Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- مشاورمديرعامل شرکت فرودگاه هاي و ناوبري هوايي ايران گفت: با وجود تحريم هاي ظالمانه عليه صنعت هوانوردي ايران، همه مراحل خريد نخستين هواپيماي فلايت چک اين شرکت با اخذ مجوزهاي قانوني از وزارت راه و شهرسازي انجام شده است.

يداله آقائي صائم روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: با سقوط تنها هواپيماي فلايت چک ايران در سال 1392 اطراف جزيره کيش، مجبور شديم براي اطمينان از سيستم هاي ناوبري هوايي فرودگاه ها و راه هاي هوايي کشور، هواپيماي فلايت چک از برخي از کشورهاي منطقه به ازاي هر ساعت 2 هزار و 850 دلار اجاره کنيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته اين مقام مسئول در شرکت فرودگاه هاي کشور، با اجاره کردن اين هواپيما شرکت فرودگاه ها علاوه بر پرداخت هزينه هاي اقامت خلبانان و پروه پروازي اين هواپيما، 15 هزار دلار نيز پيش پرداخت مي کرد تا بتواند به موقع از اين هواپيما براي تست عملکرد سيستم هاي ناوبري هوايي استفاده کند.
وي يادآورشد: در زمان خريد اين هواپيما در سال 1394 از طرف شرکت فروشنده قيمت آن 11 ميليون و 900 هزار يورو اعلام شد اما با تلاش و مذاکره کارشناسان اين شرکت، در نهايت اين هواپيما به قيمت 9 ميليون و 995 هزار يورو خريداري شد.
مشاور مديرعامل شرکت فرودگاه ها افزود: با توجه به نياز اين شرکت، مناقصه بين المللي خريد دومين فروند چک هواپيماي فلايت چک A350 king air نيز در ارديبهشت ماه امسال برگزار شد و اکنون مراحل نصب تجهيزات ناوبري اين هواپيما از طريق شرکت آلماني در دست اقدام است و قيمت آن نيز حدود 10 ميليون يورو خواهد بود.
آقائي صائم با بيان اينکه اکنون طول راه هاي هوايي کشور به بيش از 15 هزار کيلومتر افزايش يافته است، اضافه کرد: با استفاده از اين هواپيماي فلايت چک، اکنون همه مسيرهاي پروازي کشور از ايمني لازم برخوردار است.
وي خاطرنشان ساخت: طبق استانداردهاي بين المللي و ملي، مهمترين وظيفه شرکت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران حفظ ايمني خدمات هوانوردي، فرودگاهي و مسافري در اين بخش است.
وي ادامه داد: اين مدل از هواپيماي فلايت چک و تجهيزات مدرن آن اکنون در کشورهاي تراز اول صنعت هوانوردي در قاره آمريکا و اروپا استفاده مي شود و خريد آن نيز پس از بررسي‎هاي دقيق کارشناسي و تخصصي کاملا شفاف و با دريافت مجوزهاي قانوني از مراجع ذي‎صلاح و رعايت مقررات مربوطه انجام شده است.
اين مشاور شرکت فرودگاه ها افزود: جاي بسيار تاسف است که انتشار اخبار و مطالب کذب و غيرمستند درباره خريد اين هواپيما بدون توجه به منافع ملي، توسط يک شرکت انگليسي، همه تلاش‎هاي مديران و کارکنان صنعت هوانوردي به ويژه شرکت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران را زيرسوال مي برد.
مشاور مديرعامل شرکت فرودگاه هاي و ناوبري هوايي ايران اظهارداشت: هر چند دغدغه شرکت انگليسي (FCSL) از ‌هدر رفت هشت ميليون يورو از منابع ارزي ايران در خريد اين هواپيما جاي تأمل دارد، اما پيشتر اين شرکت خارجي با ثبت شکايتي در سامانه رسيدگي به شکايت سازمان بازرسي کل کشور مدعي شده که هشت مليون يورو اين هواپيما گران خريداري شده است.
