Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سنندج - ايرنا - تجارت خارجي در مرز باشماق مريوان 48 ساعت پس از بازگشايي مجدد، رونق دوباره و جان تازه اي به خود گرفته و مبادلات مرزي طبق روال گذشته از سوي فعالان اقتصادي و تاجران ايران و اقليم کردستان عراق در حال انجام است.

به گزارش ايرنا، تجارت خارحي در مرز باشماق مريوان از صبح چهارشنبه چهارم آبان پس از 10 روز تعطيلي و توقف از سرگيري شد و در دو روز گذشته بيش از 509 دستگاه کاميون ترانزيتي و 849 مسافر از اين مرز به داخل و خارج کشور تردد کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ايران با درخواست دولت مرکزي عراق بارگيري فرآورده‌هاي سوختي به مقصد يا مبدا اقليم کردستان عراق را از مرزهاي زميني خود (از جمله باشماق مريوان) از 23 مهر تا 2 آبان سال جاري متوقف کرده بود.
مرز باشماق مريوان در تجارت خارجي گمرکات کردستان به اقليم کردستان عراق نقش 93 درصدي ايفا مي کند و بسته بودن اين مرز مشکلاتي ايجاد کرده بود ولي با از سرگيري فعاليت هاي تجاري، بار ديگر رونق به چرخ تجارت خارجي بين ايران و اقليم کردستان عراق باز گشته است.
فرماندار مريوان با بيان اينکه هم اکنون 700 دستگاه کاميون در صف انتظار براي صادرات محموله هاي خود از اين مرز قرار دارند، افزود: در 2 روز گذشته 509 دستگاه کاميون حامل کالاهاي ايراني از مرز کشور به داخل اقليم مجوز عبور گرفتند که حدود 200 دستگاه مربوط به صادرات غير نفتي و باقي آنها نيز کاميون هاي ترانزيتي بوده است.
محمد شفيعي روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار کرد: عمده کالاهاي صادراتي از اين مزر در بخش غير نفتي شامل مصالح ساختماني، مواد غذايي و محصولات کشاورزي و عمده مقصد آنها اقليم کردستان عراق است.
به گفته وي، هم اکنون دستگاه هاي اجرايي فعال در حوزه تجارت خارجي مستقر در مرز باشماق تمام تلاش خود را براي تخليه سريع مرز بکار گرفته اند و بخش مسافري نيز در 48 ساعت گذشته شاهد تردد 849 مسافر ايراني و خارجي بوده است.
شفيعي با بيان اينکه تمامي مبادلات خارجي از اين مرز هم اکنون با امنيت و آرامش در حال انجام است، افزود: تعامل طرف عراقي نيز با مرزبانان و گمرکات استان کردستان باعث ارتقاي اين آرامش شده است.
معاون امور بازرگاني و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نيز در ارتباط با بازگشايي مرز باشماق با بيان اينکه اين مرز به علت قرار گيري در مسير جاده ابريشم و نزديکترين مکان ايران به درياي مديترانه از اهميت خاصي برخوردار است، افزود: مراودات تجاري از مرز به اقليم کردستان عراق به نفع هر 2 طرف بوده است.
محمدبختيار خليقي تاکيد کرد: بسته شدن مرز در راستاي اهداف نظام و با درخواست دولت مرکزي عراق صورت گرفته بود اما بازگشايي اين مرز مي تواند در زمان فعلي فرصتي براي افزايش توسعه تجارت خارجي در استان کردستان و کشور باشد.
وي يادآور شد: تاجران کشور بايد براي بهره گيري بيشتر از اين فرصت همانند گذشته به دنبال ارائه کالاهاي رقابت پذير به تاجران اقليم باشند تا سهم بيشتري از تجارت خارجي با اين منطقه را بدست بياورند.
به گفته وي، فرهنگ مشترک و روابط اخلاقي مثبت بين ايران و اقليم کردستان عراق نکته حايز اهميت ديگري است که مي تواند براي ادامه موفق روابط تجاري در اين منطقه تاثيرگذار باشد.
نائب رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي سنندج نيز در اين ارتباط گفت: تجار و بازرگانان ايران، بازارهاي هدف صادرات در اقليم را طي ساليان متمادي با تلاش هاي مجدانه ايجاد کرده اند و لازم است دولت با ايجاد بسته هاي تشويقي صادرات، بازرگانان را در اين مسير ياري کند.
محمد هلاکو ادامه داد: داشتن قدرت برنامه ريزي و انجام به موقع تعهدات از سوي بازرگانان ايران راهکار مهم ديگري است که مي تواند باعث رشد فعاليت هاي تجارت خارجي کشور در منطقه اقليم باشد.
وي با بيان اينکه مرز باشماق متعلق همه مردم ايران است، تاکيد کرد: پرداخت تسهيلات بانکي کم بهره، استفاده از منابع صندوق ضمانت صادرات و پرداخت يارانه صادراتي از ديگر کمک هايي است که دولت مي تواند به بازرگانان ايراني که در بازارهاي مرز با اقليم کردستان عراق فعال هستند پرداخت کند تا توان رقابتي آنها افزايش يابد.
مدير کل گمرک باشماق مريوان نيز به خبرنگار ايرنا گفت: تمامي رويه هاي گمرکي شامل صادرات، ترانزيت و واردات از صبح چهارشنبه در مرز باشماق از سر گرفته شد و هم اکنون ترخيص کالاها بدون وقفه و به صورت مداوم و شبانه روزي در حال انجام است.
جهانگير بخشي افزود: انتظار مي رود چند روز آينده مبادلات تجاري در اين مرز روند افزايشي به خود گرفته و به ميانگين سابق خود باز گردد.
به گفته وي، سالانه حدود 6 ميليارد دلار ترانزيت و 500 ميليون دلار صادرات غيرنفتي از مرز رسمي باشماق مريوان انجام مي‌گيرد و طي هفت ماه گذشته از سال جاري نيز در اين مرز 460 ميليون دلار صادرات، 2 ميليارد و 500 ميلون دلار ترانزيت و 35 ميليون دلار واردات انجام شده است.
بخشي ادامه داد: گمرک مريوان از محل هاي مسافر پذير کشور است که از ابتداي سال تاکنون 162 هزار مسافر به کشور وارد و 169 هزار نفر نيز از کشور خارج شده اند.
به گزارش ايرنا، مرز باشماق به عنوان نخستين بازارچه مرزي استان کردستان در سال 1373فعاليت خود را آغاز کرد و در فاصله تقريبي 17 کيلومتري از شهر مريوان و در جوار روستاي مرزي باشماق قرار دارد.
گمرک باشماق تا اولين شهر مرزي با کشور عراق و استان سليمانيه (شهر پنجوين) حدود شش کيلومتر و تا مرکز استان سليمانيه (شهر سليمانيه) حدود 130 کيلومتر فاصله دارد.
با وجود مخالفت هاي بين المللي، منطقه اي و دولت مرکزي عراق و مغايرت آشکار با قوانين بين المللي، همه پرسي جدايي اقليم کردستان عراق سوم مهر سال جاري در مناطقي از شمال عراق از جمله استان هاي اربيل، سليمانيه و دهوک و مناطق مورد اختلاف از جمله کرکوک و خانقين برگزار شد.
يک ماه از برگزاري اين همه پرسي، دولت محلي اقليم کردستان عراق بامداد روز گذشته (چهارشنبه) به وقت تهران در بيانيه اي رسمي، تعليق همه پرسي و پايان درگيري نظامي با دولت مرکزي عراق را پيشنهاد کرد.
گزارش: حسن حسين زاده ** انتشار: مجيد سليماني
3034/9102
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۶۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ عباس علی‌آبادی، در افتتاحیه ششمین نمایشگاه ایران اکسپو، با بیان اینکه اکنون ایران با وجود تحریم‌ها یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است، اظهار داشت: بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور شامل صادرات غیرنفتی، نفتی و واردات است که از این رقم نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار مربوط به صادرات غیرنفتی است.

