Web Analytics Made Easy - Statcounter

سینما و تلویزیون > سینمای‌ ایران - همشهری آنلاین:
تازه‌ترین اثر سینمایی بهروز غریب‌پور که چند وقتی است تصویربرداری آن در لوکیشن شهرک سینمایی ‌آغاز شده است، به تازگی تصویربرداری خود را در این لوکیشن به پایان رسانده و تیم تولید این فیلم سینمایی در لوکیشن جدید مستقر شده‌اند.

به گزارش تسنيم؛ فیلم سینمایی«اردک لی» تازه‌ترین ساخته بهروز غریب‌پور به تازگی تصویربرداری خود را در لوکیشن شهرک سینمایی به پایان رسانده و تیم تولید این فیلم سینمایی در لوکیشن جدید مستقر شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین سکانس‌های ایفای نقش هنگامه قاضیانی که در نقش مادر در این فیلم حاضر شد، به پایان رسیده است.

بنابراین گزارش، بهروز غریب‌پور پس از شانزده سال به سینما برگشته است. او که عمده‌ی فعالیتش در کارگردانی تئاتر و ترجمه و تالیف آثار مربوط به حوزه‌ی تئاتر بوده است امسال با فیلمی در حوزه‌ی کودک به جشنواره‌ی فیلم فجر خواهد آمد.

«اردک لی» عنوان جدیدترین فیلم‌سینمایی غریب‌پور است. عنوان این فیلم برای هرکسی که اولین بار اسم آن را می‌شنود همانقدر عجیب و سؤال برانگیز است که برای کاراکترهای داخل فیلم! و جالب این است که خود غریب‌پور هم حدود سی سال پیش از شنیدن همین اسم متعجب شده بود و همین مسئله کلید نگارش و ساخت فیلمی سینمایی شد که الان در مرحله‌ی فیلم‌برداری است.

نزدیک به سه دهه پیش زمانی که غریب‌پور مدیر کانون پرورش فکری کودکان بود، بر حسب اتفاق با  دانش آموزی به نام فامیل «اردک لی» آشنا می‌شود. او تصور می‌کند او احتمالاً از روستایی نزدیک اردکان یزد آمده است و به همین دلیل چنین نامی دارد. اما کودک توضیح می‌دهد که روستای آن‌ها با همین نام در حوالی آذربایجان بوده است اما پدرش با مراجعه به سازمان ثبت نام فامیل‌شان را تغییر داده است. او از مشکلاتی که نام فامیلش برای خود و خانوده‌شان بوجود آورده می‌گوشد و قصه‌ی نابی در ذهن بهروز غریب‌پور شکل می‌گیرد. غریب‌پور همان زمان فیلمنامه‌ای با همین نام می‌نویسد که تا امروز شرایط ساخت آن فراهم نشد.

او در این‌باره می‌گوید:«بیست و پنج سال پیش با شنیدن ماجرای پسرک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فیلمنامه‌ای با نام اردک لی را نوشتم اما شرایط تولید آن تا امروز فراهم نشد تا آن‌که علی حضرتی بر حسب اتفاق فیلمنامه‌ی من را می‌خواند و تصمیم به ساخت آن می‌گیرد. بیست و پنج سال طول کشید تا این فیلم ساخته شود اما سرعت علی حضرتی در پیش تولید آن به اندازه‌ای بود که کمتر از بیست و پنج روز فیلم را در تاریخ 21 مهرماه کلید زدیم.»

