Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@16:53:36 GMT

سینمای ما زرد شده است/ جرأت مان را از دست داده ایم

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۶۳۹۰۰

سینمای ما زرد شده است/ جرأت مان را از دست داده ایم

همزمان با اولین سالگرد پخش «چشم شب روشن» هنگامه قاضیانی بازیگر سینما مهمان این برنامه شد و با اکبر نبوی مجری کارشناس سینمایی به گفتگو پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، در شامگاه سوم و بامداد چهارم آبان اکبر نبوی، با هنگامه قاضیانی در خصوص بازیگری در سینمای ایران گفتگو کرد.

قاضیانی در ابتدا در مورد رشته‌های تحصیلی‌اش (کارشناسی جغرافیای انسانی اقتصادی و ارشد فلسفه) و ارتباط آن با بازیگری بحث را آغاز و عنوان کرد: همه این‌ها باهم ارتباط دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من دیپلم اقتصاد داشتم. ورود به دانشگاه آزاد آنقدر ساده نبود.

خانواده ام گفتند ادامه تحصیل بدهم

وی در رابطه با ورودش به دنیای بازیگری گفت: سال‌ها قبل در تئاتر مدرسه فعال بودم و آمفی تئاتر آنجا را می چرخاندم. در آن زمان به من پیشنهاد بازیگری شد که خانواده به من گفتند باید ادامه تحصیل دهم بعد وارد بازیگری شوم. من گفتم دیر می‌شود، چون در آن زمان من ۲۴ سال داشتم. در ادامه پدرم با بیان جمله‌ای از حسین قوامی روح آمرزیده عنوان کردند «هنرمند ۹۹ خصلت انسانی و یک هنر دارد، برو بیاموز بعد وارد بازیگری شو».

بازیگر فیلم سینمایی «سایه‌روشن» افزود: پس از اتمام درسم به خانواده اعلام کردم که می‌خواهم بازیگری را شروع کنم و به بیان کودکانه ای به پدرم گفتم من نتوانستم ۹۹ خصلت بیاموزم که ایشان گفتند ۳ تا هم باشد کفایت می‌کند. رشته‌های تحصیلی من کمک‌ زیادی در زمینه بازیگری به من کرد.

آگاهی هنرمند را شجاع می‌کند

قاضیانی اظهار کرد: فلسفه جواز تفکر است و از نگاه من هنرمند نیاز به جواز برای تفکر دارد به خاطر اینکه آگاهی هنرمند را شجاع می‌کند و هنرمند شجاع می‌تواند اتفاق بزرگی را به‌ عنوان مامور برای زمین رقم بزند.

بازیگر فیلم «به آهستگی» در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: عصر امروز حقیقت را کم دارد و هنر فقط می‌تواند این حقیقت را برگرداند.

قاضیانی در پاسخ به این پرسش که آیا فلسفه که امری عقلانی است، برای بازیگری که امری خیالی است، دست‌وپا گیر بود یا خیر، تصریح کرد: نه. در ابتدا عزت‌نفسی را برای ورود به دنیای خیال به من داده بود و این دنیای خیال از گذشته با روح من عجین بود؛ همیشه در زمانی که فلسفه می‌خواندم برای ورود به بازیگری می‌گفتم، خیال آدم را جوان می‌کند و ذهن آدم را پیر. وزنه‌های عقل زندگی من را به‌شدت سنگین کرده بود و در ورودم به دنیای بازیگری، به من اجازه داد درست و روشن نگرانه وارد شوم.

در دنیای بازیگری و خیال و هنر، وقتی قوای حسی شما قرار است بیشتر و بیشتر تحریک شود، به حد شکنجه و درد می‌رسد و نیروی خرد و آگاهی به سراغ تان می‌آیدوی ادامه داد: در دنیای بازیگری و خیال و هنر، وقتی قوای حسی شما قرار است بیشتر و بیشتر تحریک شود، به حد شکنجه و درد می‌رسد و نیروی خرد و آگاهی به سراغ تان می‌آید.

