Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@21:37:30 GMT

رونق دوباره تجارت خارجی در مرز باشماق مریوان

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۷۵۹۶۳

رونق دوباره تجارت خارجی در مرز باشماق مریوان

سنندج - ایرنا - تجارت خارجی در مرز باشماق مریوان 48 ساعت پس از بازگشایی مجدد، رونق دوباره و جان تازه ای به خود گرفته و مبادلات مرزی طبق روال گذشته از سوی فعالان اقتصادی و تاجران ایران و اقلیم کردستان عراق در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، تجارت خارحی در مرز باشماق مریوان از صبح چهارشنبه چهارم آبان پس از 10 روز تعطیلی و توقف از سرگیری شد و در دو روز گذشته بیش از 509 دستگاه کامیون ترانزیتی و 849 مسافر از این مرز به داخل و خارج کشور تردد کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ایران با درخواست دولت مرکزی عراق بارگیری فرآورده‌های سوختی به مقصد یا مبدا اقلیم کردستان عراق را از مرزهای زمینی خود (از جمله باشماق مریوان) از 23 مهر تا 2 آبان سال جاری متوقف کرده بود.
مرز باشماق مریوان در تجارت خارجی گمرکات کردستان به اقلیم کردستان عراق نقش 93 درصدی ایفا می کند و بسته بودن این مرز مشکلاتی ایجاد کرده بود ولی با از سرگیری فعالیت های تجاری، بار دیگر رونق به چرخ تجارت خارجی بین ایران و اقلیم کردستان عراق باز گشته است.
فرماندار مریوان با بیان اینکه هم اکنون 700 دستگاه کامیون در صف انتظار برای صادرات محموله های خود از این مرز قرار دارند، افزود: در 2 روز گذشته 509 دستگاه کامیون حامل کالاهای ایرانی از مرز کشور به داخل اقلیم مجوز عبور گرفتند که حدود 200 دستگاه مربوط به صادرات غیر نفتی و باقی آنها نیز کامیون های ترانزیتی بوده است.
محمد شفیعی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عمده کالاهای صادراتی از این مزر در بخش غیر نفتی شامل مصالح ساختمانی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی و عمده مقصد آنها اقلیم کردستان عراق است.
به گفته وی، هم اکنون دستگاه های اجرایی فعال در حوزه تجارت خارجی مستقر در مرز باشماق تمام تلاش خود را برای تخلیه سریع مرز بکار گرفته اند و بخش مسافری نیز در 48 ساعت گذشته شاهد تردد 849 مسافر ایرانی و خارجی بوده است.
شفیعی با بیان اینکه تمامی مبادلات خارجی از این مرز هم اکنون با امنیت و آرامش در حال انجام است، افزود: تعامل طرف عراقی نیز با مرزبانان و گمرکات استان کردستان باعث ارتقای این آرامش شده است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در ارتباط با بازگشایی مرز باشماق با بیان اینکه این مرز به علت قرار گیری در مسیر جاده ابریشم و نزدیکترین مکان ایران به دریای مدیترانه از اهمیت خاصی برخوردار است، افزود: مراودات تجاری از مرز به اقلیم کردستان عراق به نفع هر 2 طرف بوده است.
محمدبختیار خلیقی تاکید کرد: بسته شدن مرز در راستای اهداف نظام و با درخواست دولت مرکزی عراق صورت گرفته بود اما بازگشایی این مرز می تواند در زمان فعلی فرصتی برای افزایش توسعه تجارت خارجی در استان کردستان و کشور باشد.