غریب‌پور از معدود سینماگران و کارگردانان تئاتر است که شناخت کامل و درستی به مقوله‌ی کودکان و نوجوانان دارد. او که از پرکارترین و سرشناس ترین چهره های تئاتر ایران به حساب می‌آید تجربه‌ی بسیاری در کارهای سینما و تئاتر کودک دارد، از نویسندگی فیلمنامه‌ی «دونده» امیر نادری تا اپراهای عروسکی که مهمترین آن‌ها توسط او به اجرا درآمده و البته مخاطبانش اغلب بزرگسال بودند. او همچنین رئیس مرکز آموزش تئاتر و تئاتر عروسکی  کانون پرورش فکری در طول دهه‌ی شصت بود. غریب‌پور پیش از انقلاب نیز چند سالی معلم مدرسه‌ی دبستان بود و از همین رو شناخت بسیاری در حوزه‌ی کودکان و نوجوانان دارد و مشکلات آن‌ها و دغدغه‌شان را به خوبی درک کرده است. این شناخت در ساخت فیلم سینمایی «اردک لی» مشهود خواهد بود. او در این فیلم به اعتماد بنفس انسان‌ها، عناصری مانند مانند نام، رنگ پوست و... که کسی در انتخاب آن‌ها نقشی نداشته و تاثیر آن  در زندگی پرداخته است.غریب‌پور دراین باره‌ می‌گوید:«اردک لی اساسا به مقوله‌ی اعتماد به نفس اشاره دارد، پسرک قصه‌ی فیلم بچه ی به شدت با هوششی است اما نام او تبدیل به نقطه ضعف زندگی‌اش می‌شود و زندگی و آینده‌ی خود و خانواده‌اش را تحت تاثیر قرار داده است.»

درواقع این فیلم داستان پسر بچه ای به نام بایرام اردک لی است، پدرش کارگر راه‌آهن بوده اما که به خاطر بیماری صعب‌العلاج همسرش همراه با خانواده‌ از روستایی در آذربایجان به نام «اردک لی» به تهران می‌آید که با این مهاجرت دچار مشکلات اساسی می شوند. پسرش را در دبستانی به نام هدایت ثبت‌نام می‌کند. اتفاقاتی در مدرسه برای بایرام‌ می‌افتد که آن‌جا را به مرور برای این پسربچه تبدیل به یک قربان‌گاه کرده و درنهایت زندگی خانواده به تراژدی می‌انجامد. این کارگردان در خصوص شکل گیری تراژدی فیلم توضیح می‌دهد:« نام اردک لی برای تهرانی‌ها نامانوس است. شرایط حضور او در مدرسه به شکلی است که تعدادی از شاگردان مدرسه  و همچنین بعضی از ناظم‌ها او. را مسخره می‌کنند و در نهایت مدرسه او را به سمت مهلکه‌ای سوق می‌دهد. »

فیلم سینمایی «اردک لی» از فیلم‌های پرلوکیشن جشنواره‌ی امسال است.  بخشی از قصه در لوکیشن شهرک غزالی روایت شده که فیلمبرداری آن به پایان رسیده است. گروه فیلم‌برداری هم‌اکنون در مدرسه‌ای واقع در انقلاب مشغول به کار هستند. بخش هایی از فیلم نیز در نقاط مختلفی خارج از تهران فیلمبرداری می‌شود و اما به گفته‌ی کارگردان قسمت عمده‌ی فیلم در این لوکیشن روایت خواهد شد. غریب‌پور درباره‌ی این مدرسه می‌گوید:«قصه‌ی فیلم اردک لی در سال 1340 روایت می‌شود. از همین رو بخش‌های مربوط به مدرسه نیز که از مهم‌ترین لوکیشن‌های فیلم است در یکی از قدیمی‌ترین مدارس تهران فیلم‌برداری شده. ما در حالی در این لوکیشن فیلم‌برداری می‌کنیم که مدرسه هنچنان دایر است.»

در همین زمینه: افزایش ۲۰ هزار نفری مخاطبان سینما در مهر ماه خانه دختر چقدر سانسور شده است؟ قامت الف، اعتبار محلی فیلم‌‌های سینمایی «کارستان» در راه است گزارش روز چهارم جشنواره فیلم کوتاه تهران

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۹۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فیلم، همزمان با پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی» به کارگردانی نیما هاشمی و تهیه‌کنندگی مشترک نیما هاشمی و سهراب هدایتی، این فیلم روی میز تدوین رفت.

