Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد دانشگاه مازاریک جمهوری چک گفت: سوار بر موج بحران مهاجراتی به اروپا جریان پوپولیستی راست‌گرای افراطی قرار دارد که با تظاهر بر احیای ارزش‌های دینی می خواهد از این فرصت استفاده کند که جمعیت مهاجر را سرکوب کنند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، نشست علمی با عنوان «نقش دین در سیاست در جمهوری چِک، و ظهور اسلام هراسی» با حضور دکتر جوزف کراوس، استاد دانشگاه مازاریک از جمهوری چک در جمع دانشجویان گفت: طبق نظیریه شکاف «استن ورکان» در واقع محور و شکاف‌های اصلی وجود دارند که آنها بر فضای سیاسی در جامعه و در شکل گیری احزاب سیاسی تاثیر می‌گذارند، مثلا در موضوع مالیات احزاب، شکاف‌های بین مالیات دهنده ومالیات گیرنده و یا شکاف بین کارگر وکارفرما به وجود می‌آیند و یا خودشان را تعریف می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در موضوع مالیات احزاب دست راستی و احزاب دست چپی داریم که احزاب دست راستی معتقد به مالیات کمتر و کمک بیشتر به تجارت و تجار می‌باشند و احزاب دست چپی طرفدار مالیات بیشتر و دادن پول های گرفته شده به طبقه کمتر برخوردار و فقیر هستند.

استاد دانشگاه مازاریک جمهوری چک در خصوص شکاف بین دین وسیاست خاطرنشان کرد: شکاف بین دین وسیاست در جمهوری چک وجود دارد؛ اما این شکاف به شکل گیری احزاب سیاسی منجر نمی‌شود البته این امر پذیرفته شده است که حکومت به طور کلی فارق از گرایشات حزبی باید از دین حمایت بکند به خاطر این که دین در امور اجتماعی و انسجام اجتماعی تاثیر دارد با این وجود چنین اقدامی بر سیاست تاثیرگذار نمی باشد.

جوزف با اشاره به این که در عرصه سیاست جمهوری چک گرایش دینی وجود ندارد، متذکر شد: فقط یک گروه مذهبی با عنوان« حزب مردمی» با گرایش کاتولیک است که به دنبال احیای ارزش‌های دینی هستند.

وی ضمن اشاره به این نکته که مسائل مذهبی در عرصه سیاست جمهوری چک موضوعیت ندارد و فقط یک موضوع مذهبی توسط اتحادیه مذهبی کاتولیک مورد بحث قرار گرفته و آن بازگرداندن مالکیت اموال کلیسا به خودشان است که در زمان سوسیالیست‌ها این اموال از کلیسا گرفته شده بود، خاطرنشان کرد: بنابراین بازگشت و توسعه ارزش‌های دینی در سطح جامعه اروپا موضوعاتی است که کاتولیک دنبال می کند و در موضوعاتی چون خانواده، حقوق کلیسا و ایجاد مدارس دینی فعالیت دارند.

استاد دانشگاه مازاریک با یادآوری این‌که در جمهوری چک جریان مدنی دموکراتیک نیز وجود دارد که تمرکزش بر ارزش‌های مسیحی دینی است، البته در چارچوب حمایت کلی حکومت از دین فعالیت های خود را پیگیری می کند، گفت: بنابراین تمرکز خاص این جریان روی کاتولیک نیست، در واقع آنها خواستار امکان فعالیت احزاب وادیان به شکل دمکراتیک هستند.

جوزف افزود: سوسیال دمکرات نیز وجود دارد که اساس نگاه خنثی به ارزش‌های دینی دارد و دغدغه‌اش بیشتر سوسیال دمکرات است و همچنین حزب کمونیسم داریم که مخالف این است که مایملک کلیسا به خود کلیسا باز گردانده شود، طبیعتا این حزب کمونیسم طرفدار پاک کردن عرصه عمومی از ارزش های دینی است.

وی بیان کرد: جریان های دیگر مانند جریان سبز نیز وجود دارد که دغدغه مسائل محیط زیستی را دارند و علاوه بر این گروه لیبرال های شک اندیش و گروه ANO نیز وجود دارند .

استاد دانشگاه مازاریک متذکر شد: سوار بر موج بحران مهاجراتی به اروپا جریان پوپالیستی راست‌گرای افراطی قرار دارد که با تظاهر بر احیای ارزش‌های دینی می خواهد از این فرصت استفاده کند که جمعیت مهاجر را سرکوب کند، بنابراین آنها خواستار بازگردانند مهاجرین که اکثرا مسلمان هستند به کشورهایشان هستند.