وی یادآور شد: تاجران کشور باید برای بهره گیری بیشتر از این فرصت همانند گذشته به دنبال ارائه کالاهای رقابت پذیر به تاجران اقلیم باشند تا سهم بیشتری از تجارت خارجی با این منطقه را بدست بیاورند.
به گفته وی، فرهنگ مشترک و روابط اخلاقی مثبت بین ایران و اقلیم کردستان عراق نکته حایز اهمیت دیگری است که می تواند برای ادامه موفق روابط تجاری در این منطقه تاثیرگذار باشد.
نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج نیز در این ارتباط گفت: تجار و بازرگانان ایران، بازارهای هدف صادرات در اقلیم را طی سالیان متمادی با تلاش های مجدانه ایجاد کرده اند و لازم است دولت با ایجاد بسته های تشویقی صادرات، بازرگانان را در این مسیر یاری کند.
محمد هلاکو ادامه داد: داشتن قدرت برنامه ریزی و انجام به موقع تعهدات از سوی بازرگانان ایران راهکار مهم دیگری است که می تواند باعث رشد فعالیت های تجارت خارجی کشور در منطقه اقلیم باشد.
وی با بیان اینکه مرز باشماق متعلق همه مردم ایران است، تاکید کرد: پرداخت تسهیلات بانکی کم بهره، استفاده از منابع صندوق ضمانت صادرات و پرداخت یارانه صادراتی از دیگر کمک هایی است که دولت می تواند به بازرگانان ایرانی که در بازارهای مرز با اقلیم کردستان عراق فعال هستند پرداخت کند تا توان رقابتی آنها افزایش یابد.
مدیر کل گمرک باشماق مریوان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تمامی رویه های گمرکی شامل صادرات، ترانزیت و واردات از صبح چهارشنبه در مرز باشماق از سر گرفته شد و هم اکنون ترخیص کالاها بدون وقفه و به صورت مداوم و شبانه روزی در حال انجام است.
جهانگیر بخشی افزود: انتظار می رود چند روز آینده مبادلات تجاری در این مرز روند افزایشی به خود گرفته و به میانگین سابق خود باز گردد.
به گفته وی، سالانه حدود 6 میلیارد دلار ترانزیت و 500 میلیون دلار صادرات غیرنفتی از مرز رسمی باشماق مریوان انجام می‌گیرد و طی هفت ماه گذشته از سال جاری نیز در این مرز 460 میلیون دلار صادرات، 2 میلیارد و 500 میلون دلار ترانزیت و 35 میلیون دلار واردات انجام شده است.
بخشی ادامه داد: گمرک مریوان از محل های مسافر پذیر کشور است که از ابتدای سال تاکنون 162 هزار مسافر به کشور وارد و 169 هزار نفر نیز از کشور خارج شده اند.
به گزارش ایرنا، مرز باشماق به عنوان نخستین بازارچه مرزی استان کردستان در سال 1373فعالیت خود را آغاز کرد و در فاصله تقریبی 17 کیلومتری از شهر مریوان و در جوار روستای مرزی باشماق قرار دارد.
گمرک باشماق تا اولین شهر مرزی با کشور عراق و استان سلیمانیه (شهر پنجوین) حدود شش کیلومتر و تا مرکز استان سلیمانیه (شهر سلیمانیه) حدود 130 کیلومتر فاصله دارد.
با وجود مخالفت های بین المللی، منطقه ای و دولت مرکزی عراق و مغایرت آشکار با قوانین بین المللی، همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق سوم مهر سال جاری در مناطقی از شمال عراق از جمله استان های اربیل، سلیمانیه و دهوک و مناطق مورد اختلاف از جمله کرکوک و خانقین برگزار شد.
یک ماه از برگزاری این همه پرسی، دولت محلی اقلیم کردستان عراق بامداد روز گذشته (چهارشنبه) به وقت تهران در بیانیه ای رسمی، تعلیق همه پرسی و پایان درگیری نظامی با دولت مرکزی عراق را پیشنهاد کرد.
گزارش: حسن حسین زاده ** انتشار: مجید سلیمانی
3034/9102