نیما هاشمی پیش از این نیز کارگردانی فیلم «زیر سیگاری» و نمایش‌هایی چون «تولد جهنمی»، «میان پرده»، «باغ آلبالو»، «مرگ»، «پزشک نازنین» را برعهده داشته است.

«ویلای موروثی» ماجرای خانواده باغبانی به نام اردشیرخان دوگوشمال را به تصویر می‌کشد که در پی اتفاقاتی، ویلایی به عنوان ارثیه به او می‌رسد.

در خلاصه داستان این اثر که فیلمنامه آن توسط افشین عطری نوشته شده، آمده است: اردشیرخان دوگوشمال در پی اتفاقات تلخ و شیرین که سرنوشت خانواده‌اش را تحت شعاع قرار داده، باید برای ویلای موروثی تصمیماتی اساسی بگیرد.

خشایار راد، مریم امیرجلالی، سیروس همتی، آتش تقی‌پور، فرحناز منافی ظاهر، نیما هاشمی، یلدا علوی، هستی ساعی مقدم، علیرضا نجفی، پویا جعفری از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

رها هاشمی، داوود معصومی، یحیی ناصری زاده، فرشته بابایی، نسا یادگاری، فاطمه مراقی، ساناز لطفی، الهام کنشلو، زهرا کریمی، محبوبه محمد زاده، الهام محمدی، لیلا گروسی، وحید حسنی، محمد کمالی، طاها شجاع، عرشیا نیک روش، نگار آذرمی، حنانه کرمی، آرتین عباس زاده، کوثر شکری، طاهره تاج‌بخشیان، سارینا خیمه کبود، محمدرضا نظری، محمد رضا معین زاده، حدیث تلخابی، مرضیه اسماعیلی، مرجان خسروی، مبینا شجاعی، زهرا احمدوند، حمید رجبی، حمیدرضا فرخ، محمد طاها مددی دیگر بازیگران فیلم «ویلای موروثی» را تشکیل می‌دهند.

از دیگر عوامل این فیلم می‌توان به مجری طرح: سهراب هدایتی، مشاور کارگردان: کریم رجبی، مدیر فیلمبرداری: حمید شکوهی، طراح صحنه و لباس: فرشاد خدایی، تدوین و اصلاح رنگ‌و نور: فرشاد خدایی، مدیرتولید: بهزاد هاشمی، مدیر برنامه‌ریزی و سرپرست گروه کارگردانی: پوریا میرزایی، مدیرصدابرداری: داود قلی‌پور، بازیگردان: افشین عطری، طراح گریم: مهرنوش صحابی، دستیار اول کارگردان: افشین عطری، دستیاردوم کارگردان: رضا مرادی، دستیار سوم کارگردان: پویا جعفری، دستیار اول فیلمبردار: افشین خسرو آبادی، دستیاران صحنه و لباس: الهه نادری، علی نجفی، ریحانه مصطفی‌نژاد، یلدا علوی، مدیر تدارکات: جلال شعبانی نادر، عکاس: امیرعلی سید جلالی، مائده مُقِیسه، روابط عمومی: الهام محمدی و مشاور رسانه: حامد قریب اشاره کرد.

کد خبر 6097154 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • بهره برداری از ۱۵۷ کلاس درس در خواف
  • صدور مجوز بهره‌برداری شهرک صنعتی شماره ۲ زرند پس از ۱۷ سال انتظار
  • پخش چند فیلم ضدسیاست‌های آمریکا و با حال و هوای معلمان
  • پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
  • بهره برداری از مدرسه ۶ کلاسه در سنندج
  • بهره‌برداری از ۱۳ پروژه ورزشی تا پایان اردیبهشت ماه در تبریز
  • آواربرداری پس از نقشه‌برداری از خانه‌های آتش‌گرفته / ضرورت تسریع خدمات‌رسانی
  • تا پایان سال در ۹۲ نقطه نیروگاه خورشیدی برای شهرک‌های صنعتی ایجاد می‌شود
  • بهره برداری از ۵۰۰ مدرسه نیمه تمام استان کرمان طی ۲ سال
  • بهره برداری از ۱۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در گلستان تا پایان سال