Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-28@04:27:27 GMT

خاک خوردن ۷۰۰۰ خودروی بدون ثبت سفارش

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۳۶۳۰۸

خاک خوردن ۷۰۰۰ خودروی بدون ثبت سفارش

در حالی که بر اساس اطلاعات موجود ۷ هزار خودروی بدون ثبت سفارش در گمرکات اجرایی متوقف شده است، برخی خبرها از افزایش فشارها به مسئولان جهت ارائه مجوز ترخیص این خودروها حکایت دارد.

به گزارش مشرق، معاون اول رئیس جمهور  اواخر سال گذشته دستور العمل واردات خودرو را ابلاغ کرد که بر اساس آن، واردکنندگان غیر نمایندگی امکان واردات نداشتند و واردات خودرو  تنها توسط نمایندگیهای رسمی صورت می‌گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اعتبار ۶ ماهه اسناد ثبت سفارش عملا تا تیرماه امکان واردات برای واردکنندگان غیر نمایندگی نیز وجود داشت اما بعد از آن تاریخ و بسته شدن سایت ثبت سفارش عملا از سوی غیر نمایندگیها واردات جدید انجام نشده است.

موضوع واردات خودرو و تغییر قوانین  و دستور العملهای وارداتی تاکنون منجر به عدم تعادلهای مختلفی در بازار خودرو شده است. این در حالی است که بعد از بسته شدن سایت ثبت سفارش عملا همه واردکنندگان اعم از رسمی و غیر رسمی امکان ثبت سفارش جدید نداشته‌اند.

از سوی دیگر درحال حاضر بر اساس آمارهای ۶ ماهه تجارت خارجی کشور، حدود ۴۰ هزار خودرو (با رشد قابل توجه نسبت به مدت مشابه سال ۹۵) به صورت قانونی وارد کشور شده است. همین امر باعث شد تا مسئولان وزارت صمت اعلام کنند روند واردات خودرو متوقف نشده است.

کارشناسان معتقدند هرچند تاکنون میزان واردات با افزایش رو به رو بوده است اما به نوعی این موضوع به پیش خور شدن استفاده از مجوزهای ثبت سفارش قبلی مربوط بوده و اتفاقا این افزایش در واردات منجر به  افزایش قیمت خودروهای وارداتی شده است.

این در حالی است که با وجود افزایش واردات تعداد خودروهای معطل در گمرک نیز به شدت افزایش یافته است. یک مقام مطلع در گمرک ایران از وجود ۷۰۰۰ خودرو بدون ثبت سفارش یا بدون مجوز واردات در گمرکات اجرایی خبر داد. گفتنی است، حتی اگر حجم موتور خودروهای متوقف در گمرک زیر ۲۵۰۰ سی سی باشد اما ورود این خوردوها به محوطه گمرکی بدون ثبت سفارش انجام شده باشد، وزارت صنعت و گمرک مجوزی برای ترخیص آنها ندارند.

در همین راستا برخی خبرها از افزایش فشارها به مسئولان برای اعطای مجوز برای ترخیص خوردوهای معطل در گمرک خبر می‌دهند. این در حالی است که دولت هیچ گونه الزامی برای ارائه تسهیلات و ارفاق به این دست واردکنندگان که ثبت سفارش نداشته‌اند، ندارد.

بر اساس اعلام مسئولان وزارت صنعت دستور العمل جدید واردات خودرو به کمیسیون زیربنایی هیئت دولت ارسال شده است، هنوز مشخص نیست هیئت دولت چه تصمیمی را در خصوص واردات خودرو اتخاذ خواهد کرد اما نکته‌ای که نمی‌توان از آن صرف نظر کرد این است که به اعتقاد کارشناسان با یک فضای انحصارگونه در فضای وارداتی خودرو مواجه هستیم که مشخصا حقوق مصرف کننده را به چالش کشیده است.  در حالی که برخی دستگاههای متولی حمایت از حقوق مردم منتظر دستورالعمل جدید هستند  و در این بین شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی بودیم بهتر است هیئت دولت الزامات جلوگیری از انحصار و افزایش قیمت را در دستور کار خود قرار دهد.

منبع: تسنیم ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۶۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد

به تازگی گمرک ایران لیست دریافت کنندگان ارز و واردکنندگان عمده کشور را منتشر کرده است.

به گزارش تسنیم، اخیرا گمرک ایران در گزارشی آمار عملکرد ۱۰۰ وارد کننده اصلی کشور طی سال ۱۴۰۲ را با جزئیات تهیه کرده است. شرکت‌های بازرگانی دولتی ایران، آوا تجارت صبا، پشتیبانی امور دام و ماهیدشت کرمانشاه، خودروسازی مدیران، وزارت دفاع، پاک دیده، کرمان موتور، کوروش موتور، اکسون، غذایی کوروش، ذوب اهن، بهمن موتور، صبا پیشرو، طبیعت، ایران خودرو دیزل، داریا همراه پایتخت، فولاد مبارکه، کروز، سایپا و آرین موتور در صدر این لیست قرار دارند.

در این لیست واردات شرکت بازرگانی دولتی حدود ۴۲ درصد و کالای ترخیص شده شرکت پشتیبانی امور دام ۵۳ درصد کاهش یافته است. اما واردات شرکت ماهیدشت کرمانشاه حدود ۱۱۲ درصد و ترخیص اقلام مرتبط با وزارت دفاع ۱۲۳ درصد افزایش یافته است. واردات شرکت فولاد مبارکه تقریبا نصف شده، اما ترخیص اقلام مرتبط با شرکت خدمات حمایت کشاورزی ۵۲ درصد زیاد شده است.

در فهرست برترین‌های واردات ۱۴۰۲ واردات شرکت توسعه کشت و صنعت اکسون ۲۳۶ درصد افزایش یافته است.

دیگر خبرها

  • فوری/ خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد
  • گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد
  • تخصیص ۳.۱ میلیارد دلار برای مونتاژ/ برای واردات خودرو ارز نداریم؟
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک + اسامی
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک / یک میلیارد دلار برای مدیران خودرو! + اسامی
  • خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو | مردم هم می توانند این خودروها را ثبت نام و خریداری کنند
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور در سال ۱۴۰۲
  • شیائومی نیامده رکورد زد!