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۵۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت خارجی ۴۱۴ میلیون دلاری از گمرکات کردستان

ناظر گمرکات کردستان از صادرات ۱۶۴ هزار تنی انواع کالا به ارزش ۶۱ میلیون دلار در گمرکات استان به خارج از کشور خبر داد و گفت: از این میزان، ۱۳۹ هزار تن به ارزش ۴۲ میلیون دلار نزد گمرکات استان اظهار و خروج شده است.

فرامرز امیدی، رشد وزنی صادرات در فروردین ماه امسال نسبت به سال قبل را ۱۰ درصد عنوان کرد و گفت: عمده کالا‌های صادر شده از گمرکات، انواع محصولات کشاورزی و باغی، مصنوعات فلزی و پلاستیکی، فرآورده‌های لبنی، مصالح ساختمانی، انواع شیشه (جام) و فرش است که به کشور‌های عراق، سوریه، افغانستان، امارات متحده عربی، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان، گرجستان و کویت صادر شد.

وی به کالا‌های ترخیصی از گمرکات تحت نظارت إشاره کرد و افزود: میزان واردات قطعی و ورود موقت از این گمرکات در یکماهه اول امسال مجموعاً ۱۴ هزار تن انواع کالا به ارزش تقریبی ۳۸ میلیون دلار بوده که سهم واردات قطعی ۸۰۸ تن به ارزش ۷ میلیون دلار می‌باشد. مجموع واردات و ورود موقت از نظر ارزش دلاری ۶ درصد رشد داشته است.

 امیدی گریزی به کالا‌های وارداتی نیز گریزی زد و گفت: عمده کالا‌های وارداتی عبارت است از شمش طلا، آلومینیوم، کالا‌های واسطه‌ای، ماشین آلات و قطعات خط تولید، مواد اولیه و اقلام مصرفی مورد نیاز مرزنشینان  است که عمدتا از کشور‌های عراق، اسپانیا، آلمان، امارات، ترکیه و چین به کشور وارد و درکوتاه‌ترین زمان ممکن ترخیص شده اند.

وی یادآور شد: در فروردین ماه ۱۴۰۳ تشریفات گمرکی بیش از ۲۴۴ هزار تن انواع کالای ترانزیتی به ارزش بالغ بر ۲۹۷ میلیون دلار از گمرک باشماق صورت پذیرفته است که مقدار ۲۰۵ هزار تن آن به ارزش ۲۳۷ میلیون دلار طی ترانزیت مبدا به کشور ورود شده و نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی رشد ۶۳ درصدی را به همراه داشته است. همچنین در همین مدت مقدار ۳۹ هزارتن کالا به ارزش بالغ بر ۱۶۰ میلیون دلار از گمرکات استان طی تراتزیت خارجی مقصد به کشور عراق خارج شده است.

ناظر گمرکات استان اظهار داشت: در همین مدت تشریفات گمرکی بیش از ۴ هزارتن کالا در رویه خروج موقت به ارزش تقریبی ۱۸ میلیون دلاری انجام گرفته که در مقایسه با سال قبل بلحاظ وزنی ۲۴ درصد و از نظر ارزش ۲۳ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش درآمد‌های گمرکات استان در فروردین ماه سال جاری به رقمی بیش از ۳۲۷ میلیاردو ۶۰۵ میلیون ریال می‌رسد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد رشد داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • راه اندازی دفتر تجاری اتاق بازرگانی قزوین در اقلیم کردستان عراق
  • 5 محور مهم سفر بارزانی به تهران چیست؟ | درخواست ویژه اربیل از تهران
  • بارزانی وارد تهران شد
  • رئیس اقلیم کردستان عراق وارد تهران شد
  • واردات میوه های گرمسیری زمینه رشد تجارت خارجی را فراهم می کند
  • سفر مهم بارزانی به تهران پس از ۳سال | جزئیات دیدارهای رییس اقلیم کردستان
  • بارزانی امروز به تهران سفر می‌کند
  • تجارت خارجی ۴۱۴ میلیون دلاری از گمرکات کردستان
  • آغاز واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق مریوان
  • بارش شدید باران و به راه افتادن سیل در سلیمانیه عراق+فیلم