Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@10:02:35 GMT

اهمیت چگونه گفتن در تبلیغ دینی در رفتار پیامبر (ص)

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۸۷۷۴۵

اهمیت چگونه گفتن در تبلیغ دینی در رفتار پیامبر (ص)

خبرگزاری شبستان: ابن مسعود می‌گوید: یا رسول الله، قرآن بر شما نازل شده است؛ من آن‌را براى شما قرائت کنم؟! رسول خدا(ص) فرمود: «دوست دارم آن‌را از کسى دیگر بشنوم».

خبرگزاری شبستان سرویس قرآن و معارف: رسول خدا(ص) از ابن مسعود می‌خواهد که براى او آیاتى چند از قرآن کریم را قرائت کند. ابن مسعود می‌گوید: یا رسول الله، قرآن بر شما نازل شده است؛ من آن‌را براى شما قرائت کنم؟!  رسول خدا(ص) فرمود: «دوست دارم آن‌را از کسى دیگر بشنوم».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابن مسعود می‌گوید: شروع به قرائت سوره نساء نمودم تا به این آیه رسیدم:
"فَکَیْفَ إِذا جِئْنا مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَ جِئْنا بِکَ عَلى‏ هؤُلاءِ شَهِیداً"،  رسول خدا(ص) فرمود: «دست نگهدار!»؛ آن‌گاه دیدم که اشک از چشمان ایشان سرازیر شده است."این یک نکته درس آموز برای ماست. رفتار یک پیامبر یک نکته عجیبی را برای ما گوشزد می کند و آن اهمیت چگونه گفتن آن هم در متون آثار دینی و تبلیغ اسلامی است. این طور نیست که چون کلام حق است هرگونه که گفته و بیان شود به صلاح است.  اتفاقا چون کلام حق است باید در نهایت امانت و زیبایی و شکوه ارائه شود.  در واقع میان ظرف و مظروف باید نسبت و رابطه  و هماهنگی وجود داشته باشد. این یک پرسش جدی در برابر ماست که تا چه اندازه تبلیغات دینی ما از ظرفیت های زیبایی شناختی بهره می برد تا پیام خود را بر دل ها بنشاند؟ مثل این است که ما زیباترین تذهیب ها و نگارگری ها را درباره قرآن به کار می بریم و سعی می کنیم به بهترین زیور طبع آراسته شود اما مهم تر از این بهره مندی از زیورهای معنایی و زیرپوستی تر است. امروز ما در عصری زندگی می کنیم که عمده هنرها به سمت هنرهای تصویری کشیده شده است. از سینما تا شبکه های اجتماعی،  بنابراین اگر کسی می خواهد در این حوزه ها دست به تبلیغ دینی بزند مسما تبلیغ او باید از جنس زیبایی شناختی در این عرصه ها باشد.

آنچه در ادامه می آید تحلیل کوتاهی درباره ضرورت توجه به فرم ارائه در تبلیغات دینی و اسلامی است.

در منابع و متون تاریخی از علاقه خاص پیامبر (ص) به شنیدن قرآن با صوت حزین و زیبا آمده است. شگفت است که قرآن به واسطه پیامبر گرامی ما نازل شده است اما ایشان دوست دارند که همین قرآن را از زبان و لحن و صوت یک قاری قرآن بشنوند. در "اسلام کوئست" و در مطلب شنیدنی در این باره به نقل از منابع تاریخی آمده است "پیامبر(ص) گاهى به قرائت قرآن برخى از اصحاب؛ مانند عبدالله بن مسعود و سالم غلام ابوحذیفه گوش فرا‌داده و تلاوتشان را می‌پسندید. در روایات متعددی نقل شده است؛ وقتی رسول خدا(ص) صداى قرائت عبدالله بن مسعود را می‌شنید، می‌فرمود: «هر کس که می‌خواهد قرآن را تر و تازه و همان‌گونه که نازل شده است بخواند، آن‌را به شیوه قرائت ابن امّ عبد - عبدالله بن مسعود -  قرائت کند. رسول خدا(ص) از ابن مسعود می‌خواهد که براى او آیاتى چند از قرآن کریم را قرائت کند. ابن مسعود می‌گوید: یا رسول الله، قرآن بر شما نازل شده است؛ من آن‌را براى شما قرائت کنم؟!  رسول خدا(ص) فرمود: «دوست دارم آن‌را از کسى دیگر بشنوم». ابن مسعود می‌گوید: شروع به قرائت سوره نساء نمودم تا به این آیه رسیدم: "فَکَیْفَ إِذا جِئْنا مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَ جِئْنا بِکَ عَلى‏ هؤُلاءِ شَهِیداً"،  رسول خدا(ص) فرمود: «دست نگهدار!»؛ آن‌گاه دیدم که اشک از چشمان ایشان سرازیر شده است."