  وی افزود: کشور‌های همسایه افریقایی، کشور‌های اسلامی و دوست در اولویت توسعه روابط و همکاری اقتصاد با جمهوری اسلامی ایران هستم ضمن اینکه عضو ناظر تجارت جهانی هستیم و با حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تعامل سازنده‌ای با این پیمان‌های این کشور‌ها داریم.   علی‌آبادی بیان داشت: در سازمان همکاری اکو با ۹ کشور همسایه و منطقه همکاری داریم و موافقتنامه تجاری در حال پیگیری است با هشت کشور اسلامی در حال توسعه، موافقتنامه تجارت ترجیحی امضا کرده و در حال اجرا هستیم. همچنین در سازمان همکاری اسلامی با کشور‌های عضو موافقتنامه تجارت ترجیحی داشته و همکاری‌های تجاری را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنیم.   وی خاطرنشان کرد: با کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موافقتنامه تجارت آزاد و با تعدادی دیگر از کشور‌ها موافقتنامه تجارت ترجیهی به امضا رسیده و با برخی دیگر از کشور‌ها در حال مذاکره هستیم، ما آماده عامل هستیم و دست همکاری اقتصادی با کشور‌ها و ملت‌های جهان را می‌فشاریم.   توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه اکسپو   وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ گفت: تلاش می‌کنیم این نمایشگاه بتواند با ارائه شفافیت توانمندی‌ها و شناسایی نیازمند‌های طرفین گام جدی را در توسعه اقتصادی بردارد.   علی‌آبادی ادامه داد: مهم‌ترین هدف این نمایشگاه توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده است، ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی بسیاری دارد که می‌تواند تسهیل گر بسیاری از تعاملات در سطوح مختلف راهبردی باشد.   وی بیان کرد: زمینه‌های همکاری را تسهیل می‌کند ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی دارد که می‌تواند تسهیل گر در حوزه راهبردی باشد همچنین چهره واقعی بخشی از توانمندی‌های ایران در این نمایشگاه‌ها معرفی می‌شود و زمینه برای همکاری‌های اقتصادی فراهم می‌گردد.   حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا   وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا گفت: توجه به جایگاه ایران در کنار ظرفیت معدنی و کشاورزی و صنعتی فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند در این راستا رویکرد اصلی برنامه‌های وزارت صمت مبتنی بر تعاملات در عرصه بین‌الملل و کسب و کار دانش بنیان است.   وی بیان داشت: برنامه ما در مرحله اول جهت‌دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد اقتصادی پایدار با تعاملات بین‌المللی با محصولات فناورانه است، دوم توسعه زیرساخت‌های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌المللی از دیپلماسی اقتصادی است.   اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری   علی‌آبادی با بیان اینکه اولویت‌دادن به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری است گفت: تعامل سازنده با کشور‌های منطقه در انتقال فناوری و صنعتی مهم‌ترین اقدام است، فعال‌سازی میز‌های کالایی کشور و استانی با هدف شناسایی ظرفیت صادرات به کشور‌های هدف با همکاری وزارت امور خارجه و بهره‌مندی حداکثری از روابط سیاسی در ایجاد بازار‌های جدید و حوزه تامین است.   وی اضافه کرد: افزایش کارایی و فعال کردن رایزنان بازرگانی در حرکت رقبای ایران، ارائه اطلاعات کامل به بازرگانان ایرانی و تنوع‌بخشی به تجارت با کمک ارز‌های محلی، توسعه بازار‌های مرزی جهت افزایش صادرات و منابع خارج از کشور، بهره‌گیری از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی با سایر کشور‌ها و بخش خصوصی در روابط خارجی و گسترش بازار‌های صادراتی از مهم‌ترین اقدامات است.

دیگر خبرها

  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • لحظۀ حملۀ پهپاد ناشناس به میدان گازی کورمورِ کردستان عراق
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • فراز و فرود نوغانداری در گیلان /تجارت پر سودی که از رونق افتاد
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • پایان رقابت‌های فوتبال روستایی شهرستان مریوان
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • تجارت ۵ میلیارد دلاری گمرکات کردستان در سال گذشته