Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کمبود ویتامین B3 منجر به بیماری های مختلفی می شود که یکی از بدترین نوع آن پلاگرا Pellagra نام دارد. بیماری که پوست را می ترکاند و حتی باعث جنون فرد می شود.

ویتامین B3 که نیاسین هم نامیده می شود، نقش اساسی در سلامتی پوست، دستگاه گوارشی و سلامت مغز دارد. این ویتامین به عملکرد بیش از ۲۰۰ آنزیم در بدن کمک می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ویتامین از دو ترکیب شیمیایی به نام های نیکوتینیک اسید Nicotinic Acid و نیکوتینامید Nicotinamide تشکیل شده که در بدن با شکستن این دو ماده باعث ایجاد دو ترکیب شیمیایی NAD و NSDP می شود. این دو ترکیب باعث عملکرد سالم سوخت وساز سلولی یا همان متابولیسم است.

امروز در نت نوشت میزان اندازه مورد نیاز این ویتامین، منابع تامین، علائم کمبود، و بیماری های ناشی از کمبود ویتامین B3 را بررسی خواهیم کرد.
حقایقی در مورد ویتامین B3

ویتامینی است که باید در آب حل شود. به همین دلیل بدن نمی تواند آن را ذخیره کند.
بدن نمی تواند ویتامین B3 بسازد.
انواع گوشت و سویا منبع اصلی تامین ویتامین B3 است.
بیشتر افرادی که از کمبود ویتامین B3 رنج می برند باید آن را به صورت مکمل مصرف کنند.

میزان مصرف مورد نیاز روزانه

با توجه به سن، جنس، فعالیت های بدنی و سابقه ژنتیکی میزان مصرف ویتامین فرق می کند. میزان مصرف زیر راهنمای خوبی برای جلوگیری از کمبود این ویتامین است:

نوزادان ۱ تا ۶ ماهه : ۲ واحد
کودان ۷ تا ۱۲ ماهه : ۴ واحد
کودکان ۱ تا ۳ ساله : ۶ واحد
کودکان ۴ تا ۸ ساله : ۸ واحد
کودکان ۹ تا ۱۳ ساله : ۱۲ واحد
نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله : ۱۶ واحد برای پسران و ۱۴ واحد برای دختران
بزرگسالان بالای ۱۹ سال : ۱۶ واحد برای مردان و ۱۴ واحد برای زنان
زنان باردار : ۱۸ واحد
زنان در ایام شیردهی : ۱۷ واحد

توجه : واحدها بر اساس NE یا Niacin Equivalent یعنی میزان مورد نیاز نیاسین روزانه است. یک واحد NE برابر با ۶۰ میلی گرم می باشد.

از آن جا که این ویتامین هم مثل همه ویتامین ها و مواد معدنی باید به اندازه مصرف شود، مصرف کمتر یا بیشتر از مورد نیاز روزانه بدن باعث تغییر در رشد سلول ها شده و شخص را در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار می دهد.


منابع ویتامین B3

 

غذاهای زیر منبع خوبی برای دریافت نیاسین در طی روز است که می توانید هر روز یکی از آن ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید:

قارچ : روزانه نصف فنجان
سیب زمینی پخته : ۳ یا ۴ سیب زمینی متوسط
غلات سبوسدار : ۳۰ گرم
نان گندم تست شده : یک تکه
جو پرک شده پخته : سه چهارم فنجان
جگر به صورت کامل پخته شده : ۱۰۰ گرم
ماهی تن کنسروی یا پخته شده : ۱۰۰ گرم
شیر سویا : یک لیوان
تخمه کدو : ۱۰۰ گرم
لوبیا چشم بلبلی : سه چهارم فنجان

در صورتی که ویتامین B3 به بدن نرسد؛ بدن با تبدیل آمینواسیدی به نام تریپتوفان Tryptophan به نیاسین سعی می کند کمبود آن را جبران کند. گوشت بوقلمون و تخم مرغ منبع خوبی برای تامین این آمینواسید است. به همین دلیل سعی کنید علاوه بر مواد فوق این دو ماده را هم گه گاه در برنامه غذایی تان گذاشته و میل کنید تا از کمبود ویتامین B3 جلوگیری کنید.
علائم کمبود ویتامین B3

کمبود شدید این ویتامین باعث یک نوع بیماری پوستی به نام پلاگرا، مشکلات گوارشی، مشکلات در سیستم اعصاب، ایجاد موکوس یا ترشحات در چشم و بینی می شود.