این یک نکته درس آموز برای ماست. رفتار یک پیامبر یک نکته عجیبی را برای ما گوشزد می کند و آن اهمیت چگونه گفتن آن هم در متون آثار دینی و تبلیغ اسلامی است. این طور نیست که چون کلام حق است هرگونه که گفته و بیان شود به صلاح است.  اتفاقا چون کلام حق است باید در نهایت امانت و زیبایی و شکوه ارائه شود.  در واقع میان ظرف و مظروف باید نسبت و رابطه  و هماهنگی وجود داشته باشد. این یک پرسش جدی در برابر ماست که تا چه اندازه تبلیغات دینی ما از ظرفیت های زیبایی شناختی بهره می برد تا پیام خود را بر دل ها بنشاند؟ مثل این است که ما زیباترین تذهیب ها و نگارگری ها را درباره قرآن به کار می بریم و سعی می کنیم به بهترین زیور طبع آراسته شود اما مهم تر از این بهره مندی از زیورهای معنایی و زیرپوستی تر است. امروز ما در عصری زندگی می کنیم که عمده هنرها به سمت هنرهای تصویری کشیده شده است. از سینما تا شبکه های اجتماعی،  بنابراین اگر کسی می خواهد در این حوزه ها دست به تبلیغ دینی بزند مسما تبلیغ او باید از جنس زیبایی شناختی در این عرصه ها باشد.

وقتی بنیانگذار یک دین خود این گونه در رفتارشان به این ظرایف اشاره می کنند و در پایخ به سوال ابن مسعود علاقه و اشتیاق خود را برای شنیدن قرآن به صوت زیبا بیان می کنند تکلیف ما روشن است. ممکن است ما سخن پیامبر (ص) را صرفا در قرائت قرآن محصور کنیم که البته این انحصار با توجه به اقتضائات و تحولات روز درست نیست. منظور پیامبر معطوف به یک حوزه انحصاری خاص نیست، بلکه شعاع این دایره به وسعت همه حوزه هایی است که می توان تبلیغ دینی را در آن حوزه ها گنجاند و ارائه کرد.

در واقع پرسش این است که محتوای دینی که ما در رسانه ها و محصولات فرهنگی خود ارائه می کنیم تا چه اندازه با در نظر گرفتن عناصر زیبایی شناختی عرضه می شود؟ به عنوان مثال فرض کنید شهرداری می خواهد مفاهیم قرآنی را در شهر تبلیغ کند. ساده ترین وکوتاه ترین راه انتخاب می شود. این که آیه ای از قرآن انتخاب و با ترجمه اش بر روی یک بیلبورد بیاید. اما نکات فراوانی در این زمینه وجود دارد؟ باید پرسید چرا ‌آن آیه خاص انتخاب می شود؟ چرا آیه دیگر نه؟ مثلا ما می خواهیم همان اول صبح یک پیام قرآنی را به مردم ارائه کنیم آن آیه کدام آيه قران باید باشد؟ آیا صرفا ارائه مستقیم آیه می تواند هدف ما را تأمین کند یا نه می توان آیه را به صورت هنری تر ارائه کرد. مثلا یک انیمیشن کوتاه چند ثانیه ای ساخت به گونه ای که در پایان تماشاگر غافلگیر شود و به همراه آن فیلم  و پایان بندی اش آیه را ارائه کنیم. در واقع مهم این است که شما به گونه ای آن مفهوم حکمت آمیز را ارائه کنید که شوقی برای دیدن و اشتیاق و کنجکاوی برای دنبال کردنش ایجاد کرده باشید، مثل حس تعلیقی که کارگردان های سینما برای دنبال کردن تماشاگران به کار می برند.

پایان پیام/532

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۷۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح قرآنی «حیات طیبه» برگزار می‌شود


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه ۴۰ روزه روشمند معنوی مبتنی بر قرآن کریم با عنوان طرح «حیات طیبه» به همت سامانه خدمات دینی در بستر فضای مجازی ویژه همه کاربران فضای مجازی برگزار می‌شود.

این طرح ۴۰ روزه روشمند معنوی شامل برنامه‌‎های روزانه قرائت یک صفحه از قرآن کریم، بیان نکات تفسیری از آیات و تدبر در آنها، بیان احکام شرعی مبتلا به، قرائت روزانه ادعیه منتخب، مطالعه یک کتاب معرفتی به همراه مشاور اختصاصی در زمینه مسائل اعتقادی و شرعی است.

از دیگر برنامه‌های این طرح می‌توان به ارائه دستورالعمل‌های اخلاقی و تربیتی، مشارکت در فعالیت‌های خیرخواهانه، ارائه برنامه‌های شخصی در صورت نیاز و هدیه ثواب اعمال هر روز اعضای کانال به اموات یکی از اعضاست.

در طول اجرای این برنامه‌ها یک مشاور متخصص به عنوان پشتیبان برای پاسخ به انواع سؤالات دینی مانند احکام، اعتقادات و ... در کنار اعضای این طرح خواهد بود. از مزیت‌های این برنامه نظرسنجی برای انتخاب موضوع محتوای احادیث، عنوان کتاب معرفتی و مدت زمان مورد نظر روزانه برای پیگیری برنامه است.

این برنامه به صورت رایگان و به عنوان یکی از خدمات سامانه خدمات دینی به مخاطبان خود، برای ترویج و تبلیغ معارف دینی ارائه می‌شود. سامانه خدمات دینی را جمعی از طلاب حوزوی برای اقامه احکام شرعی و رفع نیاز‌های کاربران به خدمات دینی راه‌اندازی کرده اند.

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در این طرح می‌توانند از طریق نشانی اینترنتی wojohat.com/hayate-tayyebah اقدام کنند. شروع برنامه‌های این طرح از ۱۰ اردیبهشت اعلام شده است.

دیگر خبرها

  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • «مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • طرح قرآنی «حیات طیبه» برگزار می‌شود
  • مقرأة الحرمین؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • حماسه قرآنی روستای چارک گویای ایمان استوار مردم استان بوشهر است
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات