Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در حاليکه جشنواره خوارزمي در تلاش براي شناسايي و حمايت از دانش‌آموزان پژوهشگر است اما در برخي موارد دانش آموزان شرکت کننده در اين جشنواره روايتي معکوسي را بيان مي‌کنند، روايتي که دلزدگي از پژوهش و گاه ترک کشور را بازگو مي‌کند. به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري تسنيم، پس از تدوين و ابلاغ سند تحول بنيادين، تلاش شد تا نظام تعليم و تربيت کشور که سال‌ها درگير حافظه محوري است با تغيير جهت به سمت پرورش خلاقيت دانش‌آموزان حرکت کند و در اين رابطه صرف نظر از وضعيت کيفيت آموزش در کلاس‌هاي درس و محتواي کتاب‌هاي درسي دانش‌آموزان که تا چه اندازه در بحث تربيت دانش‌آموزان خلاق موفق عمل کرده‌اند، تلاش شده با برگزاري جشنواره جابربن حيان و خوارزمي از دانش‌آموزان پژوهشگر و خلاق حمايت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جشنواره خوارزمي که با هدف ارج نهادن به مقام پژوهشگران، مخترعان و شناسايي، تقدير و حمايت از استعدادها‌ي جوان در زمينه‌هاي مختلف علمي وفناوري هر سال برگزار مي‌شود در مواردي عجيب منجر به دلزدگي دانش‌آموزان از پژوهش يا خروج آنها از ايران و ادامه تحصيل در کشورهاي اروپايي شده است.
همچنين بخوانيد:‌ بسياري از دانش‌آموزان تيزهوش کشور را ترک مي‌کنند
همچنين بخوانيد: تنفر دانش‌آموزان پژوهشگر از جشنواره خوارزمي
* دو دوره شرکت در جشنواره خوارزمي و حالا خروج از کشور
محمد دانشجوي رشته نرم افزار که در ايام دانش‌آموزي دو دوره در جشنواره خوارزمي شرکت کرده است، مي‌‌گويد: هر بار بنا به دلايلي طرحم رد شد، حالا هم موفق شده‌ام از دانشگاهي در يکي از کشورهاي اروپايي براي تحصيل پذيرش بگيرم و قصد خروج از ايران را دارم.
محمد ماجراي دو دوره حضورش در جشنواره خوارزمي را اينگونه تعريف مي‌کند:
« سال اول که در جشنواره خوارزمي حضور يافتم مقاله‌اي را ارائه کردم که تا مرحله بررسي وزارت علوم پيش رفت اما در اين مرحله اعلام کردند، مقاله‌ام در حد دانشجويي است و از يک دانش‌آموز پذيرفته نيست بنابراين هيچ رتبه‌اي به مقاله ندادند. پس از آن چند مقاله و طرح ديگر داشتم اما چون خاطره خوشي از جشنواره نداشتم تصميم گرفتم تا در آن شرکت نکنم.
در دوره پيش دانشگاهي مجدد، اختراع جديدم را در جشنواره شرکت دادم، اين اختراع در رابطه با تجهيزات آزمايشگاهي بود و يک هفته در دانشکده ميکروبيولوژي دانشگاه تهران مورد بررسي و استفاده قرار گرفت و تاييديه‌اي را هم به من دادند.
اختراع جديدم، دستگاه آزمايشگاهي بود که 5 دستگاه آزمايشگاهي ديگر را در خود جاي مي‌داد و با حداکثر 5 ميليو تومان قابل خريداري بود در حاليکه خريد هر يک از اين دستگاه‌ها به صورت مجزا هزينه بسياري را داشت، همچنين اين دستگاه، فرآيندي را در مراحل آزمايش که به طور معمول سه ساعت به طول مي‌انجاميد را در دو دقيقه انجام مي‌داد.
طرحم را در جشنواره خوارزمي شرکت دادم و تا مرحله وزارت علوم هيچ ايرادي به ما نگرفتند و در ليستي که در دانشکده شهيد رجايي مشاهده کرديم در بخش شايستگي طرح‌هاي اول رتبه دوم را کسب کرده بودم اما در مرحله داوري وزارت علوم جزو رتبه‌هاي يک تا سه در بخش زيست شناسي و پزشکي نبودم.
اينبار پس از رد طرحم در مرحله داوري وزارت علوم به دنبال علت ماجرا رفتم اما در پاسخ به من گفتند که روش ساخت دستگاه شما را داريم و چه نيازي به آن است؟ بعد از شنيدن اين صحبت ها تصميم گرفتم تا از دانشگاه‌هاي خارجي پذيرش بگيرم و کشوري که با درخواست من موافقت کرد را انتخاب کرده‌ و قرار است از ايران خارج شوم.