شدیدترین نوع بیماری کمبود نیاسین بیماری پلاگرا است که دارای علائم زیر است:

ضایعات پوستی قرینه ای در بدن مثل هر دو بازو. وقتی پوست درمعرض آفتاب قرار گیرد این عارضه ها به راحتی دیده می شود.
لک های پروانه روی صورت و لک های گردن بند مانند دور گردن بخصوص بعد از قرار گرفتن در آفتاب
درد، تاول، تورم و تحریک و سوزش های پوستی در دهان، بینی، واژن و مجاری ادرار. در افرادی که کمبود ویتامین بدتر است این مشکلات زیر زبان یا روی لب ها هم مشاهده می شود.
درد و سوزش در گلو، سینه و معده.
مشکلات گوارشی مثل استفراغ، اسهال، سوزش، تهوع و یبوست. در موارد شدیدتر حتی اسهال خونی هم در فرد دیده می شود.
مشکلات روحی مثل تغییر شخصیت، گیجی، ضعف حافظه، عدم تمرکز، افسردگی، اضطراب، پارانویا (سوء ظن شدید) که خیلی وقت ها نه به عنوان کمبود ویتامین بلکه به مثابه مشکلات روحی تحت درمان قرار می گیرد.
قرمزی پوست
سردرد
مشکلات گوارشی که با دارو درمان نمی شود
گردش ضعیف خون

علت های کمبود ویتامین

یکی از علت های کمبود ویتامین عدم دسترسی و یا نخوردن منابع تغذیه ای حاوی ویتامین های B3 است. در بعضی از کشورها که ذرت و فراورده های آن زیاد است بیشتر مردم نیاز روزانه شان به نیاسین را از طریق ذرت جذب می کنند.

در موارد خاص مثل اعتیاد به الکل، بیماری های کبدی یا در شرایطی که بدن قادر به جذب این ویتامین نیست شخص دچار کمبود شدید ویتامین B3 می شود که حتما پزشک باید شخص را تحت درمان قرار دهد.


تاثیرات جانبی مکمل های دارویی حاوی ویتامین B3

کاهش فشار خون
بدتر شدن بیماری های کبدی
نامنظم شدن ضربان قلب
مشکلات در مجاری ادرار
بروز نقرس

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

از آن جا که کمبود این ویتامین به دو صورت اولیه و ثانویه بروز می کند در کمبود اولیه با خوردن غذاهایی که در این مقاله ذکر شد می توانید به راحتی از کمبود این ویتامین جلوگیری کنید. در صورتی که علائم شدید است مثل بیماری های شدید پوستی، مشکلات گوارشی که درمان نمی شود، تغییرات شدید روحی و اسهال حتما به پزشک مراجعه نمایید تا با توجه به بررسی وضعیت کلی سلامتی شما میزان دقیق مورد نیاز را برایتان تعیین کند. بیشتر پزشکان مکمل های ویتامین B که حاوی نیکوتینامید است برای رفع کمبود این ویتامین در بدن تجویز می کنند. این ماده دارای عوارض جانبی کمتر مثل خارش یا سوزش پوست در بیشتر افراد است.

بهترین میزان دریافت نیاسین بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیگرم روزانه است که با توجه به جنس، سن، وضعیت سلامتی و میزان فعالیت باید توسط پزشک تعیین شود. از ان جا که کمبود این ویتامین به علت نوع تغذیه یا بیماری خاصی به وجود می آید، معمولا با کمبود ویتامین های دیگر همراه است. در چنین مواردی تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی و استفاده از مکمل ها ضروری است.

منبع:نت نوشت

انتهای پیام/

هر آنچه در مورد ویتامین B3 باید بدانید

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۵۵۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای خلاص شدن از آلرژی‌های بهاری چه کنیم؟

به گزارش صدای ایران از عصر ایران،فرحزاد جباری در خصوص آلرژی در فصل بهار اظهار کرد: آلرژی به این علت ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی افراد با زمینه‌های ژنتیکی که دارند، مستعد پاسخ نابه‌جا نسبت به محرک‌های محیطی است.

وی با بیان اینکه علائم آلرژی می‌تواند مربوط به عوامل محرک محیط بیرون مانند گرده درختان، چمن‌ها و علف‌ها، عوامل محرک داخل منزل مانند حیوانات خانگی و پرندگان و یا در پاسخ به مواد غذایی و دارو‌ها باشد، عنوان کرد: هر ماده غذایی ممکن است حساسیت‌زا باشد. برخی غذا‌ها مانند لبنیات، شیر، تخم مرغ یا گندم حساسیت بیشتر و همچنین ارزش غذایی بیشتری دارند، بنابراین حذف آنها ممکن نیست. این اهمیت دارد که مواد غذایی حساسیت‌زا را شناسایی و به بیمار کمک کنیم.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: محرک‌های خارج از منزل که مربوط به گرده درختان و چمن‌ها است، به فصل ارتباط دارد. علائم بیماران مستعد از اواخر اسفند شروع می‌شود، در تابستان به اوج می‌رسد و در پاییز با بارندگی و سرد شدن هوا رو به بهبودی می‌رود. این علائم در هر کشوری بسته به پوشش گیاهی و شرایط آب‌وهوایی متفاوت است.