«اين شرکت انگليسي در شکايت خود در اين سامانه آورده است که مي تواند يک دستگاه هواپيماي فلايت چک DA62 (اکبند) مورد نياز شرکت فرودگاه‌ها را به قيمت 2 ميليون و 885 هزار و 123 يورو تامين کند در حالي که شرکت فرودگاه ها اين هواپيما را در نهايت با واسطه ‌گري يک شرکت آلماني به نام «ايرو ديتا» به مبلغ 11 ميليون يورو خريداري کرده و نتيجه آن هدر رفت هشت ميليون يورو از منابع ارزي ايران بوده است».
مشاور مديرعامل و مدير روابط عمومي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران تصريح کرد: متاسفانه در زمان تحريم هاي ظالمانه عده‌اي واسطه‌ گر ودلال برخي از هواپيماهاي دست دوم را سه تا چهار برابر قيمت آن به شرکت هاي ايراني مي فروختند و پيشنهاد اين شرکت انگليسي نيز فروش يک فروند هواپيماي کوچک پيستوني داياموند چهار نفره با عنوان ‌هواپيماي فلايت‌ چک به ايران بود در حالي که اين هواپيماي مشخصات خاص خود را دارد.
آقائي صائم اظهارداشت:‌ با اجرايي شدن برجام و لغو تحريم هاي ظالمانه شرکت هاي واسطه متوجه شدند ديگر امکان کسب درآمدهاي کلان در اين بخش را ندارند و منافع آنها به خطر افتاده است؛ از اين رو با طرح مطالب ناروا و غيرواقعي به دنبال جوسازي عليه شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي هستند.
وي خاطرنشان ساخت: با وجود نهادهاي نظارتي و بازرسي در کشور امکان خريد يک هواپيما با هشت ميليون يورو تفاوت وجود ندارد و روند خريد نخستين فروند هواپيماي فلايت چک براي کشور نيز طبق ضوابط قانوني و بسيار شفاف انجام شده است.
به گزارش ايرنا، پيش از اين روابط عمومي شرکت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران، ضمن تکذيب اخبار منتشر شده مبني بر شکايت شرکت انگليسي از شرکت فرودگاه‎ها به سازمان بازرسي کل کشور مبني بر گران خريدن هشت ميليون يورويي هواپيماي فلايت چک، اعلام کرده بود که تنها هواپيماي جت فالکن و فلايت چک ايران ساعت 18و 46 دقيقه روز 12 اسفند ماه سال 1392 به علت نقص فني در اطراف آب هاي جزيره کيش سقوط کرد.
با سقوط اين هواپيماي فلايت چک،‌ سازمان هواپيمايي کشوري تنها هواپيماي کنترل سيستم هاي پروازهاي فرودگاه هاي کشور را از دست داد و مجبور شد از اسفندماه سال 1392 براي کنترل سيستم هاي پروازي از هواپيماي اجاره اي فلايت چک سه کشور منطقه استفاده کند.
سازمان هواپيمايي کشوري پس از بروز اين سانحه با اخذ مجوز از شوراي امنيت ملي براي استفاده از هواپيماي فلايت چک خارجي، نسبت به بررسي و آزمايش تجهيزات کمک ناوبري فرودگاه ها و مسيرهاي پروازي اقدامات مورد نياز را در اين زمينه انجام مي داد تا مشکلي در اين حوزه به وجود نيايد.
با خريد يک فروند هواپيماي فلايت چک اروپايي با برند کينگ اير350 آي(King Air 350I) بار ديگر اين هواپيما کار خود براي کنترل سيستم هاي ناوبري هوايي فرودگاه ها و انجام «وارسي سيستم هاي ناوبري هوايي» را از روز 11 خردادماه سال 95 به طور رسمي آغاز کرد.
پس از خريد اين هواپيما از يکي از کشورهاي اروپايي و سپري شدن مراحل آماده سازي آن به همراه آموزش‌هاي لازم براي کارشناسان فني و خلبانان مرکز آموزش فنون هوايي شرکت فرودگاه‌ها، اين هواپيما هم اينک کنترل سيستم هاي ناوبري هوايي فرودگاه ها و انجام وارسي سيستم هاي ناوبري هوايي ايران را از پارسال برعهده دارد.
در گزارش کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي نيز درباره حادثه سقوط هواپيماي فلايت چک در اطراف آب هاي جزيره کيش که در نيمه دوم سال 1393 در صحن علني مجلس شوراي اسلامي، علت سقوط اين هواپيما نقص فني اعلام شد.