دليل رد دستگاه را رعايت نکردن استانداردهاي آزمايشگاهي عنوان کرده بودند در حاليکه استانداردهاي آزمايشگاهي جزو ابتدايي ترين اصول ساخت يک دستگاه است و اين سوال مطرح است که آيا داوران قبل از مرحله بررسي وزارت علوم شناخت کافي از استانداردها نداشتند که طرح من را براي رفتن به مراحل بالاتر تاييد کردند؟»
يکي ديگر از دانش‌آموزان که در جشنواره خوارزمي شرکت کرده است در رابطه با مراحل داوري جشنواره مي‌گويد: «در مرحله کشوري سال گذشته، حدود 97 طرح از دانش‌آموزان تهران براي داوري مرحله کشوري به عنوان طرح‌هاي منتخب به وزارت علوم فرستاده شدند اما در نهايت حدود 60 طرح در مرحله نهايي بررسي شدند و هنوز تکليف بيش از 30 طرح ديگر که گُم شده‌اند همچنان مشخص نيست و پيگيري ما هم به نتيجه‌اي نرسيده است.»
* هزينه‌هاي چندين ميليوني براي کسب رتبه در جشنواره خوارزمي
برخي کارشناسان معتقدند که جشنواره خوارزمي علاوه بر شناسايي و معرفي برخي از دانش‌آموزان نخبه و پژوهشگر مي‌تواند بستري را براي تنفر ساير دانش‌آموزان پژوهشگر از موضوع پژوهش فراهم کند به‌گونه‌اي که هر سال تعداد شرکت‌کنندگان آن کاهش مي‌يابد و از سال گذشته 7 هزار نفر کاهش داشته است.
محمد علي دشتي پور مدير پژوهش سراهاي دانش آموزي شهر تهران با بيان اينکه برخي گزارش‌ها از هزينه بيش از صد ميليون توماني براي برخي پروژه‌هاي تحقيقاتي حکايت دارد، درباره جشنواره خوارزمي عنوان مي‌کند: معمولاً طبقه مالي ضعيف به دليل وجود هزينه‌هاي بالاي پژوهش از طرفي و نحوه داوري و اجراي جشنواره خوارزمي که احتياج به گذراندن چند دوره مشاوره و تحمل هزينه دارد از سوي ديگر، نمي‌توانند در اين جشنواره حضور داشته باشند بنابراين نخستين آفت جشنواره خوارزمي مطالبه يک اثر علمي و عملياتي بدون مشابه در سطوح دکتري داخل و خارج از کشور از يک دانش آموز 16 ساله است، اين مسئله باعث مي‌شود دانش‌آموزان براي کسب افتخار به مرحله‌هاي بسيار سخت افتاده و گرفتار مشکلات برداشت‌هاي علمي ديگران شوند.
وي افزود: بسياري از دانش‌آموزان به دليل رد شدن در جشنواره به شدت افسرده و نسبت به جامعه و کشور بدبين شده اند، ثبات در تيم اجرايي برگزارکننده و هسته‌هاي مرکزي داوري در سال‌هاي اخير در بخش کشوري با وجود اعتراضات بسيار و مشکلات جدي در بحث داوري، عدم بررسي تخصصي آثار در مرحله آخر وزارت علوم، ترس از لو رفتن طرحهاي دانش آموزي، عدم پاسخ مناسب تيم اجرايي به شبهات و شايعاتي مبني بر وجود برخي مشکلات داوري‌ها، تشکيل مراکز و سايت‌هاي کاسب کارانه حول اين جشنواره برخي از مشکلات جدي هستند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۶۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) دانش آموزان با سوخت‌بر‌ها به مدرسه می‌روند!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آئین اختتامیه جشنواره سفیران سلامت با تجلیل از فعالان سلامت
  • ۱۱ اردیبهشت؛ برگزاری مرحله دوم آزمون پایش عملکرد یادگیری دبیرستانی‌ها
  • برگزاری چهل و دومین جشنواره فرهنگی - هنری «امید فردا» در همدان
  • باغ هنر با ۲ رویداد «امید فردا» و «تصویر یک پایان» آغاز شد
  • دانش‌آموزان کردستانی در جشنواره سفیران سلامت درخشیدند
  • طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود
  • (ویدئو) دانش آموزان با سوخت‌بر‌ها به مدرسه می‌روند!
  • طرح نوآورانه و متفاوت در یک مرکز آموزشی قم
  • ضرورت استعدادیابی و پرورش دانش آموزان نخبه با هدف پرورش مدیران نسل نو جهادی
  • افزایش جایزه جشنواره البرز به برگزیدگان / ۱۰ میلیارد برای ۶۲ نخبه علمی + فیلم