بازیگر «ساکن طبقه وسط» که از ۱۸ سال پیش کارش را با فیلم «سایه‌روشن» آغاز کرد در رابطه به اینکه سینما چطور می‌تواند به این سرگشتگی کمک کند، گفت: سینما یکی از هنرهای جهان است که تصاویر درونی بر پرده خیال را به حضور متکثر بازیگر در سینما تبدیل می‌کند؛ یعنی زمانی که منِ هنگامه قاضیانی وارد سینمایی می‌شوم، فیلم من روی پرده‌در حال پخش است که هم‌زمان من خودم هم‌درسالن هستم و فیلمم را روی پرده تماشا می‌کنم که این رویاروی، حضور متکثر است و پیشاپیش در فلسفه تعریف‌شده است.

قاضیانی تصریح کرد: هنرمند باید به سمت آگاهی و خرد حرکت کند و زمانی که هنرمند به سمت و آگاهی برود همه‌چیز به سمت بالا حرکت می‌کند.

سعی کردم چوب حراج به هنر نزنم و هنر ملی را نفروشم

بازیگر «میگرن» تأکید کرد: به‌عنوان یک هنرمند سعی کردم چوب حراج به هنر نزنم و هنر ملی را نفروشم و این نفروختن یعنی یک‌قدم به هنر و سینما کمک کردم.

برنده بهترین بازیگر زن در جشنواره وارنا ادامه داد: همه به فلسفه احتیاج دارند و فلسفه لزوماً در دانشگاه نیست و کافی است به فکر و بدن روزمره‌مان استراحت دهیم و همه‌چیز را شاعرانه‌تر کنیم و از خیال من هنرمند می‌رسد به خیال مردم.

دهه ۷۰ دوران طلایی سینمایی ایران است که من را عاشق سینما کرد

قاضیانی در پاسخ به این پرسش که وضعیت بازیگری را در سینمای ایران چطور می‌بینید، بیان کرد: از نظر من دهه ۷۰ دوران طلایی سینمایی ایران است که من را عاشق سینما کرد. من تأسف می‌خورم که چه اتفاقی برای فیلم‌نامه‌های دهه ۷۰ و بازیگران قدر دهه ۷۰ که تقریباً تا ۸۰ ادامه داشت افتاد و یکدفعه تعاریف دیگری به سینمای ایران اضافه شد.

وی در تکمیل حرف‌هایش گفت: مردم را در این امر مقصر نمی‌دانم و این اتفاقی زیر بنایی و از بزرگان ما است، به‌طور مثال می‌توان به جشنواره فیلم فجر سال گذشته اشاره کرد که نتیجه آن فیلم‌هایی است که در حال حاضر روی پرده هستند.

تهیه‌کنندگان ما جرأت شان را برای ساخت برخی فیلم‌ها از دست‌ داده‌اند

بازیگر فیلم «برادرم خسرو» ابراز کرد: فیلم سینمایی «یک قناری یک کلاغ» را اصغر عبداللهی می‌نویسد و مدتی کنار می‌گذارد و هیچ‌کس این فیلم را نمی‌سازد. چرا کسی جرئت ساختن این را ندارد درصورتی‌که زمانی، فیلم «پرده آخر» واروژ کریم مسیحی، «مسافران» بهرام بیضایی و «باشو غریبه‌ای کوچک» ساخته‌شده است، درنتیجه به این می‌رسیم که خردمند و آگاه شجاع می‌شود و انسان شجاع آگاه و خردمند. تهیه‌کنندگان ما جرئتشان را برای ساخت چنین فیلم‌هایی ازدست‌داده‌اند.

داریم حقیقت را به کما می‌بریم

قاضیانی ادامه داد: ما داریم حقیقت را به کما می‌بریم و حرفم این نیست که چرا از نیروهای جوان استفاده می‌کنیم. من مشوق این نسل و نسل‌های بعدی هستم، حرفم این است که ما شجاعت مان را به‌ طور کل از دست‌ داده‌ایم. برای فیلم «یک قناری، یک کلاغ» قول دادیم سکوت کنیم جهت حفظ شانیت، ما فقط جشنواره فجر را داشتیم که بعضی وقت‌ها درست به مسائل نگاه می‌شد.