در اين گزارش آمده بود، براساس دستورالعمل سازمان بين المللي هواپيمايي کشوري و به منظور تامين ايمني پرواز، تجهيزات کمک ناوبري در مسيرهاي پروازي و همچنين فرودگاه هاي کشور، در دوره هاي زماني مشخص با انجام چک هاي پروازي توسط هواپيماي فلايت چک به صورت مستمر انجام مي شود.
اين هواپيما با وجود سوابقي از نقص فني در گزارش مکتوب سازمان بازرسي کل کشور از قبيل ايراد در عملکرد موتور، تجهيز نبودن به خلبان اتوماتيک و جعبه سياه، مجوز پرواز را اخذ کرده و از فرودگاه مهرآباد به مقصد کيش حرکت کرده است.
در اين گزارش تصريح شده بود که هواپيماي يادشده پس از پياده کردن خدمه کنترل زميني، عمليات کنترل فرودگاه بين المللي کيش را آغاز کرد و در نهمين مانور پروازي و چهار دقيقه پس از آخرين مکالمه با برج مراقبت دچار سانحه شد و عمليات جست و جو به دليل تجهيز نبودن آن هواپيما به سامانه اعلام موقعيت، با صرف هزينه و وقت بسيار زيادي مواجه شد و در نهايت لاشه هواپيما پس از حدود 70 روز در اعماق دريا مشاهده شد.
با وجود ثبت نشدن نشانه هايي از بروز مشکل توسط برج مراقبت پرواز و همچنين ناگهاني بودن سانحه، بروز خطاي ناشي از نبود تجهيزات کمک ناوبري کافي در هواپيما يا نقص فني ناگهاني، بسيار محتمل است.
متاسفانه در اين حادثه خلبان ها مسعود جليلي و سيد مهدي احمدي موسوي، محمدامين عامري کارشناس فني و وجيه الله تولاني کارشناس مسئول امنيت پروازها جان خود را از دست دادند.
خوشبختانه در 2 سال اخير با انجام اصلاحات لازم در بخش ناوبري هوايي کشور جمهوري اسلامي ايران نه تنها در اين بخش در منطقه و دنيا عقب نمانده بلکه کشورمان در اين حوزه، در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا توانسته به جايگاه مهمي دست يابد به طوري که با موفقيت هاي بزرگ در صنعت هوانوردي و اثبات توانمندي هاي ايران در اين بخش، براي نخستين بار چندين مسئوليت بين‌المللي در حوزه هوانوردي و فرودگاهي به نمايندگان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران واگذار شده که رياست اجلاس‌هاي سالانه مسيرهاي هوايي ميان منطقه‌اي (اروپا، خاورميانه، آسيا-پاسفيک)، عضويت يکي از اعضاي هيات مديره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هواي ايران در هيات مديره شوراي بين‌المللي فرودگاه‌ها، منطقه آسيا- پاسفيک، عضويت نماينده شرکت در هيات رئيسه کميته تدوين دستورالعمل‎هاي آموزشي تجسس و نجات ICAO/IMO و دعوت رسمي وزير حمل‌ و نقل اروپا در سال 2016 براي عضويت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران در توافق‌نامه مديريت يکپارچه هوايي اروپا (SESAR) از آن جمله‌ هستند.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با کانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108** 2023** خبرنگار: ايرج منصوري ** انتشار: لطيف نکوئي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۵۰۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران روند نوسازی ناوگان حمل ونقل هوایی یکی از اولویت های اصلی در بخش حمل ونقل به شمار می رود که در حال حاضر این روند توسط شرکت های حمل ونقل هوایی در حال انجام است و از سوی دیگر با توجه به تاکید وزیر راه وشهرسازی مبنی بر نوسازی ناوگان هوایی و استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان برای احیا و بازسازی ناوگان بخش هوایی در دستور کار قرار گرفته است که این اقدام خود یکی از مهم ترین برنامه های است که در دستور کار تمامی بخش ها قرار گرفته است.

