Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخستین قرارداد فروش گاز طبیعی برای تولید گاز مایع‌شده (ال.ان.جی) صادراتی به مدت ۲۰ سال میان شرکت ملی نفت ایران و یک شرکت نروژی- ایرانی امضا شد.

این قرارداد را شرکت ملی نفت ایران و شرکت «آی.اف.ال.ان.جی» تحت مالکیت شرکت پالایش گاز خارگ و شرکت نروژی «هملا» امضا کردند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، این شرکت با استفاده از شناور ویژه متعلق به شرکت بلژیکی «اکسمار» و در اجاره شرکت آی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اف.ال.ان.جی به عنوان نماینده انحصاری شرکت اکسمار، توانایی تولید سالیانه 500 هزار تن ال.ان.جی را دارد.

شرکت ملی نفت ایران و شرکت آی.اف.ال.ان.جی اقدام لازم را برای نافذ شدن این قرارداد 20 ساله فروش گاز طبیعی در سه ماه انجام داده اند و با اجرای آن، پیش بینی می شود شناور ویژه تولید ال.ان.جی از اواسط سال 1397 در بندر خدماتی پارس مستقر شده و پس از طی مراحل راه اندازی، آمادگی دریافت روزانه حدود 2 میلیون و 300 هزار مترمکعب گاز طبیعی را از پالایشگاه هفتم گازی پارس جنوبی داشته باشد.

این شناور که مراحل آزمایش آن در چین به پایان رسیده دومین شناور ساخته شده در جهان با قابلیت تولید گاز مایع شده در دریاست.

بر اساس گزارش موسسه های معتبر بین المللی پیش بینی می شود تا سال 2020 ساخت سه شناور دیگر اف.ال.ان.جی به پایان برسد.

با توجه به محدودیت انتقال گاز از طریق خط لوله، بخشی از صادرات گاز ایران به مناطق دوردست مانند اروپا باید به صورت ال.ان.جی و از مسیر دریا انجام شود که تحقق آن به ایجاد زیرساخت ها و تامین تجهیزات ویژه نیاز دارد.

ال.ان.جی به گاز طبیعی اطلاق می شود که برای ذخیره سازی یا حمل و نقل در حجم زیاد به حالت مایع تبدیل شده است.

بیش از 30 درصد تجارت گاز دنیا از طریق ال.ان.جی صورت می گیرد.

این صنعت پیوسته درحال گسترش است اما روند اجرای این طرح ها در ایران مناسب نیست که علت اصلی آن به فقدان فناوری های نوین و اعمال تحریم ها بازمی گردد.

پس از رفع تحریم ها، گام هایی برای راه اندازی طرح های ال.ان.جی برداشته و مذاکراتی نیز با شرکت های بین المللی برای ساخت این مجتمع ها در ایران انجام شده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۵۷۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسناد همکاری میان ایران و سریلانکا به امضا رسید

در ادامه برنامه‌های سفر رسمی آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی همراه به سریلانکا، چند سند همکاری از سوی مقامات دو کشور و در حضور آیت‌الله رئیسی و «رانیل ویکرمسینگه» در بخش‌های مختلف به امضا رساندند.

آیت‌الله رئیسی صبح امروز با استقبال نخست وزیر، وارد کلمبو پایتخت سریلانکا شده بود، در کاخ ریاست جمهوری این کشور مورد استقبال رسمی «رانیل ویکرماسینگه» همتای سریلانکایی خود قرار گرفت.

رئیس‌جمهور در صدر هیأتی بلندپایه برای سفری یک روزه به سریلانکا رفته است. وزیر نیرو نیز رئیس جمهور را در این سفر همراهی کرده و در این سفر ۳ مگا پروژه حوزه انرژی این کشور شامل انتقال آب، سدسازی و نیروگاه سازی که به دست توانمند مهندسان ایرانی ساخته شده، به بهره‌برداری رسید.

ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» در ۲۳۰ کیلومتری شرق پایتخت این کشور قرار دارد و آیت‌الله رئیسی با همراهی «رانیل ویکرمسینگه» رئیس جمهور سریلانکا صبح امروز این پروژه را افتتاح کرد.

ابرپروژه «اومااویا» شامل دو سد به نام‌های «دایرابا» و «پوهولپولا»، نیروگاه آبی ۱۲۰ مگاواتی زیرزمینی، ۲۸ کیلومتر تونل‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعاً به طول ۸۵۰ متر و ۲۳ کیلومتر خط انتقال برق است. پروژه‌ای که فرآیند ساخت، نظارت و مشاوره آن تماماً توسط شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تأمین شده است.

ایران به عنوان یک کشور پیشرو در صنعت آب و برق، جایگاه نخست منطقه را در صدور خدمات فنی و مهندسی در این صنعت دارد و این امر بیانگر دانش و توان بالای فنی و مهندسی متخصصان کشورمان و شرکت‌های ایرانی است.

تلاش متخصصان کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی موجب شده تا ایران در میان پنج کشور برتر سازنده توربین نیروگاهی جهان قرار گیرد و بیش از ۹۱ درصد قطعات موردنیاز صنعت نیروگاهی خود را بومی‌سازی کند.

در این بین رویکرد دولت سیزدهم مبتنی بر توسعه دیپلماسی منطقه‌ای، از مهم‌ترین راهبرد‌هایی است که به ارتقای صادرات خدمات فنی- مهندسی کشور از جمله صنعت آب و برق کمک شایانی کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی در صنعت دریا
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا
  • حذف موازی کاری از صنعت داروسازی/ تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • حذف موازی کاری از مسیر صنعت داروسازی/تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شد
  • ببینید | جهش ایران در تولید قوای پیشرانه، با ساخت نخستین موتور شش سیلندر بنزینی
  • رونمایی نخستین «موتور ۶ سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت
  • همت والای کارگران زمینه ساز تحقق شعار سال خواهد شد
  • اسناد همکاری میان ایران و سریلانکا به امضا رسید
  • پاکستان؛ فرصتی طلایی برای اکران و تولیدات مشترک سینمایی