سینمای مان زرد شده است

ما زمانی می‌گفتیم مجله‌هایمان زرد شده ولی در حال حاضر سینمای مان زرد شده است و این شجاعت من شاید باعث شود که برخی بشنوند و از فردا فیلمنامه‌های شان را نفرستند و بگویند کار نکن، باشد کار نمی‌کنمنویسنده کتاب «سرزمین مرد سرخپوست» اظهار کرد: ما زمانی می‌گفتیم مجله‌هایمان زرد شده ولی در حال حاضر سینمای مان زرد شده است و این شجاعت من شاید باعث شود که برخی بشنوند و از فردا فیلمنامه‌های شان را نفرستند و بگویند کار نکن، باشد کار نمی‌کنم؛ اصلاً مهم نیست و به نظر من مسائل مهم‌تر در این دنیا هست.

وی تکمیل کرد: با درس دادنم می‌توانم به شیدایی و مسائلی که می‌خواهم برسم. من از سال ۷۹ تاکنون که وارد دنیای بازیگری شدم، هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید هنگامه قاضیانی دنبال کار بود.

برخی می‌گویند فیلم‌هایی که فکر می‌طلبد نسازید و فقط مردم را سرگرم کنید

قاضیانی تشریح کرد: افرادی هستند می‌گویند فیلم‌هایی که فکر می‌طلبد نسازید و فقط مردم را سرگرم کنید؛ یاد کارناوال پینوکیو می‌افتم که سوارش کردند و گفتند به ما خوش می‌گذرد.

وی در ادامه گفت: در زمینه سینما کارهای خوب نیز انجام می‌شود ولی دهه ۷۰ چیز دیگری بود، به‌طور مثال فیلم «گرگ‌های گرسنه» با بازی محمد صالح علا که من با پسر ۴ ساله‌ام به سینما رفتم، ایشان در آن زمان بازی می‌کردند چون سینما آن زمان درست بود.

بازیگر فیلم «من مادر هستم» در پاسخ به این پرسش که اگر در دهه ۷۰ تمام این امکاناتی که اکنون در زمینه تأمین نیازهای بصری سینما هست، وجود داشت بازهم با همان شور و اشتیاق به سینما می‌رفت، گفت: بله. چراکه ما پا به‌پای افرادی مانند بیضایی و واروژ کریمی در آن زمان سینما را پر می‌کردیم.

دچار بیماری بزرگی شده‌ایم

قاضیانی ادامه داد: ما دچار بیماری بزرگی شده‌ایم، هر چیزی قبل از این‌که استقرار پیدا کند، کنار گذاشته می‌شود و خطرناک‌ترین مسائله این است که به ساده‌ترین چیزها راضی شویم.

وی تکمیل کرد: در دهِه ۷۰ درست بعد از انقلاب و جنگ، اگر فیلمی برای گیشه ساخته می‌شد به تو اهانت نمی کرد و آن فیلم در راستای همه علایق تهیه می‌شد.

بازیگر فیلم «آینه‌های روبرو» یادآور شد: بعد از فیلم «قناری و یک کلاغ» انتخاب‌هایم سخت‌تر شد و فیلم سینمایی را تجربه کردم که علی حضرتی تهیه‌کننده‌اش بود که تا آن لحظه، هیچ‌کس فیلم‌نامه‌اش را به دست نمی‌گرفت و بعد از آن کار من سخت شد چون این نقش به من خرد و آگاهی اضافه کرد و دوباره درس بازیگری داد.

سر فیلم سینمایی بهروز غریب پور احساس کردم بازیگر نیستم

وی اظهار کرد: هفته پیش سر کلید فیلم سینمایی «اردک لی» به کارگردانی بهروز غریب پور ، احساس کردم بازیگر نیستم، فیلمنامه این فیلم بعد از ۲۵ سال در حال ساخت است که من توانستم ۲ سکانس در نقش نامادری بازی کنم.

قاضیانی تکمیل کرد: پس از ۳۴ ساعت بیداری و برداشت‌های مکرر بالاخره این سکانس پلان با موفقیت تمام شد و من خوشحالم که در کنار ۲۰۰ بازیگر بچه و بزرگ بهزیستی به ایفای نقش پرداختم.

این هنرمند در پایان یادآور شد: جوایز هیچ چیز به من نمی‌دهد و من را بی‌خرد می‌کند و لطف است اگر هدیه‌ای به من می‌دهند.

«چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۶۳۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا

بسیاری از ما آرزو داریم که کاش در کودکی استعداد خود را کشف کرده بودیم و از همان زمان قدم در مسیری می‌گذاشتیم که در انتها به موفقیت کامل ختم شود. کافی است که کودک خود را به دست متخصصان و مربیان دلسوز بارانا بسپارید و شاهد پیشرفت چشمگیر کودک خود بعد از مدتی کوتاه باشید.

برای شرکت در آموزش بازیگری کودک بارانا کلیک کنید

معرفی آموزشگاه بارانا

آموزشگاه‌های بازیگری زیادی در کشور وجود دارند که هر کدام سبک خاصی در آموزش بازیگری به کودکان دارند. برای این که بتوانید ارزیابی درستی از این آموزشگاه‌ها داشته باشید و درنهایت بهترین آن‌ها را انتخاب کنید، لازم است که حتما با ساختار کلی یک آموزشگاه بازیگری کودک آشنا شوید، هزینه‌های کلاس‌ها را با هم مقایسه کنید، از سوابق و رزومه مربیان آموزشگاه اطلاع یابید، کیفیت آموزش‌ها را مدنظر داشته باشید و در نهایت به روزمه کلی آموزشگاه توجه کنید. با مقایسه این فاکتورها و تعدادی فاکتور دیگر می‌توان در نهایت به یک نتیجه مناسب در انتخاب آموزشگاه بازیگری رسید.

آموزشگاه بارانا در سال 1395 با مجوز رسمی از وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی کار خود را آغاز کرده است. در همان ابتدای فعالیت این آموزشگاه توانسته تعداد زیادی از هنرجویان خود را به بازیگران قابلی تبدیل کند و راهی سینما و تلویزیون کند. مدیریت این آموزشگاه را باران لطفی برعهده دارد و سرپرستی آن به عهده عبدالرضا اکبری است. در سایت و صفحه اینستاگرام این آموزشگاه می‌توانید بازیگرانی را که در این آموزشگاه پرورش یافته‌اند و سر پروژه‌های مختلف مشغول فعالیت هستند، مشاهده کنید.

ویژگی های دوره آموزش بازیگری بارانا

آموزشگاه بازیگری کودک بارانا در نوع خود بسیار خاص است و سبکی ویژه در آموزش بازیگری به کودکان و نوجوانان دارد. این آموزشگاه از متدهای علمی در آموزش بازیگری به قشری که آموزش آن‌ها کمی دشوارتر از دیگر قشرهاست، یعنی کودکان و نوجوانان استفاده می‌کند. برای همین ویژگی‌های منحصربه‌فرد است که این آموزشگاه توانسته هر ساله دوره‌هایی بسیار موفقیت‌آمیز برگزار کند و تعداد زیادی هنرجوی نوجوان و کودک را به بازیگرانی حرفه‌ای تبدیل کرده و راهی سینما و تلویزیون کند. برای این که بهتر با دوره آموزش بازیگری کودک و نوجوان آشنا شوید لازم است این ویژگی‌ها را بشناسید.

آموزش مهارت های بازیگری مخصوص کودکان و نوجوانان

یکی از ویژگی‌های جذاب و بسیار مهم دوره آموزش بازیگری کودک و نوجوان بارانا این است که یک سری مهارت و پیش مهارت بازیگری که مخصوص کودکان و نوجوانان است را ابتدا به فرزند شما می‌آموزد که کمتر دوره‌ای به آن‌ها توجه می‌کند. این مهارت‌ها شامل یک سری حرکات ورزشی برای ریلکس شدن بدن، تمرینات ذهنی برای تمرکز روی اجرای بازیگری، مهارت‌های اعتماد به نفس و برقراری ارتباط موثر با دیگران، مهارت‌های مرتبط با تغییر حالات صورت متناسب با احساساتی که حین بازی به بازیگر دست می‌دهد و... است.

برگزاری کلاس بازیگری کودک برنامه ریزی شده

کلاس‌های آموزش بازیگری بارانا در طول یک دوره درسی منظم برگزار شده و ابتدا از مفاهیم پایه آغاز می‌شود و سپس سطح کلاس‌ها پیشرفته شده و در نهایت یک سری کلاس‌های فردی پیشرفته و گروهی بازیگری برای فرزند شما برگزار می‌شود. در این کلاس‌ها از موارد آموزشی مدرن و پیشرفته، تجهیزات به روز، تمارین و فعالیت‌هایی برای انجام در منزل و... استفاده می‌شود تا فرزند شما درست مثل کلاس‌های مدرسه درگیر آموزش و یادگیری فن بازیگری شود. این تمرینات زیر نظر بهترین مربیان آموزش بازیگری کشور برگزار می‌شود و برای همین نتیجه مثبتی دارند.