براساس این گزارش پیش از این محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خرید هوشمندانه هواپیما و هدفمند کردن این موضوع و جلوگیری از اعمال سلیقه با توجه به نیاز کشور را ضروری دانست و افزود: در حال حاضر ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز داریم و در صورت عدم تامین این تعداد، عرضه و تقاضا هماهنگ نیستند.

وی تصریح کرد: از موضوعات مهم کارخانه هواپیماسازی سرریز دانش تخصصی، تولید قطعات زیرساخت و هم افزایی در حوزه فرودگاهی است.

در همین رابطه صابر نوروزی، سخنگوی شرکت هواپیمایی اعلام کرد: یک فروند هواپیمای بوئینگ MD-83 با شماره ثبت EP-CPV با تامین موتور، قطعات مورد نیاز، انجام چک های دوره‌ای و دریافت لیوری جدید و با انجام بدون مشکل تست پروازی وارد چرخه عملیاتی هواپیمایی کاسپین شد و خوشبختانه موضوع زمینگیری هواپیماهای MD این شرکت به دلیل نبود موتور، قطعات و... به اتمام رسید.

نوروزی با بیان اینکه  با ورود این هواپیما تعداد ۱۴۶ صندلی در دو کلاس بیزینس و اکونومی به چرخه پروازی ناوگان هوایی کشور افزوده شده است گفت: با بازگشت هواپیما به چرخه پروازی با میانگین ۶ سورتی پرواز روزانه ماهانه ۲۲٫۰۰۰ صندلی افزوده خواهد شد.

نوروزی با تشریح وضعیت ناوگان هواپیمایی کاسپین گفت: با توجه به اجرا گذاشتن سیاست توسعه ناوگان و افزایش بهره وری شرکت توسط مدیریت محترم عامل، کاپیتان عادل نورعلی و با تلاش متخصصان مجموعه های مهندسی تعمیرات و صلاحیت پروازی و تدارکات خارجی شرکت، اکنون ۸ فروند هواپیما از ناوگان بوئینگ MD و بوئینگ B737 فعال هستند.

وی  گفت: در مدت یک ماه نیم اخیر سه فروند هواپیما به ناوگان این شرکت اضافه گردیده و به حول قوه الهی با برنامه ریزی دقیقی که صورت پذیرفته تا یک ماه آتی با اضافه شدن دو فروند دیگر، تعداد ناوگان فعال این شرکت به ده فروند خواهد رسید که به نوعی یک رکورد بی نظیر در سال های اخیر برای این شرکت محسوب می شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • سوخت گیری در آسمان چگونه و چقدر طول می‌کشد؟
  • آیا با هواپیما می‌توان سفری ارزان به مشهد داشت؟
  • اضافه شدن ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور
  • ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه شد
  • انجام ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط شرکت‌ های هوایی
  • انجام ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط شرکت‌های هوایی
  • انجام تنها ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط یک شرکت هوایی
  • انجام تنها ۱۷ هزار پرواز نوروزی توسط یک شرکت هوایی
  • نقص فنی در پرواز هواپیمای مشهد-تهران
  • دومين پل هوایی (ايربريج) در فرودگاه کرمان راه اندازی می شود