Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@06:43:26 GMT

ریشه پاسخگویی قدرت؛ تاریخی و اعتقادی یا مدرنیته

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۸۳۱۹۲

ریشه پاسخگویی قدرت؛ تاریخی و اعتقادی یا مدرنیته

به گزارش ایرنا، صادق زیبا کلام استاد دانشگاه های تهران در این مناظره گفت: پاسخگویی حکومت ها از مدرنیته شروع و دموکراسی در ایران از دوران مشروطه آغاز شده است.
حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده سابق مجلس در دانشگاه زنجان گفت: پاسخگو کردن قدرت در اندیشه دینی اسلام، ریشه تاریخی و اعتقادی دارد.
وی افزود: زندگی مسئولان و منابع درآمدی مسئولان باید شفاف باشد، چرا که با شفافیت اعتماد در جامعه ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اعتماد اصل نخستین برقراری نظام و نظم اجتماعی است و مقتضای این اعتماد شفافیت و صراحت است.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی دنبال احیای اسلام است، گفت: مبنای کار حکومت اسلامی بر اساس دموکراسی است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: تاریخ غرب پر از دیکتاتوری هاست،به همین جهت نباید ریزه خوار اندیشه های غربی باشیم.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آنچه در ایران دنبال می کنیم دموکراسی و مردم سالاری دینی است و اندیشه صدر اسلام اکنون در ایران زنده و محقق شده است.
وی در پاسخ به صحبت های صادق زیبا کلام گفت: درست است اسم مردم سالاری دینی سابقه تاریخی ندارد، اما مفهوم و کاربرد این کلمه وجود داشته و سابقه تاریخی دارد.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نظام ولایت فقیه را امام خمینی(ره) قبل از انقلاب اسلامی در دروس فقهی خود تدریس و مطرح می کرد.
استاد حوزه های علیمه خاطرنشان کرد: اندیشه ایشان بر پایه نظام ولایت فقیه بوده و حاکمیت این نظام برای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مبنای امام تشکیل ساختار نظام اسلامی بر اساس رای مردم بود، گفت: همه ارکان این نظام بر پایه رای مردم تشکیل شده و فکر امام خمینی(ره) بر این بوده است.
وی افزود: خود ولایت فقیه بر اساس روایات تاریخی شیعه، بر اساس رجوع مردم محقق می شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: برخی اصرار دارند که مبانی انقلاب که یکی از مصادیق آن ولایت فقیه است، به راحتی زیر سوال ببرند.
وی افزود: مدرنیته برای جهان اسلام و کشوری مثل ایران ناکافی و ناقص است و در نظام اسلامی مردم قیام کردند و حکومت را به امام خمینی(ره) دادند.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای پاسخگویی ولایت فقیه، مجلس خبرگان رهبری کمیسیون نظارت بر ولایت فقیه و زیر مجموعه های آن دارد.
وی تصریح کرد: این کمیسیون رفتار ها، عزل و نصب ها و حرف های ولی فقیه را همواره کنترل و نظارت می کند.
مصباحی مقدم تاکید کرد: رهبری با صراحت گفته اند هر وقت نیاز بود، حتی از دفتر من بازرسی کنید و به من تذکر دهید، همواره رهبر معظم انقلاب خاضع قانون بوده و پاسخگوست.

*** پاسخگویی حکومت ها از مدرنیته شروع شده است
در ادامه این مناظره صادق زیبا کلام استاد دانشگاه های تهران گفت: پاسخگویی حکومت ها از مدرنیته شروع و دموکراسی در ایران از دوران مشروطه آغاز شده است.
زیبا کلام افزود: اساس و بنیان حکومت های مدرن را دموکراسی تشکیل می دهد و دموکراسی بر سه اصل اساسی استوار است که نخستین اصل آن، مشروعیت حکومت، همچنین عزل و نصب حکومت بر اساس رای مردم است.
وی خاطرنشان کرد: دومین اصل دموکراسی این است که، حکومت قدرت مطلق و قدرت نامحدود ندارد و حکومت در هر کشور بر اساس قانون اساسی هر کشور به آن حکومت اجازه داده است.
استاد دانشگاه های تهران با تشریح سومین اصل دموکراسی، تصریح کرد: حکومت باید در قبال کارهایی که باید انجام بدهد پاسخگو باشد.
وی خاطرنشان کرد: اگر این سه اصل در هر حکومتی نباشد، گرچه مردم از حاکمان آن کشور راضی باشند، اما مدل آن حکومت بر اساس دموکراسی نیست.
زیبا کلام گفت: زمینه تاریخی طرح مردم سالاری دینی در کشور، به سال 57 و بعد از انقلاب اسلامی برمی گردد و در ابتدای انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) نمی خواست حکومت کند.
به گزارش ایرنا، این مناظره در سالن 2 هزار نفری الغدیر دانشگاه زنجان و با حضور چشمگیر دانشجویان برگزار شد.
3216/ 8068
خبرنگار: سجاد کریمی ** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۳۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر انقلاب: با جهش تولید، جیب و دست کارگر پر می‌شود /هدف از تحریم در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دیدار جمعی از کارگران سراسر کشور صبح امروز در حسینیه امام خمینی (ره) به مناسبت هفته کار و کارگر با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی آغاز شد.

اهم بیانات رهبر معظم انقلاب را در ادامه می خوانید؛

*رکن جهش تولید، کارگر است؛ با جهش تولید کشور و آحاد مردم ثروتمند می‌شوند و جیب و دست کارگر پر می‌شود.

* تبیین زمینه‌های حضور و مشارکت مردم در تولید وظیفه مهم مسئولین است.

*هدف از تحریم در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است تا از خطوط استعماری و استکباری آنها تبعیت کند. معلوم است که نظام اسلامی، غیرت اسلامی و ملت بزرگ و با سابقه اسلامی محال است که تسلیم چنین زورگویی شود.

این خبر تکمیل می شود...

27218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898997

دیگر خبرها

  • مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود
  • «وعده صادق» و تثبیت جایگاه ویژه ایران در نظام امنیتی غرب آسیا
  • شورا‌ها یکی از ظرفیت‌های مهم نظام اسلامی
  • انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام
  • معماری آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است + تصویر
  • تحقق شعار سال جزو وظایف ارکان نظام اسلامی است
  • دادستان کل کشور: مصادیق آزادی‌های مشروع باید روشن شود
  • کابل: از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین حمایت می‌کنیم
  • رهبر انقلاب: با جهش تولید، جیب و دست کارگر پر می‌شود /هدف از تحریم در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است
  • همدلی نخبگان و مدیران گره‌گشای مشکلات استان است