جوزف خاطرنشان کرد: در حالی جریان پوپولیستی راست‌گرای افراطی با مهاجرت مسلمانان به جمهوری چک مخالف است که این کشور در مقایسه با آلمان اصلا با موج مهاجرتی مواجه نشده و اقلیت مسلمان مشکلی تاکنون ایجاد نکرده و ما حتی موردی در خصوص فعالیت‌های تروریستی در کشورمان نداشته‌ایم در نتیجه به نظر می رسد که موضوع چیز دیگری است.

وی با بیان این موضوع که اسلام هراسی در جمهوری چک در فضای مجازی به خصوص فیسبوک شکل گرفت، تصریح کرد: در فیسبوک جریانی با به عنوان این‌که «مسلمانان را درجمهوری چک نمی‌خواهیم» راه اندازی شد و توانست هزاران پیرو جذب کند، به این ترتیب موفق شدند که این جریان را از فضای مجازی به واقعیت اجتماعی تبدیل کنند، آنها مخالف هرچیزی هستند که به اسلام مربوط باشد.

استاد دانشگاه مازاریک گفت: جریان‌هایی که در واکنش به این جنبش ضد اسلامی شکل گرفت، متاسفانه ضعیف هستند و پیروان زیادی ندارند، پروژه‌های ضعیف دارند و نتوانسته‌اند قدرتی از خودشان نشان دهند و تاثیراتی در جمهوری چک داشته باشند.

وی افزود: یک گروه بسیار قدرتمند و پیگیر در مخالفت با جریان مهاجرت به خصوص بر علیه مسلمانان فعالیت می کنند که جالب است بدانید رهبری این جریان را فردی بر عهده دارد که نیمی از او ژاپنی و مهاجر است.

جوزف بیان کرد: در هنگام شکل گیری، این جریان ازقدرت زیادی برخوردار نبود؛ اما رهبر جریان موفق شد که مقام سناتوری را کسب کند و در رای‌گیری دو روز پیش جمهوری چک جزء چهار جریان قدرتمند این کشور شناخته شود.

استاد دانشگاه مازاریک جمهوری چک خاطرنشان کرد: مباحث ضد اسلامی باعث شده این جریان تبدیل به چهارمین حزب جمهوری چک شود، البته جریان های سنتی این اندازه افراطی نیستند.

جوزف در ادامه سخنان خود با یادآوری این نکته که دین اهمیت در فضای سیاسی ندارد واکثر مردم جمهوری چک در جامعه با دین و ایمان دلبستگی ندارند، تصریح کرد: البته به این معنی نیست که مردم این کشور بی دین و بی‌ایمان هستند.

استاد دانشگاه مازاریک در پایان سخنان خود یادآورشد: در سال های گذشته با افزایش اسلام هراسی و پوپولیسم در عرصه سیاسی روبرو بوده‌ایم که در رای گیری این هفته دقیقا این امر نشان داده شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۸۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر آفریقای مرکزی: ما به دنبال دانش ایرانی در حوزه معدن هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر، انگاته روباد وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی در حاشیه نمایشگاه معرفی توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو)، در گفت و گو با صدا و سیما از آمادگی و تمایل کشورش برای همکاری‌های معدنی در زمینه‌های ساخت کارخانه‌های فراوری مواد معدنی، انتقال دانش فنی و مهندسی و آموزش خبر داد و گفت: آفریقای مرکزی ۴۰۰ معدن شناخته شده از آهک تا فلزات مختلف با مواد معدنی گوناگون دارد و خواستار همکاری با ایران است.

وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی تاکید کرد: ایران روی منابع معدنی اش کار کرده، ما هم به دنبال شرکای تجاری هستیم. ما به دنبال دانش ایرانی هستیم.

کد خبر 6093620 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • تاکید امیر عبداللهیان بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس‌جمهور
  • سرکوب معترضان حامی فلسطین در فرانسه
  • سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • وزیر آفریقای مرکزی: ما به دنبال دانش ایرانی در حوزه معدن هستیم
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • تراژدی جدید برای پناهندگان در نزدیکی جزایر قناری اسپانیا
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • اروپا در حال سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز در حمایت از فلسطین است
  • نخست وزیر اسپانیا: استعفا نخواهم کرد