Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-02@17:04:36 GMT

برجام؛ کلمه ای نام آشنا تا پشت پرده هایش؟!

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۶۷۶۰۴

برجام؛ کلمه ای نام آشنا تا پشت پرده هایش؟!

دانشجوی فعال فرهنگی سیاسی دانشگاه گلستان در یادداشت خود برجام را توافقی ضعیف خواند که در آن به حقوق ملت توجه نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از دانشجو سلام؛ در یادداشتی که در ادامه از محمد جواد زبردست مدیر مسئول نشریه پیشداد و دانشجوی فعال فرهنگی سیاسی دانشگاه گلستان می خوانیم وی چند سوال مهم و اساسی در مورد برجام را مطرح کرده است که پاسخ به آن می تواند برای چگونه ادامه دادن این مسیر راهگشا باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چند سال اخیر با کلمه ای نام آشنا مواجه شده ایم که تعریف و توافقی جامع و کامل از آن حاصل نشده است؛ کلمه ای که شاید در صفحات تاریخ معاصر برای همیشه به یادگار بماند، کلمه ای  به نام برجام. کلمه ای که در دولت دوازدهم، دولتی که با شعار تدبیر، چاره اندیشی، امید و رونق اقتصادی متولد شد، کلمه ای که حاصل و برداشتی برای خود دارد یا ندارد؟

خارج از تعریف کلمه برجام در چند روز اخیر فعل و انفعالاتی در داخل و خارجِ مرزهای جمهوری اسلامی ایران، رخ داده است. شاهد اخباری مبنی بر این بودیم که یک تیم مذاکره کننده درباره ی برجام به اتهام جاسوسی مجرم شناخته شده است. مسئله ی کوچک یا ساده ای نیست؛ هر کسی که به منافع ملی ایران ذره ای اعتقاد داشته باشد، نمی تواند از کنار این خبر ساده بگذرد.

وقتی درباره ی مسئله ای چنین حساس مذاکره می کنید، هیچ چیز مهم تر از این نیست که طرف مقابل نداند استراتژی شما چیست، تا کجا و بر سر چه مسائلی کوتاه خواهید آمد و چه چیز خط قرمز شماست. “وقتی دست رو باشد عمل چانه زنی بی معناست” درست است که ظاهراً بِده بستانی رخ داده است، اما در واقع طرف مقابل روند مذاکرات و نتیجه آن را کنترل می کند. کسی که اکنون دادگاه او را مجرم شناخته، یکی از اصلی ترین افراد مذاکره کننده درباره ی تحریم ها بوده است.

 واقعا با این وضع آیا عجیب است که بخش تحریم ها در برجام چنین بی محتوا و ضعیف باشد؟ نمی توان تا پیش از دست رسی به جزئیات قاطعانه قضاوت کرد.

حال سوالاتی در ذهن دانشجویان مؤمن و انقلابی شکل می گیرد که می توان به موارد ذکر شده اشاره کرد:

1) آیا برجام نوازدی ناقص الخلقه نیست؟

2) برجام آغاز نفوذ بود یا نتیجه نفوذ؟

3) برای امتیاز در مذاکرات باید من را دیوانه فرض کنید؟

4) آیا هر توافقی بهتر از عدم توافق است؟

5) برجام باید باشد تا مشکلات آب خوردن و محیط زیست حل شود؟

که جواب های در هم تنیده ای دارد:

به نظر بنده پاسخ سوال های پیش روی دانشجویان، کاملاً واضح و آشکار است. تا وقتی که برجام منافع کشورمان را تأمین کند به آن پایبند خواهیم بود. باید “ما می توانیم” که عبارتی حقیقی و ارزشمند است را از بالقوه بودن به بالفعل بودن تبدیل کنیم و اقتصاد مقاومتی را در جمهوری اسلامی ایران شکوفا کنیم و در کنار آن همواره به توصیه رهبر انقلاب یعنی تعاملی گسترده با دنیا که درست نقطه مقابل آن چیزی است که دشمنان ما سلطه گران عالم دنبالش هستد، عمل کنیم.

 ما در ادامه می توانیم با همه دنیا منهای آمریکا و رژیم  صهیونیستی غاصب، رابطه داشته باشیم. ما می توانیم هم با ملت ها و دولت ها دیگر تعامل برقرار کنیم و هم از کمک آن ها بهره مند شویم.

حیات اجتماعی بشریت این جور پیش می رود همکاری، همدلی، همراهی، تعامل با دنیا. اقلیم و جغرافیای ما امکانات رسیدن به این ها را آسان می کند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۶۷۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکره با برزیل برای برگزاری دیدار تدارکاتی

به گزارش قدس آنلاین، جام جهانی فوتسال شهریور ماه سال جای در کشور ازبکستان برگزار می‌شود. تیم ملی فوتسال ایران که به تازگی قهرمان جام ملت‌های آسیا شده، در سید یک قرار دارد و منتظر قرعه‌کشی جام جهانی است تا رقبایش را بشناسد.

احسان اصولی، رئیس کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با تسنیم درباره برنامه‌های تیم ملی پیش از شروع جام جهانی و امکان برگزاری بازی تدارکاتی با تیم ملی برزیل گفت: اردوی تیم ملی پیش از شروع جام جهانی از ۴۰ روز قبل آغاز می‌شود. مذاکره با برزیل در شهریور ماه سال گذشته انجام شده بود و این مذاکرات را ادامه می‌دهیم تا به نتیجه نهایی برسیم.

دیگر خبرها

  • شکایت دو نشریه از مایکروسافت و OpenAI به دلیل نقض کپی‌رایت
  • (ویدیو) نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و ظریف
  • مذاکره هیئت‌های تجاری کشورهای مختلف با فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی
  • حل مشکل املای دانش‌آموزان با طرح بازی و ورزش معلم سمنانی
  • واکنش مرسدس به مذاکره با فرستاپن
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • پشت‌پرده عکس‌ جعلی ترانه علیدوستی و پدرش
  • مذاکره با برزیل برای برگزاری دیدار تدارکاتی
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران | وقتی او در مورد پایان رابطه عاطفی خود حرف می‌زند...