Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباسعلی ابونوری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به کسری بودجه دولت و افزایش هزینه‌ بودجه جاری نسبت به عمرانی‌ها اظهار داشت: ساختار بودجه‌ای پس از جنگ تحمیلی تاکنون ترمیم نشده و دولت‌ها کم و بیش با مشکلات بودجه و رشد هزینه‌ها روبرو بوده‌اند.

به گفته این استاد اقتصاد، به دلیل وجود درآمدهای سرشار نفتی این بخش توانسته مشکلات ناشی از کمبود درآمدها را جبران کند، اما مشکل اساسی اینجاست که مشکل بودجه‌ریزی باید مکمل برنامه‌های بلندمدت باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسلماً اگر چنین اتفاقی نیفتد، به رشد اقتصادی یا اجرای سیاست‌های ضد رکودی و تورمی منتهی نخواهد شد. در حال حاضر بودجه مجزا از برنامه بوده و مکمل برنامه‌های عمرانی نیست.

این اقتصاددان با اشاره به افزایش هزینه‌های جاری دولت در بودجه اظهار داشت: باید سیستم برنامه‌ریزی را تهیه کنیم که بتواند مکمل سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های عمرانی به‌منظور ایجاد اشتغال و رفع بیکاری باشد. طی 35 سال گذشته با این دو پدیده روبرو هستیم و اکنون انباشت بیکاری به‌شدت خودنمایی می‌کند.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه یک شبه نمی‌توان کاری برای کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمدها و انضباط برنامه‌ای ارائه کرد، گفت: می‌توان مانند ادوار گذشته از صندوق توسعه ملی یا بانک مرکزی استقراض کرد و به صورت موقت هزینه‌ها را پوشش داد، اما این راه و درمان نیست.

ابونوری به یکی از مشکلات ساختاری در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه با وجود ابلاغ سیاست‌های اصل 44 از دهه 80 متأسفانه در دولت‌های گذشته این اصلاح ساختاری رخ نداده و فقط با حرف خواهان ورود بخش خصوصی به عرصه اقتصاد بودیم. بنابراین نمی‌توان توقع داشت که با بخش خصوصی قدرتمند روبرو هستیم که بتواند درآمدهای مالیاتی ما را تأمین کند.

به گفته این اقتصاددان برنامه عمرانی در کشور بی‌توجه مانده و اکنون نیز در اجرای برنامه‌ها سردرگمی وجود دارد. دولت معتقد است رشد 7 درصدی حاصل شده اما اقتصاد آن‌قدر چاله دارد که این رشد برای هیچ‌کس محسوس نیست.

وی یکی از شیوه‌های تأمین درآمد برای دولت را توسعه صادرات دانست و افزود: اقتصاد کشور دچار بیماری سیاسی است و یک شبه نمی‌توان تراز تجاری شش‌ ماهه گذشته را که منفی شده و واردات بر آن غلبه دارد را حل کرد. تا زمانی که بخش خصوصی قدرتمند نداشته باشیم، صادرات غیرنفتی وارد عرصه نخواهد شد.

این اقتصاددان یکی دیگر از مشکلات صادرات را مباحث سیاسی برون‌مرزی دانست و گفت: به دلیل آنکه نمی‌توانیم تکنولوژی و امکانات به‌روزی برای تولید فراهم کنیم، صادرات رقابتی و با هزینه تمام‌شده پایین نخواهیم داشت و آنچه نیز صادر می‌کنیم به کشورهای منطقه بوده که هماهنگی سیاسی با یکدیگر داریم.

وی ادامه داد: مسائل سیاسی بر اقتصاد چیره شده و نیاز به هماهنگی در سطح قوا دارد. اکنون اگر صادراتی هم وجود دارد، به جهت مسائل سیاسی است و صادرات کالا با دامپینگ و فروش ارزان‌تر از قیمت داخلی به کشورهایی همسایه انجام می‌شود.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه برجام نتوانسته انگیزه خارجی و داخلی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند، تصریح کرد: برای رقابت در صادرات تکنولوژی لازم را نداریم، به همین دلیل نمی‌توان روی درآمدهای این بخش تکیه کرد تا بتوان کسری بودجه را پوشش داد. اساساً در بخش برنامه‌های عمرانی چشم‌انداز و اولویتی مشاهده نمی‌شود. مدیران کارآیی لازم را ندارند و مشکلات با حرف حل نمی‌شود.

انتهای پیام/

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۴۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی عملیات اصلاح شبکه آبرسانی در گنبد کاووس

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل رحیمی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران از اجرای طرح ملی جهاد آبرسانی در گنبد کاووس خبر داد و اظهار کرد: اکنون عملیات اصلاح شبکه آبرسانی روستای کوچ دیگ سید شهرستان گنبد کاووس ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که این کار با همکاری سپاه نینوا استان در حال اجرا است.

وی افزود: این پروژه به منظور جلوگیری از هدر رفت و افزایش کیفیت آب شرب و همچنین تعویض لوله‌های فرسوده با توجه به قدمت بالای شبکه آبرسانی اجرای کامل اصلاح شبکه آبرسانی در این روستا به طول۶ هزار متر در مراحل پایانی است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان در خصوص پیامدهای وجود شبکه‌های فرسوده آبرسانی گفت: شبکه‌های توزیع آبرسانی فرسوده مرتباً دچار شکستگی می‌شوند که این موضوع سبب هدر رفت آب می‌شود ضمن اینکه به دلیل افزایش جمعیت و قطر پایین لوله‌های موجود دیگر پاسخگوی نیاز آب شرب مشترکان نیست و شاهد افت فشار آب در زمان اوج مصرف در مناطقی که شبکه آن باید اصلاح شود هستیم.

وی یادآور شد: هزینه اجرایی این عملیات بیش از ۴۸ میلیارد ریال است که با پایان عملیات فوق جمعیتی بالغ بر ۷۶۹ نفر از اهالی این روستا از این پروژه برخوردار می‌شوند.

کد خبر 6097343

دیگر خبرها

  • پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی عملیات اصلاح شبکه آبرسانی در گنبد کاووس
  • زمان افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان مشخص شد/ رییس کمیسیون تلفیق بودجه درباره همسان‌سازی حقوق چه گفت؟
  • منظور: رشد ۳۸۰ درصدی اعتبارات رفاه و تامین اجتماعی
  • اقتصاد این کشور غافلگیر شد
  • کاخ سفید برای تأمین کسری بودجه دست به دامن افزایش مالیات می شود؟
  • چگونه می‌توان با بیماری هلندی مقابله کرد؟
  • اقتصاد کانادا غافلگیر شد
  • سهم ۱۷.۸ درصدی هزینه‌های جاری در بودجه شهرداری قم
  • افزایش ۳۰ درصدی اعتبار شهرداری گنبدکاووس
  • لزوم استفاده بهینه از فضای مشارکتی در شهر/ افزایش ۶ درصدی بودجه فرهنگی شهرداری اصفهان