Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@02:36:19 GMT

معنای رایزنی تلفنی هنیه و پادشاه اردن

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۷۴۱۰۹

معنای رایزنی تلفنی هنیه و پادشاه اردن

تلفنی هنیه و ملک عبد الله سرآغاز گسترش روابط حماس و اردن تعبیر شده است.

 به گزارش مشرق به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، جنبش مقاومت اسلامی "حماس" با اعتماد به نفس و جسارت تمام تلاش های خود برای اعتبار بخشی مجدد به مساله فلسطین از طریق سفرها و تماس های سیاسی و دیپلماتیک بی سابقه را آغاز کرده است و این کار را با پشتوانه مشروعیت سیاسی و مقاومت انجام می دهد که کمتر جنبشی از آن برخوردار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن عصفور از نویسندگان و تحلیلگران مسائل سیاسی اعلام کرد که رهبران حماس پویایی زیادی از خود در زمینه ارتباط با طرف های سیاسی دیگر؛ اعم از کشورها و طرف ها و گروه های عربی، بین المللی و فلسطینی نشان داده و مهارت های ارتباطی خود را در اشکال مختلف نشان دادند.

وی در مقاله ای آورده است که «اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس چهره برجسته این تحرکات برای شکستن دیوارهای موجود در روابط رسمی با طرف های عربی و بین المللی بود تا نقش اصلی رادر تشریح تحولات فلسطین و جزئیات گفت‌وگوهای قاهره از جمله توافق آشتی ملی ایفا کند.

تحولات سیاسی

تعدادی دیگر از تحلیلگران مسائل سیاسی و کارشناسان نیز در گفت‌وگوهای جداگانه با مرکز اطلاع رسانی فلسطین تصریح کردند که حماس اخیرا توانسته است تحولات سیاسی متعددی در عرصه های عربی و بین المللی محقق سازد.

جواد حمد مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در امان نیز تماس اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن را اقدامی طبیعی در راستای دیپلماسی فعال حماس دانست.

حسن عصفور هم این گفت‌وگوی تلفنی را یک "حادثه سیاسی" به معنای کامل کلمه دانست.

ابراهیم حبیب دیگر تحلیلگر مسائل سیاسی هم ابراز امیدواری کرد که این تماس تلفنی یکی از ابزارهای گسترش روابط دیپلماتیک باشد تا ثمره آن گشایش درهای سیاست خارجی به روی حماس باشد.

نتایج آتی

کارشناسان مسائل سیاسی تاکید کردند که تماس تلفنی هنیه با پادشاه اردن یک تماس عادی نبود و در آینده نتایج و ثمرات سیاسی برای جنبش حماس و کل مساله فلسطین به همراه خواهد داشت.

دکتر حمد خاطر نشان کرد که این تماس نشان می دهد که اردن آماده از سر گیری روابط خود در بالاترین سطوح با جنبش حماس بر اساس شرایط و تحولات جدید است و حماس باید خیلی زود هیاتی را به اردن اعزام کند و به تماس های تلفنی بسنده نکند.

 حبیب نیز به نوبه خود تاکید کرد که حماس اهمیت کشور پادشاهی اردن را می داند؛ چرا که این کشور مسئولیت نظارت بر مقدسات فلسطین را بر عهده دارد و در قدس و کرانه باختری و حتی باریکه غزه از طریق بیمارستان صحرایی اردن که به فلسطینیان خدمات پزشکی و درمانی ارائه می دهد، حضور دارد.

وی در عین حال خاطر نشان کرد که هنوز برای صحبت کردن درباره باز شدن دفتر نمایندگی حماس در اردن زود است. رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه در امان تاکید نمود که حماس در اردن؛ هر چند در حد اندک نقش آفرینی می کند که این نقش می تواند در سایه تحولات جدید به سطح بالایی برسد و در همین راستا، حماس باید هیاتی رسمی را به اردن اعزام کند.

