به حل مسئله با نگاه علمی برسیم و قطعاً حرکت در این مسیر اثرگذار و نتیجه‌بخش خواهد بود.

کد خبر 748548

دیگر خبرها

  • خسته هستید؟ این غذاها را بخورید
  • مکمل‌های طرح نور در نهادهای فرهنگی اجرا شود
  • نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم
  • حل مشکلات جامعه با نسخه دانشگاهیان ممکن است
  • تقویت نشاط اجتماعی با ترویج فرهنگ پهلوانی در جوانان و نوجوانان
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • علم گرفتار سانسور و تبعیض رسانه‌ای/ وقتی اسمی از دانشمندان آسیایی و آفریقایی به میان نمی‌آید
  • هشدار جدی درباره نقشه جدید نفوذی‌ها در ایران
  • روزنامه‌ای آلمانی دلیل امتناع اوکراین از صلح با روسیه را فاش کرد
  • جنگ تن‌هاخ با روزنامه‌نگاران: حق سوال پرسیدن ندارید!