ارائه مدرک رسمی بازیگری رسمی

شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که در پایان دوره آموزش بازیگری کودک و نوجوان بارانا به فرزند شما یک مدرک رسمی و معتبر بازیگری داده می‌شود که ضامن او در مسیر حرفه‌ای است. این مدرک نشان می‌دهد که فرزند شما توانسته بازیگری را به‌صورت حرفه‌ای بیاموزد و اگر قصد داشته باشد در یک پروژه سینمایی یا تلویزیونی بازی کند، قطعا در اولویت خواهد بود. به خاطر این که آموزشگاه بارانا اعتبار زیادی دارد، مدرکی که از سوی این آموزشگاه صادر می‌شود نیز خیلی معتبر است و ارزش علمی بسیار زیادی دارد.

معرفی بازیگران کودک به پروژه های مختلف

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های دوره آموزش بازیگری کودک و نوجوان بارانا این است که در انتهای دوره، فرزند شما به پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی مختلف معرفی می‌شود. اگر سریال افعی را دیده باشید، در این سریال 6 نفر از بازیگران تعلیم‌یافته آموزشگاه بارانا به نام‌های بابک ملک زاده، پرهام رحمانی، علی دلیر، کیارش تاتار، لیانا فرجی و بنیتا افشاری حضور دارند که بعد از اتمام دوره خود توسط آموزشگاه بارانا به این پروژه معرفی شده‌اند. تعداد این اسامی و پروژه‌ها بسیار زیاد است و این نام‌ها تنها یک مثال از سطح حرفه‌ای آموزشگاه بارانا بود.

آموزشگاه بازیگری کودک و نوجوان بارانا

در انتها اگر قصد دارید از همین امروز فرزند شما به بازیگری صاحب‌نام تبدیل شود و دوره‌های آموزش بازیگری که از محبوب‌ترین دوره‌های رشته تحصیلی هنر و سینما محسوب می‌شود را به‌صورت حرفه‌ای پشت‌سر بگذارد، دست دست نکنید و با آموزشگاه بارانا ارتباط بگیرید. همچنین این آموزشگاه یک دوره مشاوره هم دارد که در آن می‌توانید هر سوالی که دارید از متخصصان و مربیان بپرسید و با اطمینان خاطر فرزند خود را در کلاس‌های آموزش بازیگری آن ثبت نام کنید. این مشاوره حضوری و رایگان است و به نوعی به شما کمک می‌کند تا بهتر استعداد بازیگری کودک خود را کشف کنید.

ایجاد انگیزه و کمک به فرزند شما برای پشت سر گذاشتن دوره‌های بازیگری و کلاس‌های حرفه‌ای آموزشگاه بارانا یکی از وظایف مربیان این آموزشگاه است که در کنار تشویق‌های شما و حفظ روحیه فرزندتان، در نهایت منجربه این می‌شود که فرزند شما به یک بازیگر بسیار حرفه‌ای تبدیل شود. همچنین این دوره از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه است و یک سرمایه‌گذاری بسیار عالی روی آینده فرزندتان خواهد بود. بازیگری حرفه‌ای است که هیچ‌گاه از بین نمی‌رود و تنها کسانی که به صورت حرفه‌ای به آن وارد می‌شوند می‌توانند به جایگاهی ویژه در این دنیای جذاب دست یابند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900263

دیگر خبرها

  • کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • آغاز ثبت‌نام مسابقه گویندگی و بازیگری رادیو
  • آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقاً چیست؟
  • اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره ای توسط بازیگر زن «نون خ» | آرزوی سلامتی خانم بازیگر برای ترانه علیدوستی + ویدئو
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • پشت پرده اسلام آوردن سرمربی پرتغالی سپاهان | پای ازدواج با بازیگر ایرانی در میان است | رازی که پیراهن خانم بازیگر فاش کرد (عکس)
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»