مبانی حماس

عصفور در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که هنیه در تماس تلفنی خود با ملک عبد الله به "مبانی سیاسی" حماس در روابط با اردن اشاره کرد و این نشان می دهد که پیام حماس به اردن حامل مفهوم و معنای جدیدی است و این گروه، یک جنبش کاملا فلسطینی است که مخالف راهکار انتخاب "وطن جایگزین" برای آوارگان فلسطینی است و به صراحت قیمومیت اردن بر مقدسات قدس و مسجد الاقصی را به رسمیت شناخته است و این مساله برای اردن و ملک عبد الله فوق العاده حساس و مهم است.

وی افزود معنای این تماس تلفنی سیاسی، "گشایش ویژه" برای جنبش حماس و روابط آن با اردن و تحول گسترده و متفاوت تر از مراحل سابق است و استقبال ملک عبد الله از تماس تلفنی هنیه اذعان اردن به نقش حماس در معادله آتی فلسطین و غیرممکن بودن نادیده گرفتن حماس در عرصه سیاسی فلسطین است.

ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۴۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمود عباس: در صورت حمله اسرائیل به رفح، بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ رقم می‌خورد

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش پایگاه خبری «عمون» اردن، «محمود عباس» امروز (یکشنبه) طی سخنانی در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض درباره هر گونه حمله رژیم صهیونیستی به شهر رفح هشدار داد.

وی با تاکید بر اینکه اگر اسرائیل به رفح حمله کند، بزرگ‌ترین فاجعه در تاریخ ملت فلسطین اتفاق می‌افتد، از آمریکا خواست تا مانع یورش رژیم صهیونیستی به رفح شود.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره اوضاع کرانه باختری نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: بیم آن می‌رود که اسرائیل به کوچاندن فلسطینیان کرانه باختری به سمت اردن روی آورد، اما ما تحت هیچ شرایطی کوچاندن اجباری فلسطینیان از وطنشان را نمی‌پذیریم.

وی افزود که اردن و مصر قاطعانه با کوچاندن فلسطینیان به این کشور‌ها مخالفت کرده‌اند.

محمود عباس ضمن درخواست از جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد، تأکید کرد: ما برای دستیابی به حل و فصل سیاسی و تجمیع غزه و کرانه باختری در یک کشور مستقل فلسطین تلاش می‌کنیم.

از سوی دیگر منابع رسانه‌ای امروز (یکشنبه) از موافقت «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی با حمله زمینی به رفح در جنوب نوار غزه خبر دادند.

 پس از گذشت ۲۰۵ روز از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به نوار غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرو می‌رود.

رژیم اسرائیل طی این مدت دستاوردی غیر از قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهاد‌های امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

رژیم صهیونیستی این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از ۲۰۵ روز نتوانسته گروه‌های مقاومت در یک منطقه کوچک را که سال‌ها در محاصره است، به تسلیم وادارد و حتی همراهی افکار عمومی جهانی را به خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در غزه، از دست داده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • محمود عباس: در صورت حمله اسرائیل به رفح، بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ رقم می‌خورد
  • در صورت حمله اسرائیل به رفح، بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ رقم می‌خورد
  • صادرات دفاعی فرانسه به اسرائیل به کم‌ترین حد رسید
  • نشست رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی
  • نشست مهم رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی برگزار شد
  • وزیر خارجه اردن: جنگ غزه انتقام از مردم فلسطین است
  • واکنش کاربران ایرانی به خیانت اردن
  • ثبت ۱۵ هزار تماس با مرکز صدای مشاور بهزیستی
  • مقام ارشد حماس: اگر کشور فلسطین تشکیل شود سلاح‌ها را زمین می‌گذاریم
  • مقام ارشد حماس : اگر کشور فلسطین تشکیل شود سلاح‌ها را زمین می‌گذاریم و به یک حزب سیاسی تبدیل خواهیم شد