بهترین فرصت برای فعالسازی اشتراک مناقصات مزایدات با اعتبار هدیه

دکتر جباری بیان کرد: علائم آلرژی می‌تواند در قسمت‌هایی که محرک وارد بدن می‌شود و سیستم ایمنی را تحریک می‌کند، ایجاد شود. علائم می‌تواند در قسمت تنفسی فوقانی بیشتر در بینی به صورت عطسه، آبریزش، خارش و گرفتگی بینی همراه با خارش چشم، اشک ریزش، خارش گوش و یا درد و خارش گلو باشد. علائم همچنین می‌تواند در قسمت‌های تنفسی تحتانی مانند ریه به صورت سرفه، تنگی نفس و آسم خود را نشان دهد.

این مواد غذایی آلرژی بهاری را کاهش می‌دهدبخوانید

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی ادامه داد: ممکن است علائم درگیری در پوست به صورت کهیر یا اگزما یا به صورت علائم گوارشی مانند دل‌درد، اسهال و درد‌های شکمی بروز کند. در موارد شدید شوک آنافیلاکسی ایجاد می‌شود و این زمانی است که عامل محرک می‌تواند چند ارگان را با هم درگیر کند و باعث افت شدید فشار خون، تپش قلب، درد‌های شکمی، کهیر منتشر و تنگی نفس شود که حیات فرد را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نوع درمان آلرژی به عاملی که ایجاد می‌شود و روند بیماری بستگی دارد، تصریح کرد: آلرژی زمینه ژنتیکی دارد، بنابراین فعلا حذف عامل یعنی ژن در روند درمانی ممکن نیست و شاید در آینده نزدیک هم ممکن نباشد.

روش دیگر این است که عامل محرک را حذف کنیم. در خصوص غذا‌ها و دارو‌ها حذف بهترین گزینه است، یعنی آن ماده غذایی مصرف نشود مگر اینکه ماده مهمی در زندگی فرد بوده و اهمیت غذایی بالایی داشته باشد. در این مورد پزشک می‌تواند به فرد کمک کند و حساسیت وی را از بین ببرد، اما در مورد موادی که کمتر ارزشمند هستند، توصیه به قطع مصرف می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در خصوص عوامل تنفسی به علت اینکه پراکندگی وجود دارد، خیلی موفق به قطع عامل نیستیم، بنابراین باید مکان جغرافیایی تغییر داده شود یا به عبارتی افراد مهاجرت کنند. معمولا در مناطق مرطوب محرک‌های محیطی و گرده فضای سبز کمتر تاثیر می‌گذارد. عوامل داخل منزل مانند حیوانات را نیز باید حذف کرد.

جباری خاطرنشان کرد: روش دوم این است که درمان را شروع کنیم. اگر آلرژی‌ها کنترل نشوند می‌توانند عوارضی ایجاد کنند که فرد را بیشتر آزار می‌دهد. در این موارد باید مصرف دارو‌ها شروع شود. دارو‌های خط اول دو نوع هستند. یک نوع برای افرادی است که علائم آنها چند روز تا دو هفته ادامه دارد، بنابراین آنتی‌هیستامین می‌تواند کمک‌کننده باشد. اگر علائم افراد شدید و طولانی بوده و بیش از یک یا دو ماه ادامه داشته باشد، باید از اسپری‌های بینی برای آلرژی بینی و اسپری‌های ریه برای آسم استفاده شود.

این مواد غذایی آلرژی بهاری را کاهش می‌دهدبخوانید

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: مرحله سوم درمان بیمارانی است که درمان‌های معمول برای آنها جوابگو نیست، در این موارد آلرژیست می‌تواند کمک کرده و ایمونوتراپی را شروع کند. ایمونوتراپی روشی است که در آن عامل محرک را به کرات با دوز‌های مشخص که حساسیت جدی ایجاد نکند، تحت تاثیر قرار می‌دهند تا سیستم ایمنی تحریک شود و در مقابل این عوامل مقاومت داشته باشد.

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد افراد بعد از اتمام دوره بهبود پیدا می‌کنند. دوره درمان حداقل سه سال طول می‌کشد و هزینه‌های زیادی دارد. بهتر است افرادی که آلرژی دارند از همان ابتدا درمان‌های معقول را شروع کنند تا نیاز به ایمونوتراپی نداشته باشند.


دیگر خبرها

  • کمبود این ویتامین سبب لاغری می‌شود
  • امکان تامین نهاده دام و طیور با کشت فراسرزمینی/می توان هاب غذایی منطقه شد
  • این ویتامین چربی کبد را دفع می‌کند | روش‌های کاربردی برای تقویت سلامت کبد
  • مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت
  • چطور باید حواسمان به بیماری‌های کبد باشد؟
  • تشخیص زودهنگام بیماری‌های کبد را جدی بگیرید
  • چرا سلامتی کبد بسیار مهم است؟
  • بررسی کمبود شیرخشک در داروخانه ها
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • برای خلاص شدن از آلرژی‌های بهاری چه کنیم؟